Värmesulor DIY

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Värmesulor DIY
Som någon påpekade så hade det varit bra om bygget fick en uppdatering vad gäller bildmaterialet.
Jag tror att många många fler kommer att bygga om det visar sig bli lätt.

Gnatt.

Värmesulor DIY
Frostyfog utloggad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jidetoft - du kan räkna med att de håller sig
> varma i ca 20-30 min med det bateriet, vilket är
> på tok för kort känns det som
>
> att köpa färdiga element är fusk!! :P dessutom är
> priset lite högre än hemmabyggen
> men vi som leker med glödtrådar har fått ett litet
> problem - CO har slutat sälja elementtråd i
> varuhusen och säljer ut resterna av sitt lager
> endast på postorder
>
>
> har någon gjort eluppvärmda handskar då? jag
> fryser ju fingrarna av mig redan på kortare
> pendlingssträckor

Köp ett par feta Hestrahandskar.
ToF jobb måste du väl inte va lika smidig i fingrarna.
På längre turer kör man ju så snabbt så cirkulationen kommer igång i fingrarna.

...Tycker jag ?

Värmesulor DIY
Har nu beställt ett par färdiga från Rejmo, jag älskar DIY och har redan förra året köpt hem allt som behövdes för att bygga egna-MEN det tycks aldrig bli av trots stort behov. Jag tycker att dom här färdiga ser lovande ut. Jag får återkomma när jag fått hem dom.

/Mats

Värmesulor DIY
Review: Jag fick hem mina Rejmo-sulor i veckan och provade dem idag. Värmesulan lades under den vanliga, ganska tjocka, sulan i ett par Exus SM 810 (vintersko). 4 st nyladdade 2300 mAh AA-batterier monterades. Vädret var +1°, lite blåsigt. Underlaget var blöta vägbanor, snöiga cyklebanor och isiga stigar. Jag startade med avslagna värmesulor, skorna är i sig ganska varma och de brukar klara av ett 2 timmars distanspasss under dessa förhållanden väldigt bra. En timme in i passet slog jag på värmesulorna, jag hade dragit mina långa tights ner över batterihållrna på underbenet. Det var inga problem att hitta strömbrytaren och slå på värmesulorna i farten. Efter en minut började ett allmänt välbehag infinna sig hos mina tår. Inte för att jag frös direkt, men det var en sådan där sommar-känsla som kom och passet blev lite mysigare i regnrusket. Såhär efter första turen med värmesulorna kan jag bara säga att jag är riktigt nöjd. Hoppas de fortsätter att leverera värme under distanspassen framöver. Helt klart värda 299:- än så länge!

/Erik

Värmesulor DIY
Hej,
Mitt bidrag...

Delade på filtsulorna la ut tråden och fäste med sytråd. Sladdarna klämdes med en AMP-sko och sen tog jag bort plasten runt. En tygbit las runt underdelen av sulan där sladdarna ligger och limmades med kontaktlim. Överdelen limmades också tillbaka med kontaktlim. Till sist sydde jag ett varv runt kanterna med zick-zack.

DSCN3454.JPG

Jag har valt att bara använda ett batteripack med 4st 2500mAh R6. Med en vippströmbrytare kan jag välja mellan att parallell- eller seriekoppla sulorna och därmed få två effektlägen.

DSCN3456.JPG

el.gif

Jag har inte testat dem ute men det är klar skillnad i hur varma de blir i de olika lägena.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor DIY
Verkar riktigt smidigt men något som fått mig att tveka inför värmesulor är att man på något sätt måste ha en sladd upp ur skon, ligger inte den och skaver så man får skavsår större än moster sveas pudel? Eller har ni helt enkelt gjort ett litet hål i skon o dragit ut sladden där? Ser inte så ut på bilderna o verkar ju lite dumt o börja karva i dojorna men jag får jämt skavsår, räcker med ett litet veck på strumpan så är det kört, vågar knappt fantisera om vad en kabel då kan ställa till med...

Värmesulor DIY
Eel skrev:
>
> Jag har valt att bara använda ett batteripack med
> 4st 2500mAh R6. Med en vippströmbrytare kan jag
> välja mellan att parallell- eller seriekoppla
> sulorna och därmed få två effektlägen.

Bra bilder
Dina sulor ser välgjorda ut, men har du ingen säkring?

Eftersom du bara har ett batteripack antar jag att du drar en sladd under tightsen upp till batteripacket i bakfickan på cykeltröjan?

Nu till problemet:
Om du av ngn anledning skulle få kortis i ena sulan kan dina batterier lämna så mycket ström att isoleringen på dina sladdar smälter!
Hur tror du att det känns ;-)

orienteraren skrev:
> Verkar riktigt smidigt men något som fått mig att
> tveka inför värmesulor är att man på något sätt
> måste ha en sladd upp ur skon, ligger inte den och
> skaver så man får skavsår större än moster sveas
> pudel?
> jag får jämt skavsår, räcker med ett
> litet veck på strumpan så är det kört, vågar
> knappt fantisera om vad en kabel då kan ställa
> till med...

Jag har inga som helst problem med skavsår el likn från sladden till mina värmesulor.
Men jag är inte lika känslig som du heller.
Borde du inte kunna testa med att tejpa/limma/sy fast en bit sladd el likn i en vanlig sula?

/Håkan

Värmesulor DIY
HåkanC skrev:
> Nu till problemet:
> Om du av ngn anledning skulle få kortis i ena
> sulan kan dina batterier lämna så mycket ström att
> isoleringen på dina sladdar smälter!
> Hur tror du att det känns ;-)

Har du något teoretisk eller emipriskt som söder det? Vi snackar ju inte direkt om någon ideal strömkälla. Om man får en kortis i själva värmetråden (men man har fortfarnde ström över en del av värmetråden) så kan den nog bli rätt så varm, men jag har extremt svårt att det skulle kunna uppstå någon som helst risk för ens den minsta, pyttelillla rodnad av hyn innan man hinner/orkar/har lust att stänga av värmaren.

/Magnus

Värmesulor DIY
TBone skrev:
>
> Har du något teoretisk eller emipriskt som söder
> det?
Nästan (bra svar va!)
Jag har, som jag har skrivit tidigare i tråden, förstört en 200:- kapslad blyack pga kortslutning.
NiMH/NiCd-batterier har väldigt lågt inre motstånd jämfört med alkaliska batterier, det är en av anledningarna att laddbara NiMH-batterier är överlägsna alkaliska i sådant som digital-kameror.
Jag har varit med när kompisar har kortslutit alkaliska batterier och bränt sig på dem.
Dessutom har jag varit med om en kortslutning i en gammal Volvo som smälte elledningarna.
Men jag har ännu inte själv varit med om att bränna mig pga kortslutna värmesulor, och tur är det.

En säkring kostar inte många SEK och nu finns det tom automatiska som återställer sig själva som det står om i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/319492/335503#msg-335503

Hade jag batterierna som AJ, eller som i Calesco-sulorna, så kanske jag inte skulle bry mig om säkring.
Men eftersom jag har ett batteri och sladdar längs benen.........

/Håkan

Värmesulor DIY
HåkanC: alltså "problemet" är väl inte i själva sulan, där går det säkert bra att göra som Pelle Hå, det är väl just sladen som går från undersidan av sulan och sen ut på benet, alltså den som ligger "vertikalt" som jag inbillar mig skulel skapa ett rejält skav, men som sagt jag har ju itne testat.

Värmesulor DIY
Magnus. Tro mig, det blir VÄLDIGT varmt om man kortsluter även små batterier som dessa. Jag har gjort det med mobiltelefonbatterier på 4.8V, du kan bränna dig rejält och sladdarna kommer garanterat smälta.

Värmesulor DIY
jomper skrev:
> sladdarna kommer garanterat smälta.

Yepp. Seen it happen, once.

Farsan lyckades korta batteripacket till mottagaren i modellplanet. 4 x 1,2 NiCd = 4,8V. Det gick djävligt snabbt och brände bort höljet på närmare 20-30 centimeter kabel (all kabel som fanns tillgänglig).

Jag vill inte testa att ha en sådan kabel mellan huden och ett par tights...

Men det är ju snabbt testat för den som vill leka Mythbusters! :)

Edit: Det är inga 220-ledningar vi pratar om. En grövre kabel blir nog inte så varm, något annat går nog sönder istället.

Värmesulor DIY
MatsS: Tack. På Elfa. Köpt på företaget så slipper jag betala själv =) Bor nära centrallagret i Veddesta så det är väldigt smidigt att hämta komponenter.

Jag har inga säkringar. Vet inte om jag orkar fixa det ärligt talat. Batterierna kan lämna 7.35A vilket borgar för att det kan bli ganska varmt. Jag kör med underställ och "crossbyxor" så jag får lägga sladden mellan så hinner man kanske slå av... förhoppningsvis... =)

Värmesulor DIY
Är det den här brytaren <http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=121365.htm> som är 4-polig? Jag tycker att iden är jättebra för att styra effekten.

/Mats

Värmesulor DIY
Eel skrev:
> måste man ha en 2-polig "till-från-till". Jag
> köpte denna

Denna typ av minityromkopplare är vanlig, att handla denna
120689_X_2005-07-04_114115.jpg

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=120687000
på Clas Ohlson

eller denna
36022.jpg

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36022&path=
hos Kjell blir tom några SEK billigare

Men billigast blir det väl om man köper dem samtidigt med resten som behövs såsom värmetråd och säkring.

/Håkan

Värmesulor DIY
Räknade lite för skojjs skull. Med risk för att göra bort mig så presenterar jag det :P

"Tomgångsspäning" på 4st R6: V = 4*1.3 = 5.2V
Intern resistans på accar: Ri = 4 * 18*10^-3 ohm
Resistans i kortslutna sladdar (1m sladd enkelväg 1.5mm2): Rs = 2 * 0.017*(1/1.5) ohm

(Uppgifter ur accarnas datablad på Elfa och Karlebo handbok.)

Ström: I = 5.2 / (Ri+Rs) =~ 55 A

Effekt i accar: Ri * I^2 =~ 217 W

Effekt i sladd: Rs * I^2 =~ 68 W

Accarna tål en urladdning av dryga 7A och blir säkerligen förstörda av 55A.

MVH

Värmesulor DIY
Tack för suveräna tips! Tillämpar dem i mina skidpjäxor och det funkar kanon! Jag har alltid varit extremt frusen om fötterna. Nu behöver jag aldrig mer frysa!! :-)

Värmesulor DIY
Hej!

jag har letat överallt i uppsala efter kanthaltråd!
Det säljs inte längre på clas ohlson.
Finns det nån annan stanns jag kan vända mig eller kan jag använda nån annan tråd??

Mvh / lars i uppsala

Värmesulor DIY
Jag bumpar upp den här tråden.

Jag tänkte göra mig ett par sulor och letar efter kanthaltråd, runt 19ohm som det står om först i tråden. Det finns på elfa men kostar runt 200kr för en rulle på 200 meter. Det är för mycket...

Är det någon som har en dryg meter kanthaltråd att sälja till mig eller som vet var man köper det billigt?

Staffan

Värmesulor DIY
velman skrev:
> Jag bumpar upp den här tråden.
>
> Jag tänkte göra mig ett par sulor och letar
> efter kanthaltråd, runt 19ohm som det står om
> först i tråden. Det finns på elfa men kostar
> runt 200kr för en rulle på 200 meter. Det är
> för mycket...
>
> Är det någon som har en dryg meter kanthaltråd
> att sälja till mig eller som vet var man köper
> det billigt?
>
> Staffan

Har du ringt Elfa i Krokslätt och kollat om du kan köpa en meter istället för 200m? De brukar sälja motstånd i 1000-pack också, men man kan få köpa ett par ändå.

/Leo

Värmesulor DIY
Jag mailade och fick nej... Jag har skickat iväg en liten beställning till conrad.se då jag behövde lite kontakter och andra saker till mina lampor.

Tack ändå!

Staffan

Värmesulor DIY
Nu har jag allt jag kan behöva och ska bara bestämma mig för om jag ska använda filtsulorna eller ett par sulor från gympaskor i halvstyvt skumgummi.

Så slår det mig: Vad händer om sulorna blir blöta? Lite blöta som i svett, mycket blöta som i hoppsan jag plurrade under skridskoturen?

Nästa fråga: Var ska säkringen monteras? Närmast värmetråden eller närmast batteriet?
El-prylar är inte min couscous men dem här tråden var så inspirerande att jag tänkte ge mig på det ändå.

Värmesulor DIY
ratatosk skrev:
> Nu har jag allt jag kan behöva och ska bara
> bestämma mig för om jag ska använda filtsulorna
> eller ett par sulor från gympaskor i halvstyvt
> skumgummi.

Jag valde filtsulorna, för att få lite xtra isolering.

> Så slår det mig: Vad händer om sulorna blir
> blöta? Lite blöta som i svett, mycket blöta som
> i hoppsan jag plurrade under skridskoturen?

Inget, spänningen är för låg för kortslutning eller stötar.

> Nästa fråga: Var ska säkringen monteras?
> Närmast värmetråden eller närmast batteriet?

Närmast batteriet före första kontakten., strömmen kommer från batteriet och det är den du vill 'skydda dig' ifrån.

/Håkan

Värmesulor DIY
Säkringen går sönder om det blir (för mycket) kortis pga vatten/fotsvett.

Montera säkringen vid batteriet, så slipper du skoskav utav den (Det spelar ingen roll var i kretsen säkringen sitter. Det går samma ström genom hela (seriekopplade) kretsen)

Värmesulor DIY
Det spelar väl roll var säkringen sitter. Den skall sitta så nära batteriet som möjligt. Sitter den långt ifrån batteriet så kan du ju få kortslutning innan säkringen som säkringen inte löser ut för.

Värmesulor DIY
Nu har jag pillat nästan klart. Men skulle vilja ha dem lite varmare egentligen. För sent för det här paret, det blev gympadojesulorna eftersom mina kalle anka-fötter inte stod ut med tanken på helt platta sulor, o de är väl limmade.
Men på bästa par: längre tråd? Eller blir det bara mer tråd som ska dela på samma ström? Kortare tråd? Annan tråd med annat Ohm? Jag inser ju att starkare batterier skulle funka, men gillar att de är enkla standardprylar som är billiga o lätta att byta mellan olika prylar om det behövs.

Värmesulor DIY
ratatosk skrev:
> Nu har jag pillat nästan klart. Men skulle vilja
> ha dem lite varmare egentligen.....
> Men på nästa par: längre tråd?

Nej. Längre tråd - större motstånd - lägre ström - mindre värme.

ratatosk skrev:
> Kortare tråd?

Funkar, under förutsättning att den inte blir så varm att nåt brinner av.

ratatosk skrev:
> Annan tråd med annat Ohm?
Visst. Lägre Ohm blir som att korta tråden.

ratatosk skrev:
> Jag inser ju att starkare batterier skulle funka,

Mer volt - mer ström - mer värme. Mer Ampere - samma värme längre.

ratatosk skrev:
> men gillar att de är enkla standardprylar som är
> billiga o lätta att byta mellan olika prylar om
> det behövs.

Vill du inte mucka med energikällan så är det ett annat element som gäller - eller att skriva om naturlagarna lite!

Värmesulor DIY
Finns en byggsats för dimmer på Kjell o Company. http://www.kjell.com/?item=87588&path=

Jag har byggt ihop den, det är en simpel krets med få komponenter. Jag la kretsen i en Silikonfylld DX batteriask.

Lösningen blev lite klumpigt stor, men steglös värme är ju ändå bara så grymt, tweeka effekten så det blir precis lagom mysjummet i pjucken. Jag kommer le hela vägen till rosenhill i vinter.

20100822090.jpg ht=544

Värmesulor DIY
Din krets, är det pwm motorstyrning 87-660?

Den verkar så kompakt jämfört med bilden i Kjell o co.

Jag har fundering på att köpa Kanthaltråd på Elfa och sälja till dem som behöver. Av den typ som är på 19ohm/m

Såvida det inte är ngn på forumet som redan köpt och kan sälja

Värmesulor DIY
Alleexxanderr skrev:
> Hej vet du hur varma dom här sulorna blir?

Det lär ju bli fotsvett på sommaren. :-(

Värmesulor DIY
När vi nu ändå är inne i den här tråden, så kan jag tipsa om att tråd enklast inhandlas från butiker som säljer till hembrännare. Inte sprit, utan keramik. :)
Man använder nämligen sån tråd till brännugnarna.

Så slipper man ha med skitbutiker som Elfa att göra.

Värmesulor DIY
Intressant tråd. Jag undrar om det är möjligt att använda kåltråd istället, borde vara mer flexibelt o hållbart?
Min idé är att använda med 18650 (skyddade) batterier, men har bristande kunskap när det kommer till elektronik

Tillbaka
Topp