Värmesulor DIY

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Värmesulor DIY
Håkan C; Har du seriekopplade sulor? Kör du med 12V antar jag att så är fallet. Läs min tidigare tråd; Vad tjänar du på att sätta en säkring dimensionerad för dubbla strömmen? En kortslutning av ena sulan/ledningen medför att strömmen dubblas, men säkringen går inte för det. Då kommer du upp till säkringens nominella värde. För att säkringen skall lösa ut krävs mer ström.

Det din säkringsmetod skyddar mot är endast kortslutning väldigt nära batteriet, en kortslutning som innebär att det inte går ström genom någon av sulorna.

Dubbla strömmen = tumregel är säkert bra i många fall, men i just sul-fallet så innebär en kortslutning av ena sulan/ledningen att strömmen blir just det dubbla, med följd att säkringen inte löser ut.

/Ola

Post Ändrad (04-02-26 14:12)

Värmesulor DIY
InlineOla:

Du har rätt i det mesta du skriver.
Jag har säkrat för kortslutningsskydd, i 1a hand.

Men att jag har säkrat som jag har gjort beror mest på att mitt batteri är till för min hemagjorda belysning:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/ljus/ljus.htm>
Blyackar är känsliga för överbelastning, läs de går sönder vid kortslutning.
Jag vet att de går sönder, det kostade mig ett nytt batteri.

NiMH och NiCd går inte sönder, däremot kan både batteri och sladd bli glödheta vid kortslutning.
Oavsett vilkert batteri man har skall man använda säkring, tycker jag.

Du verkar vara inne på att dimensionera säkringen som strömbegränsare, eller?
Det kan bli svårt, det finns inte så många standardvärden på säkringar.
Men behövs det?
Om du får kortslutning i ena sulan, hur varm blir då den andra?
Hinner du bränna dig innan du kan koppla ur?
Jag tror inte det, jag har också mina sulor seriekopplade och har provat med 12V på en sula.
Visst blir det varmt, men jag bränner mig inte.
Åtminstone inte på de minuter jag hade sulan inkopplad.
(Effekten blir 4ggr högre)

Blir det kortslutning i båda sulorna, eller i sladd/kontakt så går säkringen innan batteriet dör.
Det har jag också provat. Ofrivilligt, men det fungerade som tänkt.

/Håkan

Värmesulor DIY
>Oavsett vilkert batteri man har skall man använda säkring, tycker jag.

Jo, tanken är ju god men det gör man ofta inte i såna här lågspänningsbyggen. Inte ens min "fabriksbyggda" Mila pannlampa har säkring någonstans, den drar förresten 10ggr mer ström än mina värmesulor. Men för blyackar är det nog bra, om acken kan ta skada.

Kan även tillägga att om man använder sig av NiMh batterier så bör man _inte_ köra slut på dom helt. Det är inte bra för NiMh batterier att belastas när strömmen tagit slut, i värsta fall kan de ta skada. Jag har beräknat max tre timmars drifttid på mina sulor, som skiljer sig lite från AJ's genom att mina drar mindre ström. När jag kört tre timmar byter jag batteripack, så med två pack klarar jag 6 timmar. Det behövdes under långturen i söndags... :-)

/Leo

Värmesulor DIY
Håkan C; Elfa har säkringar specade med 0.1A intervall upp till 1A.

Min idé var att säkringen skall lösa ut om strömmen dubblas (= kortslutning av ena sulan). då skulle säkringsvärdet vara = nominella strömmen i ledningen.

Jag har byggt sulor åt andra också, har aldrig råkat ut för kortslutning själv. Tråden bränns av efter ca 15 minuter om all spänning hamnar på ena sulan. Jag vet inte hur varmt det blir, men min kompis som råkade ut för det brände inte foten innan tråden gick av....

/Ola

Värmesulor DIY
InlineOla skrev:

> Håkan C; Elfa har säkringar specade med 0.1A intervall upp till
> 1A.
>
> Min idé var att säkringen skall lösa ut om strömmen dubblas (=
> kortslutning av ena sulan). då skulle säkringsvärdet vara =
> nominella strömmen i ledningen.

Det verkar som om du har bra koll både på säkringar och varför de behövs.

När jag testade med dubbla spänningen lyckdes jag inte bränna sönder ngn sula.
Men jag vet inte om jag höll på i 15min.

/Håkan

Värmesulor DIY
När vi ändå är inne på säkringar, vad skulle ni rekommendera för säkring till mitt lampbygge?

12volt blyack, 20W lampa -> 1,67A.
Möjligen testar jag någon gång med 35 W -> 2,92A

/Per

Värmesulor DIY
ELFA har en kanonbra Faktabok för alla hemmabyggare, spana in:
<http://www.elfa.se/se/fakta.pdf>

Där står det om säkringar och annat kul. Så här står det:

"Märkströmmen är den arbetsström som säkringen är avsedd att
användas vid. Märkströmmen är något mindre än den ström som
varaktigt kan flyta utan att säkringen bryter."

Alltså, för 12V, 20W lampa så kan du faktiskt prova med 1.6A säkring.

/Leo

Värmesulor DIY
Känns som det kan vara ganska användbart ibland, märks ju bara på relativt korta vägen till skolan att fötterna kan bli lite kalla... min bror byggde något likande till sina slalompjäxor för 15-20 år sen, tror han var nöjd med dom, tror han drev det hela med en blyacc 3V eller något sånt (använt som glödbatteri till etanolmotorer) tror dock inte dessa används längre efter han bytte pjäxor nya var inte lika kalla.

känns som jag drar fram en del gamla artiklar nu när jag kollar igenom "läsvärt" mn mn, börjar bli lite svalt ute nu igen...

Värmesulor DIY
Jag lät mig inspireras av den här tråden, och satte ihop ett par värmesulor som jag provkörde för första gången idag :)

Det var runt nollstrecket, och vi var ute i runt tre timmar på asfaltvägarna runt Linköping. Mina fötter brukar vara i permafrost mellan oktober och maj, men idag var de behagligt varma! :) Efter ungefär 2½ timme märkte jag att effekten gick ner, så då hade väl batterierna (2x4 st Biltema uppladdningsbara) fått nog.

Jag hade lite ojämnn effekt i de båda sulorna (den ena riktigt varm, den andra bara ljummen), och det verkar bero på batteripaketet. Jag använder batterihållare från CO, som InlineOla varnar för här ovanför. Förhoppningsvis beror problemet på detta.

Tack till AJ & alla andra som har kommit med tips!

/Dag

Värmesulor DIY
Batterierna bör inte vara på vaden!!!!

Du har försumbar resistans i koppartråden så lägg batteriet någonstans varmt, en innerfick eller så. I Kyla minskar batteritiden drastiskt! batterier håller bäst i rumstemperatur.

Värmesulor DIY
Finns det nån bättre batterihållare än de på CO?

Jag har mina i sidofickan på jackan, ser lite fånigt med kablarna, men det skiter jag. Fötterna är varma! Ska prova ha dom i bakfickan nästa gång.

Värmesulor DIY
Om man har batterierna i fickan, tappar man inte effekt då??
Tänkte på längden på kabeln, eller är det bara kanthaltråden som inte
får vara för lång?

Värmesulor DIY
spindelbenen: Kantaltråden skall sluta vid sulan. Om du sedan tar en vanlig koppartråd(sladd) upp till fickan så är de effektförlusterna istort sett försummbara. Ta bara tillräckligt grov sladd så den inte bränns av.

Värmesulor DIY
Batterierna i tröjfickan, inga problem. Motståndet i "matarkablarna" ner till sulorna är nära nog försumbart, då det är relativt låga strömmar vi pratar om. Jag använder tunn högtalarkabel, mjuk och märks knappt.

Som sagt, C.O. batterihållarna kan glappa om man har otur. Tror att ELFA hållarna är snäppet bättre, har en sån gammal(8xR6) som jag använder, utan glapp.

/Leo

Värmesulor DIY
Köpte allt igår, men kom i efterhand att tänka på detta citat, - Ta bara tillräckligt grov sladd så den inte bränns av, från pbeijer.

Jag köpte "stereo" sladd med RCA kontakter för enkelheten, ska man lämna tillbaka dom och satsa på högtalarkablar, lite tjockare, eller borde dessa räcka?

/Johan

Värmesulor DIY
Det funkar, jag kör också delvis med stereokabel med RCA kontakt(perfekt att ha en anslutning vid ankeln, så man lätt kan koppla loss skorna/sulorna). Det är trots allt såpass liten effekt vi pratar om här att det håller, jag "eldar" på med enbart 1.5 Watt per sula/kabel.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor DIY
Nu har jag iaf mekat ihop dom och dom blir varma, men sen så blir dom kalla ett tag, och sen varma osv... Ska det vara så eller har jag gjort något galet?
Det kan ju vara så att tråden funkar så, men det vet man ju inte.

/Johan

Värmesulor DIY
Var tydligen glappkontakt, nu e dom såå varma så.
Mycket enklare än jag trodde (fast man fick ju hjälp med ungefär allting).
Gjorde mina med filtsulor, kanthaltråd, vävtejp, stereokablar batterihållare, lödtenn, superlim och en del svordomar.

Tack till alla som har gett tips om detta, speciellt AJ's tips som jag använde till ca 90%. Nu ska dom testas i helgen, lär ju bli under 7 grader i alla fall och då kommer dom till användning.

Tjolahopp...

Värmesulor DIY
Fantastiskt bra tråd det här!!

Så jag tänkte bygga mig två par sulor och passade på att svänga in på Clas Ohlsson och BILTEMA när jag var i Göteborg i helgen. Fick tag i nästan allt på trådskaparens lista men...

Tyvärr verkar det som om kanthaltråden har utgått hos Clas Ohlsson.
I övrigt har jag fått tag i det mesta. Jag har en laddare hemma men den är inte gjord för serieladdade batterier. Därför vill jag undvika att löda fast batterierna i varandra.

Jag borde kanske köpt batterihållare på Classe men som någon en gång sa; tänkte inte på det...

Var köper jag enklast/billigast hållare till mina R6/AA batterier? Vad ligger frakten på om man beställer 4 st hållare från ex. Kjell & Company?

Och var får jag tag i det viktigaste, kanthaltråden? Säljs den hos små elhandlare eller är den väldigt ovanlig? Jag kan egentligen ingenting om el... Bor i trollhättan och undviker gärna en resa till Göteborg (fattig student).

Är det kanske så att någon som har byggt ett par sulor har en bit över? Isåfall kan ni kontakta mig!

Tack på förhand!
/Kristoffer

Värmesulor DIY
Jidetoft: köp färdiga värmeelement som används till MC- och snöskoterhandtag. Det gjorde jag och det funkar perfa.

Det finns en tråd om mitt bygge (kanske borde ligga under läsvärt) men jag hittar inte den eftersom sökfunktionen inte fungerar.

Här är bilderna från tråden:

DSCF0006.jpg

DSCF0007.jpg

DSCF0009.jpg

DSCF0013.jpg

Lycka till // Jocke

Edit 1: Ny sökväg till bilderna

Värmesulor DIY
Ser inte dumt ut alls. Vart köper man dessa och vad kostar de?
Klarar man sig med 4st AA batterier per sula??

Skall leta efter din tråd. Tack så länge...

Värmesulor DIY
Jidetoft skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser inte dumt ut alls. Vart köper man dessa och
> vad kostar de?

Jag köpte mina på Yamaha Center i Kallhäll för 150 pix tror jag. Finns också på en MC-butik i Sundbyberg som jag inte kommer ihåg vad den heter. Ma.o. där man säljer MC-prylar.

> Klarar man sig med 4st AA batterier per sula??

Jag kör båda sulorna paralellkopplade

Jag är elektronik-analfabet men testar gärna saker för att se om det funkar. Till min pendelcykling 2x30 min per dag räcker 4 st. AA batterier i några dagar. Med ett SILVA 6V 9 Ah räcker värmen hela veckan.

Här är tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/125168

Tack feffemannen

// Jocke

Edit 1: paralellkopplade sulor

Edit 2&3: länk till ursprungstråd

Värmesulor DIY
"Alla" mc butiker har handtagsvärmare.

Byggde (ehh, tejpade fast) likadant, fungerar utmärkt. Enda frågetecknet är om man skall ha värmeelementet på ovan eller undersidan av sulan.

Värmesulor DIY
Mattias L skrev:
>Enda frågetecknet är om man skall ha värmeelementet på ovan
> eller undersidan av sulan.

tänkte på det också när jag såg jansson99:s sulor, isoleringen ska väl ligga mellan yttersulan och värmen, och inte mellan värmen och foten... man sätter ju element inne i huset och inte mitt i väggen =)

Värmesulor DIY
Näe, men man sätter elementen under fönstren för att stoppa kallras. Från pedalen och pedalklossen har man en hemsk köldbrygga som formligen skjuter in kyla i skon. Det är stor skillnad med elementet under sulan eller inte alls.

Värmesulor DIY
jo, det är klart. men min amatörmässiga gissning är att det är bättre att värma foten än att värma klossen. alltså isolering mellan kloss och innersula och så lite isolering som möjligt mellan värme och fot.

(fasen, nu gissar jag bara lite hur som helst, snart kommer väl ett koppel fysiker och ska tala om för mig hur det egentligen fungerar...)

Värmesulor DIY
Lårt dom berätta hemligheten för humlan först så experimenterar vi med elsulor så länge.

Personligen så känner jag knappt någon skillnad beroende på vart jag har värmeelementet. Största problemet för mig är att ovansidan på tårna blir som isbitar, medans undersidan av foten är varm och skön...

Värmesulor DIY
Jag läste lite om effekten i den andra tråden men blev väldigt förvirrad.

Jag kommer använda 4 st AA batterier på 1,2 V och 1200mAh per sula.
Paralellkopplar helst inte, utan kör gärna separat. Blir det för klent?

Jag tänkte köpa värmeelementen på 15 W och 12 V om jag hittar.
Jag får effekten till (4,8/12)^2 * 15 = 2,4 W

Jag vet inte om effekten är rätt. Har ingen bok att tjuvkika i...
Någon får gärna hjälpa mig med drifttiden! =)

Värmesulor DIY
För den som inte har en MC butik i närheten så har http://www.duells.se hantagsvärmare som din lokale lbs kan ta hem,
två modeller:
Artikelnr . .Benämning . . . . . . . Artikeltext . . . Cirkapris
92-163 . . Handtagsvärmare . . 15 watt . . . . . 195,00 kr
92-167 . . Handtagsvärmare . . 20 watt . . . . . 195,00 kr

92-163.jpg

Värmesulor DIY
Jidetoft - du kan räkna med att de håller sig varma i ca 20-30 min med det bateriet, vilket är på tok för kort känns det som

att köpa färdiga element är fusk!! :P dessutom är priset lite högre än hemmabyggen
men vi som leker med glödtrådar har fått ett litet problem - CO har slutat sälja elementtråd i varuhusen och säljer ut resterna av sitt lager endast på postorder

har någon gjort eluppvärmda handskar då? jag fryser ju fingrarna av mig redan på kortare pendlingssträckor

Värmesulor DIY
fan, jag går och stäler mig i skamvrån direkt...
dom baterierna ger ju 5Wh, vilket ger ca 2 timmar drifttid med 2,4W
jag måste ha tappan hjärnan under lunchen

Värmesulor DIY
Ja du skrämde mig ordentligt!!!
Vad är detta för skitbatterier tänkte jag.... =)

2 timmar låter bättre. Kanske skulle köpt ännu kraftigare batterier...
Ja ja, efter 2 timmars cyklande på vintern är händerna tillräckligt kalla för att man skall vända hemåt...

Tack för hjälpen!

Värmesulor DIY
Frostyfog utloggad skrev:

> har någon gjort eluppvärmda handskar då? jag
> fryser ju fingrarna av mig redan på kortare
> pendlingssträckor

Jag använder, trots att det är fusk ;-), samma värmeelement till handtagen. Att försöka pillra ner värmeelement i handskarna kändes för krångligt. Ett par modifierade Lizzard-skins, ett par uppskurna handtag och lite vulk-klister-någonting så är det fixat!

Inga bilder på det, men ska försöka att komma ihåg att inte glömma bort att knäppa några bilder på handtagen.

Min jobbarkompis kör med värmekuddar från : http://www.clasohlson.se/shop/store...&COSID=70205F259C0A4311A953681386E78990192775

// Jocke

Värmesulor DIY
jansson99 skrev:
> Frostyfog utloggad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > har någon gjort eluppvärmda handskar då? jag
> > fryser ju fingrarna av mig redan på kortare
> > pendlingssträckor
>
> Jag använder, trots att det är fusk ;-), samma
> värmeelement till handtagen. Att försöka pillra
> ner värmeelement i handskarna kändes för
> krångligt. Ett par modifierade Lizzard-skins, ett
> par uppskurna handtag och lite
> vulk-klister-någonting så är det fixat!
>

Lägg av, menar du att du använder handtagsvärmare till att faktiskt värma handtagen? Helt otroligt vad påhittiga vissa är *skratt*

Frostgrodan: Vissa värderar tid för pengar och andra värderar pengar före tid. När det är så enkelt så känns det nästan onödigt att GDS:a värmebiten.

Värmesulor DIY
Varför inte handtagsvärmare? Det är ju det de där MC/skoter-värmelementen är till för :-) Själv har jag större problem med fötterna än händerna men inte så stora att jag orkar tjollra med elsulor. Att gå/springa en liten bit gör underverk för blodcirkulationen i fötterna har jag märkt :-)

Värmesulor DIY
Mattias L - varför kallar så många mig för "groda", jag är bara en dimma... visserligen tät dimma, men inte kan jag hoppa runt och äta flugor för det

(ok då, prioriteringarna är förståliga)

Värmesulor DIY
Mattias L skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> Lägg av, menar du att du använder handtagsvärmare
> till att faktiskt värma handtagen? Helt otroligt
> vad påhittiga vissa är *skratt*

Det är kanonskönt med ljumna handtag när det är -6 grader och snålblåst......

> Frostgrodan: Vissa värderar tid för pengar och
> andra värderar pengar före tid. När det är så
> enkelt så känns det nästan onödigt att GDS:a
> värmebiten.

Ang. tiden. Jag hade för mycket tid en period förra hösten. Därav värmehandtagen. Men det var klockrent så jag är glad att jag hade tid och inte la den på annat. Som min sambo bland andra tyckte....

// Jocke

Värmesulor DIY
Angående tid så satt jag och bläddrade i min kalender igår och läste detta:

Vi har alltid nog med tid om vi bara använder den rätt. (Johann Wolfgang von Goethe)

;-)

Tillbaka
Topp