Värmesulor

Värmesulor
Hej på er. Jag har precis varit på Jula och spanat på deras produkter.

Handskarna: Säkert varma men för övrigt otroligt klumpiga. De skulle säkert vara varma utan elvärme

Sockarna: Förpackningen gick inte och bryta så lätt. Personalen ville inte bryta förpackningen så jag kunde inte kolla närmare på dem. Men de verkar tjocka och klumpiga. De går inte heller att köra i maskin.

Sulorna: Dessa såg ut att kunna funka ok. Ca 3mm tjocka. Själv behöver jag gjutna sulor för mina knäproblem. Att använda Julas sulor kräver nog att man tar bort den vanliga sulan. Alltså funkar det inte för mig.

Värmesulor
Jag slog till på effektkretsen som håkan länkade till, 150 kr med frakt. Tänkte man kunde lägga den i en AAA batteriask som fylls med silikon.

5-12 V passar bra, DX batteriet (8V) över 10 Ohms sulor. Någonstans 20-40% effekt tror jag blir lagom.

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor
Nu har jag trimmat Rejmosulorna med batteriet till Dealextremes pannlampa (enligt Dolkens recept ovan). Tror jag parallellkopplat sulorna till batteriet. De värmer fint kan meddelas!
Får se om de håller i verkligheten. Peppar-peppar.

Värmesulor
Glad att de funkade. Är det inte härligt med varma fossingar så säg. Jag tror att du seriekopplat.

Kan meddela att effektkretsen som jag köpte (läs några inlägg högre upp) inte reglerade effekt utan mest kunde blinka dioder olika fort. Ett lärdiglödakit. Men jag kanske beställde fel alternativt fick fel, vad vet jag.

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir till att vandra in på Jula imorrn och handla
> värmesulorna och prova.
> Reccension kommer.

Jag är intresserad.
Jag köpte ett par för att test, men de var på alldeles för låg effekt, bara ~1W
Hoppas att det var ett måndagsexemplar och att dina är bättre.

/Håkan

Värmesulor
Har just provat ett par av Julas värmasulor, och ja de verkar ha låg effekt. Sulan blev 25-30 grader under den stund jag hade batteripacket inkopplat.

Dessutom sitter värmetråden under trampdynan. Tårna lär alltså förbli lika kalla som utan värmesulan.

Det får bli en beställning från Rejmo och batterier från DX.

Värmesulor
Sulan är precis som ni säger, för klen.

Den har en värmeyta stor som ett mynt, och ytan sitter under trampdynan. Man får dock med ett ganska bra system för batterier. Har man bara behov av ett litet värmetillskott så är det ett bra köp, men har man fötter som isbitar så kommer Jula-sulan inte att tina upp dem.

Nu vet jag inte om jag var korkad som körde med uppladdningsbara Nmhi-celler eftersom dessa är på 1.2V istället för de alkaliska som är på 1.5V, men jag tyckte inte värmen kändes det minsta genom ett par ullstrumpor.
Mamma gillade dock dom, så jag stoppade dem i hennes vinterkängor. Och efter lite testning där så duger dom till det använingsområdet.

Nu börjar jakten på ett par handtags-värmeelemet i Uppsala för att bygga något mer lite bättre kraft i...

Värmesulor
Någon som testat thermics värmesulor och kan säga om de fungerar bra. Det verkar ha en maxeffekt på 2,2W, räcker det för att inte frysa vid -10grader?

Värmesulor
Värmesulorna från Jula hårdtestades igår i mina Bauer Vapor XX. Som bandydomare -20 grader så frös jag inte det minsta. I kombination med ett par ullstrumpor så fungerade det över förväntan.

Man känner inte värmen, man märker bara att man inte fryser om fötterna.

Värmesulor
Haraldsson skrev:
> Vad är det för skillnad om använder 15w eller
> 20w värmelelement, kopplat till 12 volt, 12Ah?
> Är det helt enkelt bara så att 20w elementet
> levererar mer värme?

20 W-elementet levererar mer värme, och drar mera ström. Från din 12Ah-ack har du 9,6 timmars (teoretisk) drift för 15 W-elementet, och runt 7 timmar för 20W-elementet.

Sen kan elementen vara olika stora också.

Värmesulor
Mr Orange skrev:
> Kanske lite dum fråga, men skulle man kunna driva
> värmesulorna mha navdynamo?

Tror inte det. Vad jag minns så ger navdynamos runt 3W, vilket nog är för lite för att försörja ett par värmesulor. Är nog bättre ISF att låta dynamon ladda ett batteri och sen köra värmesulorna från det, med intermittent drift.

Värmeförlusterna genom skon är i stort sett detsamma oavsett värmen inuti. Kör man för lite effekt i sulorna så märks inte tillskottet mot förlusterna. Bättre då att knuffa på hårdare under en kortare tid istället, så man hinner få in lite värme i foten. Sen hoppas man på att kroppens egna cirkulation ska hålla värmen uppe medan batteriet laddas.

Värmesulor
pbeijer skrev:
> Någon som testat thermics värmesulor och kan
> säga om de fungerar bra. Det verkar ha en
> maxeffekt på 2,2W, räcker det för att inte
> frysa vid -10grader?

Omöjligt att svara på. Jag tror inte att 2 W hade räckt för mina fötter. Beror alldeles på grad av frusenhet, typ av skor och vilken verksamhet det gäller.

Värmesulor
dabac skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske lite dum fråga, men skulle man kunna
> driva
> > värmesulorna mha navdynamo?
>
> Tror inte det. Vad jag minns så ger navdynamos
> runt 3W, vilket nog är för lite för att
> försörja ett par värmesulor. Är nog bättre
> ISF att låta dynamon ladda ett batteri och sen
> köra värmesulorna från det, med intermittent
> drift.

Det blir fortfarande bara 3W i snitt. Lägre dessutom eftersom det uppstår förluster både vid laddning och urladdning av batteriet.

Värmesulor
s skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kanske lite dum fråga, men skulle man kunna
> > driva
> > > värmesulorna mha navdynamo?
> >
> > Tror inte det. Vad jag minns så ger navdynamos
> > runt 3W, vilket nog är för lite för att
> > försörja ett par värmesulor. Är nog bättre
> > ISF att låta dynamon ladda ett batteri och sen
> > köra värmesulorna från det, med intermittent
> > drift.
>
> Det blir fortfarande bara 3W i snitt. Lägre
> dessutom eftersom det uppstår förluster både
> vid laddning och urladdning av batteriet.

I snitt ja, men jag föreslog intermittent drift. Läs om!

Värmesulor
dabac skrev:
> Är nog bättre
> ISF att låta dynamon ladda ett batteri och sen
> köra värmesulorna från det, med intermittent
> drift.

Nu var jag ju lite överambitiös. Enklaste sättet att fixa hygglig effekt och intermittent drift är ju att bara ha en sula i taget inkopplad. Fem minuter höger och sen fem minuter vänster. Eller nåt.

Värmesulor
dabac skrev:
> Tror inte det. Vad jag minns så ger navdynamos
> runt 3W, vilket nog är för lite för att
> försörja ett par värmesulor.

Jag hgåller med om att det inte är ngn bra ide' att driva värmesulor från en navdynamo.

Men eftersom en (nav-)dynamo elektriskt sett är en strömgenerator, dvs den försöker hålla strömmen konstant så krävs det inte ngn särskilt komplicerad elektrisk koppling för att få mer än 3W ur den.

/Håkan

Värmesulor
dabac skrev:
> s skrev:
> > dabac skrev:
> > > Mr Orange skrev:
> > > > Kanske lite dum fråga, men skulle man kunna driva
> > > > värmesulorna mha navdynamo?
> > >
> > > Tror inte det. Vad jag minns så ger navdynamos
> > > runt 3W, vilket nog är för lite för att
> > > försörja ett par värmesulor. Är nog bättre
> > > ISF att låta dynamon ladda ett batteri och sen
> > > köra värmesulorna från det, med intermittent
> > > drift.
> >
> > Det blir fortfarande bara 3W i snitt. Lägre
> > dessutom eftersom det uppstår förluster både
> > vid laddning och urladdning av batteriet.
>
> I snitt ja, men jag föreslog intermittent drift.
> Läs om!

Ja, gör du det.

Vad spelar det för roll att du kan steka fötterna en kort stund om du sedan måste frysa en halvtimma i väntan på nästa stekning? Dom blir ju knappast varmare av det i snitt än av kontinuerlig drift. Tvärtom. Under stekning är temperaturskillnaden mot omvärlden större än vid kontinuerlig drift vilket gör att värmeförlusten blir större. Som grädde på moset lurar du kroppen att fötterna är varma varvid cirkulationen ökar och håller i sig efter att du stängt av värmen vilket leder till förlust av kroppsvärme dessutom. Det är med andra ord en riktigt dålig idé med intermittent drift. Du kanske får ut 1W istället för 3W i snitt.

Värmesulor
s skrev:
> Vad spelar det för roll att du kan steka
> fötterna en kort stund om du sedan måste frysa
> en halvtimma i väntan på nästa stekning?

Därför att kroppen är en klurig grej som inte reagerar linjärt. Får jag upp värmen så klarar jag mig utan stöttning ett hyggligt tag. Intermittent drift funkar utmärkt. Therm-ic har t.o.m. pulsad drift just med hänvisning till att det stimulerar blodflödet.

Varför en ökad cirkulation skulle vara ett problem förstår jag inte. Hade jag hygglig cirk i tårna från början hade jag ju inte behövt hålla på och meka med värmesulor och grejer. Den allmänna kroppstemperaturen säkrar jag lätt med rätt kläder.

Tillbaka
Topp