Värmeträning Rønnestad

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Värmeträning Rønnestad
Läser den här artkeln idag, inte precis okänd forskare, Rønnestad är välrenommerad inom konditionsidrottsforskning. Okänt för mig att värmeträning ska ha liknande effekt som höghöjdsträning. Någon som testat?

Värmeträning Rønnestad
Kan tillägga att bastu/varma bad är ett betydligt enklare och mer praktiskt sätt att värmeträna än att klä sig i varma kläder och svettas ihjäl. Rejält varmt skall det vara om jag förstår det rätt, och bra mår man nog inte. Mads Pedersen pratade i någon intervju hur han brukade köra sina träningspass och sedan direkt ned i ett skållhett badkar med mössa och bara näsan ovan vattenytan. Han sa att det var fruktansvärt men lidande är väl bara en naturlig del av elitidrottares vardag.

Har inte testat och kommer inte testa.

Värmeträning Rønnestad
Skönare att andas i en plastpåse när man sitter på trainern. ;)

Värmeträning Rønnestad
Senast ändrad:
Värmeträning Rønnestad
Det har snackats om värmeträning i några poddar. Som jag begrep det är ett enkelt och funkis sätt att köra dagens workout, klä på sig duktigt och harva en timme trainer till.
Inget jag prövat. Slänga sig i en bastu eller badkar verkar enklare förstås.

Värmeträning Rønnestad
Mest oväntade vändningen idag. Fattar att tråden inte handlar om bilar men när blev en tråd om en studie som utförts på proffscyklister av en av de mest betydelsefulla forskarna inom cykel halvt ot? Kan den moderator som ändrat det ta bort OT-märkningen?

Den studien säger bara att om man skall tävla i värme är det bra att träna i värme innan. Prestationer i normal temperatur påverkades inte.
Rönnestad är lite av en sensationsforskare. Han vet hur han skall få rubriker och uppmärksamhet kring sina studier. Både idén till denna studien och hans berömda 30/15 intervaller har han snott från andra idrottsforskare.

Värmeträning Rønnestad
Finns inget riktigt sensationellt nytt i detta även om media får det att framstå så.
Som Lingon varit inne på är stora fördelen att det förbättrar prestation i värme.
Effekterna som ökad mängd plasma avtar rätt så fort varför man kör värmeträning i regel specifikt inför en prestation i varmt klimat med start några veckor innan prestationen för att kunna maximera nyttan.
Sen ska man vara medveten om att värmeträning också är ytterligare en stressfaktor utöver träningen och livet runtomkring.
Så det gäller att vara strategisk i hur man lägger upp sin träningsvolym och hur man kombinerar den med värmeanpassningen för att inte riskerar att man bara tränar ner sig och istället presterar sämre.

För oss nordbor som ofta har relativt nära till en bastu är ett av de smidigare protokollen att genomföra en aktivitet / träningspass på säg en timme som vanligt, t.ex ett Zwiftpass (utan fläkt) så man får upp kroppstemperaturen ordentligt, sen avslutar man med 15-20 minuter i bastun varpå man INTE duschar kallt direkt efter utan låter kroppen reglera ner tempen långsamt själv.
Detta kan man lägga in ~3 gånger i veckan under säg 6 veckors tid och sen lämnar man någon vecka för formtoppning utan specifikt värmefokus utan med fokus på återhämtning / bibehållen intensitet men lägre volym osv.

Givetvis blir det extra viktigt att hålla koll på vätskeintaget, respektive som sagt var sin generella återhämtning & nutrition då det blir en ytterligare påfrestning för kroppen.

För en "vanlig motionär" kan det finnas en vits med detta framförallt för prestationer som maran eller Vättern som kan bli riktigt varma. Eller om man ska köra något utomlands lopp t.ex.

Värmeträning Rønnestad
Usch, ytterst tveksamt att jag kommer prova denna typ av tortyrträning oavsett eventuell positiv effekt. Är inte alls road av att svettas floder under inomhusträning. Risken är då rätt stor att jag kommer börja avsky träningen. Korsdrag och två fläktar är vad som gäller vid Zwiftande. Sedan är självklart högre värme exceptionellt effektivt för att driva upp pulsen till nya höjder om man nu vill det.

Kanske blir en grej i framtiden med ett fint namn (om det inte redan finns), 30 grader varmt inomhus (fläkt förbjudet också), korta explosiva effektiva nära döden pass. 🙂 Den fysisk belastningen borde bli rätt kraftig dock så möjligen passar det inte riktigt alla. :unsure:

Senast ändrad:
Värmeträning Rønnestad
…det som är ”nytt” är väl hur värmeträning undersöks som alternativ till höghöjd för att förändra hb-massa. Flera bra interventioner gjorda och bra individresultat på internationella toppidrottare. Den ”nya” forskningen handlar inte om värmeträning för prestation i värme, specifikt.

Värmeträning Rønnestad
Usch, ytterst tveksamt att jag kommer prova denna typ av tortyrträning oavsett eventuell positiv effekt. Är inte alls road av att svettas floder under inomhusträning. Risken är då rätt stor att jag kommer börja avsky träningen. Korsdrag och två fläktar är vad som gäller vid Zwiftande. Sedan är självklart högre värme exceptionellt effektivt för att driva upp pulsen till nya höjder om man nu vill det.

Kanske blir en grej i framtiden med ett fint namn (om det inte redan finns), 30 grader varmt inomhus (fläkt förbjudet också), korta explosiva effektiva nära döden pass. 🙂 Den fysisk belastningen borde bli rätt kraftig dock så möjligen passar det inte riktigt alla. :unsure:
Om jag förstått det hela rätt så är inte tanken att det ska vara "korta explosiva effektiva nära döden pass" utan relativt lågintensiva pass med en tät värmedräkt, målet är att kroppstemperaturen ska ligga på 38,5 grader. Kroppen triggas då att producera fler röda blodkroppar på ett liknande sätt som vid höghöjdsträning. När kroppen är van vid detta ska det tydligen räcka med bastubad för att bibehålla effekten, vet inte om det stämmer.

Värmeträning Rønnestad
…det som är ”nytt” är väl hur värmeträning undersöks som alternativ till höghöjd för att förändra hb-massa. Flera bra interventioner gjorda och bra individresultat på internationella toppidrottare. Den ”nya” forskningen handlar inte om värmeträning för prestation i värme, specifikt.
Sorry, länkade fel studie, *facepalm! Och ursäkt mottagen och ber samtidigt om ursäkt tillbaka Jansson om jag var burdus.

Tack NLC för att du var bättre på att länka.

Värmeträning Rønnestad
Jag har kört värmeträning i sisådär 3 månader och har kört det som ett sätt att "formtoppa" inför nästa vecka i ett 3-veckors-block-struktur. Genom att kombinera 5 värmepass (1h~) med volymträning (z2 till z3-) får man stimuli i mängd och samtidigt ~80% av acklimatiseringen man vill uppnå av värmeträning. Veckan efter detta går man sedan in i en veckas högintensiv träning med förhoppningsvis ökad prestationsförmåga och bättre adaptioner därefter under avslutande viloveckan.

Skulle inte säga detta är något för motionären då det blir för mycket belastning och tar för lång tid däremot så keep in mind!

Värmeträning Rønnestad
Jag har börjat med värmeträning (vedbodstyle) dvs mäter min temperatur själv med örontermometer var 5:e minut (loggar denna information). Kör ca en 1h varje gång, snittar någonstans vid nedre tröskeln effektmässigt. Temperaturen vill gärna stanna runt 37 grader, kroppen börjar med att svettas mer och mer, när det inte hjälper så drar den upp pulsen rejält (vi talar 10-15 slag mer än normalt). Därefter sker någon typ av acceptans och kroppstempraturen stiger upp till 38 och stannar där även om effekten går ner lite. Brukar tappa mellan 1-2 kg vätska varje gång. Är det någon som skulle vilja ge mig lite mer handfasta tips på hur de har gjort och vad som fungerar bra respektive mindre bra, så skulle det verkligen uppskattas. Har sneglat lite på Core och Core 2 sensorer för att köra i deras program, men är lite för snål för att köpa en termometer för 3700kr. Tränar inför TCR där jag främst försöker acklimatisera mig för värmen, då det förväntas bli varmt i södra europa i augusti.

Värmeträning Rønnestad
Usch, måste vara f r u k t a n s v ä r t tuff och svettig träning, viss misärvarning, tror jag är för vek för detta 🙃 🙂 Inför ett mål som tex TCR förstår jag det dock, it makes sense.

@Ricard_STHLM Tycker jag är rätt lågpulsad men har tolkat dina värden på Zwift några ggr som att du är helt exceptionellt lågpulsad. (y) Men det är ju trevligt/bra att du kan få upp pulsen med hjälp av denna träning, dvs att du är mänsklig. 🙂 Trots detta tror jag ditt pulsspann är avsevärt högre än mitt, jag är en traktor. 🚜

Men visst, eftersom mitt hjärta är trögt vore det här ett ganska effektivt/simpelt sätt att tvinga det jobba klart hårdare/snabbare, visst är det så. 💡 🤔 🙂 Sedan kanske intervaller i hög värme för dubbel effekt = maxpuls område? 🤔 (jag är rätt dålig/vek på att nå min maxpuls så det kan så klart även hjälpa för sådant).

I högre svensk sommarvärme har jag märkt att min snittpuls brukar gå upp ungefär 7-9% i genomsnitt (ungefär) jämfört med svala dagar, dvs ibland leder det till att man hoppar upp till en högre pulszon trots att inte cyklingen i sig går snabbare (vilket är lite frustrerande). I medelhavsländerna lär det vara en helt annan sak dock under sommaren, har ingen erfarenhet av att cykla där.

Senast ändrad:
Värmeträning Rønnestad
Usch, måste vara f r u k t a n s v ä r t tuff och svettig träning, viss misärvarning, tror jag är för vek för detta 🙃 🙂 Inför ett mål som tex TCR förstår jag det dock, it makes sense.

@Ricard_STHLM Tycker jag är rätt lågpulsad men har tolkat dina värden på Zwift några ggr som att du är helt exceptionellt lågpulsad. (y) Men det är ju trevligt/bra att du kan få upp pulsen med hjälp av denna träning, dvs att du är mänsklig. 🙂 Trots detta tror jag ditt pulsspann är avsevärt högre än mitt, jag är en traktor. 🚜

Men visst, eftersom mitt hjärta är trögt vore det här ett ganska effektivt/simpelt sätt att tvinga det jobba klart hårdare/snabbare, visst är det så. 💡 🤔 🙂 Sedan kanske intervaller i hög värme för dubbel effekt = maxpuls område? 🤔 (jag är rätt dålig/vek på att nå min maxpuls så det kan så klart även hjälpa för sådant).

I högre svensk sommarvärme har jag märkt att min snittpuls brukar gå upp ungefär 7-9% i genomsnitt (ungefär) jämfört med svala dagar, dvs ibland leder det till att man hoppar upp till en högre pulszon trots att inte cyklingen i sig går snabbare (vilket är lite frustrerande). I medelhavsländerna lär det vara en helt annan sak dock under sommaren, har ingen erfarenhet av att cykla där.
Går man igenom videon ovan rekommenderas att avstå hårdkörning i bastun. Snarare Z2 eller sweetspot när du tagit på dig regnstället inne.

Värmeträning Rønnestad
Går man igenom videon ovan rekommenderas att avstå hårdkörning i bastun. Snarare Z2 eller sweetspot när du tagit på dig regnstället inne.
Ah, ok (y) tänkte kanske ett litet steg längre här för mig personligen. Jag är mycket dålig på att nå mina sista procent av pulsspannet men detta kanske skulle underlätta en hel del. LoL

Värmeträning Rønnestad
Jag tycker det låter mycket klokt att försöka vänja sig vid värme i förväg. Ffa om det blir så att det är lite svalt hemma innan resan och det smäller till och är rejält varmt initialt kan det bli jobbigt.

För egen del älskar jag värme. Börjar tycka det är skönt när många svenskar börjar pusta och tycka att det är för varmt. Trots det upplevde jag vid min varmaste cykelresa att det tog några dagar innan kroppen kom igång även om jag mentalt inte tyckte det var direkt jobbigt med värmen. Då var det också lite svalare hemma innan avfärden. Och jag gjorde ändå ingenstans i närheten av de dagsetapper som det kommer att handla om på TCR.

Jag kan ha fel, men jag har fått uppfattningen att spanska nordkusten i alla fall inte är värsta delen av Spanien eller Sydeuropa vad gäller risk för riktigt hög värme. Sen beror det förstås lite på hur långt in i landet man lägger sin rutt. Dock skulle det nog varit värre med start i säg Sevilla och första parcoursen i Madrid.

Värmeträning Rønnestad
/../
Är det någon som skulle vilja ge mig lite mer handfasta tips på hur de har gjort och vad som fungerar bra respektive mindre bra, så skulle det verkligen uppskattas. Har sneglat lite på Core och Core 2 sensorer för att köra i deras program, men är lite för snål för att köpa en termometer för 3700kr. Tränar inför TCR där jag främst försöker acklimatisera mig för värmen, då det förväntas bli varmt i södra europa i augusti.
Det kanske kan vara en idé att spana in Toppfysiks (Fredrik Ericssons skötebarn) dokument och föreläsning på ämnet?

Lycka till med TCR!

Värmeträning Rønnestad
21/6 Avg 250w22/6 Avg 284w23/6 Avg 246w24/6 Avg 226w Mer kläder
Min +komTempMinTempMinTempMinTemp
036,0036,4036,6036,8
536,6536,9537,4536,9
10 Sweat36,71037,01037,21037,0
1536,815 sweat37,11537,11536,9
20 Dripping36,82037,420 Sweat, BPM37,120 sweat37,0
2536,925 dripping36,82537,82537,1
30 BPM36,530 BPM37,03038,03036,9
35
40
45
50
38,0
38,1
38,2
38,0
35 effort
40
45
50
37,4
36,9
38,0
38,0
35
40
45
50
37,6
37,8
37,5
37,9
35 BPM
40
45
50
36,9
37,2
37,5
36,9
5537,75537,3
6037,1
6537,2
7036,9
Här är lite data från första fyra dagarna. Verkar redan efter 4 dagar ha skett en viss acklimatisering. Jag tycker mig se mönstret tydligt hur kroppen kämpar för att bibehålla en låg temperatur och när den börjar ge upp.

Värmeträning Rønnestad
Vad jag får ut av Johnson behövs det bara något pass/vecka i värme för att hålla effekten över tid från första veckans dagliga pass.
Låter som liknande slutsatser jag hittade i en review där de konkluderade att det efter 10 dagars initial acklimatisering gick att bibehålla densamma med ett värmepass som syftade till återacklimatisering var 4-5 dag, för att stävja den förlust av densamma som sker de dagar då värmeträning inte sker. Vilket är smidigt när det behöver tränas på andra saker.

Daanen, H. A. M., Racinais, S., & Periard, J. D. (2018). Heat Acclimation Decay and Re-Induction: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med, 48(2), 409-430. https://doi.org/10.1007/s40279-017-0808-x

Värmeträning Rønnestad
Lysande att läsa, min plan var att köra nu 7-10 dagar i rad och sedan ca 3 pass i veckan fram till TCR för att liksom påminna kroppen och även kontrollera att kroppen svarar som den brukar. Kvällens pass blev ett brickpass direkt efter sen AW på jobbet. Så snabbt byte från pendlarhojen upp på Zwift. Började lågt då jag precis kom in på 35,5 grader men efter 35 min svarade kroppen och hoppade upp på 38,0 grader vilket jag kunde hålla i 30 min även om jag samtidigt sänkte ansträngningen från 280w till 150w. Benen kändes riktigt tunga sista 15min och jag upplever att kraften minskar efter en 10-15 min med hög temperatur. Kanske finns lite placebo här också, om jag tror att detta hjälper så kanske det gör det?

Tillbaka
Topp