Varning äldre Battaglin carbonram

kenta

Medlem
Håller på att hämta mig efter en vålsam vurpa till följd av ett rambrott på min Battaglinracer. När carbonhöljet släppt från aluminiumförstärkningen där gaffelröret går upp i ramen hade jag inte en chans att parera. Vill varna för liknande om någon har en sådan konstrution.
20200718_093642.jpg
20200712_074210.jpg

Krya! Fattar inte riktigt vad som hänt dock?
Är det ett alurör som är i styrhuvudet på ramen som sitter runt gaffelns styrrör? Så när hylsan lossade fladdrade liksom gaffeln loss? För den måste ju ändå hållits i styrret av stammem och styret?

Krya! Fattar inte riktigt vad som hänt dock?
Är det ett alurör som är i styrhuvudet på ramen som sitter runt gaffelns styrrör? Så när hylsan lossade fladdrade liksom gaffeln loss? För den måste ju ändå hållits i styrret av stammem och styret?
Jag gissar på att kolfiber headtube är helt sprucken på andra sidan som inte syns. Eller ja man ser sprickan. Men vad gör tejpen där?

Det är ju en mardröm att råka ut för en sådan sak. Krya på dig.

Min gissning är att det öppnat sig lite mellan yttre kolfiber och styrlagerhylsa i aluminium. Fukt har trängt ned och skapat galvanisk korrosion genom att äta aluminium. Till slut är hela röret löst och bryter igenom kolfiberskalet som bara är starkt när konstruktionen är homogen.

Jag gissar på att det är ett fabrikationsfel och att kolfiberskalet har varit dåligt fastsatt hela tiden. Det är ju väldigt stor yta mellan kolfibern och aluminiumröret, så i normalfallet borde de kunna vara sammanfogade med goda marginaler

Jag gissar på att det är ett fabrikationsfel och att kolfiberskalet har varit dåligt fastsatt hela tiden. Det är ju väldigt stor yta mellan kolfibern och aluminiumröret, så i normalfallet borde de kunna vara sammanfogade med goda marginaler
Om röret är blankt i närbild håller jag med dig. Om det är grått och "dammigt" håller jag fast vid min gissning.

Fy fan, hoppas du återhämtar dig snart.

Detta är sådant som gör mig tveksam till kolfiber. Grundmaterialet må vara starkt men limfogar, skarvar osv är potentiella svaga punkter.

Senast ändrad:
Läskigt, hoppas du läker snabbt.

Alu och kolfiber blandas dåligt, det som händer är att aluminium oxiderat (det vita på bilden), då sväller det och blir poröst, tillslut kan det röra sig inne i kolfibret som omsluter det och glappar tills något går sönder. Ingen fara med rent kolfiber.
Luescher har mycket om detta, kolla YT

Ser ju ut som ett av den vanliga problemen, alu’s vidhäftning till kolfiber är ju notoriskt dålig, det är ju en av anledningarna till alla knakande BB, det hjälper inte att stoppa in svarvade alu komponenter i en kolfiberram för att lösa utmaningar med tillverkningen av kolfibern.

Detta är väl ett av Hambinis paradnummer, att skälla ut tillverkarna för att de inte kan fixa toleranserna med CF och sen säljer han en superdyr pressfit hylsa i alu där kunden sedan monterar sina lager i, exakt samma lösning som med detta styrrör bara att Hambinis delar är lösa för att det är en dålig idé att försöka få dem att sitta fast i CF.

Tillbaka
Topp