Varning för att handla med Planet-X/ON-ONE england

• Trådstartare Trådstartare Gimmy Larsson
  • Start datum Start datum
G

Gimmy Larsson

Guest
Utfärdar en STOR varning att beställa saker av Planet-X/ON-ONE i england. Beställde en ON-ONE inbred 456 komplett cykel i januari. Dom sålde ut dom för 699GBP, ordinarie pris var 899GBP. Det tog 1 månad innan jag fick cyklen, när den kom till sverige hade dom betalt för lite frakt så jag fick köra 10 mil till schenkers huvudkontor i helsingborg och hämta den. När jag väl kom hem var den fraktskadad. Växel öra + bakväxel krökt ordentligt. Fick till slut tag på dom i england och dom lovade att skicka en ny ram och bakväxel. Igår fick jag fakturan och få hade dom dragit summan 2 gånger från mitt kreditkort och någon ny ram har jag inte sett röken av. Nu har jag en oanvändvar cykel som jag har betalt 20000 för istället för 10000. Nu går det inte att få tag på dom.

Tänk 2 gånger innan ni beställer därifrån.

MVH/Gimmy, skåne.

ja ligg på dem igen. Kontakta banken, kolla även kanske med kontokortsbolaget om de har andra kunder med samma problem.

Lycka till

jag har beställt därifrån och det gick fint, även om det tog en #%&¤/ tid att få grejerna. beställde dock inte en hel cyckel.

Hi Jimmy.

I think that's a very fair appraisal of what happened - everything that could have gone wrong, has gone wrong.

As soon as you pointed out the double charge, I refunded your card in full.
I have emailed you with another resolution about the replacement frame (where you keep the frame you have there, and we send you ANOTHER).

Apologies again.

It's a shame I don't speak your language as I would love to read what's being written. However, being from the north of england, I have hard enough time with our own language sometimes.

The only "Scandanavian" I know is a tiny bit of Norwegian:-

"rumpetroll" which are, apparently, tiny baby frogs, but also the name for homosexuals?
"pikken" - prick
"rummegrut" - some sort of sour milk porridge?
"tres litre melk tak" - three litres of milk please.

Also I have just learnt that "skicka" means send and "avbryt" means cancel :-)

Det kom med Schenker? Det säger väl allt! De levererar inte, å levererar de är det skadat.
Been there, done that. undvik Schenker!

I'm not 100% sure but I think it is called Römmegröt. I tried it on a holiday trip to Norway years ago, disgusting. For swedes: det är som varm filmjölk.

/D

01-23-2006_happy03.jpg
?

This must have been the quickest answer from the most unlikely place or do every bicycle manufacturer have ppl spying at happymtb.org!

Thumbs up for Planet-X / On-One!

I read brant on ON-ONE answerd me at the forum. If he solve the problem I must say that i´m sorry for the bad things i have written. I said it was ok to send me a new fram but I havn´t got any, obout a month ago since he promised to send.

Must say that the bike seems very nice but it´s too bad that all the problems come along with it.

I hope brant understand that i´m upset, nothing personal. To brant: I´m sorry for the bad language in the mail I send you this morning.

/Gimmy

"Utfärdar en STOR varning att beställa saker av Planet-X/ON-ONE i england. Beställde en ON-ONE inbred 456 komplett cykel i januari. Dom sålde ut dom för 699GBP, ordinarie pris var 899GBP. Det tog 1 månad innan jag fick cyklen, när den kom till sverige hade dom betalt för lite frakt så jag fick köra 10 mil till schenkers huvudkontor i helsingborg och hämta den. När jag väl kom hem var den fraktskadad. Växel öra + bakväxel krökt ordentligt. Fick till slut tag på dom i england och dom lovade att skicka en ny ram och bakväxel. Igår fick jag fakturan och få hade dom dragit summan 2 gånger från mitt kreditkort och någon ny ram har jag inte sett röken av. Nu har jag en oanvändvar cykel som jag har betalt 20000 för istället för 10000. Nu går det inte att få tag på dom.

Tänk 2 gånger innan ni beställer därifrån.

MVH/Gimmy, skåne."

Translation:

Put up a BIG warning for ordering stuff from Planet-X/ON-ONE in england. I ordered a ON-ONE inbred 456 complete bike in januari. They sol them for 699GBP, ordinary price was 899GBP. It took 1 month before I got the bike, when it came to sweden they had paid to little for shipping so I had to drive 100km to schenkers HQ in Helsingborg to get it. When I got to home the bike was damage during the shipping. Derralieur (spelling?)hanger plus rear mehc was badly damaged. Finally i could get in touch with them in england and they promissed so send a new frame an rear mech. Yesterday I got the bill and they have been taking money 2 times from my creditcard and I haven't seen a new frame yet. Right now I have a unusable bike which I have paid 20000SEK instead of 10000SEK. Now I can't get in touch with them.

Think 2 times before you order from there.

WBR/Gimmy, southern part of sweden.

brant@on-one.co.uk skrev:
-------------------------------------------------------
> It's a shame I don't speak your language as I
> would love to read what's being written.

Don't worry Brant, Gimmy is just explaining what has happened and warns us about You guys at On-one.
If You handle this case as we can expect from a serious supplier I think we will hear about that too, but that's entirely up to You at On-one.

[edit]: AH! Fredrik hann före med en komplett översättning...

Senast redigerad av en moderator:
Jäklar vad det blev många svar och åsikter. Kan brant på ONE-ONE lösa detta som han säger är jag nöjd.
Ni tycker kanske jag e en jäkla gnällspik med det roliga är att det krävs tydligen lite offentlig kritik för att dom ska agera. Ungefär en månad sen har erbjöd sig att skicka en ny ram men jag har inte fått någon än. Jag har mailat och frågat när den skickas utan att få svar men nu svarade brant väldigt fort.

Hoppas ni förstår att jag blev upprörd när jag dessutom betalt den 2 ggr. Blev dubbelt så mkt ränta för mig att betala till handelsbanken finans.

MVH/Gimmy

Klart man förstår det.. Men nu verkar ju allt bli bra!! Vad jag har hört så är Brant och hans killar vanligen snabba på att svara och mycket generösa, så något verkar ju ha blivit helfel...'

Det viktigaste är ju att allt verkar ordna sig till slut!!

Gimmy!
Jag kanske är för konspiratorisk lagd men är det någon som verifierat att brant@on-one.co.uk verkligen är den han utger sig att vara eller om det är någon som försöker vara roligt här. Jag har svårt att tänka mig att en skotte läser vad som händer på ett svenskt forum, möjligtvis kan han ha bli tipsat om ditt inlägg. Jag tycker det låter för bra för att vara sant

Mitt tips är att omedelbart kolla med ditt kontokortsbolag om transaktionen blivit vänd!

/Mats

Brant postar iaf från samma isp som hans mejl kommer ifrån. Det är med stor sannolikhet den riktige brant som skriver här.

Det är brant som skriver. Det han skrev om att han mailat en lösning till mig där han skulle skicka en ny ram och jag fick behålla den andra. Det skrev jag inte i början, en "falsk brant" kan omöjligt veta det.

MVH/Gimmy

Kolla bara så det inte är falska pengar de sätter tillbaka på kontot. Det verkar helmystiskt det här.
=D

Problemet med att vända transaktionen är att det är 2 olika summor med 20 dagar imellan. Hade det varit samma summa på samma dag hade banken fixat det direkt. Har pratat med dom.

Den första summan som är dragen är 699GBP (cykeln) + 7:50 (frakt inom england)
Den andra summan som är dragen är 699GBP (cykeln igen) + 85GBP för frakten till sverige.

Det var meningen att dom skulle lägga på 85GBP i frakt till sverige när dom skickade men dom har lagt på det samt kostnaden för cykeln ytterligare en gång.

Därför blir det 2 olika summor med 20 dagar imellan. Banken kan inte tro på mitt ord där vilket jag förstår. Därför har jag ett problem.

Kortet jag betalt med är ett Yamaha Powercard med 2 månaders räntefri kredit, därför jag inte fått fakturan förrän nu. Betalat jag inte hela summan på drygt 20.000:- direkt så får jag en jä....a ränta kan jag lova. Hade pengar undansatta till vad hojen skulle kosta men drygt 20 papp kan jag inte hosta upp ur fickan direkt. Därför kommer jag att få ränta för drygt 10000:- betala in dom 11 imorse som jag skulle betala.

Hoppas brant fixar det och att han skickar en ny ram. Växelörat var inte bara krökt, även sprucket så jag kan inte rikta det. Sen hoppas jag att dom packar bättre i fortsättningen. hade jag vetat vad jag vet idag hade jag betalat 3000:- mer och köpt hojen av Häggs i sverige. Detta kostar mig mycket pengar, tid och framförallt besvär. Fick tex ta ledigt 1 dag från jobbet för att köra å hämta paketet i hbg.

MVH/Gimmy

Ok, the thing is this:
I think it is very strange to post a complaint about the shop when it is obviously the shipping-company that have fucked up!
The shop have sent the bike as promised but Schenker managed to, once again, badly screw things over. Its to bad that most shipping from abroad goes through Schenker....

till dojan:
Det finns folk här på forumet som känner denna dära Brant. De har nog upplyst honom om den här tråden...och rikard är moderator på forumet så han har tillgång till de där uppgifterna.

Gimmy Larsson skrev:
> Problemet med att vända transaktionen är att det
> är 2 olika summor med 20 dagar imellan. Hade det
> varit samma summa på samma dag hade banken fixat
> det direkt. Har pratat med dom.

> Banken kan inte tro på mitt ord där
> vilket jag förstår. Därför har jag ett
> problem.
>
> Kortet jag betalt med är ett Yamaha Powercard med
> 2 månaders räntefri kredit, därför jag inte
> fått fakturan förrän nu. Betalat jag inte hela
> summan på drygt 20.000:- direkt så får jag en
> jä....a ränta kan jag lova.

Låter mycket konstigt. Är Handelsbanken Finans som står bakom Yamaha Powercard och de ska mig veterligen kreditera *alla* ärenden omedelbart tills ärendet är utrett.
Tror inte att du riskerar att få betala någon ränta om du gör en reklamation via kundtjänst eller närmaste Handelsbankskontor.

Tur att du inte köpte den från Häggs! Då kan vi verkligen snacka långa leveranstider, ca 4 månader för mig att få min 456. Dock inte många kronor dyrare än att beställa direkt från england.
Nils

Brant mailade precis och sa att han satt tillbaka pengarna som var dragna för mycket. Får tacka detta forum för det satte fart på processen. Nu återstår bara att jag ska få min nya ram med helt växelöra.

jag hoppas detta kladd var en engångsföreteelse från ON-ONE och att ni kan beställa deras fina cyklar utan dessa problem.

tack alla som engagerade sig i ärendet.

MVH/Gimmy

Splattenstein skrev:
> Glömde skriva att det ska va ifrån on-one till
> sverige // Jonas

Bara så du vet, finns det en häftig funktion som heter Redigera om man missar något ;)

thomaz skrev:

> Bara så du vet, finns det en häftig funktion som
> heter editera om man missar något ;)

Bara så du vet så heter den "Redigera" :D

JLarsson skrev:
> thomaz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Bara så du vet, finns det en häftig funktion
> som
> > heter editera om man missar något ;)
>
> Bara så du vet så heter den "Redigera" :D

Jag gillar att citera.

Splattenstein skrev:
> Hur mycket kan frakten för en ram till sverige
> vara? Någon som vet? Tacksam för svar

edit-> oops det var för hela cyklar.
edit2-> 65£ för MTB ram

Worldwide Shipping
We can ship the bikes anywhere in the world. Pricing is:-

France £45
Germany £45
Denmark£45
Sweden £80
Norway £80
Italy £70
USA £60
NZ/Oz £130

Mina erferanheter från Planet-X är främst mycket goda. Dom har väldigt bra service och levererar som dom ska. Enda problemet som jag stött på är dom hutlösa frakterna utomlands som beror på dåliga fraktavtal från Planet-X's sida. T ex är 60 Pund (840 kr) för att skicka en trainer till Sverige bara för mycket. Tyskarna brukar bara ta ca 250 kr för samma saker.

Andra cykel märken tar liknande avgift för frakt till sverige. Det är alltåså itne bara de märken som diskuteras här som har dåliga fraktavtal. Det ksnake skulle kunna lösas med gruppköp och då skicka flera ramar/cyklar i samma paket...

Tillbaka
Topp