VARNING för bedragare på Köp och sälj

Fuck! Inser just att jag blivit blåst av "Denise Allard"!! Betalade in 2800kr för Ultegragruppen den 11/12. Synd att man inte kollade denna tråden innan. Skulle möta upp henne i Halmstad nu i mellandagarna men det har varit tyst, inget svar på mail eller telefon?. Känner mig så jävla dum! Har gjort många affärer med cykelprylar men aldrig råkat ut för någon scam. Har alltid tänk att cyklister kan man lita på. Det var sista gången jag för över pengar för något utan att kolla upp bättre...
Jag kommer polisanmäla, även om jag vet att några pengar kommer jag inte se röken av.

Känns som om det är samma person som härjar.
Så länge perosner på forumet går på annonserna så kommer ju personen att fortsätta.
Kanske läge att göra gemensam sak mot personen...

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Marginalen bank är banken som de som inte får
> öppna konton på andra ställen söker sig till,
> bara det ett varningstecken skulle jag säga.
>
> Rapportera allt snabbt till de som modererar. i
> 3.0 kommer som sagt en rapportera-knapp så då
> går det enklare.

Ja, vi (jag talar för mig själv) läser inte lika frekvent på forumet som vi har koll på mailen.
Vi försöker också att granska alla annonser som kommer in men än så länge görs det manuellt och med tanke på att det dräller in ca. 100 annonser per dygn när det är högtryck så är det svårt att hitta allt.

H. skrev:
> Går det att skapa varningsfilter för särskilda
> telefon-, mail- eller kontouppgifter?

Vi har önskat oss den typen av funktioner till happyride.se

Men alla ni som nu betalat till samma konto i marginalen bank. Samla ihop er och polisanmäl ihop.

Det biter hårdare om fler kan knytas direkt till samma person.

Det tråkiga (förutom att folk blivit blåsta såklart) är ens de ärliga annonser man lägger ut bemöts med stor portion skepsis.
Har aldrig blivit lurad men hade lätt kunnat bli det genom åren då man satt in pengar hit och dit.

Tills happyride är klart, vad tycker ni gör det säkrare? Telefonnummer, postförskott, endast avhämtning eller vad?

Jag tycker happy-nick är bra att ta reda på, så kan man kolla runt lite på forumet vem det är man har att göra med.

c.cup skrev:

> Tills happyride är klart, vad tycker ni gör det
> säkrare? Telefonnummer, postförskott, endast
> avhämtning eller vad?

Postförskott är inget skydd, dyrt och säljaren kan skicka en sten. Ring säljaren, hörs det att det är en äkta norrlänning så är det grönt! :)

Var en köpare som ville köra postförskott sist och tanken med tegelstenar slog mig då (alltså inte att skicka utan att det inte är någon säkerhet).

En norrlänning alltså, får börja träna på dialekten då?

H. skrev:
> Går det att skapa varningsfilter för särskilda
> telefon-, mail- eller kontouppgifter?

Det är nya hela tiden, eftersom vi blockerar de som används.

Kontonummer anges inte i annonsen.

Förutsatt att man måste vara registrerad användare för att annonsera, kan man tänka sig en procedur vid nyregistrering av användare att man måste uppge mobilnummer som man även måste bekräfta via? Naturligtvis långt från säkert men det blir lite jobbigare och lite mer spårbart.

jag har använt "blocketpaketet" blir ju lite större säkerhet en postförskott. man behöver ju inte ha annonserat på blocket för att använda tjänsten. vet ju dock inte hur bökigt de blir om de blir en tvist men de bör ju minska risken för rena bedrägeri.

Kräv alltid utlagt objekt fotograferad tillsammans med dagens lokala nyhetsblaska samt lätt maskerad id handling bredvid?

Synd att det ska behöva gå så långt pga vissa oärliga människor men det är nog tyvärr den nya standarden jag kommer börja köra med, både vid köp av grejer samt när jag själv lägger ut objekt.

Det finns bara en lösning på problemet med att bli helblåst på just detta sättet.

Sluta betala i förskott!
Om alla bara lät bli detta skulle denna formen av bedrägeri upphöra ganska snart.

Och jo jag vet, det finns ganska många ärliga därute som skulle bli "lidande" av detta.

Är dealen så bra att det nästan verkar för bra för att vara sant?
Ja då är den oftast just det, för bra för att vara sant.

Om man känner sig osäker kan man ju säga att man skall försöka ta sig dit och betala kontant och därför behöver adressen, det behöver ju inte ens genomföras. Eller om det är ohemult långt att man skickar en vän som bor i närheten. Jag förmodar att en falsk säljare backar då. Egentligen borde man kunna ha ett nätverk med happyiter som hjälper varandra med köp på annan ort, köp som måste innebära pengar mot vara på plats.

Jag tror tradera är en indirekt del i problemet. Där vinner man, betalar och får till sist sin vara. Den proceduren tar folk sedan med sig till ställen där man inte har alls samma koll på användaren. Eller jag bara antar att det är svårt att sälja något på tradera med helt nytt nick och märkligt bra priser. Själv har jag ett konto som är gammalt som gatan, men som används högst sporadiskt. Inget nog ändå en viss trygghet tror jag :)

Tack för varningen, bra att det löste sig att det nu visar sig att en rutten skithög har haft mage att stjäla en äldre mans identitet, finns en fördel att namnet som stulits finns kvar, då kan andra som råkat illa ut få veta detta att han är oskyldig, den riktige annonsören är någon helt annan.

Ett tips till alla är, googla bilderna på annonserna.. Det går lätt att med bildsök se om bilderna finns på andra ställen på internet, med en kamera i vartenda mobil så duger inte förklaringen om varför man inte tar egna bilder på prylen.

Verkligen Ynkryggar är det som beter sig på detta vis och utnyttjar äldre och blåser ärligt folk på dess hårt förvärvade pengar. I detta inkluderar jag även giriga telefonförsäljare som inte tvekar på att missleda ens gamla släktingar bara för att få sin provision.

Hoppas familjen lyckas få fast den där typen!

GoranS skrev:
> Att den här tråden ens finns gör mig lite lätt
> deprimerad ...

+1 Man vill ju gärna lita på folk. Det funkar ju som regel utmärkt att göra det och då är det trist med tvivel även om det bara är nån tiondels procent av privathandeln. (Gissning)

Har nu läst flera .. Verkar som det är samma lirare som härjar.. Byter nick så fort han blåst lite folk..

jomper skrev:
> Vi rensar och blockerar på flera vis så fort vi
> bara kan. Kontakta de som modererar köp & sälj
> enligt infosidan vid misstanke om skumma
> annonser.
>
> Koppling till forumnick och svar via PM kommer på
> nya sajten.

Ny site.. Hoppas ni prioriterar snabbsida framför flashig design, vilket tyvärr sällan görs när många förnyar! Enkla upplägget på denna sida gillar jag, inga hopplösa svarstider..

Edarion skrev:
> Jag tror tradera är en indirekt del i problemet.
> Där vinner man, betalar och får till sist sin
> vara. Den proceduren tar folk sedan med sig till
> ställen där man inte har alls samma koll på
> användaren. Eller jag bara antar att det är
> svårt att sälja något på tradera med helt nytt
> nick och märkligt bra priser. Själv har jag ett
> konto som är gammalt som gatan, men som används
> högst sporadiskt. Inget nog ändå en viss
> trygghet tror jag :)

Det finns ingen säkerhet i att handla på tradera. Får du inte din vara så beklagar de så mycket men du blir hänvisad till att vända dig till polisen. De skiter totalt i dig o dina förlorade pengar, så länge inte en och samma säljare blåst flera på en gång. Då agerar dom kanske efter ett flertal annälningar, men deras % kommer först. Och säljaren har fritt fram att skapa en ny användare.

Kanske lite bättre nu när man kan använda klarna som betalning. Då hinner man ju få hem paketet, eller inte.
Men jag är osäker på hur det funkar när säljaren hävdar att han minsann skickat varan, som vanligt.

Tradera har ju hänvisat till polisen i alla år... Och med Klarnas fakturering har de säkrat att de får sitt. Förr blev ju tradera också blåsta på sina 10%.

Det är nog den enda anledningen till att de insisterar på att man ska välja det sättet.

Så inbilla er inget, tradera är inte ebay, tyvärr. Jag har blivit lurad några gånger på tradera men alltid på "småbelopp" som ingen, förutom jag, bryr sig om.

Senast ändrad:
Vernersson skrev:
> Det finns bara en lösning på problemet med att
> bli helblåst på just detta sättet.
>
> Sluta betala i förskott!
> Om alla bara lät bli detta skulle denna formen av
> bedrägeri upphöra ganska snart.

Hur ska man göra då menar du?

De prylar jag säljer och som köparen vill ha skickade säljs endast mot förskott. Skulle aldrig skicka nåt utan att ha fått betalt. Sålde en ram och då körde vi på hälften i förskott och hälften när den kom fram. Gått bra alla gånger men då är jag iofs en ärlig typ. :)

Schreddan skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns bara en lösning på problemet med
> att
> > bli helblåst på just detta sättet.
> >
> > Sluta betala i förskott!
> > Om alla bara lät bli detta skulle denna formen
> av
> > bedrägeri upphöra ganska snart.
>
> Hur ska man göra då menar du?
>
> De prylar jag säljer och som köparen vill ha
> skickade säljs endast mot förskott. Skulle
> aldrig skicka nåt utan att ha fått betalt.
> Sålde en ram och då körde vi på hälften i
> förskott och hälften när den kom fram. Gått
> bra alla gånger men då är jag iofs en ärlig
> typ. :)

Hur gör du om köparen inte betalar den andra hälften? Ett dilemma det där. :)

Kikon skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det finns bara en lösning på problemet med
> > att
> > > bli helblåst på just detta sättet.
> > >
> > > Sluta betala i förskott!
> > > Om alla bara lät bli detta skulle denna
> formen
> > av
> > > bedrägeri upphöra ganska snart.
> >
> > Hur ska man göra då menar du?
> >
> > De prylar jag säljer och som köparen vill ha
> > skickade säljs endast mot förskott. Skulle
> > aldrig skicka nåt utan att ha fått betalt.
> > Sålde en ram och då körde vi på hälften i
> > förskott och hälften när den kom fram. Gått
> > bra alla gånger men då är jag iofs en ärlig
> > typ. :)
>
>
> Hur gör du om köparen inte betalar den andra
> hälften? Ett dilemma det där. :)

Jo det är sant men det hela föregicks av en hel del mail samt att köparen och jag hade en del gemensamma bekanta, visade det sig.

Men risken gick åt båda håll, han kunde ju ha betalt hälften för ingenting. Skrev inte att det var riskfritt. :) men den gången tyckte jag att det var ett bra upplägg.

Schreddan skrev:
> Kikon skrev:
> -----
> > Schreddan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vernersson skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det finns bara en lösning på problemet
> med
> > > att
> > > > bli helblåst på just detta sättet.
> > > >
> > > > Sluta betala i förskott!
> > > > Om alla bara lät bli detta skulle denna
> > formen
> > > av
> > > > bedrägeri upphöra ganska snart.
> > >
> > > Hur ska man göra då menar du?
> > >
> > > De prylar jag säljer och som köparen vill
> ha
> > > skickade säljs endast mot förskott. Skulle
> > > aldrig skicka nåt utan att ha fått betalt.
> > > Sålde en ram och då körde vi på hälften
> i
> > > förskott och hälften när den kom fram.
> Gått
> > > bra alla gånger men då är jag iofs en
> ärlig
> > > typ. :)
> >
> >
> > Hur gör du om köparen inte betalar den andra
> > hälften? Ett dilemma det där. :)
>
> Jo det är sant men det hela föregicks av en hel
> del mail samt att köparen och jag hade en del
> gemensamma bekanta, visade det sig.
>
> Men risken gick åt båda håll, han kunde ju ha
> betalt hälften för ingenting. Skrev inte att
> det var riskfritt. :) men den gången tyckte jag
> att det var ett bra upplägg.

Ja det var det ju absolut eftersom det funkade. Och väldigt schysst också, av dig i första hand.

Ja man får sig ju en känsla av den andra när man skickar några mail fram och tillbaka först, det är nog den bästa lösningen när man handlar något dyrt av okänd privatperson i Sverige. Men nu var ju du säljare, så det är ju betalarens uppgift att lirka ur säljaren lite info. Kanske det ni gjorde?

Schreddan skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > Det finns bara en lösning på problemet med
> att
> > bli helblåst på just detta sättet.
> >
> > Sluta betala i förskott!
> > Om alla bara lät bli detta skulle denna formen
> av
> > bedrägeri upphöra ganska snart.
>
> Hur ska man göra då menar du?
>
> De prylar jag säljer och som köparen vill ha
> skickade säljs endast mot förskott. Skulle
> aldrig skicka nåt utan att ha fått betalt.
> Sålde en ram och då körde vi på hälften i
> förskott och hälften när den kom fram. Gått
> bra alla gånger men då är jag iofs en ärlig
> typ. :)

Absolut ett dilemma!
Om jag hade handlat med beg prylar av okända så hade jag enbart bytt pengar mot vara öga mot öga, förstår om detta många gånger omöjliggör en affär.

Personligen hanterar jag det genom att (nästan) aldrig handla beggat av personer som jag inte känner, antingen direkt eller genom gemensamma bekanta.

Säljer hellre prylar väl billigt till bekanta än att ta risken & besväret med annonsering & velande jidder kring hur det hela ska lösas alternativt resa runt halva landet för att ses.

Kikon skrev:
> Men nu var ju du säljare, så det är ju >betalarens uppgift att lirka ur säljaren lite info. >Kanske det ni gjorde?

Nja det gjordes nog inte direkt. Men de var både mail och SMS och telefonnumret är ju möjligt att kolla, det vet jag inte om han gjorde.

Sen så är ju mina annonser lätta att syna då jag skriver att jag vill sälja direkt öga mot öga. Skriver (nästan) aldrig i annonsen att jag skickar. För jag tycker att det är enklare och bättre för köparen att få se prylen innan köp.
Sen att man inte har några köpare på hemmaplan och någon frågar om jag skickar, då blir det en annan sak. Men visst, klart risken finns att bli lurad.
Men nu är det inte jag som är eller har problemet. :-)

Vernersson skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det finns bara en lösning på problemet med
> > att
> > > bli helblåst på just detta sättet.
> > >
> > > Sluta betala i förskott!
> > > Om alla bara lät bli detta skulle denna
> formen
> > av
> > > bedrägeri upphöra ganska snart.
> >
> > Hur ska man göra då menar du?
> >
> > De prylar jag säljer och som köparen vill ha
> > skickade säljs endast mot förskott. Skulle
> > aldrig skicka nåt utan att ha fått betalt.
> > Sålde en ram och då körde vi på hälften i
> > förskott och hälften när den kom fram. Gått
> > bra alla gånger men då är jag iofs en ärlig
> > typ. :)
>
>
> Absolut ett dilemma!
> Om jag hade handlat med beg prylar av okända så
> hade jag enbart bytt pengar mot vara öga mot
> öga, förstår om detta många gånger
> omöjliggör en affär.
>
>
> Personligen hanterar jag det genom att (nästan)
> aldrig handla beggat av personer som jag inte
> känner, antingen direkt eller genom gemensamma
> bekanta.
>
> Säljer hellre prylar väl billigt till bekanta
> än att ta risken & besväret med annonsering &
> velande jidder kring hur det hela ska lösas
> alternativt resa runt halva landet för att ses.

Du har så klart en poäng och jag håller med dig.

Men t ex en ram för 6-8000kr är inte alltid lätt att kränga bland vänner. Då gick jag på känsla och som jag skrev, att jag i det fallet skulle bli lurad var det väldigt höga odds på.

Edit: ändrade lite

Senast ändrad:
Medmindre man kan hente varen på en addrese, er altid en risk for enten køber eller sælger.
Den eneste måde er håndtere det på er et tvungen medlemskab og evt. en køber/sælger rating som på ebay.

På nya sajten kommer vi ju koppla annonsering till medlemskap, och som etablerad och känd medlem kommer det ju antagligen bli enklare att sälja mot förskottsbetalning.

Men, som geologen (tror jag det var) påpekade gör ju det också att ett etablerat konto blir eftertraktat för bedrägerier. Det har ju Ebay problem med idag.

Skaffa ett inlogg på merinfo.se där kan man se fullständigt personnummer och vilka nummer som personen man ska göra affär med har. Har personen ett nummer som det inte finns någon användare på så brukar jag vara ytterst tveksam då jag inte kan försäkra mig vem det faktiskt är.
Är det något som inte känns rätt så ber jag personen skicka bild på sig själv med sitt körkort bredvid om det är riktigt dyra cyklar.
Så använd er av merinfo.se så kan ni kolla upp vad det är för person, vilka bolag, vilka bilar osv
Jobbar i en bransch där det är extremt mycket bedrägerier och idkapningar och att ställa frågan om någon person som sitter med i någon bolagstyrelse som personen själv sitter med i och personen jag pratar med inte har en aning om vem det är, det är något som avslöjar även den mest pålästa bedragaren.

Nu hoppas vi alla bedragare sticker från Happy!

När jag läser tråden känns det som om vi är för rädda att visa misstanke... Alla vet ju att bedrägerier är vanliga idag. Varför inte ha som norm/rekommendation att man ska ställa något "obekvämt" krav på säljaren. Typ "foto med pryl + id", "fråga detaljfråga om pryl" (typ utseende/kännetecken man inte så lätt googlar), "tel.nr och skicka sms, för att sedan kolla nr." "Be om fn-profil" "Fråga om att ses/skicka kompis".

Förslagen har ju lyfts i tråden och givetvis passar inte alla frågor alla köp. Men om normen är att köparen ska ta ansvar för att ta reda på vem säljaren är Kanske det blir mer ok att ställa frågor som annars visar på misstänksamhet.

CarlPedal skrev:
> Om jag som
> anmälare frågar varför de inte tagit kontakt
> med banken så ger dom svaret att dom inte orkar?

Nä, du får inte veta vilka insatser som gjorts, men fallet blir nedlagt i brist på bevis, alternativt avsaknad av spaningsunderlag.

CarlPedal skrev:
> Låter som grovt tjänstefel enligt mig. Mötes
> jag av det svaret skulle jag ta det vidare direkt
> till kontrollinstans (finns sådan?)

Nej.

torden skrev:
> Jag kommer polisanmäla, även om jag vet att
> några pengar kommer jag inte se röken av.

Man ska alltid polisanmäla. Med lite tur är det någon polis som har tråkigt och drar iväg en fråga till banken. Sen öppnar de alla nedlagda ärenden mot den personen igen, och ser om det går att göra något av det. Ju fler ärenden, desto större sannolikhet att det händer något. Och utan att det görs anmälan, är man ju helt chanslös.

Vernersson skrev:
> Sluta betala i förskott!
> Om alla bara lät bli detta skulle denna formen av
> bedrägeri upphöra ganska snart.

Jag vet inte hur många affärer jag gett upp och gått ifrån, just för att säljaren krävt förskott. Jag vet att jag kommer betala, men jag vet inte om jag får en vara, så för mig är det självklart. Inte riktigt lika självklart för säljaren dock. Och i förlängningen ger det bara upphov till en annan sorts bedrägerier. Jag "köper" dina kolfiberhjul, och säljer dem begagnade på blocket. Eller pantar dem på pantbanken. Några pengar kommer du aldrig se röken av...

Annonser knutna till användaridentiteten på forumet är förstås en bättre väg att gå. Någon form för "rating" system är också bra.
Jag har angett Heatware som en "optional" metod för att ge feedback på saker jag köpt, eller sålt, men det fungerar dåligt. Är det inte knutet direkt till köp & sälj siten så får man sällan någon rating. Jag har gett folk länken säkert 100 gånger, och bara fått 3 "värderingar", alla positiva.
B!

Skulle man inte kunna använda mobilt bank-id för att kunna veta vem man har att göra med.

Man ber om säljarens/köparens personnummer och knappar in det på denna sida https://test.bankid.com/Mobile/OtherDevice och så verifierar säljaren/köparen sin identitet med hjälp av bank-id appen.

Inte för jag vet om folk är villiga att lämna ut personnummer hit och dit men för dyra prylar borde det ju vara ok. Det är som att visa sitt körkort när man ses öga mot öga.
/R

johnny165 skrev:
> eller så kan man ju vara lite misstänksamma mot
> dom som väljer att dölja sitt telnr. i
> annonsen..

Nja.
Jag är ingen lurendrejare men sätter aldrig ut telefonnr i mina annonser. Som säljare anser jag att det är jag som väljer initialt kommunikations-sätt.
Orsak: Jag vill inte bli störd av telefonsamtal på tider som inte passar mig. Efter mail-kontakt kan jag tänka mig att övergå till tfn-kommunikation men jag väntar oftast så länge jag kan.
Köpare som endast skickar mig ett mail med "ring mig" kastar jag i papperskorgen, är man inte mer intresserad så .......

GurraG skrev:
> johnny165 skrev:
> -----
> > eller så kan man ju vara lite misstänksamma
> mot
> > dom som väljer att dölja sitt telnr. i
> > annonsen..
>
> Nja.
> Jag är ingen lurendrejare men sätter aldrig ut
> telefonnr i mina annonser. Som säljare anser jag
> att det är jag som väljer initialt
> kommunikations-sätt.
> Orsak: Jag vill inte bli störd av telefonsamtal
> på tider som inte passar mig. Efter mail-kontakt
> kan jag tänka mig att övergå till
> tfn-kommunikation men jag väntar oftast så
> länge jag kan.
> Köpare som endast skickar mig ett mail med "ring
> mig" kastar jag i papperskorgen, är man inte mer
> intresserad så .......

+1 Jag har sålt några sadlar och några nya kedjor här, nästan alla gånger har jag bara haft kontakt via mail. Inga stora pengar utan runt 300-500 Per tillfälle.
Har dessutom skickat prylarna och begärt betalt först när köparen fått prylarna för att hålla ryggen fri.
Nu litar jag mera på detta forum och skulle aldrig göra det på Blocket osv eller om det gällde mera pengar.

GurraG skrev:
> johnny165 skrev:
> -----
> > eller så kan man ju vara lite misstänksamma
> mot
> > dom som väljer att dölja sitt telnr. i
> > annonsen..
>
> Nja.