CarlPedal skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag som
> anmälare frågar varför de inte tagit kontakt
> med banken så ger dom svaret att dom inte orkar?
Nä, du får inte veta vilka insatser som gjorts, men fallet blir nedlagt i brist på bevis, alternativt avsaknad av spaningsunderlag.
CarlPedal skrev:
> Låter som grovt tjänstefel enligt mig. Mötes
> jag av det svaret skulle jag ta det vidare direkt
> till kontrollinstans (finns sådan?)
Nej.
torden skrev:
> Jag kommer polisanmäla, även om jag vet att
> några pengar kommer jag inte se röken av.
Man ska alltid polisanmäla. Med lite tur är det någon polis som har tråkigt och drar iväg en fråga till banken. Sen öppnar de alla nedlagda ärenden mot den personen igen, och ser om det går att göra något av det. Ju fler ärenden, desto större sannolikhet att det händer något. Och utan att det görs anmälan, är man ju helt chanslös.
Vernersson skrev:
> Sluta betala i förskott!
> Om alla bara lät bli detta skulle denna formen av
> bedrägeri upphöra ganska snart.
Jag vet inte hur många affärer jag gett upp och gått ifrån, just för att säljaren krävt förskott. Jag vet att jag kommer betala, men jag vet inte om jag får en vara, så för mig är det självklart. Inte riktigt lika självklart för säljaren dock. Och i förlängningen ger det bara upphov till en annan sorts bedrägerier. Jag "köper" dina kolfiberhjul, och säljer dem begagnade på blocket. Eller pantar dem på pantbanken. Några pengar kommer du aldrig se röken av...
Annonser knutna till användaridentiteten på forumet är förstås en bättre väg att gå. Någon form för "rating" system är också bra.
Jag har angett Heatware som en "optional" metod för att ge feedback på saker jag köpt, eller sålt, men det fungerar dåligt. Är det inte knutet direkt till köp & sälj siten så får man sällan någon rating. Jag har gett folk länken säkert 100 gånger, och bara fått 3 "värderingar", alla positiva.
B!