VARNING för bedragare på Köp och sälj

Örjan Lax sa:
Misstänkt:
PM:ade en relativt ny användare och säljare tidigare ikväll om en Lupine SL A7-lampa för 3000 kr. "Swish ska du ha" står det sist i annonsen.

Jag frågade ändå om man kunde komma och köpa den på plats och betala 3000 kr kontant. Inget svar... ?

Får jag svar senare ikväll kommer jag att radera detta inlägg.
Man behöver väl inte vara en bedragare för att man föredrar swish framför kontanter?

Batty sa:
Örjan Lax sa:
Misstänkt:
PM:ade en relativt ny användare och säljare tidigare ikväll om en Lupine SL A7-lampa för 3000 kr. "Swish ska du ha" står det sist i annonsen.

Jag frågade ändå om man kunde komma och köpa den på plats och betala 3000 kr kontant. Inget svar... ?

Får jag svar senare ikväll kommer jag att radera detta inlägg.
Man behöver väl inte vara en bedragare för att man föredrar swish framför kontanter?
Det har jag inte påstått heller. Jag skrev "Misstänkt" överst. Dessutom har jag inte angett nick eller länkat till annonsen.

Men inget svar på PM om kontantköp (hur svårt är det att bara svara "Nej" t.ex), ingen bild på varan, inget telefonnummer, och nyreggad utan inlägg ger inte var för sig, men sammantaget inga bra vibbar. Men användaren har full möjlighet att bevisa att jag är fel ute, vilket inte gjorts ännu.

Senast redigerad av en moderator:
Samma användare har även lägligt nog också en helt ny Fizik Arione som jag precis la ut en köpesannons på. Bara att Swisha, vad kan gå fel?

Senast ändrad:
Sadeln verkar vara borta men istället dök ngt annat upp..

Bilagor

• Screenshot_20191025-064805_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20191025-064805_Samsung Internet.jpg
    95.1 KB · Besök: 66
Jag tror jag får ställa mig i kön av dom som blivit blåsta.

Swishade en kille i Älvsborg 1500kr förra veckan för ett set med Ultegra r8020 reglage efter att jag blev kontaktad på min köpes annons.
Jag chansade trots varningsklockorna och om det inte löser sig innan måndag så kan jag gå ut med hela historien då jag också lämnar in Polisanmälan.

xzbatt sa:
Örjan Lax sa:
Älvsborg avancerar i tabellen. Snart SM-slutspel.

Jag måste ändå medge att det är märkligt när någon helt utan att skydda sin identitet väljer att blåsa folk, saknar man då helt oro att blåsa fel människa?
Ja det kan ju vara många olika orsaker som gör att vissa bedragare fullständigt mister omdömet och tappar konsekvenstänket, såsom alkohol/drogberoende, ekonomisk botten/personlig konkurs, depression/annan psykisk sjukdom, ren idioti och dårskap etc...

xzbatt sa:
Örjan Lax sa:
Älvsborg avancerar i tabellen. Snart SM-slutspel.

Jag måste ändå medge att det är märkligt när någon helt utan att skydda sin identitet väljer att blåsa folk, saknar man då helt oro att blåsa fel människa?
Risken att någon blåser "fel människa" på ett cykelforum är minimal. Det värsta som kan hända bedragaren, är att någon cyklar förbi och blänger styggt mot dennes fönster.

Tyvärr verkar även jag ha gått i fällan. Blev kontaktad på min annons där jag sökte ett ultegra vevparti. Swishade pengar och sen påstod han att han postat paketet.
Han skickade en bild på mailen och svarade även efter att jag swishat vilket jag tycker är konstigt om man vill blåsa någon.
Men nu har det gått en vecka och inget har dykt upp.
När jag frågar efter spårnummer eller kvitto så svarar han ej. Mobilnummer är avstängt så troligt är att det är passivt swishkonto.
Är det ens lönt att polisanmäla eller ska man ge det en vecka till? En dröm är ju att post nord har slarvat bort det på vägen och att det dyker upp.

Ibland bli jag så jävla trött...

adrian_racer sa:
Tyvärr verkar även jag ha gått i fällan. Blev kontaktad på min annons där jag sökte ett ultegra vevparti. Swishade pengar och sen påstod han att han postat paketet.
Han skickade en bild på mailen och svarade även efter att jag swishat vilket jag tycker är konstigt om man vill blåsa någon.
Men nu har det gått en vecka och inget har dykt upp.
När jag frågar efter spårnummer eller kvitto så svarar han ej. Mobilnummer är avstängt så troligt är att det är passivt swishkonto.
Är det ens lönt att polisanmäla eller ska man ge det en vecka till? En dröm är ju att post nord har slarvat bort det på vägen och att det dyker upp.

Ibland bli jag så jävla trött...

Polisanmäl alltid!

Vad swishar ni till för nummer? Skriv ut det så att andra kan få sökträffar.
Nu sitter ju brödet och löser denna tråd, men 4 papp i veckan för hen nog in.

Senast ändrad:
staine sa:
marr sa:
Och snälla sluta göra köpesannonser... Det är som socker för packet.

+1
Fattar inte varför man annonserar om man vill köpa? Då kollar man väl säljannonserna.

För att väldigt många sitter på en massa prylar dom ändå inte behöver, och då kan man både få bästa pris och första tjing. Simple as that

NickPick sa:
staine sa:
marr sa:

+1
Fattar inte varför man annonserar om man vill köpa? Då kollar man väl säljannonserna.

För att väldigt många sitter på en massa prylar dom ändå inte behöver, och då kan man både få bästa pris och första tjing. Simple as that

Dessutom finns inte alltid det man söker ute till försäljning.

Bele sa:
NickPick sa:
staine sa:
marr sa:

+1

Dessutom finns inte alltid det man söker ute till försäljning.

+1

M

Jag är en sådan som har massa grejer liggande till ingen större nytta, som jag inte riktigt orkar skicka iväg och hålla på med. Om det kommer en köpesannons i Skåne som fladdrar till i högerspalten så brukar jag dock svara på den och att det går bra att hämta upp här. Jag sitter aldrig och letar igenom annonserna.

NickPick sa:
Vad swishar ni till för nummer? Skriv ut det så att andra kan få sökträffar.
Nu sitter ju brödet och löser denna tråd, men 4 papp i veckan för hen nog in.

Snarare minst 4 papp om dagen, de blåser ju via andra sidor samtidigt, detta är deras leverne.

Manurhin2 sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
NickPick sa:
Ni kan skicka pengar till mig istället. Jag behöver också!
Också!? Bedragare behöver inte pengar. De behöver något helt annat.

De behöver en burktelefon så de bara kan ringa varandra. Det blir lika äkta som övrigt de erbjuder.

Nej du stavar fel, det kallas bollträ det dom behöver.

M
Applicerat upprepade gånger på baken med emfas!

GoranS sa:
Manurhin2 sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
NickPick sa:
Ni kan skicka pengar till mig istället. Jag behöver också!
Också!? Bedragare behöver inte pengar. De behöver något helt annat.

De behöver en burktelefon så de bara kan ringa varandra. Det blir lika äkta som övrigt de erbjuder.

Nej du stavar fel, det kallas bollträ det dom behöver.

M
Applicerat upprepade gånger på baken med emfas!

Tänker plyte, upprepade gånger stämmer.

M

Har du polisanmält? Har du anmält till oss moderatorer?

Vi läser det mesta i forumet men missar självklart en del. När det handlar om bedrägeri på Köp & sälj är det bäst att anmäla direkt till oss, då kommer alla moderatorer att få reda på av som händer och kan vidta åtgärder.

Misstänkt:

En (återigen) relativt ny användare från Skaraborg den här gången, med noll inlägg, som just nu har 3 st annonser varav två med en massa VERSALER i rubrikerna. Och det misstänkta är, som förra gången med den göken från Älvsborg, att man INTE kan hämta, och endast förskottsbetalning med Swish eller bankkonto.

Som sagt, endast misstänkt, så därför tänker jag inte heller denna gången länka, men det går ju lätt att kolla själv med dom ledtrådar jag gav i början.
Så nu är ni varnade att se upp lite extra innan ni betalar!

Senast redigerad av en moderator:
Sutagar sa:
Är det inte väldigt många Oakley flightjacket som säljs i Älvsborg men från olika användare (3 stycken)?

https://happyride.se/annonser/?sear...ype=1&category2=&county2=&type2=&price=&year=

Det är varningsflaga för mig iaf! Annoserna är lite annorlunda men liknar i språket och sättet att skriva. Har de lyckats kappa sig profiler?

En av dom säljer glasögon via sin butik tune, Dr andra vet jag inte.
Däremot så är dom så förbannat fula. Det är nog förklaringen till att de säljs ofta. Allt nytt är inte coolt!
Att Synsam reade ut dom för från 400 till 1000 sek talar ju för sitt.

Tänk om myndigheterna kunde tillsätta en person som bara satt och följde annonsflödet på många sidor. Skulle strypa mycket fuffens. Follow the money. Eller är jag godtrogen?

Tack för alla tips som kommer in. Lättast är om ni använder Rapportera länken som finns under varje annons.

Varning för:

FemtoNewton
mirreliten2000@hotmail.com

Kajkoski85
kajkajkoski@gmail.com

Vicc
Miroslavvicc@gmail.com

Annonser och medlemmar är nu avstängd. Var personen säger sig bo har inte mycket med verkligheten att göra. Rätt vanligt att de i annonsen säger sig även kunna träffas, för att få det att se legitimt ut. Men bedragaren kommer att alltid komma med undanflykter för att inte kunna träffas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp