VARNING för bedragare på Köp och sälj

Denna bedragare fortsätter att kontakta folk som har köpesannonser på Happyride.
Varningstecken:
- Använder SMS som kontakt
- Får betalt men skickar inte den sålda varan.

Polisanmäl alltid om du har blivit utsatt för bedrägeri.

Användaren Fredrik777 är spärrad.
Fredrik777 är anmäld av annan användare och mobilnumret 072-900 75 92 är rapporterad som bedragare på andra sidor.

Nu håller Fredrik (072-900 75 92) på och skickar meddelanden till mig också, han vill att jag ska swisha och sedan ska han skicka varan, en takhållare till bil. Han påstår sig inte kunna ta någon bild på den för han bor 8 mil bort påstår han. Han är väldigt påstridig och skickade till och med en bild på sitt id-kort istället för takhållaren. Varför vet jag inte, och lite konstigt att han inte har ett vanligt körkort om han säljer en takhållare till bil.

Varning för Ragnar45,
Stulet namn, stulna bilder.
Använder sig av följande.

Tele 0737759846

Clearing nummer 6651 (Bedrägeri Varning - överför inga pengar)
Konto nummer 59* Bedrägeri Varning *551

Användaren blockerad.

Nu håller Fredrik (072-900 75 92) på och skickar meddelanden till mig också, han vill att jag ska swisha och sedan ska han skicka varan, en takhållare till bil. Han påstår sig inte kunna ta någon bild på den för han bor 8 mil bort påstår han. Han är väldigt påstridig och skickade till och med en bild på sitt id-kort istället för takhållaren. Varför vet jag inte, och lite konstigt att han inte har ett vanligt körkort om han säljer en takhållare till bil.

Att skicka en bild på sitt ID är egentligen korrekt då körkortet inte räknas som en godkänd legitimation om man ska vara petig. Det är EU som ligger bakom det.

Bara en kommentar till ditt inlägg och inget annat.

Fredrik är förekommande i mål. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Fredrik åtalats vid en eller flera domstolsinstanser.

Användaren Frankoguld kontakta mig på min köpesannons, bilden på varan kommer från blocket, har ursäkter för att inte träffas och kan inte upprätta köpekontrakt för han inte har bank id....

Användaren Frankoguld kontakta mig på min köpesannons, bilden på varan kommer från blocket, har ursäkter för att inte träffas och kan inte upprätta köpekontrakt för han inte har bank id....
Tack! Medlemmen med clearingnummer från Borås är nu avstängd.

Clearingnummer 6651 (Bedrägeri Varning - överför inga pengar)
Kontonummer 59* Bedrägeri Varning *101

Senast ändrad:
Nu har jag med blivit kontaktad av "Fredrik" på min köpes annons på tld hjälm.
Screenshot_20200421-090921.png

Haha, jag har just nu en pågående diskussion med Fredrik. Han säger att det han säljer ligger 8 mil bort och tillägger:
- Jag kan inte åka 16 mil för en bild.
Är det någonting som ni vill att jag meddelar honom? :)

Har också diskuterat med hen. Förekommer i ett antal bråttmål en enligt upplysning så jag skulle nog undvika att göra affärer med den personen.

Jag blev kontaktad av en ”Fredrik” som ville sälja en hoj jag la ut på köpes.
Han hade massa konstiga svar och det verkar som han är en bedragare. Hans nummer är +46 72-900 75 92

Kommer de här "erbjudandena" via sms?
Är lösningen helt enkelt att ge fan i att skriva ut tel.nummer i sina köpesannonser, så att all kommunikation bara sker över PM?
Blir ju iofs lite mindre marknad, och risk finns ju fortf för fuffens, men lite skummisar lär det väl sålla bort.

Kommer de här "erbjudandena" via sms?
Är lösningen helt enkelt att ge fan i att skriva ut tel.nummer i sina köpesannonser, så att all kommunikation bara sker över PM?
Blir ju iofs lite mindre marknad, och risk finns ju fortf för fuffens, men lite skummisar lär det väl sålla bort.
Det var ju det @jomper frågade för ungefär 1 timme sedan.

Jag lägger aldrig ut nummret. Tänker mig gärna att man tar det i steg 2 sen.

Men kanske har jag missat köpare på detta, de må vara hänt.

Köpe annonser gör jag aldrig några, i dessa tider borde man sluta helt med det. Folk kan inte hantera det. Samt jävla enkelt för bedragaren.

Varning:

Trissjoel
joeleriksson468@yahoo.com

Clearingsnummer: 6651
Kontonummer: 19* Bedrägeri Varning *862

0763764648

har annonserat "Säljes: Garmin edge 1000"

Ja det är samma person från Borås som tidigare. Polisanmäl alltid om du har blivit utsatt för bedrägeri.

Om någon blir kontaktad av ngt as som försöker sälja en Specialized Rhyme Carbon anno 2016/17 i strl XS med 29-tums hjul (bytta från 27.5+) får ni gärna hojta till, det är min cykel som försvann häromdagen...

Fredrik verkar fortsätta, SMS-ar från numret 072900759X och har samma historia om hus som är 8 mil bort. Nu svarat på annons om SRAM trigger.

Kontonummer varierar ju så det är nog ofta andras ändå. Det är väl inte swish som används utan kontoinsättning i bank?

Kontonummer varierar ju så det är nog ofta andras ändå. Det är väl inte swish som används utan kontoinsättning i bank?

Jo men det är ju oxå elektroniskt? Klart vissa personer har umgånge som eventuellt hjälper till men misstänker ändå att många som håller på med denna typ av bedrägerier kanske har en ganska normal omgivning som inte ställer upp på vad som helst.

Tillbaka
Topp