VARNING för bedragare på Köp och sälj

Därför att avtalslagen är en av de mer grundläggande delarna av vår lagstiftning. Den befäster en idé om att vi kan ha tilltro vill våra medmänniskor.

Jag blir i ärlighetens namn både upprörd och nedslagen av att höra hur många resonerar i samband med att det diskuterats affärer. Hur lättvindigt många verkar ta på ingångna avtal och överenskommelser.
Varför skall det rättsliga "rädda" folk hit och dit?
Man kan lägga upp affären annorlunda istället för att försätta sig i situationen som beskrevs i det länkade Facebookinlägget.

Avstängda medlemmar:
rhermansson
mtbsok

Varningstecken:
- Går inte med på Digital köpekontrakt!
- Vill ha banköverföring (ej swish)
- Skriver sitt kontonummer på ett konstigt sätt med mellanslag och - bland siffrorna. För undvika vår varningar.
- Forex clearingsnummer

--- Använd alltid digital köpekontrakt --- om ni inte träffas (ni kan använda det då också). Det är gratis.

Om ni råkat ut för ett bedrägeri. Gör alltid en polisanmälan oavsett vilken summa det rör sig om. Gör även en anmälan till banken.

Varför skall det rättsliga "rädda" folk hit och dit?
Man kan lägga upp affären annorlunda istället för att försätta sig i situationen som beskrevs i det länkade Facebookinlägget.
Ingen skall, utifrån vad som presenterats i det material jag tagit del av kring den här affären, räddas. Köparen har, vad jag förstått, lämnat ett förslag på ett pris för en preciserad vara. Säljaren har accepterat villkoren. I och med detta har ett avtal ingåtts. Det avtal som skall hållas av båda parter. Köparen skall betala överenskommen summa och säljaren skall tillhandahålla avtalad vara. I detta fall har det dessutom betalats en handpenning som skyddar säljaren om köparen skulle bryta sin del av avtalet. Utöver handpenningen skulle säljaren i så fall också ha rätt till skadestånd för eventuella kostnader köparens beteende orsakat. Nu är det inte fallet utan istället har säljaren valt att inte leva upp till sin del av avtalet genom att sälja varan till någon annan och således inte leverera den tiöl köparen som överenskommet. Köparen har då rött till skadestånd för eventuella ökade kostnader som detta medför för köparen. Exempelvis kanske köparen behöver betala mer pengar till en annan säljare för motsvarande vara.

Det rättsliga skall inte, vilket jag heller aldrig har påstått, "rädda folk hit och dit". Alla har rätt att göra dåliga affärer. I det här specifika fallet är det säljaren som har gjort vad som kan betraktas som en dålig affär. Rättsväsendet skall upprätthålla de lagar som finns. Exempelvis avtalslagen.

Affärer han med fördel läggas upp efter eget kynne. Så länge det egna kynnet ryms inom lagens gränser. Gör det inte det får man allt se till att först ändra lagstiftningen och därefter presentera sina affärsupplägg. Det står var och en fritt att jobba för en förändrad lagstiftning. Precis som det står var och en fritt att göra dåliga affärer.

Varför det?
Får man tillbaka handpenningen, så är det väl ändå hyfsat lugnt. Inte värt att ta upp en drös andra människors tid för att avgöra fallet.
Visst, inte något trevligt sätt att göra affärer, men det kan väl stanna vid ett "Fy!" och inte driva det rättsligt.

Har man kommit överens om ett pris och betalat handpenning. Då kan man såklart inte bryta det. Men gör man det är man idiotförklarad.

Lite mer än fy enligt mig, Men dra det rättsligt vet jag inte om jag orkat heller, Inte på en cykel iaf.

Kanske lite OT, men borde jag vara orolig när dämparen har en klämring runt sig på cykeln jag vill köpa???
Screenshot_20200616-102219_Chrome.jpg

Om någon nu mot förmodan missat det så måste man numera identifiera sig med BankID för att kunna annonsera, och vi kan blockera personnummer från att registrera sig. Spännande att framtida utveckling.
Jag har märkt det i alla fall genom att försöka fyra gånger utan att lyckas bli verifierad!

Jag har märkt det i alla fall genom att försöka fyra gånger utan att lyckas bli verifierad!

Du har förmodligen någon typ av annonsblockerings-plugin till din webbläsare. Då finns det risk att den hänger sig istället för att vidarebefordra dig till nästa sida efter att du identifierat dig.

//j

Do you need 100% financing? I can fix your financial needs with a lower interest rate on your back of 3%. No matter your circumstances, self-employed, retired or low credit rating, we can help. flexible payment, contact us: asdaservices24@gmail.com
Apply now for all types of loans and get money fast!
* Choose between 1 and 40 years refund.
* Choose between the monthly and the annual payment plan.
* Terms of loan flexibility.

Greetings,
asda services

Say no more. Seems legit!
Where do i skickar mina card uppgifter?

Om någon nu mot förmodan missat det så måste man numera identifiera sig med BankID för att kunna annonsera, och vi kan blockera personnummer från verifiering. Spännande att framtida utveckling.
Det funkar nog inte så bra i praktiken jag behövde ingen bankid när jag la in den här annonsen

Vill varna för @StefanW
Vi bytte cykelhållare för typ en månad sedan, min dragkrokshållare mot hans takhållare. Han hade glömt extranyckeln till hållarna hemma och skulle skicka den via brev (vi bor långt ifrån varandra och möttes upp när jag var på jobbresa). Nu efter ett stort antal samtal till både han och hans chef (?) som han påstår skulle ha nyckeln så ger jag upp. Orkar inte höra fler "jag ringer dig på onsdag" eller "ring Maria hon har nyckeln".
En liten detalj kan tyckas för många men jag irriterar mig ohälsosamt mycket på löften som inte hålls. Det ställer även till det om man är flera som vill nyttja cykelhållarna, att man bara har en nyckel... Hade han sagt från början att det bara fanns en nyckel till hållaren hade det varit en helt annan sak.

Vill varna för @StefanW
Vi bytte cykelhållare för typ en månad sedan, min dragkrokshållare mot hans takhållare. Han hade glömt extranyckeln till hållarna hemma och skulle skicka den via brev (vi bor långt ifrån varandra och möttes upp när jag var på jobbresa). Nu efter ett stort antal samtal till både han och hans chef (?) som han påstår skulle ha nyckeln så ger jag upp. Orkar inte höra fler "jag ringer dig på onsdag" eller "ring Maria hon har nyckeln".
En liten detalj kan tyckas för många men jag irriterar mig ohälsosamt mycket på löften som inte hålls. Det ställer även till det om man är flera som vill nyttja cykelhållarna, att man bara har en nyckel... Hade han sagt från början att det bara fanns en nyckel till hållaren hade det varit en helt annan sak.
Tråkigt med undanflykter.
Du kanske be om ett bidrag till att beställa en ny (om det är en Thule som det gäller)?

Tråkigt med undanflykter.
Du kanske be om ett bidrag till att beställa en ny (om det är en Thule som det gäller)?
Extremt tråkigt!
Ja det är thule, Det är ju bara en struntsumma men det är som sagt principen. Det hade varit bättre om han sagt att det bara fanns en nyckel, då hade jag funnit mig i det och inte brytt mig egentligen.

En säljare som har två olika annonser ute på sin Kona King (Kahuna) inom alltför kort tidsfönster, jag har rapporterat två gånger sedan en dag tillbaka, men inget händer. Trodde en annons per cykel var max? Men jag är kanske blockerad från att kunna rapportera annonser... ?

Tänker inte skriva vad användaren kallar sig, för då gör jag reklam för ett cykelmärke.

En säljare som har två olika annonser ute på sin Kona King (Kahuna) inom alltför kort tidsfönster, jag har rapporterat två gånger sedan en dag tillbaka, men inget händer. Trodde en annons per cykel var max? Men jag är kanske blockerad från att kunna rapportera annonser... ?

Tänker inte skriva vad användaren kallar sig, för då gör jag reklam för ett cykelmärke.
Jag har rapporterat 6-7 annonser de senaste två-tre veckorna för att de brutit mot 30-dagarsregeln eller varit kopior. Allt ligger kvar (eller har legat kvar flera dagar har inte checkat nu) och ja, jag har skrivit i beskrivningsrutan.

Senast ändrad:

Det positiva är ju att hojen blir 2 lök billigare & 3 hekto lättare för var vecka som går ? (y)

Det är inte ovanligt att bumprapporter är fel, att en annan användare annonserat ut något snarlikt. Det är jättebra med en länk till tidigare annons i rapporten.

Kopior är jättesvårt, det är omöjligt att ha detaljkoll på allt, så ibland blir det att fria hellre än att fälla. Speciellt när en rapport bara innehåller "kopia" utan att förklara mer.

Sen finns det säkert rapporter som inte hanterats fast de borde.

Även kända forumprofiler kan tydligen göra affärer helt efter egna regler.
Blåsningar verkar vara det nya svarta! Eller så är jag bara gammal och bitter för att jag anser att en överenskommelse gäller.

M

Även kända forumprofiler kan tydligen göra affärer helt efter egna regler.
Blåsningar verkar vara det nya svarta! Eller så är jag bara gammal och bitter för att jag anser att en överenskommelse gäller.

M
Tjafs om priset eller valde hen att sälja till nån annan?

Tjafs om priset eller valde hen att sälja till nån annan?
Jag erbjöd mig att köpa för begärt pris och fick ett jakande svar och ombads skicka adress.
Skickade adress och bad om nr för swish och totalbelopp med frakt men efter några timmar meddelar han att han sålt min detalj till någon annan.
Idiot i min värld.

M

Jag erbjöd mig att köpa för begärt pris och fick ett jakande svar och ombads skicka adress.
Skickade adress och bad om nr för swish och totalbelopp med frakt men efter några timmar meddelar han att han sålt min detalj till någon annan.
Idiot i min värld.

Är väl sånt som händer ibland och man får räkna med på ett annonstorg. Det är ju inte helt ovanligt att en köpare drar sig ur precis innan betalning, som säljare vill man ju sälja så smidigt som möjligt.

Idiot i min värld.

M
Jag kan bara tala för egen del men ibland är köpare så långsamma att man inte vet om de fortfarande är intresserade eller ej och medan man väntar dräller det in flera svar till. Man får se till att som köpare vara lite på för är man inte det åker man.
Väntar man som säljare på svar från den som är "först i kön" kan övriga intressenter redan hunnit köpa annat eller tappa intresset. Är någon snabb är detta att föredra. Är denne dessutom i krokarna och kan hämta är det ännu ner att föredra.

Jag vet inte detaljerna i ditt fall, kanske du var på hugget, kanske inte. Men sånt där får man räkna med i någon mån.

Jag svarade t.ex på en annons som var 1 minut gammal. Förmodligen var jag först. " hej, köper din pryl .... ". När säljaren insåg att det behövde skickas sålde han till en lokal köpare istället. Det var trist för mig men så är det ibland.

Jag kan bara tala för egen del men ibland är köpare så långsamma att man inte vet om de fortfarande är intresserade eller ej och medan man väntar dräller det in flera svar till. Man får se till att som köpare vara lite på för är man inte det åker man.
Väntar man som säljare på svar från den som är "först i kön" kan övriga intressenter redan hunnit köpa annat eller tappa intresset. Är någon snabb är detta att föredra. Är denne dessutom i krokarna och kan hämta är det ännu ner att föredra.

Jag vet inte detaljerna i ditt fall, kanske du var på hugget, kanske inte. Men sånt där får man räkna med i någon mån.

Jag svarade t.ex på en annons som var 1 minut gammal. Förmodligen var jag först. " hej, köper din pryl .... ". När säljaren insåg att det behövde skickas sålde han till en lokal köpare istället. Det var trist för mig men så är det ibland.
Men här låter det ju som att Manurhin2 var den som satt och väntade på swish-nummer och totalpris, vad mer kan man göra då för att "vara på hugget"? Skicka tjat-meddelanden?
Jag föredrar så klart också lokala köpare, men har jag redan lovat bort det till nån det behöver skickas till får jag ju stå för det. Hederssak. Då är det ju bättre att vara lite "seg" med att skicka första svar till en sådan spekulant i väntan på "bättre köpare". Men har jag som sagt väl svarat och gjort upp affären står jag för det. Jag har ju faktiskt ingått ett avtal då.

Senast ändrad:
Idiot i min värld.

M
Kanske fick en lokal köpare. De får gå före ibland. Blåst blev du inte iallafall.

Men här låter det ju som att Manurhin2 var den som satt och väntade på swish-nummer och totalpris, vad mer kan man göra då för att "vara på hugget"? Skicka tjat-meddelanden?
Jag föredrar så klart också lokala köpare, men har jag redan lovat bort det till nån det behöver skickas till får jag ju stå för det. Hederssak. Då är det ju bättre att vara lite "seg" med att skicka första svar till en sådan spekulant i väntan på "bättre köpare". Men har jag som sagt väl svarat och gjort upp affären står jag för det. Jag har ju faktiskt ingått ett avtal då.
Klart att det inte är snyggaste sättet att hantera det, det håller jag med om. Men så är det på beg marknaden och det är något man får ta i viss mån. Möjligt att det går att lagföra någon för avtalsbrott men det är om något ännu jävligare. Det är ju lite som att kasta tillbaka en handgranat på någon som kastat ett sudd på en. Det gör man inte om man är normalt funtad.

Men bättre och snyggare är väl att undvika situationen helt och vara lite seg som du säger.

Jag har påtalat det här vid något tidigare tillfälle. Vi har en avtalslag, som gäller och som vi skall följa då vi idkar handel. Den grundläggande principen lyder pacta sunt servanda.

Det Manurhin2 har råkat ut för (givet att förloppet är korrekt återgivet) är således inte bara ett hedersbrott utan de facto ett lagbrott.

Jag kan inte låta bli att bli lika besviken varje gång jag blir klar över hur många av oss användare här som tycker att den typen av beteende som beskrivs ovan är ok.

Handlar ni ofta på blocket? Är det här beteendet vanligt där? Kan det vara därifrån det "kommer"? Jag slutade själv använda blocket till förmån för Tradera för många år sedan. Kan det vara därför? Eller är det en sån där generationsfråga?

Jag har påtalat det här vid något tidigare tillfälle. Vi har en avtalslag, som gäller och som vi skall följa då vi idkar handel. Den grundläggande principen lyder pacta sunt servanda.

Det Manurhin2 har råkat ut för (givet att förloppet är korrekt återgivet) är således inte bara ett hedersbrott utan de facto ett lagbrott.

Jag kan inte låta bli att bli lika besviken varje gång jag blir klar över hur många av oss användare här som tycker att den typen av beteende som beskrivs ovan är ok.

Handlar ni ofta på blocket? Är det här beteendet vanligt där? Kan det vara därifrån det "kommer"? Jag slutade själv använda blocket till förmån för Tradera för många år sedan. Kan det vara därför? Eller är det en sån där generationsfråga?
Precis så är det.
I detta fallet handlar det dock uteslutande om princip, om jag lovat bort något till en köpare så spelar det ingen roll om så grannen kommer in och bjuder 100000 även för en 1000-kronorsdetalj.
Antar att jag är av en utdöende art som alltid står för mitt ord.

Man lär sig också av många inlägg i ärendet vilka fler man inte ska göra affärer med.

M

Som ett tillägg till mitt förra meddelande vill jag också säga att det givetvis går att göra som Valhalla_ säger och undvika situationen helt och hållet. Men inte genom att vara lite seg, utan genom att som köpare ställa upp tydliga kriterier i annonsen för hur affären skall gå till. Om det nu finns ett intresse av att frångå gällande lagstiftning. Avtalslagen är till viss del dispositiv.

Brukar vara tydlig med att det är först till kvarn som gäller tills vi kommit överrens om något annat.

Vet själv hur surt det är, var t.ex. på väg att hämta en båt och som jag skulle köpa. Säljaren hade fått bestämma tid som passade honom, jag hade förberett banköverföring osv och när jag slår en signal för att säga att jag åker så är båten såld.

Brukar vara tydlig med att det är först till kvarn som gäller tills vi kommit överrens om något annat.

Vet själv hur surt det är, var t.ex. på väg att hämta en båt och som jag skulle köpa. Säljaren hade fått bestämma tid som passade honom, jag hade förberett banköverföring osv och när jag slår en signal för att säga att jag åker så är båten såld.

Det där e iofs helt bananas. Så gör inte en rimlig person .)

Tillbaka
Topp