På temat felaktigt beskrivna varor..
Folk har fan ingen affärsmoral längre.. (om de någonsin haft?) Av alla de hundratals begagnataffärer man har gjort så har det ju hänt att något gått fel. Då får man ju för f*n se till att köpare blir nöjd på något sätt. Om inte skicka tillbaka varan så kanske få en slant tillbaka? Jag har nyligen sålt ett par grafikkort på nätet, och köparen fick dem inte att fungera (vilket de gjorde hemma hos mig). Då erbjöd jag köparen att få köpa till en symbolisk summa för att vi skulle slippa returfrakten, och köparen blev jätteglad för att just ha köpt sig ett billig fläktpaket i reserv.
Jag har även varit med om liknande, där jag upptäckt små skador som inte varit omnämnda i annonserna, och säljaren har då kompenserat mig direkt utan krav på att skicka något tillbaka.
Det kostar inte mycket att vara god vän med köparen, tvärtom.
I Norge har "blocket" = finn.no ett betygssystem liknande ebay. Där ger man stjärnor efter avslutad handel och en kort text om hur köpet gick. Bra säljare har som regel tiotals goda omdömen och när man handlar med dem blir man aldrig missnöjd..
Folk skriver som regel inga negativa kommentarer om andra, men de som har många positiva kommentarer är ett säkert kort.
//K