VARNING för bedragare på Köp och sälj

Tänk om han fått hjärtinfarkt och ligger på sjukhuset?
Har ju bara gått 3 dagar? Kan ju ha hänt vad som helst i worst case scenario.

Hade definitivt gjort en polisanmälan om ingenting hänt senast torsdag-fredag, då får säljaren 1 vecka på sig OM det nu hänt något allvarligt.

Att lura någon på 1200kr med ett specifikt vevparti känns ju jävligt udda. Lättare att försöka sälja en Rolex för 10tkr på blocket haha
Det handlar också om hur vederbörande svarade på frågor innan och efter betalningen. Innan betalning skulle det skickas på en gång men efter betalning bara undvikande svar innan vederbörande gick under jorden. Har fortfarande inte skickats något vevparti så det går iväg polisanmälan och krav till kronofogden idag. Klart udda att lura folk oavsett. Med mindre belopp kanske det är större "chans" att köparen inte orkar försöka få tillbaka pengarna..

Det handlar också om hur vederbörande svarade på frågor innan och efter betalningen. Innan betalning skulle det skickas på en gång men efter betalning bara undvikande svar innan vederbörande gick under jorden. Har fortfarande inte skickats något vevparti så det går iväg polisanmälan och krav till kronofogden idag. Klart udda att lura folk oavsett. Med mindre belopp kanske det är större "chans" att köparen inte orkar försöka få tillbaka pengarna..

Väldigt trist att bli lurad! Du har väl kontaktat happys moderatorer om det som skett om det gått till som du beskriver det. Användaren/säljaren finns ju vad jag kan se fortfarande kvar och har en vara till försäljning, så fler slipper bli blåsta.

Edit: Nu är användaren bortplockad från Happy.

Senast ändrad:
Väldigt trist att bli lurad! Du har väl kontaktat happys moderatorer om det som skett om det gått till som du beskriver det. Användaren/säljaren finns ju vad jag kan se fortfarande kvar och har en vara till försäljning, så fler slipper bli blåsta.
Jag har rapporterat den andra annonsen till moderatorerna för typ en vecka sedan och haft kontakt med moderator i övrigt ang användaren.

En annan fråga.

Förr om åren har det varit duktig snurr på cykelförsäljningen på K&S. Men inte nu. Bristen i världen till trots. Vad beror det på?

Det är inte vem som helst som köper en dyr begagnad cykel. Det finns fortfarande för många cyklar i Sverige med tanke på hur svårsåld dom är. Undantaget FS upp till 25 och billigare gravel bikes.

Att tillverkarna inte får fram hit till Sverige är ett litet problem med tanke på att det knappt har tävlats i år.

Nej, på en cykel för de pengarna utan garanti kan man inte räkna många tusenlappar på ramen. Annat måste vara ren okunskap. Både hos säljare och köpare.

Hej igen,

Akta er för en Johan G från Alingsås som säljer vevparti mm

Så här i efterhand kan man konstatera att ja, han skaffade sitt happyridekonto för en vecka sedan vilket i sig är en varningsklocka samt ett väldigt bra pris på vevpartiet. Innan affär hade jag frågat om specifika bilder i olika omgångar så han måste de facto ha haft vevpartiet franför sig. Telefonkontakt, första dealen var att min syster skulle hämta upp vevpartiet vilket inte var några problem för säljaren. Iom att jag fick alla bilder och vi först gjort upp att min syster kunde hämta vevpartiet så kände jag tyvärr förtroende för denna snubbe. Sedan fick min syster förhinder så vi ändrade till paket postnord istället. Betalade först frakten sedan när den dykt upp i postnord appen swishade jag resten. Efter det gick vederbörande under jorden och svarar inte på meddelanden via mobil eller happy förutom ett kort svar i fredags att han skulle skicka senast 1600 vilket inte skedde. Han skulle även ha skickat i torsdagskväll samt direkt efter min betalning.

Första gången jag dykt på besvär vid köp via happy, så jag kommer inte vara så naiv framöver! Har meddelat säljaren Johan att deadline för återbetalning eller skicka paket i är idag annars anmäler jag till polisen, kontaktar Kronofogden enligt förslag osv. Har vägarna förbi vederbörande om 2 veckor så får väl kosta på mig ett besök då.

Har någon fler blivit lurad av denne man så har jag personuppgifter mm om ni behöver hjälp med uppgifter till polisanmälan. Happy kan sedan dela med sig av sina uppgifter till Polisen.

Hmmm, om nu folk försöker luras så får de vara exceptionellt pantade i skallen om de luras under eget korrekt namn/adress etc. *LoL* Inte de skarpaste hjärnorna på planeten i så fall.

Hmmm, om nu folk försöker luras så får de vara exceptionellt pantade i skallen om de luras under eget korrekt namn/adress etc. *LoL* Inte de skarpaste hjärnorna på planeten i så fall.
I det här fallet gissar jag mer på någon med allmänt struligt liv och leverne, eller då sjukdom, än regelrätt planerat bedrägeri. Det följer inte hur de brukar agera, inte de jag sett åtminstone.

Jag vill varna för Superpista, som oseriös säljare. Jag köpte en styrstam av honom. Ställde lite frågor innan och han svarade snabbt och hyfsat vettigt. När den dök upp i posten, så var det direkt, uppenbart att det var en fejkprodukt. Efter det var han dock som försvunnen från jordens yta.

Jag vill varna för Superpista, som oseriös säljare. Jag köpte en styrstam av honom. Ställde lite frågor innan och han svarade snabbt och hyfsat vettigt. När den dök upp i posten, så var det direkt, uppenbart att det var en fejkprodukt. Efter det var han dock som försvunnen från jordens yta.
Jag var faktiskt nära att fråga om Zipp stamen han har, för nån dag sen. Det var dåligt att inte svara. Tråkigt att det här hände dig.

Ser att du har lagt in en annons på k&s där du varnar för honom. Vet dock inte om det är rätt sak att göra. Kanske nån mod får svara på det.

Senast ändrad:
......Ser att du har lagt in en annons på k&s där du varnar för honom. Vet dock inte om det är rätt sak att göra. Kanske nån mod får svara på det.
En "annons" på köp & sälj för att hänga ut eller varna någon kommer att raderas. Vi lägger oss aldrig i affärer mellan privatpersoner och agerar heller inte medlare mellan köpare och säljare. Har ett brott begåtts och detta polisanmäls så hjälper vi polisen med de uppgifter vi har i det fall att polisen kontaktar oss.

En "annons" på köp & sälj för att hänga ut eller varna någon kommer att raderas. Vi lägger oss aldrig i affärer mellan privatpersoner och agerar heller inte medlare mellan köpare och säljare. Har ett brott begåtts och detta polisanmäls så hjälper vi polisen med de uppgifter vi har i det fall att polisen kontaktar oss.
Det var det jag trodde. Första gången jag ser nån göra det.

På vilket sätt var det uppenbart att det var en fejkprodukt?

Jag förstår och respekterar det. Jag hade egentligen släppt det där, men sen råkade jag se att han lagt in en ny annons. Då surnade jag till igen.
Samtidigt blir det tokigt om jag skall polisanmäla en sådan här grej. Det känns som att polisen har viktigare saker att sköta. Jag gjorde en "anmälan av annonsen", men hörde aldrig något och den låg kvar länge efteråt. Dessutom fortsätter killen att sälja som om inget hade hänt, trots att många upplever honom som oseriös.
Det var ju inga enorma pengar, runt 800kr. Värre om det varit en ram eller hel cykel. Det skulle dessutom varit farligt, vilket iofs en styrstam också kan vara. Jag har gått vidare nu!

Jag förstår och respekterar det. Jag hade egentligen släppt det där, men sen råkade jag se att han lagt in en ny annons. Då surnade jag till igen.
Samtidigt blir det tokigt om jag skall polisanmäla en sådan här grej. Det känns som att polisen har viktigare saker att sköta. Jag gjorde en "anmälan av annonsen", men hörde aldrig något och den låg kvar länge efteråt. Dessutom fortsätter killen att sälja som om inget hade hänt, trots att många upplever honom som oseriös.
Det var ju inga enorma pengar, runt 800kr. Värre om det varit en ram eller hel cykel. Det skulle dessutom varit farligt, vilket iofs en styrstam också kan vara. Jag har gått vidare nu!
Hur vet du att "många upplever honom som oseriös"?

Och som @Luktapåblommorna sa: på vilket sätt är det uppenbart att det är en fejkprodukt?

Det är, i sammanhanget, inte obetydliga anklagelser mot en användare som (givet att den inte följer den här tråden) inte ges möjlighet att försvara sig mot dom. Ett bättre underlag än det du presenterat hittills får anses vara befogat.

På vilket sätt var det uppenbart att det var en fejkprodukt?
Hur vet du att "många upplever honom som oseriös"?

Och som @Luktapåblommorna sa: på vilket sätt är det uppenbart att det är en fejkprodukt?

Det är, i sammanhanget, inte obetydliga anklagelser mot en användare som (givet att den inte följer den här tråden) inte ges möjlighet att försvara sig mot dom. Ett bättre underlag än det du presenterat hittills får anses vara befogat.
Därför att flera hört av sig till mig, med liknande upplevelser, sedan jag skrev detta.
Det som direkt gjorde mig misstänksam var att finishen var ojämn och den såg allmänt cheap ut. Sedan vägde jag den. Vikten var 150% av originalprodukten. När jag sedan jämförde med bilder, så ser man lätt att det är en helt annan produkt.

Därför att flera hört av sig till mig, med liknande upplevelser, sedan jag skrev detta.
Det som direkt gjorde mig misstänksam var att finishen var ojämn och den såg allmänt cheap ut. Sedan vägde jag den. Vikten var 150% av originalprodukten. När jag sedan jämförde med bilder, så ser man lätt att det är en helt annan produkt.

Menar du jämfört med uppgiven vikt från tillverkaren? Har du en likadan motsvarande produkt? Jag hänger fortfarande inte med. Vad exakt är det du köpt?

Skulle nog råda dig att kika in på facebookgruppen "Fixed gear stockholm" Han säljer rätt mycket grejer där. Kanske är han piggare att svara på dina frågor ifall dom ställs i ett öppet kommentarsfält där alla vet vem han är?

Har man blivit utsatt för brott ska man anmäla det till polisen. Låt polisen avgöra hur de fördelar sina resurser.

Det är en Pro Vibe Sprint. Vad jag ser av bilderna så märker jag ingen skillnad. Man kanske märker det i person dock. Lådan ser också ganska legit tycker jag. Sen är såna stamar ganska tunga av egen erfarenhet. De två första bilderna är från annonsen.

Edit. Det blev fel där. Den första och sista bilden är från annonsen, och mellersta är en original.

87A4ADF8-C14B-4C29-A49B-0A194D7DB49F.png
A7911CBB-3077-4FE5-9A2D-5B48492220BA.png

Bilagor

• C4420F4E-EE09-408D-A482-C2D80E61CC2E.png
    C4420F4E-EE09-408D-A482-C2D80E61CC2E.png
    391.1 KB · Besök: 129
I min erfarenhet så märker man av fake cykelprodukter ganska lätt bara genom att se på bilder. Glasögon och hjälmar t.e.x. Jag vet dock inte hur det är med cykeldelar.

Hej,

Det underlag du nu presenterar är klart bättre. Jag kan dock fortfarande inte veta huruvida du har blivit lurad eller ej. Om du anser dig blivit utsatt för ett bedrägeri skall du givetvis anmäla det till polisen, precis som @Masjevel skriver.

Det är givetvis rimligt att besvara frågor kring varor som man sålt. Jag vet dock av egen erfarenhet av au ha sålt begagnade varor (på annat håll än happy) att vissa köpare har en förväntansbild som är minst sagt högt ställd, samt en framtoning som inte inbjuder till en konstruktiv diskussion och lösning på ett eventuellt problem. Det var hänt att jag helt sonika har slutat att besvara meddelanden i några sådana fall. Nu påstår jag inte att du tillhör den kategorin köpare, jag vill bara lämna en alternativ förklaring till uteblivna svar.

Oavsett vad som har hänt låter det tråkigt, kanske för er båda, och jag hoppas att det löser sig på ett rimligt sätt.

Varför tror du det är en kopia?
Jag tar mig friheten att besvara den högst befogade frågan genom att citera @SirRidealot från ett tidigare inlägg:
"Det som direkt gjorde mig misstänksam var att finishen var ojämn och den såg allmänt cheap ut. Sedan vägde jag den. Vikten var 150% av originalprodukten. När jag sedan jämförde med bilder, så ser man lätt att det är en helt annan produkt."

Ber om ursäkt @SirRidealot då jag kanske har missförstått, vilken stam det handlar om. Såg att Pro Vibe stamen låg ute på annons och antog att det var en sån du köpte. Det skulle vara till stor hjälp om du la upp bilder på stamen.

Det är ju ändå ingen oviktig sak, om nån säljer fake produkter till originalpriser. Det är ju en helt annan sak att få nåt som inte är i det skick som beskrivs, mot att få nåt helt annat än det som är annonserat.

Frågan är dock hur det kommer sig att ingen annan skriver nåt om honom.

var det en sån som @SirRidealot köpte? och inte denna "enve"-stam? https://happyride.se/annonser/cinelli-3t-mm.168225/

sadelstolpen i samma annons ser sönderklämd ut. hoppas ingen köpte den:
Visa bilaga 525259

stammen ser fejk ut. jag hittar ingen bild på en riktig enve-stam där beslaget fram ser ut sådär, skruvarna är mer försänkta:
Visa bilaga 525261

på aliexpress ser dock beslaget ut sådär som i annonsen:
Visa bilaga 525263
Färgen är väl också helt annorlunda, den i original är grå matt, vad jag ser. Det kan vara den, men det får han svara på. Han sa 800kr så förmodligen den då. Enve och såna dyra märken lär det kopieras ganska mycket gissar jag. Det finns ju mycket fake grejer som cirkulerar nuförtiden. Hörde nånstans att 90% av BB lager på Amazon och Ebay är fake.

Ja, den där stolpen såg inte så bra ut.

Man vet ju aldrig, det kan vara nån som sålt sånt hela tiden utan att folk märkt det.

Det kryllar av fejkprodukter på aliexpress.. cykeldelar, hifigrejer, gitarrsträngar.. ALLT. Och om man har originaldelen i handen och jämför sida vid sida ser man som regel väldigt fort vad som är fake. Men när man inte har en originaldel att jämföra med är det lätt att bli lurad.

Att det skiljer några gram på en styrstam är nog helt normalt. Att det skiljer 150% är väldigt lite sannolikt.

Det finns massor av ENVE styren, dekaler osv. på aliexpress. Och mer. Jag kan inte alla märken, så jag förstår inte vad det är jag ser alla gånger jag söker. Det gör säkert flera av er andra som är i svängen. Man kan utgå ifrån att ALLT som säljs på aliexpress är fake om det är en logotyp på. Det är inte som eBay.

//K

Tillbaka
Topp