VARNING för bedragare på Köp och sälj

Ett välmenat tips: Lämna allt snack om rasideologi, politik osv utanför den här tråden och forumet.

/Moderator
Helt rätt. Ångrade mig direkt. Onödig diskussion. Småbarn som väcker en mitt i nätterna (nötterna?) är skitdåligt för omdömet.

Apropå länningar, används någonsin termerna svealänning och götalänning? Norrlänning finns ju, men de två andra har jag aldrig hört användas. Eller har norrlänning inte med Norrland att göra utan är motsatsen/komplementet till sörlänning?

Mitt livs största problem är att jag är hallänning.
Japp. En smula kontraintuitivt, men det heter de facto svensklärare. Ehuru den mer vardagliga formen accepteras generellt är min uppfattning att den är något mer vardaglig och talspråklig än ”svenskalärare”.'
För att fortsätta på politikspåret.
Är du månne:
1200px-Carl_Bildt_under_nationaldagsfirande_vid_Skansen_2009.jpg

Apropå länningar, används någonsin termerna svealänning och götalänning? Norrlänning finns ju, men de två andra har jag aldrig hört användas. Eller har norrlänning inte med Norrland att göra utan är motsatsen/komplementet till sörlänning?
Man kan även höra "norrländskan är en så härlig dialekt".
Då kan man möta upp med "svealändskan är en så härlig dialekt" eller samma med götaland som exempel.

Eftersom man inte får kalla någon för "lapplänning" längre så blev det nog norrlänning istället

Ursäkta om jag sticker ut hakan lite här, som ”etnisk svensk”, men jag hoppas att du inte påstår att människor från Mellanöstern är generellt ”lättkränkta, krångliga, manipulativa, opålitliga”. Detta är grava anklagelser och det spelar ingen som helst roll att du själv har invandrarbakgrund.

Jag tror att du menar att de med invandrarbakgrund som du stött på i köp-och-sälj-sammanhang har ovannämnda karaktärsdrag? I s f är det förstås trist att du har de erfarenheterna, men min bild är lite annorlunda.

Kombinationen av dålig ekonomi, ambitionen att ”göra ett klipp”, vana av köpslående och intresse av statusprodukter tror jag är vanligare i invandrarkretsar än i ”etniskt svenska” dito, men de enda gångerna jag de facto har blivit lurad eller fått problem på exempelvis Blocket har det varit med personer som är lika svenska som jag. Då ska tilläggas att jag har köpt ett par bilar av romer samt klockor och mobiltelefoner av araber.

Min avsikt är inte att skönmåla verkligheten, men jag tror att en del personer kanske läser ditt inlägg och tänker att ”så är det ju men det vågar och vill man inte tro”. Jag har, helt ärligt, andra erfarenheter.

Avslutar med att konstatera att förmågan att ”uttrycka sig hyfsat i skrift” inte hänger samman med etnisk bakgrund. Väldigt många människor skriver som en påse nötter (eller tre påsar) - som svensklärare upphör jag aldrig att förvånas av hur uselt vissa personer faktiskt behandlar språket.
Det är internätts fel!

Min familj som trots allt bor i Mellanöstern har precis samma åsikter som mig om saken.

De är nu på tredje generationen som livnär sig inom handel.. innan det var vi nog olivbönder.

Att sälja en toalettstol eller en vattenpump är en långdragen process som sker över en kopp kaffe och med ett gäng handskrivna i-o-u-lappar som passerats i tre led. Minst sagt tålamodsprövande och tidskrävande.

Det är ett faktum, men märkligt nog svårt för vissa att greppa. När vi förnekar det öppnar vi dörren för rasism, och där vill man ju inte hamna ;)

Japp. En smula kontraintuitivt, men det heter de facto svensklärare. Ehuru den mer vardagliga formen accepteras generellt är min uppfattning att den är något mer vardaglig och talspråklig än ”svenskalärare”.
Det intressanta är att trots att båda formerna är accepterade och anges i SAOL så ger en sökning på internet på "svenskalärare" endast 90 träffar där många handlar om språkfrågan medans det ursprungliga "svensklärare" ger 236 000 träffar.

Det intressanta är att trots att båda formerna är accepterade och anges i SAOL så ger en sökning på internet på "svenskalärare" endast 90 träffar där många handlar om språkfrågan medans det ursprungliga "svensklärare" ger 236 000 träffar.
Så är det.

Hur sökte du egentligen?
Fick 125k vs 186k på google i anonym flik

Japp. En smula kontraintuitivt, men det heter de facto svensklärare. Ehuru den mer vardagliga formen accepteras generellt är min uppfattning att den är något mer vardaglig och talspråklig än ”svenskalärare”.

Ja jag försökte visa min uppskattning för användandet av svensklärare. Svenskalärare tycker jag låter väldigt illa.

Rimligt!
40k vs 236k
Men det är underligt att en sökning inkognito på google ger 40 000 träffar när jag bara får 90, tydligen sållar google bland söksvaren beroende på vem som söker.

Edit. Ändrade inställningarna för google-sök till "off" på allt och nu ger min sökning på "svenskalärare" också 40000 träffar.

Senast ändrad:
Man kan argumentera för att ”svenskalärare” är något mer tydligt. I vissa norrländska (nordliga) dialekter fungerar attribuering på ett lite annorlunda sätt. Där skulle ”svensklärarn” kunna betyda ”den svenska läraren” och inte ”läraren i svenska”.

Men nu är vi ganska långt bort från ämnet. Det har vi förvisso varit ett tag.

Ett välmenat tips: Lämna allt snack om rasideologi, politik osv utanför den här tråden och forumet.

/Moderator
Får man inte prata om politik på happy? Shit jag upplevde att det här alltid varit forum nummer 1 för alla lättkränkta cyklande miljöpartister och södermalmsmuppar med hittapåjobb inom media eller någon statligt finansierad verksamhet? Dom lever ju och vältrar sig i politik och frågor om ras/kön/religion till varje måltid.

Måste ju vara nästan omöjligt att styra undan politiska vinklingar om man då inte är likriktad..

Vänta 10-20år till så har väl pendeln svängt, Södermalm är en asfalterat parkeringsplats och alla citerar Herman Lundborg..

Då kanske happymtb blir lite som ett historiskt arkiv man kan titta tillbaka på. Hur det var förr liksom.

Skönt när det spårar ur. Allt som vanligt.

Får man inte prata om politik på happy? Shit jag upplevde att det här alltid varit forum nummer 1 för alla lättkränkta cyklande miljöpartister och södermalmsmuppar med hittapåjobb inom media eller någon statligt finansierad verksamhet? Dom lever ju och vältrar sig i politik och frågor om ras/kön/religion till varje måltid.

Måste ju vara nästan omöjligt att styra undan politiska vinklingar om man då inte är likriktad..

Vänta 10-20år till så har väl pendeln svängt, Södermalm är en asfalterat parkeringsplats och alla citerar Herman Lundborg..

Då kanske happymtb blir lite som ett historiskt arkiv man kan titta tillbaka på. Hur det var förr liksom.

Skönt när det spårar ur. Allt som vanligt.
Är du allvarlig?

Japp, lite överdrivet men en ganska god spegling av min syn på den svenska samtiden.

Svenskar är något av de mest extrema folk man kan hitta. Snart är de väl trötta på rådande kulturnorm och då kommer det en ny.. pendeln slår tvärt!

25% röstar på ett parti som de resterande 75% tycker är nazistiskt.. samtidigt som de där 25% knappt kvalar in som medelsvensson i de nordiska grannländerna.

Någonstans tror jag det har med förankring i verkligheten att göra, eller brist på denna. Sverige är ganska segregerat både kulturellt och socioekonomiskt/etniskt. Rimmar väl inte så bra med självbilden.

Jag har inte bott i Sverige på över tio år men detta är vad jag möts av när jag tittar in.

Får det bekräftat ständigt genom svenska medier och mina kontakter med andra landsförrädare ;)

Japp, lite överdrivet men en ganska god spegling av min syn på den svenska samtiden.

Svenskar är något av de mest extrema folk man kan hitta. Snart är de väl trötta på rådande kulturnorm och då kommer det en ny.. pendeln slår tvärt!

25% röstar på ett parti som de resterande 75% tycker är nazistiskt.. samtidigt som de där 25% knappt kvalar in som medelsvensson i de nordiska grannländerna.

Någonstans tror jag det har med förankring i verkligheten att göra, eller brist på denna. Sverige är ganska segregerat både kulturellt och socioekonomiskt/etniskt. Rimmar väl inte så bra med självbilden.

Jag har inte bott i Sverige på över tio år men detta är vad jag möts av när jag tittar in.

Får det bekräftat ständigt genom svenska medier och mina kontakter med andra landsförrädare ;)
Rekommenderar denna sida: https://happyride.se/forum/help/terms/

Användare som bryter för mkt mot dessa regler har en tendens att bli avstängda förr eller senare.

Hahaha.

Följ med till Mellanöstern en sväng så skall du få hela resväskan hem full av anekdoter.

Hur många behöver du?
Jag behöver evidens från studier genomförda på ett falsifierbart och av vetenskapssamhället godtagbart sätt. Dina anekdoter är inte värda särskilt mycket tyvärr.

Håller med om att Sverige är ett segregerat land i många aspekter.

För att vara både politiskt inkorrekt och saklig samtidigt.

Jag har invandrarbakgrund själv, som säkert flera som känner mig här har förstått.

Och undviker själv, så långt jag kan, att handla med andra med samma genetiska handikapp som mig. Cykelannonser är väl kanske inte där problemen är som störst, men om man säljer en bil, motorcykel, klocka eller laptop osv.. omg.

Har själv blivit mordhotad genom meddelandesystemet på schibstedts annons site. Detta för att jag var väldigt konkret på frågan om det fanns intresse för att betala beloppet som stod i annonsen innan jag gick vidare med affären..

Långt mindre än hälften av alla kontakter jag har på k&s med folk av mitt eget blod leder till någon form av lyckat uppgör.

De (vi) är lättkränkta, krångliga, manipulativa, opålitliga och har som regel inga pengar men sjukt mycket tid. Här snackar vi om majoriteten, men inte alla.

Jag skulle säkert kunna lista upp hundra anledningar till varför man slutat svara på meddelanden från folk som inte kan utrycka sig hyfsat i skrift, eller när de inte har namn med lokal anknytning. Telefonnummer som inte är listade på hitta.se osv.

Efter många år slog jag mig till ro med att det är ok att vara fördomsfull, och att man inte måste vara vänlig och inställsam mot alla. Då blev livet långt mycket lättare vid begagnathandel. Man kan applicera detta även på en rad andra sociala situationer..

Begagnathandel är något av min paradgren.. Ironiskt nog med mina genetiska handikapp i bagaget ;)

Den bästa handeln gör iallafall jag ALLTID med andra nerdar. Folk som likt mig är genuint intresserade och kan precis (nästan) allt om prylen de köper eller säljer. Här har man ju surrat ned sig i timmeslånga interessanta och lärorika konversationer genom åren och därtill funnit nya och spännande vänner.. det är kul med k&s :)

Alla som handlat med mig vet vad jag menar. Och alla som handlat med bruschan vet också vad jag menar.

Kurs 1.A i handel med människor från Mellanöstern

//K
Det är nog därför många byter in bilen och tar minus affären för dom orkar inte med alla brorsor och sista kompis pris

Rekommenderar denna sida: https://happyride.se/forum/help/terms/

Användare som bryter för mkt mot dessa regler har en tendens att bli avstängda förr eller senare.

Var det något jag skrev som fick dig att reagera? Kanske något nysvenskt att hota med socialt uteslutande för den som inte passar in. Det är lite som den där där kampanjen ”vi gillar olika”.

Inte helt olikt hur man beter sig i andra totalitära kulturer.

Som tur är dricker jag inte sprit eller har skor på mig i moskén så där är jag iallafall fortfarande välkommen.

Tydligen skiljer sig din värdegrund från min på ett sätt som jag inte förstått.

Senast ändrad:
Är det VM i svåra ord?

Sluta vara sånna töntar.
Skärp dig. Det här är ett forum för utbildade människor med dyra cüklar och hittapåjobb.

Svåra ord är ett sätt att häva sig över andra, som inte har en fil.kand i genusbaserad snöröjning från Södertörn.

Jag har en liten bok där jag skrivit upp alla svåra ord och vad de betyder, så att jag vet vad jag skall svara för att röra om lite i grytan. Kan skicka över en kopia om du vill vara med i leken!

Skärp dig. Det här är ett forum för utbildade människor med dyra cüklar och hittapåjobb.

Svåra ord är ett sätt att häva sig över andra, som inte har en fil.kand i genusbaserad snöröjning från Södertörn.

Jag har en liten bok där jag skrivit upp alla svåra ord och vad de betyder, så att jag vet vad jag skall svara för att röra om lite i grytan. Kan skicka över en kopia om du vill vara med i leken!
Fasen, diskvalificerad direkt. Mina cyklar är billiga och jag har två ”riktiga” arbeten, eller vad som kanske skulle klassas som sådana (snickare och lärare). Förvisso har jag sällan stött på oriktiga arbeten, men tvivlar inte på att de finns.

Det förenklar diskussionen om man är stringent och använder ord som är tydliga och inte kan missförstås. Du hade, om jag inte missminner mig, problem med människor som inte kan uttrycka sig hyfsat i skrift.

Det här kan nog vara den största OT-utsvävningen jag sett på oooooootroligt länge!! ??
Japp. Här var man borta från plattformen i några år men fan, takterna sitter kvar.

Sjukt kul att man inte tappat det helt.

Svenskar är ett speciellt folk. Skall bli spännande att se hur tråden reder sig.

Att diskutera politik / religion
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs / religiöst tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.

När en tråd spårat ut i politiskt tjafs / religiöst tjafs låser våra moderatorer helt sonika tråden vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter / religösa åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan.

Den här var ny för mig. Får väl vika mig för den rådande normen här, lite som i mosken. Lämnar skorna utanför dörren.

Faktumet består. Kul med en urspårning och att verkligheten bränner under fingertopparna på många i det upplysta samhället.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp