För att vara både politiskt inkorrekt och saklig samtidigt.
Jag har invandrarbakgrund själv, som säkert flera som känner mig här har förstått.
Och undviker själv, så långt jag kan, att handla med andra med samma genetiska handikapp som mig. Cykelannonser är väl kanske inte där problemen är som störst, men om man säljer en bil, motorcykel, klocka eller laptop osv.. omg.
Har själv blivit mordhotad genom meddelandesystemet på schibstedts annons site. Detta för att jag var väldigt konkret på frågan om det fanns intresse för att
betala beloppet som stod i annonsen innan jag gick vidare med affären..
Långt mindre än hälften av alla kontakter jag har på k&s med folk av mitt eget blod leder till någon form av lyckat uppgör.
De (vi) är lättkränkta, krångliga, manipulativa, opålitliga och har som regel inga pengar men sjukt mycket tid. Här snackar vi om majoriteten, men inte alla.
Jag skulle säkert kunna lista upp hundra anledningar till varför man slutat svara på meddelanden från folk som inte kan utrycka sig hyfsat i skrift, eller när de inte har namn med lokal anknytning. Telefonnummer som inte är listade på hitta.se osv.
Efter många år slog jag mig till ro med att det är ok att vara fördomsfull, och att man inte måste vara vänlig och inställsam mot alla. Då blev livet långt mycket lättare vid begagnathandel. Man kan applicera detta även på en rad andra sociala situationer..
Begagnathandel är något av min paradgren.. Ironiskt nog med mina genetiska handikapp i bagaget ;)
Den bästa handeln gör iallafall jag ALLTID med andra nerdar. Folk som likt mig är genuint intresserade och kan precis (nästan) allt om prylen de köper eller säljer. Här har man ju surrat ned sig i timmeslånga interessanta och lärorika konversationer genom åren och därtill funnit nya och spännande vänner.. det är kul med k&s :)
Alla som handlat med mig vet vad jag menar. Och alla som handlat med bruschan vet också vad jag menar.
Kurs 1.A i handel med människor från Mellanöstern
//K