VARNING för bedragare på Köp och sälj

Nja

Nja, det beror väl på. Säg att det handlar om en klocka för 4 000 kr; de allra flesta har så mycket i utmätningsbara tillgångar. Men visst: man får väga in böket och stöket med att få in pengarna också.
Problemet är att när det blir rättegång så finns det ofta 100-talet fordringsägare och samtliga får noll.

Fast det hade jag inte ställt upp på.
En bild på varan och kanske en dagstidning eller något annat som "bevisar" att bilden är aktuell.
Då drar jag mig ur affären om köparen vill ha mer än så. Även att jag inte fuffensar för mig.
OK, bara nyfiken: varför hade du inte gjort det?

Problemet är att när det blir rättegång så finns det ofta 100-talet fordringsägare och samtliga får noll.
Så kan det vara. Men man kan också få ett snabbt utslag hos KFM och ofta hinna före övriga borgenärer, vars talan förs av åklagaren en brottmålsrättegång.

Nu råkar jag vara jurist - och jag inser att det är enklare för mig än för många andra. Bäst är förstås en fysisk affär.

Så kan det vara. Men man kan också få ett snabbt utslag hos KFM och ofta hinna före övriga borgenärer, vars talan förs av åklagaren en brottmålsrättegång.

Nu råkar jag vara jurist - och jag inser att det är enklare för mig än för många andra. Bäst är förstås en fysisk affär.
Intressant ändå om du är jurist och ändå inte vet hur blåsningarna går till i eget namn. Du kommer att få noll kr genom kfm.
Detta förfaringssättet används som det sista innan identiteten är helt körd av pundare, det kommer inte att finnas något att mäta ut på väldigt många år om ens någonsin.
Det enda dom förstår är om dom blir uppsökta och får betala tillbaka dina 4000 plus omkostnader så att dom kan fortsätta att blåsa andra.

Intressant ändå om du är jurist och ändå inte vet hur blåsningarna går till i eget namn. Du kommer att få noll kr genom kfm.
Detta förfaringssättet används som det sista innan identiteten är helt körd av pundare, det kommer inte att finnas något att mäta ut på väldigt många år om ens någonsin.
Det enda dom förstår är om dom blir uppsökta och får betala tillbaka dina 4000 plus omkostnader så att dom kan fortsätta att blåsa andra.
Jag kanske är naiv, men jag tänker att om man talar med en person på telefon, och ställer frågor om varan, får man ändå en känsla för om det är en ”pundare”, som du skriver. Jag blev lurad på pengar av en hantverkare en gång, trots att jag visste namn och identitet. Ett avtal hade varit bättre.

Det är, i min värld, lika viktigt att välja rätt köpare som rätt säljare.

I någon mån kan det säkerligen vara klokt att släppa lite på prestigen, vid de tillfällen det inte flyter på i en affär. Alla människor är inte gjorda för att handla eller interagera med varandra.

Värt att tänka på är att de som annonserar har identifierat sig via bankid. Visst kan en och annan luras ändå, men vi spärrar som tidigare nämnt de användarna från att verifiera sig fler gånger.

En säljare som har historik med många försäljningar kan man anta inte har lurats förut, men kan ju ha börjat precis nu - eller så är kontot övertaget av någon annan.

Innan bankid-verifieringen infördes så var det framför allt en person som återkommande blåste folk på pengar, både här och på ett par andra sajter. Han blev dömd för det.

Värt att tänka på är att de som annonserar har identifierat sig via bankid. Visst kan en och annan luras ändå, men vi spärrar som tidigare nämnt de användarna från att verifiera sig fler gånger.

En säljare som har historik med många försäljningar kan man anta inte har lurats förut, men kan ju ha börjat precis nu - eller så är kontot övertaget av någon annan.

Innan bankid-verifieringen infördes så var det framför allt en person som återkommande blåste folk på pengar, både här och på ett par andra sajter. Han blev dömd för det.
Kan man se folks k&s-historik nånstans?

Jag skulle backa om köparen började kräva FaceTime för cykelprylsförsäljning på Happy. Vore det en cykel för tiotusentals kronor kan jag ha förståelse, men skulle ändå inte göra upp en sådan affär på distans.

Smidigt ska det vara, inte några psyk-vibbar.
Jag skulle heller aldrig göra en affär för tiotusentals kr på distans. Men jag skulle heller inte skicka säg 3 000 kr i förskott utan att dels ha fått en känsla för personen via ett telefonsamtal, dels sett till att det finns en säker identifiering och ett avtal som kan genomdrivas rättsligt. Kalla det psykvibb om du vill.

Ser nu här i tråden ovan att säljare på Happy identifierar sig med bank-ID. Bra så.

Jag tycker allmänt att många som säljer och även köper varor använder förvånande ofta oreggade telefonnummer, inger ju inte förtroende direkt.

Jag tycker allmänt att många som säljer och även köper varor använder förvånande ofta oreggade telefonnummer, inger ju inte förtroende direkt.

Vad menar du med oreggade telefonnummer? Telefonnummer som man kan slänga i en sökmaskin och får ut namn och address?

I Sverige finns det nästan noll privacy. Pytteliten privacyn jag kan får tar jag gärna!

Jag skulle heller aldrig göra en affär för tiotusentals kr på distans. Men jag skulle heller inte skicka säg 3 000 kr i förskott utan att dels ha fått en känsla för personen via ett telefonsamtal, dels sett till att det finns en säker identifiering och ett avtal som kan genomdrivas rättsligt. Kalla det psykvibb om du vill.

Ser nu här i tråden ovan att säljare på Happy identifierar sig med bank-ID. Bra så.
Du och jag skulle nog inte göra affär, nej.

Lite dumt formulerat om ”psyk-vibb”, dock. Ber om ursäkt om du eller någon annan i tråden tar illa upp, det var inte riktat till någon särskild. ❤️ Vi har alla lite olika preferenser för vad som är en ”bra” affär, det är självklart och helt ok.

För mig är det viktigt att det går smidigt. Ett par meddelanden fram och tillbaka för lite frågor om skick osv, sen får pengar byta hand rätt snart annars blir det en dålig känsla. Både som köpare och säljare.

Hur får folk tag i dig om dom inte kan söka upp ditt nummer, är det inte krångligt? (för andra)

Om dom skulle behöva är det krångligt. Jag har dock aldrig hört att någon har haft problem med det.
Hursomhelst tycker jag att min privacy är mycket viktigare än att någon kan hitta mitt nummer.

EDIT: kan tillägga att folk från utlandet är helt skockade när man visar dom att namn+address+nummer går att hitta på nätet dagen efter dom har skaffat mobilnummer. Svenskor har en annan syn på privacy än folk i många andra länder.

Du och jag skulle nog inte göra affär, nej.

Lite dumt formulerat om ”psyk-vibb”, dock. Ber om ursäkt om du eller någon annan i tråden tar illa upp, det var inte riktat till någon särskild. ❤️ Vi har alla lite olika preferenser för vad som är en ”bra” affär, det är självklart och helt ok.

För mig är det viktigt att det går smidigt. Ett par meddelanden fram och tillbaka för lite frågor om skick osv, sen får pengar byta hand rätt snart annars blir det en dålig känsla. Både som köpare och säljare.
Ingen fara, jag tog inte illa upp.

Precis, även om numret i sig är hemligt så är det inte längre hemligt via Swish. Dvs om personen som påstår sig göra affären inte verkar stämma med personen på Swish så ringer i alla fall mina varningsklockor. Det hindrar ju inte någon från att använda målvakter eller bränna sig själv såklart. Men det är en varningsklocka. "Swisha min syrra, jag har inte Swish", nej, då blir det nog ingen affär heller för min del

reggat och sökbart på nätet för kreti och pleti kan ju vara två olika saker.

Att fråga sura gubbar hur man ska hitta dem om deras nummer inte finns nätet är nog inte produktivt.....

reggat och sökbart på nätet för kreti och pleti kan ju vara två olika saker.

Att fråga sura gubbar hur man ska hitta dem om deras nummer inte finns nätet är nog inte produktivt.....
Ja, jag har förstått att många vill vara ej sökbara, förstår inte riktigt det, jag är nog omodern när jag haft samma mobilnummer i säkert 20 år(sökbart!)

Skulle det vara extremt mycket meck att introducera rocker eller liknande?
Blocket kör ju med rocker. De håller pengarna tills köparen fått produkten och godkänt den. Hitintills inte blivit blåst på distansaffärer. Tradera har också någon liknande sak med försäkring på att allt gått rätt till eller liknande.
Man får ju inte länka till tradera eller liknande här som jag har förstått det så då kan det ju vara rimligt att introducera ett alternativ för att göra en säker affär.

Blocket kör ju med rocker. De håller pengarna tills köparen fått produkten och godkänt den. Hitintills inte blivit blåst på distansaffärer. Tradera har också någon liknande sak med försäkring på att allt gått rätt till eller liknande.
Man får ju inte länka till tradera eller liknande här som jag har förstått det så då kan det ju vara rimligt att introducera ett alternativ för att göra en säker affär.
Det har diskuterats flera gånger, men många är emot det. Det systemet har sina problem, men det har alla mer eller mindre. Allt kan på ett eller annat sätt missbrukas. Jag tycker fortfarande att ett betygsystem skulle vara att föredra. Visst, man kan ju få några orättvisa betyg, men i slutändan jämnar det ut sig så länge man är ärlig.

Jag tycker ändå att Bank ID är det bästa som har införts. Sen dess har jag aldrig stött på problem, och känner mig alltid säker med att betala i förväg.

Det har diskuterats flera gånger, men många är emot det. Det systemet har sina problem, men det har alla mer eller mindre. Allt kan på ett eller annat sätt missbrukas. Jag tycker fortfarande att ett betygsystem skulle vara att föredra.

Jag tycker ändå att Bank ID är det bästa som har införts. Sen dess har jag aldrig stött på problem, och känner mig alltid säker med att betala i förväg.
Det skyddar ju inte mot konstiga köpare, risken finns kvar, men bara för säljaren istället…..

Om köparen är osäker, då brukar jag ta bilder på hela processen. Tar först bild på varan och lådan, sen varan i paketet. I vissa fall erbjuder jag att köpa frakten själv innan jag får betalt, därefter tar bild på paketet med fraktsedeln fastklistrad.

Det är såklart inte säkert heller. Man kan göra det och sen skicka ett tomt paket eller nåt. Men det känns ändå tryggare för folk, också att veta att man faktiskt har varan och inte har tagit en bild från nätet.

Senast ändrad:
Det har diskuterats flera gånger, men många är emot det. Det systemet har sina problem, men det har alla mer eller mindre. Allt kan på ett eller annat sätt missbrukas. Jag tycker fortfarande att ett betygsystem skulle vara att föredra. Visst, man kan ju få några orättvisa betyg, men i slutändan jämnar det ut sig så länge man är ärlig.

Varför är det konstigt att visa vad man säljer / har sålt tycker du? Jag har slutat handla av personer som har "dolt info" här på happy.

Det flyttar väl bara risken till säljaren.

det är förmodligen vanligare med bedrägerier från säljarens håll, men system som skyddar köparen finns det också från den sidan ljusskygga individer som utnyttjar.

så det blir till syvende och sist säljaren som bestämmer villkoren vid den där typen av privatförsäljningar.

sen får köparen bestämma om det känns acceptabelt. bättre villkor för köparen ger fler spekulanter. men privat finns oftast bara en artikel, dvs du behöver bara en köpare.

Senast ändrad:
Varför är det konstigt att visa vad man säljer / har sålt tycker du? Jag har slutat handla av personer som har "dolt info" här på happy.
När har jag sagt att det är konstigt? Själv vill jag ha min profil privat, men jag bryr mig inte om försäljningshistoriken är det. Det skulle faktiskt vara bättre om köpare kunde se resten av annonserna man har.

Att ha privat profil kan säkert vara en indikator, om det samtidigt finns fler skäl att misstänka nån. Men i sig självt ser jag inte varför det är ett problem. Varje sida tycker jag ska ha nån form av möjlighet att inte behöva visa upp allt för allmänheten. Det är väl ganska självklart.

Jag är ganska aktiv på k&s. Köper och säljer ofta. Har handlat många gånger med både folk som har privata sidor, nya medlemmar och de som har varit registrerade på forumet länge men inte är aktiva. Aldrig haft några problem med några av ovanstående grupper.

De som jag är mest tveksam att handla med, det är helt nya medlemmar som varit registrerade väldigt kort tid.

Ja, dölja annonser borde frikopplas från dold profil i övrigt. Så länge det inte går så får man tror vad man vill på tillgänglig data.
Det är inget fel på att köpa och sälja i volym men jag kan få slippa om jag inte vill vara med.

Ja, dölja annonser borde frikopplas från dold profil i övrigt. Så länge det inte går så får man tror vad man vill på tillgänglig data.
Det är inget fel på att köpa och sälja i volym men jag kan få slippa om jag inte vill vara med.
Håller med, skulle också kunna tänka mig dold profil men att visa mina annonser :)

Tillbaka
Topp