Varning för bedragare på köp & sälj

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Betala aldrig i förskott till en okänd säljare!

Vi gör allt vi kan för att plocka bort bedrägliga annonser, men många är svåra att identifiera. Rapportera misstänkta annonser!

Just nu förekommer det annonser som är kopierade från andra marknadsplatser, t.ex. Blocket, men ofta med ett lägre pris. Svenskt telefonnummer och svensktalande annonsör. Förfarandet är som vanligt att pengar insättes i förskott till bankkonto.

Hur ska man veta om man känner säljaren när annonserna fortfarande inte behöver vara kopplade till en registrerad användare?

Man kan t.ex. kommunicera via PM?

Men en integration med forumets användarkonton och PM-funktion är definitivt önskvärd och finns på todolistan.

Jag kräver alltid att överenskommelse med säljaren sköts via PM. På så sätt vet jag vilken användare jag har att göra med och kan estimera seriositeten på användaren genom antal inlägg.

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kräver alltid att överenskommelse med
> säljaren sköts via PM. På så sätt vet jag
> vilken användare jag har att göra med och kan
> estimera seriositeten på användaren genom antal
> inlägg.
>
> MVH
> Magnus

Du menar att skrivbordscyklister är mest seriösa? ;0)

Klavikel skrev:
> tropfrog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kräver alltid att överenskommelse med
> > säljaren sköts via PM. På så sätt vet jag
> > vilken användare jag har att göra med och kan
> > estimera seriositeten på användaren genom
> antal
> > inlägg.
> >
> > MVH
> > Magnus
>
>
> Du menar att skrivbordscyklister är mest
> seriösa? ;0)

Nej, det menar jag inte.

Den enda sambandet jag kan se är det negativa sambandet mellan antal inlägg på happy och hur slitna (använda) grejorna är :).

MVH
Magnus

Vi på den polska forumet Enduro Trophy och EMTB samlar rykte poäng. Bland annat för handel. Poäng kan vara positiv eller negativ. Till den punkt, kan du skriva skäl. Kanske det kommer att fungera här?

tropfrog skrev:
> Klavikel skrev:
> -----
> > tropfrog skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kräver alltid att överenskommelse med
> > > säljaren sköts via PM. På så sätt vet
> jag
> > > vilken användare jag har att göra med och
> kan
> > > estimera seriositeten på användaren genom
> > antal
> > > inlägg.
> > >
> > > MVH
> > > Magnus
> >
> >
> > Du menar att skrivbordscyklister är mest
> > seriösa? ;0)
>
> Nej, det menar jag inte.
>
> Den enda sambandet jag kan se är det negativa
> sambandet mellan antal inlägg på happy och hur
> slitna (använda) grejorna är :).
>
> MVH
> Magnus

Du kan få köpa begagnade delar av mig. Mina cyklar är knappt inkörda ;-)

irus skrev:
> Vi på den polska forumet Enduro Trophy och EMTB
> samlar rykte poäng. Bland annat för handel.
> Poäng kan vara positiv eller negativ. Till den
> punkt, kan du skriva skäl. Kanske det kommer att
> fungera här?

Jag är rädd för att det här på forumet där det även är väldigt mycket OT så kan ryktespoängen påverkas av folks politiska åsikter. Om en person skriver starkt kontroversella saker som gör folk arga så ska det inte påverka sådana här ryktespoäng.

Av denna anledning på forumet EMTB och Enduro Trophy är ett totalförbud mot att tala om politik och religion. Även i OT.

Poängsamling kanske inte är bästa lösningen. Blir trist för de som kanske inte är så intresserade av att bara producera text hela dagarna och kommentera i varenda tråd..

Dock håller jag med om att nån slags integrering med användare vore sweet.
Ett lättare första steg kunde ju vara att iaf promta det i samband med att man svarar på/lägger upp annons som ett tips.

Nackdelen vore möjligen att man tappar de presumtiva köparna/säljarna som inte är reggade i nuläget?
Tror det är en del som inte är aktiva medlemmar men som gärna läser trådar o kollar efter annonser.
Jag var återkommande forumbesökare i nästan två år innan jag till slut reggade mig för att börja delta i happyrides.

Jag tror att köp & sälj är såpass stort och attraktivt idag att det är en liten uppoffring att skaffa ett konto för att kunna lägga upp och svara på annonser. I övrigt är det ju gratis, men faktum är att det nog är den del av sajten där det krävs mest moderering.

> Du kan få köpa begagnade delar av mig. Mina
> cyklar är knappt inkörda ;-)

Fint då tar jag framdelen ;-) tack

Jag känner mig blåst efter jag köpt växelreglage beg här på happy. Det är inte riktigt samma situationen att det är "bedragare på köp o sälj" för jag vet vem personen är. Har funderat på att starta en tråd här på happy för att få tips på vad jag ska göra eller om det bara är att "bita i det sura äpplet" och acceptera att jag blivit lurad.
Jag köpte ett set växelreglage begagnade här på köp o sälj med blocketpacket. Det fungerade bra, han fick pengarna och jag fick grejjerna. Sen dröjde det ett tag innan jag plockade ihop cykeln pga att jag saknade andra grejjer. När cykeln mekkas ihop fungerar inte höger reglaget.
Jag ringer säljaren och förklarar vad som hänt. Han tycker det var synd att det blev såhär och "vill fundera lite och höra av sig senare samma dag". Nu har det gått över 3 veckor och han svarar inte i telefon. Förstår att det är ord mot ord om man driver det till sin spets men han är en ganska känd elitcyklist och jag tycker att han borde skött det här lite bättre.
Vet inte vad jag ska göra nu men jag vet hur jag ska göra nästa gång jag köper nåt här på happy.

irus skrev:
> Vi på den polska forumet Enduro Trophy och EMTB
> samlar rykte poäng. Bland annat för handel.
> Poäng kan vara positiv eller negativ. Till den
> punkt, kan du skriva skäl. Kanske det kommer att
> fungera här?

Det kanske det skulle.

Men det får vi aldrig veta, för på Happy ändras ingenting någonsin. Inte ens sånt som alla är överens om.

Däremot diskuterar vi gärna olika lösningar som inte kommer att bli verklighet. Ungefär som att diskutera hur man slipar en bladlös kniv utan skaft.

På andra siter jag är medlem finns det en betygsfunktion på själva köp/sälj. Du betygsätts helt enkelt som köpare/säljare av motparten i affären och inte på om du gjort några icke forumkorrekta inlägg.
För att få skapa en annons krävs ett visst antal inlägg samt att admin trycker på "approved" knappen.
Funkar mycket bra och har hittills rensat bort en hel del oseriösa.

Rattnalle skrev:
> Vad skulle alla vara överrens om menar du? :-)

Du ser, det föll redan i tredje meningen :)

Helkama raisu skrev:
> samt att admin trycker på "approved" knappen.

dödsdömt med våra annonsvolymer.

Tillbaka
Topp