Varning för IKEA Stolmen

greblleM

Ny medlem
Varning för IKEA Stolmen
Som så många andra har jag haft cyklarna på väggen med en ställning bestående av IKEA Stolmen och ett par krokar.

Förra året räddade jag ett fall då de började tippa när jag satt och åt bredvid.

Idag hade jag inte lika bra flyt. Hörde ett rejält brak inne. Gick in och konstaterade att skiten hade ramlat. Ett djupt jack i det knappt ett år gamla golvet samt en trasig TV.

Så ni som har dessa stolpar: se för f.n till att säkra upp sakerna ordentligt. Ett litet skruvhål och en plugg i taket är lindrigt. Friktionen som pressningen skapar räcker tydligen inte till.

De satt så hårt som de kunde, men ger med sig med tiden (tydligen ca 12 månaders intervall).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.1 KB · Besök: 167
Varning för IKEA Stolmen
Aj, vilken otur. Har du någon "drulleförsäkring" eller liknande kanske...?

Det är väl bara nån "plastexpander" i rören som väl tröttnar en del med tiden.
En av sönerna har tunga grejer på den och har säkrat med en "klämma" där rören går ihop.

Varning för IKEA Stolmen
Det finns tre skruvhål i plattan mot taket. De utsätts främst för sidokrafter och behöver inte vara så kraftiga. De måste dock sitta ordentligt.

Man kan chansa (som jag) och bara dra i en, men två är väl ett minimum om inte stolpen skall vrida sig och riskera att falla. Tre borde vara idiotsäkert om man inte övrrbelastar.

Varning för IKEA Stolmen
dans skrev:
----------------------------------------------------
> En av sönerna har tunga grejer på den och har
> säkrat med en "klämma" där rören går ihop.

Samma här. Busenkelt att säkra skarven med en överbliven klämma.

Varning för IKEA Stolmen
I mitt fall kan det vara golvet som är boven. Det är helt nytt och foamen under parketten kan ha gett med sig någon millimeter efter ett års tryck. Jag hade nämligen också en klämma precis i skarven för att detta inte skulle ske.

Har en rätt komplett hemförsäkring men TVn är ju inte värd ett skvatt när 1500kr självrisk och 2 års värdeminskning är inräknat.

Nu har jag monterat ner sakerna för jag vill inte se dem någe mer. Men ett tips till er andra är helt klart en skruv i taket. Vrid plattan så att en av de tre skruvarna pekar rakt bakåt. Då kan det inte vridas runt. Och en typ 4x40 med en rödplugg borde duga. Den sitter som f.n och syns knappt när den tas bort.

Tillbaka
Topp