Varning för piratkopior

ostrand

Aktiv medlem
Varning för piratkopior
Jag behövde ny kedja till min racer, och dumsnål som jag är beställde jag från stället där den var absolut billigast - Fyndiq.

Fick hem kedjan igår. Packade upp den idag och fattade misstankar efter att tidigare i somras blivit lurad att köpa piratkopior av Sony PS4 - handkontroller, googlade och hittade en hel del info bl a den här videon
- som bekräftade mina misstankar. Kedjan är fejk.

Anmälde till Fyndiq imorse och inom en timme hade de swishat tillbaka pengarna. Får behålla kedjan också, vad jag nu ska med den till (jag ska beställa en äkta och faktiskt jämföra dem...)

1691051392804.png

Varning för piratkopior
Men det står ju i beskrivningen att det inte är original, eller är det tillagt efter att du sade till? Finns inte heller nån shimano-logga på bilderna, men naturligtvis fult och bedrägligt att i övrigt använda Shimanos modellnamn och design på förpackning, etc.

Varning för piratkopior
Men det står ju i beskrivningen att det inte är original, eller är det tillagt efter att du sade till? Finns inte heller nån shimano-logga på bilderna, men naturligtvis fult och bedrägligt att i övrigt använda Shimanos modellnamn och design på förpackning, etc.

Det minns jag faktiskt inte.... hade jag noterat det så hade jag inte köpt den.

Varning för piratkopior
Jag läste om det där (med samma video!) för någon som tyckte att man kunde sätta det i system för att tjäna (?) pengar från Amazon, eftersom de ersätter dig på något vis för piratkopior.

Varning för piratkopior
Jag läste om det där (med samma video!) för någon som tyckte att man kunde sätta det i system för att tjäna (?) pengar från Amazon, eftersom de ersätter dig på något vis för piratkopior.
Mycket möjligt.
Har beställt en äkta från Bike24 nu, den var inte så mycket dyrare.

Däremot är jag övertygad om att det finns folk som sätter i system att köpa exvis kopior av PS4-handkontroller för 1-200 kr och sälja dem som begagnade för 3-400 kr utan att berätta att det är kopior. Om man sätter det i system så kan man nog tjäna en hacka.

Varning för piratkopior
Jag har råkat ut för samma sak för ett par år sedan, via eBay. Den jag fick mätte dessutom 0,75% slitage även som ny. Om du trots allt använder den, mät först.

Varning för piratkopior
Vanligt med airpods också. Det var inte sällan det kom in folk som köpt begagnat på blocket/marketplace och hade problem med dom.

Resulterade självfallet att kunden blev arg på butiken som vägrade byta ut piratkopiorna ?

(Lite samma som när folk köpte iphones från såna företag som fräshade upp och sålde vidare "med garanti". Blev ett jäkla liv då kunderna kom in med problem och insåg att det inte var orginalskärm/batteri/högtalare osv och att garantin bara var hos företaget dom köpt av, inte apple)

Varning för piratkopior
Jag behövde ny kedja till min racer, och dumsnål som jag är beställde jag från stället där den var absolut billigast - Fyndiq.

Fick hem kedjan igår. Packade upp den idag och fattade misstankar efter att tidigare i somras blivit lurad att köpa piratkopior av Sony PS4

Anmälde till Fyndiq imorse och inom en timme hade de swishat tillbaka pengarna. Får behålla kedjan också, vad jag nu ska med den till (jag ska beställa en äkta och faktiskt jämföra dem...)
Har beställt en äkta från Bike24 nu, den var inte så mycket dyrare.
Trist att råka ut för en kopia, men bra att du upptäckte det och att det löste sig så smidigt

Men jag vill tipsa dig(och kanske ngn annan) att Shimano nu har kommit med slitstarkare kedjor till 11-delat
CN-E8000
Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone)
Jag har inte använt den särskilt mkt, men den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som kedjan den ersatte.

Varning för piratkopior
Även om inte Shimanos logotyp används är det uppenbart att produkten marknadsförs och paketeras på ett sätt som gör att kunden luras att tro att det är äkta vara. Det vore bra om Shimano fick kännedom om detta så att de kan agera. Om säljaren kommer undan med sånt här skit kommer hen bara fortsätta och fortsätta och fortsätta.

Varning för piratkopior
för övrigt så kostar modellen ca 1000kr i andra butiker.. om det hade varit en JBL produkt..

Därför är det bättre att inte köpa hos andra butiker.

Tråkigt med piratkopior av hardware. Vid software funkar det som det ska. Min far klagade en gång att Word hade slutat att funka efter 8 år. Då visade det sig att han hade googlat Word och klickat på en länk som visade upp ett lågt pris på Word (min far trodde för mycket på goda avsikter). Som tur fick har varan för pengarna. Men Microsoft blockerade piratkopiorna efter flera år.

Varning för piratkopior
Trist att råka ut för en kopia, men bra att du upptäckte det och att det löste sig så smidigt

Men jag vill tipsa dig(och kanske ngn annan) att Shimano nu har kommit med slitstarkare kedjor till 11-delat
CN-E8000
Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone)
Jag har inte använt den särskilt mkt, men den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som kedjan den ersatte.
Tanken är att den kedjan är till elcyklar.

Varning för piratkopior
Även om inte Shimanos logotyp används är det uppenbart att produkten marknadsförs och paketeras på ett sätt som gör att kunden luras att tro att det är äkta vara. Det vore bra om Shimano fick kännedom om detta så att de kan agera. Om säljaren kommer undan med sånt här skit kommer hen bara fortsätta och fortsätta och fortsätta.
Rätt troligt att dom är varse om piratkopior va?

Varning för piratkopior
När jag är snål köper jag sram-kedjor. De råkar också vara rätt längd, så har med en sån i väskan eftersom jag slipper kapa vid nödfall:D

Varning för piratkopior
Hej, Fyndiq.se, akta för Shimano m8100kedjan. Gick till polis och anmälde hosmTullverket.bild 1&2 är den flaska längst upp

Bilagor

• 2F16E33A-30E4-4602-BD65-9B26B7BB9B31.jpeg
    2F16E33A-30E4-4602-BD65-9B26B7BB9B31.jpeg
    1.1 MB · Besök: 265
  • A8A06C41-5D44-46AD-9083-4CE1E10C9548.jpeg
    A8A06C41-5D44-46AD-9083-4CE1E10C9548.jpeg
    1.1 MB · Besök: 259
  • 04EFCBBA-830F-4B1C-A5E7-5032C2018058.png
    04EFCBBA-830F-4B1C-A5E7-5032C2018058.png
    20.8 KB · Besök: 236
  • 92D26973-2D06-4FC9-984A-161A482EC58E.jpeg
    92D26973-2D06-4FC9-984A-161A482EC58E.jpeg