Varning för ROSE bikes

geten

Medlem
Varning för ROSE bikes
ROSE bikes verkar ha tappat det helt. Tydligen har de inte lyckats dra pengar från mitt visa för flera år sen, men verkar kommit på det först nu. Sen lyckades de tydligen dra den största beställningen i maj ändå, typ 3 år efteråt. Men de skickar hotbrev om "collection partner"/inkasso efter det med summor som inte stämmer. Deras support tar flera veckor på sig att svara och ibland får man svar på tyska och ibland engelska och även där påstår de summor som inte stämmer. Aldrig varit med om att nåt företag inte lyckats dra pengar från visa-kortet, och hur kan de ens skicka saker innan de säkrat överföringen. Har försökt backtracka transaktioner och beställningar och deras krav, men det är en jäkla soppa.

Varning för ROSE bikes
ROSE bikes verkar ha tappat det helt. Tydligen har de inte lyckats dra pengar från mitt visa för flera år sen, men verkar kommit på det först nu. Sen lyckades de tydligen dra den största beställningen i maj ändå, typ 3 år efteråt. Men de skickar hotbrev om "collection partner"/inkasso efter det med summor som inte stämmer. Deras support tar flera veckor på sig att svara och ibland får man svar på tyska och ibland engelska och även där påstår de summor som inte stämmer. Aldrig varit med om att nåt företag inte lyckats dra pengar från visa-kortet, och hur kan de ens skicka saker innan de säkrat överföringen. Har försökt backtracka transaktioner och beställningar och deras krav, men det är en jäkla soppa.
Spärra kortet!

Varning för ROSE bikes
Tråkigt. Du kan ge dig fan på att du enligt Rose är skyldig ett visst antal euro som nu har blivit betydligt mer i kronor. Den mellanskillnaden borde de dock stå för.

Varning för ROSE bikes
Men vad har hänt från första början?
Har du köpt en cykel?
Har du betalt den vid den tidpunkten? Om nej:
Har du fått en cykel? Om ja:
Då förstår jag att de vill ha pengar för den.
Har du betalt den vid den tidpunkten? Om ja:
Vad vill de ta betalt för?

Varning för ROSE bikes
Betalat vid köp med visa och inte tänkt mer på saken. Det är flera beställningar som verkar strulat, men flera år sen. Men beloppen de påstår stämmer inte och när man försöker reda ut det med deras långsamma skräpsupport så blir det bara rörigare, samtidigt som jag får hem kravbrev på helt andra summor

Varning för ROSE bikes
Jag kan bara instämma i varningen för Rosebikes. Jag beställde 2023-05-27 en kassett från deras svenska sida https://www.rosebikes.se. Denna sida är dock bara en fasad och de kommunicerar på tyska lika ofta som på engelska, aldrig på svenska. Jag beställde en SRAM APEX 1/NX specifik kassett men de levererade en vanlig utan 'APEX 1/NX' fast det stod den korrekta beteckningen på följesedeln. När jag påtalade detta och bad om en förbetald returpacksedel för att kunna returnera den felaktigt levererade kassetten och få pengarna tillbaka, låtsades de som att det var jag som beställt fel samt vägrade skicka mig en returpacksedel. De skickade mig sedan till en sida där man skulle kunna printa en svensk packsedel själv. När jag gick till den sidan fanns exakt noll packsedlar att printa. Det visade sig att Rosebikes inte hade byggt sidan för svenska returer ännu. Det dröjde till 2023-07-14 innan de betalade tillbaka pengarna, dvs 1 månad och 17 dagar. De ber aldrig om ursäkt trots det är de själva som gjort fel och gör exakt ingenting för att underlätta för kunden. Hata Rosebikes!

Varning för ROSE bikes
det är alltså stor risk att det inte är rose, utan snarare en bedragare. har du lämnat uppgifter via någon länk gå som sagts in och spärra kortet.

nu.

Varning för ROSE bikes
Mig drog de 15 tusen av, utan att leverera en enda pinal. Upptäckte det flera månader efteråt när jag gick igenom utdragen.
Du verkar ha bra med deg om du inte märker att 15k försvinner först efter flera månader. ?

Men har själv varit med om att en pizza bagare råka dra 700kr istället för 70 märkte inte det heller. När jag återkom efter några veckor sa han det och fråga om vi kunde lösa det med mat. Sure och jag hade typ 10 vesuvior innestående.

Varning för ROSE bikes
Jag har själv haft samma problem med Rose att de kommit på att de saknat betalning för gamla saker så har fått bevisa för dem vid flera tillfällen att det är betalt.
Tillslut skyllde de på att de bytt betalningspartner.
Men är sjukt oseriöst

Varning för ROSE bikes
Ja det har stundtals varit rörigt med betalningarna, och det har periodvis varit omöjligt att printa ut returetiketter via hemsidan. Men att utfärda en generell varning för bolaget tycker jag är att ta i. Hojarna är genomgående utmärkta och jag har handlat länge av dem. Hemsidan är även fortsatt en av branchens snyggaste och prydligaste, ett nöje att besöka. Men kanske var det bättre förr, tonen i korrespondensen har blivit grinigare än jag minns den. Kan de ha hamnat på obestånd? Och visst saknar man Rose-tråden från fornstora dar? Den var en prydnad och ett utmärkt interface om man hade krångel med bolaget.

Senast ändrad:
Varning för ROSE bikes
Ja det har stundtals varit rörigt med betalningarna, och det har periodvis varit omöjligt att printa ut returetiketter via hemsidan. Men att utfärda en generell varning för bolaget tycker jag är att ta i. Hojarna är genomgående utmärkta och jag har handlat länge av dem. Hemsidan är även fortsatt en av branchens snyggaste och prydligaste, ett nöje att besöka. Men kanske var det bättre förr, tonen i korrespondensen har blivit grinigare än jag minns den. Kan de ha hamnat på obestånd? Och visst saknar man Rose-tråden från fornstora dar? Den var en prydnad och ett utmärkt interface om man hade krångel med bolaget.
Om det som står ovan är korrekt tycker jag det är högst relevant att varna för företaget, man behöver ju veta att handlar man av dem måste man ha järnkoll och spara bevis. Bestrid alla krav skriftligt om det finns minsta osäkerhet.

Varning för ROSE bikes
Om det som står ovan är korrekt tycker jag det är högst relevant att varna för företaget, man behöver ju veta att handlar man av dem måste man ha järnkoll och spara bevis. Bestrid alla krav skriftligt om det finns minsta osäkerhet.
Precis, om det funkade bra förr och skit nu vill man ju veta det. Jag har aldrig gillat deras cyklar, tycker att designen är asful, men jag handlade en hel del delar där några gånger för 6-7 år sedan och det funkade bra. Har inte haft nåt att göra med dem sedan dess, så info att det är skit nu är mycket värt. Kommer att undvika.

Varning för ROSE bikes
Låter som dom infört nån omfattande digital faktureringshistoria för ett antal år sedan där allt ska ske med automatik och ingen vet hur man ska hantera uppkomna problem som kräver manuell hantering.

Ingen ursäkt, bara en killgissning.

"Personlig betjäning" står det på en av rubrikerna på deras hemsida. ;)

Varning för ROSE bikes
Det största drevet är 'försänkt' på en Apex1 så det hamnar närmare ekrarna.
men finns det verkligen en apex-specifik kassett?

vad jag kan utröna av srams hemsida ska pg-1130 i 11-42-varianten vara "försänkt" för att passa mtb-frihjulskroppar och de mindre varianterna av kassetten passar bara bredare landsvägsfrihjulskroppar.

Screenshot_20230802-091010_Firefox.jpg

Varning för ROSE bikes
Eller denna som hände mig slutet på förra året.

"Please note that the order amount of 2,66SEK could not be debited from your creditcard.
We would like to ask you to make a bank transfer of the amount to our bank account see below."

1. min bank tillåter inte banköverföring på 2kr :D
2. tillslut så va dom snälla nog att bjussa på 2 kr som dom själva inte lyckats dra när dom drog resten av pengarna.

Varning för ROSE bikes
Låter som dom infört nån omfattande digital faktureringshistoria för ett antal år sedan där allt ska ske med automatik och ingen vet hur man ska hantera uppkomna problem som kräver manuell hantering.

Ingen ursäkt, bara en killgissning.

"Personlig betjäning" står det på en av rubrikerna på deras hemsida. ;)
Jag skulle med kunna tjejgissa på det. Dom "bör" inte ha missat att kravställa för manuell rutin när något går fel i ett automatiserat flöde eftersom man(jag?) alltid gör det. Så att man har missat att tydligt förmedla en sån rutin verkar troligare. *slutgissat*

Har beställt komponenter av Rose tidigare och det har alltid varit smidigt på alla sätt, tråkigt att det verkar ha ändrats men bra att få reda på.

Varning för ROSE bikes
men finns det verkligen en apex-specifik kassett?

vad jag kan utröna av srams hemsida ska pg-1130 i 11-42-varianten vara "försänkt" för att passa mtb-frihjulskroppar och de mindre varianterna av kassetten passar bara bredare landsvägsfrihjulskroppar.
På rosebikes hemsida kan man fortfarande beställa SRAM APEX 1/NX PG-1130 11 Speed Cassette 11-32, som jag naivt trodde skulle kunna ersätta en befintlig 11-42 kassett på min Apex1 utrustade CX. Jag har dock aldrig doktorerat på cykelkassetter och dess standarder så jag får väl skylla mig själv.

Varning för ROSE bikes
På rosebikes hemsida kan man fortfarande beställa SRAM APEX 1/NX PG-1130 11 Speed Cassette 11-32, som jag naivt trodde skulle kunna ersätta en befintlig 11-42 kassett på min Apex1 utrustade CX. Jag har dock aldrig doktorerat på cykelkassetter och dess standarder så jag får väl skylla mig själv.
jag förstår hur du tänkte när du beställde, men cykeldelar är tyvärr så snårigt att en måste researcha ordentligt innan en byter en del till något som inte är exakt samma. jag skulle inte bli förvånad om apex 1-bakväxeln får problem med den lilla kassetten också.

Varning för ROSE bikes
Eller denna som hände mig slutet på förra året.

"Please note that the order amount of 2,66SEK could not be debited from your creditcard.
We would like to ask you to make a bank transfer of the amount to our bank account see below."

1. min bank tillåter inte banköverföring på 2kr :D
2. tillslut så va dom snälla nog att bjussa på 2 kr som dom själva inte lyckats dra när dom drog resten av pengarna.
Hände mig också.

Varning för ROSE bikes
Låter tråkigt, bra info. men skriv en recension på Google också så ser man om fler har samma bekymmer, dessutom har ju butiken möjlighet att svara dig där.

Varning för ROSE bikes
Hur ser juridiken ut? Kan man komma 3 år efteråt och kräva betalt om man glömde när varan överlämnades?
Privaträttsliga skulder som företagen driver in hos konsumenter och som grundar sig på beviljande av lån eller anskaffning av varor eller tjänster är konsumentfordringar. Preskriptionstiden för en skuld är i regel tre år från det att skulden förfallit till betalning eller varan överlåtits.

Fick jag lära mig när Svea inkasso försökte lura av mig pengar. Antar att det är tillämpligt även här. Sen kan ju preskriptionstiden startas om men det låter ju inte som det hänt här.

Varning för ROSE bikes
Privaträttsliga skulder som företagen driver in hos konsumenter och som grundar sig på beviljande av lån eller anskaffning av varor eller tjänster är konsumentfordringar. Preskriptionstiden för en skuld är i regel tre år från det att skulden förfallit till betalning eller varan överlåtits.

Fick jag lära mig när Svea inkasso försökte lura av mig pengar. Antar att det är tillämpligt även här. Sen kan ju preskriptionstiden startas om men det låter ju inte som det hänt här.
Framgår av Roses köpvillkor - 6.2 tror jag det är.
Vid köp från SE är det svensk konsumentlagstiftning som gäller.

Varning för ROSE bikes
Jag har tidigare köpt en cykel via ROSE, och fått service på den m.m och gjort en hel del andra beställningar. Men det var när de hade svenska anställda och t.om. ett showroom där jag bor. Kudos till Mikael Kippilä som jobbade där. Men sen hände nåt, de lade ner den svenska filialen och därefter sjönk som en sten (senaste 5 åren).

Varning för ROSE bikes
Har ett liknande pågående problem....

Beställde en cykel i somras och då kunde dem ej dra pengarna från mitt kort.

Får då ett mejl med betalningsuppgifter som jag givetvis genomför manuellt.

Nu kommer det brev om att jag ej betalt och summan är betydligt mycket högre än det jag skulle betalt för cykeln, och nej det är inte pga valutafluktationer. Summan är avsevärt mycket högre..

Vad gör man?

Varning för ROSE bikes
Har ett liknande pågående problem....

Beställde en cykel i somras och då kunde dem ej dra pengarna från mitt kort.

Får då ett mejl med betalningsuppgifter som jag givetvis genomför manuellt.

Nu kommer det brev om att jag ej betalt och summan är betydligt mycket högre än det jag skulle betalt för cykeln, och nej det är inte pga valutafluktationer. Summan är avsevärt mycket högre..

Vad gör man?
Du börjar med att skicka ett mail angående problemet och visar på att du genomfört betalningen. Så får dom återkoppla

Varning för ROSE bikes
Jag beställde ett växelreglage dagen innan den här tråden skapades. Jag bad då om att få ett kvitto på att betalningen gått igenom, fick nåt konstigt svar och ett par dagar senare kom reglaget.
Hela den här sällanköpsbranschen är väl svajig och det går ut över kunder i enskilda ärenden tänker jag.

Tillbaka
Topp