VARNING - K&S säljare av Assiomapedaler bedrägeri

glitch

Aktiv medlem
En användare här på forat har idag lagt ut en annons på Assioma Mtb pedaler:

Personen ifråga sålde för några veckor sedan ett par Assioma Duo till mig - de skulle skickas v51.

Igår kom samma annons ut igen men med ett annat pris, varpå jag messade säljaren men inget svar - istället togs annonsen ner direkt.

Nu i dag på morgonen annonseras ett par mtb Faveropedaler av samma person.

Det hela är så klart högst suspekt så. såvida inte ni kan hämta pedalerna fysiskt på plats hos säljaren avstå från köp!

En användare här på forat har idag lagt ut en annons på Assioma Mtb pedaler:

Personen ifråga sålde för några veckor sedan ett par Assioma Duo till mig - de skulle skickas v51.

Igår kom samma annons ut igen men med ett annat pris, varpå jag messade säljaren men inget svar - istället togs annonsen ner direkt.

Nu i dag på morgonen annonseras ett par mtb Faveropedaler av samma person.

Det hela är så klart högst suspekt så. såvida inte ni kan hämta pedalerna fysiskt på plats hos säljaren avstå från köp!
Ingen aning men min scamradar plingade till redan vid första annonsen.

Jag har försökt köpa av samma person via Marketplace en gång. Då gällde det en cykeldator som blivit överflödig när hon fått en ny av sin sponsor. Kommunikationen var trög, men affären var till slut på väg att slutföras när jag fick beskedet att cykeldatorn sålts till en annan. Segt och småstruligt alltså, men inget bedrägeri i mitt fall.

Tack glitch! Du bekräftar mina misstankar.

Regeln: för bra för att vara sant, samt min egen misstänksamhet tor jag besparade mig en massa besvär.
Dessa pedaler står högst upp på min önskelista.
Här är min konversation med vederbörande:

" Hej!
Är det MX 1 eller MX 2, du säljer?

Lite nyfiken på varför du säljer.

Mvh
Lars

Idag kl 09:23

Det är MX2, förlåt.
Jag kan inte cykla MTB längre pga fysiska skäl :(

Tråkigt med din situation!

MX 2 för 3900 låter väldigt billigt, lite för bra för att vara sant.
Speciellt för att vara oanvända.
Varför det låga priset?
Det är så pass lågt att jag inte vågar trycka på "köpknappen"

Mvh
Lars

Nytt svar

Jag vill bara att de kommer till användning och folket har allt mindre pengar, tyvärr.
Så bättre att säljer lite för billigt än att de ligger och samlar damm :(

Kommunikationen med mig upphörde när jag ville köpa ett par kraftpedaler och jag i mitt sista meddelande ville att vi skulle använda oss av köp-/säljkontrakt.
Så ja - den personen känns inte helt seriös.

Följer upp denna rätt bisarra historia.
Tiden gick och jag polisanmälde så klart det hela.
Admin stängde också av kontot som nämnt tidigare i tråden.
Sen fick jag ett sms - "Hej, du tror väl inte att jag har glömt. Skickar pedalerna i dagarna."

Yeah right....döm av min förvåning när det någon dag senare plingar till på morgonen att jag fått swish.
Några pedaler kom aldrig, men pengarna kom tillbaka på Swish i alla fall.

Så slutet gott på en mycket märklig historia.

Sen fick jag ett sms - "Hej, du tror väl inte att jag har glömt. Skickar pedalerna i dagarna."

Yeah right....döm av min förvåning när det någon dag senare plingar till på morgonen att jag fått swish.

Polisen kanske tipsade om en enkel lösning.

Den där metoden har väl använts förr när personer har varit skuldsatt med stor sannolikhet (här på happy).
Själv köpte jag grejer av en long time user. Slutade med att han betalade tillbaks efter kanske 2 månader av förhalningar. Grejerna kom ut på annons igen senare... Hade han inte betalat tillbaks ändå så hade jag anmält det också.
Det var bara en rätt billig slx 12-grupp.

Får man fråga vad det var för namn på personen som du skickade och fick tillbaka pengarna ifrån? Jag har en kompis som sitter i samma position som du var i.

Han har swishat för pedalerna men inte fått något! :)

Får man fråga vad det var för namn på personen som du skickade och fick tillbaka pengarna ifrån? Jag har en kompis som sitter i samma position som du var i.

Han har swishat för pedalerna men inte fått något! :)
Nata... nånting? Hudiksvall eller liknande?
Assioma mx på Facebook för 3500 typ.

Heter NE, finns på insta bland annat, påstådd adress i Härnösand.
Enligt google 50 årig kvinna i härnösand....

Edit: Jag redigerar bort namnet för att slippa diskussioner och eventuella framtida problem om det. / jomper

Senast redigerad av en moderator:
Då jag har fått flera pm nu från nya "offer":

- vederbörande har haft annonser på både Favero Assioma Duo och MX versionen för mtb. Så båda produkterna används.

Pris 3-4000 kr
riktiga bilder med kartong, klossar osv.
Hemmahörande Härnösand

Till alla som råkat ut för lurendrejeriet - meddela direkt admin i det fall det är här på forat. Användaren har stängts av tidigare...

Är verkligen de nya bedrägliga annonserna upplagda här? För kontot är fortfarande avstängt och bankid:t spärrat för att skapa nya.

Denna är kopplad till samma person/familj... Oklart om det är maken?

Men Nicole säljer samma på FB och har svarat att det är hon på happy!

Denna är kopplad till samma person/familj... Oklart om det är maken?

Men Nicole säljer samma på FB och har svarat att det är hon på happy!
Hej, jag är en av personerna som blivit lurad och skrivit till glitch. Det är Nicole som ligger bakom denna annons, Jag har skrivit med henne via denna annons trots att hon lurat mig via marketplace. Hon har blockat mig på FB. Gjorde precis en polisanmälan. Men ja, konto: OlliLilly borde stängas av.

Ursprungliga kontot som diskuteras har genomfört en hel del affärer (Eller i alla fall haft en hel del annonser) på köp & sälj och från början verkar det ha hanterats som brukligt. Men jag blockade även det här kontot nu - för många indicer som pekar på att det är samma person bakom och det vore oansvarigt att låta annonserna och personen finnas kvar här.

Ja! Flertalet polisanmälningar som jag förstått det nu! Bland annat från en kompis nu!

Nu skrev min vän i forumtråden!

Men bara tragiskt att detta sker!
Ja mycket tragiskt. Såg hon lagt ut dom där hjulen på Alnö Race Teams Facebooks sida. Trodde inte det var någon skojare.

Hennes man eller vad det är Oliver Engelhardt är mycket aktiv på Höga Kusten cyklisterna.

Ursprungliga kontot som diskuteras har genomfört en hel del affärer (Eller i alla fall haft en hel del annonser) på köp & sälj och från början verkar det ha hanterats som brukligt. Men jag blockade även det här kontot nu - för många indicer som pekar på att det är samma person bakom och det vore oansvarigt att låta annonserna och personen finnas kvar här.
Tack! Det gjordes det helt rätt i!

Ja mycket tragiskt. Såg hon lagt ut dom där hjulen på Alnö Race Teams Facebooks sida. Trodde inte det var någon skojare.

Hennes man eller vad det är Oliver Engelhardt är mycket aktiv på Höga Kusten cyklisterna.
Exakt och det är vad som får hela grejen att vara så sjukt oklar och tyder på att det inte är en scam. I slutändan skickar hon inte det som någon har köpt vilket är problemet.

Minst sagt intressant historia det hela.

Nästan så att man undrar om de hittat något kryphål i lagen här. :unsure:

Dvs att det finns bedragare som förhalar leveranser för att betala av skulder, privatlån, räkningar och annat? :unsure: Inte f-n vet jag.

Det jag menar är att långsamma/försenade/förhalade leveranser är väl inte olagligt?

Sedan om de polisanmäls eller att köparen blir tillräckligt upprörd så swishar de tillbaka till slut (men kanske inte till de som inte går vidare)?

De verkar hur som helst kört med denna ursäkt om sjukdom för att förhala leveranser i flera månader nu (åtminstone sedan november/december förra året om jag förstår denna tråd rätt).

Det man undrar är om någon verkligen fått varan de köpt? :unsure: :unsure: :unsure:

Fortsätter gör de ju uppenbarligen, var ju någon ny annons som togs bort här även idag.

Hur många marknader de härjar på är lite osäkert men åtminstone här och på Facebook, gissningsvis fler.

Senast ändrad:
Sjukt jäkla konstigt, vad är detta för några filurer, blivit totalt galna eller alternativt har de råkat ut för identitetsstöld? (det skulle förklara en hel del...).

Senast ändrad:
Sjukt jäkla konstigt, vad är detta för några filurer, blivit totalt galna eller alternativt har de råkat ut för identitetsstöld? (det skulle förklara en hel del...).

Fast då är det ju konstigt att t.ex. swish är på Nicole E. Det måste ju ändå gå till hennes konto som är kopplat till swishnumret?

Fast då är det ju konstigt att t.ex. swish är på Nicole E. Det måste ju ändå gå till hennes konto som är kopplat till swishnumret?
Ja, jag håller med men är ingen expert på avancerat bedrägeri, en jäkligt underlig historia med tanke på hur officiella dessa personer är på nätet. Ser ut som ett par engagerade cykelentusiaster med tanke på deras engagemang. Men folk kan så klart antingen bli galna eller hamna i knipa (frågan är väl i så fall hur man bör hantera en knipa). :unsure: :unsure: :unsure:

Senast ändrad:
Låter som en från början helt vanlig person som har fått ont om pengar men inte är en tjuv. Förhalar, betalar tillbaka om möjligheten finns om inte så skickas prylen.

Kanske fungerar det som en sorts bank – man lägger upp flera annonser och använder pengarna från en senare försäljning för att swisha tillbaka till den första köparen. På så sätt kan det rulla på ett tag innan det faller ihop. 🤔

Tillbaka
Topp