Värsta backen för er?

Värsta backen för er?
BTW skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blev lite intresserad av både max fart utför
> och värsta backen. Så jag letade fram en brant
> backe och testade att åka i samma backe åt båda
> hållen. Jag hittade en backe i Sågmyra (Sågmyra
> Tällberg) utanför Falun.
>
> Utför gick det 53 km/h och sedan vände och
> cyklade uppför. Enligt länskartor så är det
> 160 m stigning på 2,4 km.

Med cross eller Mtb är väl den backen och sedan över Oxberg en riktig bergsrunda. Oxbergsvägen går ju upp och ner med riktigt branta partier så den ger bonushöjdmeter.

Om man ändå är ute på MTB i de trakterna är vägen upp på Fransberget en riktigt höjdare.
Den stiger ca från 225 m till 380 m på 2 km. Eller om man startar från Spjutsjön så får man 200 höjdmeter.

Värsta backen för er?
Alternativt kan man ju köra ner till Rexbo och upp förbi Sörskog. Är väl ca 120 höjdmeter upp där. Fortsätter man ner till Sågmyra får man en liten knäppare vid Vålberg och känns benen för pigga kan man ju testa på en sväng upp till Hackmorkull. Sista biten upp misstänker jag dock inte är så lätt att cykla, men vad vet väl en landsvägsrullare som jag om sånt ...?

Värsta backen för er?
Om man tittar på de landsvägsbackar som finns i Sverige verkar faktiskt Hasslöv-Truedsfällan stå sig ganska bra... 178 höjdmeter, fr 18 m upp till 195 m, på 2.2 km. Det slår åtminstone Klevaliden och Ånnaboda-backen vid Örebro samt de backar Öijer pratar om i Dalarna. Eller har jag fel?

Värsta backen för er?
> schture: Ser intressant(?!) ut. Var är det?

I en liten dal i Schweiz som heter Kiental. Det är sista biten från orten Kiental upp till Griesalp som är så brant. Man viker av in i dalen från sträckan Bern-Spiez-Lötschberg i en ort som heter Reichenbach.

Här är en bild längst upp dalen:

kiental_end.JPG ht=700

Värsta backen för er?
Ser vackert ut. Det parti som i nästa valrörelse lovar litet mer sånt i Sverige ska jag lägga min röst på (även om det bara är valfläsk ...)!

Får erkänna att jag aldrig hört talas om den "backen" tidigare. Verkar inte finnas på salite.ch eller climbbybike.com som ju annars innehåller rätt skapligt med klättringar, så den kanske inte är så välkänd i cykelkretsar. Hittade den dock på

http://www.quaeldich.de/paesse/griesalp/

Tyvärr är min tyska obefintlig, men det fanns några bilder till där man ser hur rackarns brant den verkar vara.

Edit: Fixat länken

Senast ändrad:
Värsta backen för er?
Att det inte är så kännt kan nog till en del bero på att de som bor i dalen "vägrar" att låta exploatera den, utan att för den skull vara ogästvänliga, inga jättehotell, begränsat med liftar, trafik osv. Det bedrivs framför allt traditionellt jordbruk i dalen och sen finns det några resturanger och pensionat. Faktiskt är det nog just detta som är skönt när man kommer dit, man får lite "vildmarkskänsla" i ett annars trångt land. Det är mest vandrings- och klättringsturister som åker dit.

Sen får man se upp för postbussarna, de kommer två i taget. Dock går det inte att bli överraskad, de kör sina 3-tons-horn före varje kurva så det vibrerar i benen ;-) Sen går de inte så ofta heller.

Värsta backen för er?
"Om man tittar på de landsvägsbackar som finns i Sverige verkar faktiskt Hasslöv-Truedsfällan stå sig ganska bra... 178 höjdmeter, fr 18 m upp till 195 m, på 2.2 km. Det slår åtminstone Klevaliden och Ånnaboda-backen vid Örebro samt de backar Öijer pratar om i Dalarna. Eller har jag fel?"

Jag minns en bildberättelse med Öier och Crosscar här på Happymtb där dom trampat uppför Fänriksberget i Bjursås 506 möh.

Det blir blir 230 höjdmeter, på 2500 meter. Bjursås kallas inte för inte för dalarnas Schweiz.

Men om Hasslöv är Skåne var det inte dåligt heller.

Värsta backen för er?
Romme alpin (servicevägen) är en bra backe också. vissligen på grus, men rätt krävande brant bitvis och 240 hm om jag minns rätt.

Värsta backen för er?
Med risk att betraktas som trådkapare:

Vad är egentligen Sveriges tuffaste stigning? Klevaliden är ju en som man brukar höra nämnas, men är den "värst"? Har själv aldrig cyklat den men litet surfande gav att "Norra Klevaliden" ska vara 1330 meter lång och 130 höjdmeter. Stämmer detta?

Dundret i Gällivare ska enligt uppgift vara 365 höjdmeter på 5,3 km med någonstans 15-18% som max. Sedan listar salite.ch Luossavaara på 200 höjdmeter på 2 km. De har dock rätt mycket fel i sin databas vad gäller svenska backar så jag litar inte helt på den uppgiften.

Andra bud på Sveriges tuffaste (asfalterade) backe?

Värsta backen för er?
Micke S: Tack.

Det verkar alltså som Dundret är den värsta backen i Sverige. Det allra värsta lär väl dock vara att den ligger så himla långt bort för de flesta om man skulle få för sig att testa den. Bilresa på 200 mil för en halvmil lång backe att cykla är nog ändå att ta i för min del :-)

Värsta backen för er?
Svårt att svara på...

Det finns en back söder om Urumqi i Kina som är umgefär 15 mil och har en höjdskillnad på 3600 m och den var ganska seg att cykla upp för..

chi_2003_04.jpg ht=379

En annan backe utan vägar är den jag tog mig upp för när jag tänkte ta mig till Tibet. Backen är ca 30 mil sydöst om Golmud i Kina och har en höjdskillnad på 2000 m. På bilden har jag just passerat toppen och är på väg ner igen... Passet är på 5050 m.

chi_2003_22.jpg ht=383

/Stellan

Senast redigerad av en moderator:
Värsta backen för er?
kayaker skrev:
> Värsta backen i Sverige är nog Äspötunneln.
> 460 höjdmeter på 3,5km känns garanterat i
> benen.

Är den öppen så att man kan cykla i den?

Har för mig att jag för några år sedan läste om något backlopp/tempo i underjorden som kördes "en gång och aldrig mer". Var det i denna tunnel eller var det i någon gruva? Har för mig att det också var rejält brant och att det var några ganska duktiga cyklister som körde loppet. Någon med bättre minne än jag ...?

Värsta backen för er?
Nej, den är tyvärr inte öppen för allmänheten.

De har kört en prolog där. Det anordnas också ett "motbakkelöp" där i december varje år. Annars är det nog knepigt att komma in om man inte jobbar där men det går säkert att anordna ett race där om man är beredd att lägga ner lite jobb på att få tillstånd m.m.

Värsta backen för er?
Stellan skrev:
> Svårt att svara på...

Som vanligt kommer Stellan in och ger lite perspektiv på världen... :-) Happymtb är helt grymt.

Värsta backen för er?
JT skrev:
> Stellan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svårt att svara på...
>
> Som vanligt kommer Stellan in och ger lite
> perspektiv på världen... :-) Happymtb är helt
> grymt.

Den första verkar jobbig p.g.a. längd och maxhöjd även om snittlutningen verkar rätt hanterbar. Inte minst psykiskt måste 15 mils motbacke vara slitsamt! Är det konstant motlut eller går backen i etapper? Någon som har en höjdprofil? :-)

Den andra fattar jag dock inte riktigt. Ser det likadant ut på andra sidan kan det ju knappast sägas vara en cykelbar stigning och då tycker jag den går bort även om man släpat med sig en cykel ...

Värsta backen för er?
GoranS skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Stellan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Svårt att svara på...
> >
> > Som vanligt kommer Stellan in och ger lite
> > perspektiv på världen... :-) Happymtb är
> helt
> > grymt.
>
> Den första verkar jobbig p.g.a. längd och
> maxhöjd även om snittlutningen verkar rätt
> hanterbar. Inte minst psykiskt måste 15 mils
> motbacke vara slitsamt! Är det konstant motlut
> eller går backen i etapper? Någon som har en
> höjdprofil? :-)
>

ztians1_small.gif ht=512

Värsta backen för er?
Tredje gången uppför Hammmerbybacken med 40 km i benen var rätt kul. Någon sa att det var fin utsikt - jag såg den aldrig då kroppen var vikt över styret.

Värsta backen för er?
Håller med om att sa calobra på mallis är en jobbig backe. men den är ju så himla kul. sen är det ju det att man fått en skaplig utförslöpa innan eftersom man måste ner för att kunna köra upp :)

Den klart värsta jag varit med om är Grosklockner i Österike. sisådär 2000 höjdmeter på ett bräde om man kör ändå från havsnivån. Det finns en öppen tävlingsstation som är 700 meter högre. När jag var där för tre år sen körde vi hyrda hardtails. sista kilometrarna fick jag räkna 50 tramptag å sen vila 50 tramptag vila och så vidare. När jag väl kom upp till tidtagningsautomaten var den lilla papperslappen så svettig och mjuk att maskinen inte kunde stämpla. - Inga fina ord kom ur munnen då...

Eftersom jag är ett totalpucko så längtar jag tillbaka men då med racer. Hörde förresten att den skulle ha ingått i Transalpen förra veckan men dom fick skippa den etappen, snöstorm på toppen...

Värsta backen för er?
focusforever skrev:
>
> Den klart värsta jag varit med om är
> Grosklockner i Österike. sisådär 2000
> höjdmeter på ett bräde om man kör ändå från
> havsnivån.
Blir det inte väldigt långt att cykla ?;)

Värsta backen för er?
Under min korta tid som glad XC-amatör har jag inte upplevt så många mördarbackar, speciellt inte om man som jag bor i Umeå. Men drygast var nog ändå vägen upp till Drottningeleden, vid Laisaliden, Hemavan. Drygt 200m stigning på 2km.

Edit: ordval

Värsta backen för er?
Hemma hos morföräldrarna finns en fin grusvägsbacke modell stenig. ca 130 -150 meter hög på kanske 1 km. Den känns. På lättaste växeln..

Värsta backen för er?
På hemväg från nattjobb på Huddinge sjukhus: Riksten, tredje loopen på Lidaloop går i skogen innanför vägen , (mycket lättare!).Uppför Pålamalm, inte brant men lång! Vänsterkurvan vid Lövtorpavfarten, två branta knyckar, man tappar dessutom fart sista metrarna på grusvägen pga att den är så guppig! Och sista backen är FOI- backen, går kanska lite lättare eftersom jag klippt landsvägscyklister där två gånger, (inte på morgonen dock!

Värsta backen för er?
Värsta jag själv cyklat i är Burmabacken. Fast så värst farlig var den inte, utan det är mest i brist på andra, värre backar som den får förstaplatsen.

Värsta backen för er?
jonzén skrev:
> den värsta backen för mig är göta älvbron.
> den är egentligen inte jobbig bara psykiskt.
> måste över den varje gång jag ska cykla
> deeeehåååå i änggården.

En fellow Hising Islander alltså?

Värsta backen för er?
Håller med om att Kolmårdsbikesbacken är grym. Klarade nääästan att cykla hela vägen upp under ett träningspass i somras. Kompisen ramlade av cykeln av ren utmattning när det var 50 m. kvar. Slog smalbenet i storklingan och blödde kraftigt. Backen efter starten på Mörksuggejakten var lindrigare än jag trodde. Man är ju pigg då och har bra draghjälp.

Värsta backen för er?
Gammal tråd, men rolig diskussion....

den absolut tuffaste stigningen jag kört är nog upp till Mt Laura i Graubünden (Schweiz), 10.6 km och 10.1% snittlutning men framförallt riktigt dålig vägunderlag som gjorde det omöjligt att finna rytm (och så hade jag bråttom upp)

tröttast har jag nog varit uppför Col du Glandon när jag körde Madeleine-Glandon-Alpe de Huez dagen efter att jag åkt rullskidor upp på Mt Ventoux....

... nu när vårvärmen är här börjar man bli riktigt sugen på att lufta cykeln...

Värsta backen för er?
kuba skrev:
> Lotta på åsen är jobbig. Men samtidigt lite
> kul.

Nerför har jag jag mitt hastighetsrekord, 76km/h på mtb.
Det ska jag aldrig göra om!

Värsta backen för er?
Atlas skrev:
> HBB

+1 Hammarbybacken i tävlingsfart medans sina konkurrenter flämtar än i nacken. Backen tar 3 eller 4 minuter, minns inte, för de snabbaste att bestiga så det finns massvis med tid att förlora där. Det går nämligen att bestiga den riiktigt långsamt ifall man är trött eller svag.

Men egentligen så tycker jag att någon lång stigning i alperna nånstans borde vara det absolut vidrigaste att cykla om man är under tidspress/tävling. Fast det är nog inte lika farligt när man får cykla i sin egen takt, vilket hammarbybacken blir oavsett hur man gör det. :)

I sommar ska jag bestiga hammarbybacken multibla gånger och sedan köra tisdagsrajd på det. Ska bli sköj!

Värsta backen för er?
stora st.bernardspasset är det vidrigaste jag har gjort på cykel. tätt följt av lilla, som aldrig tog slut och dessutom gav lite motvind sista biten.

parcours2.jpg

Värsta backen för er?
Får säga Ingenio till Pico Las Nieves igen, men jag gillade Schtures förslag på sidan två. Anledningen till mitt val är att den innehåller en passage som är ett par kilometer där det är mellan 15 och +20 procent. Utan denna passage hade stigningen som helhet varit medelsvår - 1900 höjdmeter på 26 kilometer.

Här är lite bilder på när jag misslyckades med stigningen i veckan som gick
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1602167

Värsta backen för er?
Ah, värsta backarna jag kört är småfisar jmfrt de som beskrivs här. Men ute i Brevik finns några branta och mkt korta. Och så finns det ju några småjobbiga motlut på Södertörn också.

Men i sommar siktar jag på att ta med cykeln till släktens hus nere i sydeuropa. Bara 2 timmar till Monte Zoncolan därifrån. Om det blir av så lovar jag en RR i denna tråd (eller en egen).

Värsta backen för er?
kaj a skrev:
> Biffan, börjar du från macken då eller från
> Björnen? Oavsett så är det en bra backe...

Kört båda, från macken krävs ju lite dagsform...

Tillbaka
Topp