Värsta backen i Stockholm?

Stationsvägen i Sollentuna (Norrviken) har en kort men härdande backe med sina 23%.
Screenshot_20240221_203034.jpg

Backarna upp mot Mosebacke torg är riktigt dryg och en annan i norra delen av Södermalm måste väl vara brantaste. Vet dock inte vad den heter.

EDIT: Brännkyrkagatan menade jag och enligt Google är det Sthlms brantaste. Biltester har körts där förr i tiden tydligen.
Brännkyrkagatans backe från Pustergränd är enligt kartdata ca 15hm på 80 meters längd, dvs 18-19% lutning första biten, men 22hm på 130m till krönet, 17% totalt. Men kullerstenarna gör den bökigare än vad lutningen indikerar (dock fortfarande cykelbar med rätt cykel).
Screenshot_20240222-092856726 (1).jpg

Brännkyrkagatans backe från Pustergränd är enligt kartdata ca 15hm på 80 meters längd, dvs 18-19% lutning första biten, men 22hm på 130m till krönet, 17% totalt. Men kullerstenarna gör den bökigare än vad lutningen indikerar (dock fortfarande cykelbar med rätt cykel).Visa bilaga 682279
Bara att lägga i sig i rännstenen och trampa - man har väl sett hur proffsen gör!

Med risk för att påtala det uppenbara så är Brännkyrkagatan inte asfalterad.

Det professionella vore ju att hyra in några belgiska gubbar som kommer och sätter upp stängsel så att det bara går att cykla i mitten. Med det sagt så är den ju väl värd ett besök om man inte testat.

Undrar om det finns skyltar med högre angiven lutning i Sverige och i så fall var.
När tråden återuppväcktes och såg första nya bilderna så var jag helt säker på att Kagghamra österifrån hade lutningsskyltat, gick in och kollade men google maps says no. Jag hade kanske blandat ihop med kurv-varningsskyltningen.

Jag tror att det finns lite olika kommunal praxis i hur man skyltar. Misstänker att det t.ex går att hitta några backar i Mälarhöjden som hade haft lutningsskyltar om de skyltats av någon annan kommun.

Underbart är
Brännkyrkagatans backe från Pustergränd är enligt kartdata ca 15hm på 80 meters längd, dvs 18-19% lutning första biten, men 22hm på 130m till krönet, 17% totalt. Men kullerstenarna gör den bökigare än vad lutningen indikerar (dock fortfarande cykelbar med rätt cykel).Visa bilaga 682279
Den där har jag klämt på en M/42 back in the days....krävdes 2 omtag och sänkt däckstryck för att det skulle lyckas vid tredje gillt.

Den där har jag klämt på en M/42 back in the days....krävdes 2 omtag och sänkt däckstryck för att det skulle lyckas vid tredje gången gillt.
(Obs, i mitten givetvis, att använda rännstenen är fusk)

Brännkyrkagatans backe från Pustergränd är enligt kartdata ca 15hm på 80 meters längd, dvs 18-19% lutning första biten, men 22hm på 130m till krönet, 17% totalt. Men kullerstenarna gör den bökigare än vad lutningen indikerar (dock fortfarande cykelbar med rätt cykel).
Lokalbefolkningen kallar den för "Besvärsbacken".

Var det inte någon på Happy som arrangerade svartrace där för ett par år sedan?

Tillbaka
Topp