Värt att byta däck?

plawsworth

Aktiv medlem
Värt att byta däck?
Jag köpte en white gx ltd 2021 gravel cykel på xxl för ett par år sedan.

Nu skall det börjas cykelpendla lite längre och mestadels på cykelbana/väg (året runt).

Så frågan lyder om ett par nya däck som är smalare och väg anpassade vore att föredra? Om så är fallet vad rekommenderas. Förutom kunna få mindre motstånd och cykla lite kvickare vore ju tålighet en aspekt för att slippa punkteringar. (De som följde med är ju 32mm med mönster så ju mer grus inriktade)

Edit: såg det är 37mm och inte 32mm. Sitter WTB Riddler 700 x 37C Comp idag

Senast ändrad:
Värt att byta däck?
Själv hade jag nog gått på 35mm slicks exempelvis Conti GP Urban eller GP5k AS, även om de inte har något större punkteringsskydd. Jag körde på Schwalbe Marathon 35mm däck ett tag och det märktes i bekvämligheten och rullet att tåligheten var hög. Just nu kör jag med Vittoria Terreno Dry i 40mm(pendling till vardags på väg/cykelbana och landsväg och grus på fritiden) och de är i mitt tycke bättre på alla sätt än Marathon däcken, även om jag förmodligen hade valt något annat för ditt användningsområde. Jag har klarat mig utan punktering på båda däcken så kanske inte är så viktigt med punkaskydd egentligen.

Värt att byta däck?
Själv hade jag nog gått på 35mm slicks exempelvis Conti GP Urban eller GP5k AS, även om de inte har något större punkteringsskydd.
Nja
Båda skall ha punkteringsskydd, åtminstone enl Continental

Hos Grand Prix 5000 AS TR finns det
vectran-breaker.png

vectran-breaker-tire-cut.jpg

"A Vectran™ Breaker is lighter, more flexible and effective against cuts than a comparable nylon breaker. Without affecting rolling resistance."

Hos GP Urban finns det
polyx-breaker.jpg

polyx-breaker-tire-cut.jpg

"With PolyX Breaker™ car expertise comes to the bicycle tire sector. Polyester has been used successfully for years in car tires and has proved extremely effective."

Värt att byta däck?
Själv hade jag nog gått på 35mm slicks exempelvis Conti GP Urban
Continental Contact Urban kan ju nämnas i samma klass. Lägre pris, mer punkteringsskydd, bättre grepp och nästan lika lågt rullmotstånd. Men inte vikbart och med betydligt högre vikt.
BRR Touring Bike Tire Comparison: Continental Contact Urban vs Continental Grand Prix Urban

Så frågan lyder om ett par nya däck som är smalare och väg anpassade vore att föredra?
Varför smalare? Inte särskilt stor vinst i luftmotstånd med smalare däck i de hastigheter som går att hålla på cykelbanan.

Värt att byta däck?
Continental Contact Urban kan ju nämnas i samma klass. Lägre pris, mer punkteringsskydd, bättre grepp och nästan lika lågt rullmotstånd. Men inte vikbart och med betydligt högre vikt.
BRR Touring Bike Tire Comparison: Continental Contact Urban vs Continental Grand Prix Urban

Varför smalare? Inte särskilt stor vinst i luftmotstånd med smalare däck i de hastigheter som går att hålla på cykelbanan.
Som naiv amatör utgick jag ifrån att alla jag ser med fina snabba cyklar alltid har smala däck = går snabbare ^_^

Värt att byta däck?
Värt att byta däck?
+1

28mm verkar vara någon slags sweet spot för normalt cyklande.
Även i TdF kör de med däck som i verkligheten mäter ~30mm eller mer.
Att i dag köpa en skivbromsad bockstyrecykel som inte klarar minst 32mm däck tror jag är ngt man riskerar att ångra i framtiden.
För mer renodlade motionärscyklar så borde gränsen gå vid 34-38mm.

Men som alltid räcker det inte med att däcken är breda för att själva cyklingen skall bli bra,
det är endast om de bredare däcken är (minst) lika bra som de smalare asom cyklingen blir bättre.
Som tur är kommer fler och fler tillverkare med bra däck som är 32-34 mm, tex
Conti GP5k
Schwalbe Pro One finns tom i en 622-38 version,
kanske onödigt mkt för Vätternrundan...

Värt att byta däck?
Jag tycker panaracer pasela har varit en bra kombo för pendling. Men de säljs ju hos veloform i Gbg. Bor man inte i Gbg finns säkert många andra däck som är minst lika bra.

Jag pendlar med de bästa och lättaste däck jag kan hitta. Livet är för kort för tråkiga däck. Jag har fått punka när jag pendlar men bara på lämna-på-stan-cykeln som har punkasäkrade däck. Oklart hur det kan vara så.

Generellt är ju spektrumet
Snabba och lätta <——> Bra punkaskydd och lång livslängd.

Värt att byta däck?
Jag tycker panaracer pasela har varit en bra kombo för pendling. Men de säljs ju hos veloform i Gbg. Bor man inte i Gbg finns säkert många andra däck som är minst lika bra.

Jag pendlar med de bästa och lättaste däck jag kan hitta. Livet är för kort för tråkiga däck. Jag har fått punka när jag pendlar men bara på lämna-på-stan-cykeln som har punkasäkrade däck. Oklart hur det kan vara så.

Generellt är ju spektrumet
Snabba och lätta <——> Bra punkaskydd och lång livslängd.
det där med punka på punkteringsfria däck känner man igen ^^

Tillbaka
Topp