Värt att köpa racer i USA?

pege72

Ny medlem
Ska över till Washington om några veckor och jobba.
Då jag ändå ska över tänkte jag eventuellt passa på att investera i en ny racer, eller en cyklocross.

Har bara cyklat för motionen och för att ta mig runt vättern i ett par år nu på en cannondale R500 och vill gärna uppgradera till en lite komfortablare men kompetent hoj.

Med dagens dollarkurs så känns det ju intressant att kika på köp av diverse prylar i staterna.
Frågan är om någon vet om det ens är värt besväret att köpa cykel där borta?
Är de billigare? Vilka märken är mer prisvärda än andra?
Någon som känner till någon bra site där man kan jämföra priser osv?

Kollade för skojs skull vad en Santa Cruz Bullit (ramen enbart) kostar i Staterna. Cirka 7100:- om man räknar på en dollarkurs på 5.95. I Sverige ligger ramem mellan 15.000-16.000:-, så jag skulle säga; KÖP!!! Tveka inte! Du kommer att skratta hela vägen till banken när du inser hur mycket pengar du kan spara.

Senast redigerad av en moderator:
Tänk bara igenom hur du tar hem hojen innan du slår till. Att skicka hem den = stor(?) risk att du åker på tull, ta den på flyget = alla flygbolag låter dig inte göra det, vissa tar extra betalt, vissa kräver att du berättar i förväg att du tänker ta med dig cykel. Hur du sedan packeterar den bäst inför flygresan finns det flera trådar om här på happy.

perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det nu inte var en räser man ville ha...
> Då blir man nog rätt missnöjd ;)

Skulle inte tro att det är någon större skillnad oavsett vilken typ av cykel man är ute efter.

Cykel är billigt! Som sagt, kolla med flygbolaget först bara. Jag flög hem med air france, de tog $100 för att ta med en cykel från staterna.

Köp en amerikansk racercykel och du kan spara stort jämfört med de Europeiska priserna. Cannondale, Litespeed, Trek osv. På de Europeiska märkena finns inget att spara många är tom dyrare i USA.

Vill också påminna om att det kan bli straffavgift på flyget hem. Åkte hem med Continental nyss med komplett hoj i mjuk cykelväska som var alldeles för stor men inom viktgränserna. Fick problem vid incheckningen. Hade tur att få en trevlig dam som stod och gjorde allt hon kunde för att kringgå reglerna och hitta ett billigare straff för mig. Hon sa att det är mycket billigare att ha övervikt än att ha för stora saker. Det skulle kostat mig $300 i extra avgift men notan slutade bara på $100 efter en bra stunds diskuterande. $100 var inte så pjåkigt, det skulle kostat minst samma sak att skicka hem med posten men var beredd på lite problem och frågor. Det positiva var att cykelväskan behandlades jättefint på hemresan sen. Inte en skråma på hojen när jag kom hem och jag hade inte använt något för att skydda ramen eller delarna :)

som scott tokig skriver, satsa på ett amerikanskt märke. t.ex. cannondale. de är duktiga på att hålla lägre priser i sitt eget land. exempel: en av cannondales värsta mtb hojar, 72000 kr i sverige, 7200 dollar i usa. det vill säga ca 42 700 kr. det vill säga 30000 billigare än i sverige. skulle gissa på att det är liknande med deras racer hojar. de är dels billigare + att dollars är så lite värd. även om du åker på straff avgift på flyget på säg 300 dollar, så äre fortfarande ett kap. flrutsatt att tullen på arlanda (eller va du flyger ifrån) inte tar dig, men nästan så att det ändå lönar sig + att risken är rätt liten att du tas om du tar med den hem själv o inte skickar den me post. men det är en lite känslig sak att diskutera här på happy.

Helt klart värt besväret. Köpte själv en Specialized Epic för motsv ca 15000 kr, pris i Sverige ca 35000 kr. T.o.m frun var nöjd ;) Kolla dock väldigt noga upp vad som gäller för bagaget. Jag hade kollat innan jag åkte och fått olika svar beroende på vem som svarade. Det var alltifrån "helt omöjligt" till helt gratis. Jag tog referens på den som sa att det skulle gå om bara bagaget höll sig inom stipulerade mått. När jag sen skulle checka in i San Diego så var det ju naturligtvis inte så lätt. Jag stoppade effektivt upp kön till incheckningen under diskussionerna om mitt bagage. Det höll sig inom tillåten volym och vikt men eftersom det var en cykel så skulle särskilda regler gälla. Först när irritationen bakom vuxit sig stark och chefen till hon som stod i incheckningen kommit löste det sig. Hon frågade bara " håller den måtten? , ja men då så, vad är problemet?"
Kolla upp vad som gäller och stå sedan på dig, kunskapsnivån är inte alltid den bästa hos dom som checkar in ditt bagage. Lycka till!

Tillbaka
Topp