Värt att uppgradera cykel från 2014?

Linyah

Aktiv medlem
Behöver lite input då jag slagit knut på mig själv i mitt eget huvud. Det finns för många val!

Jag har just nu en Specialized Enduro Elite 27.5 2014 som jag trivs väldigt bra med. Men inget, förutom pedaler och styrstam är ändrat sen köp, så det finns potential för en förbättring.

Jag bor i norska fjällen så är blir det mycket enduro, stigcykling och bike parks. Och på senare år har det blivit roligare och roligare med bike parks och lite tuffare stigar där vi shuttlar upp. De flesta jag cyklar med har rena DH-hojjar. Så nu står jag i valet och kvalet:

1. Uppgradera nuvarande cykel och göra den mer DH-vänlig. Nya hjul, däck, och dämpare fram & bak. Planerar i så fall att köpa saker begagnat när jag hittar det. Tippar på en kostnad på minst 20k för uppgraderingen. En fördel med detta är då att jag får 1 cykel to rule them all. Byter bara hjul om jag ska ut och cykla stig. Men cykeln är från 2014.. är det verkligen värt att uppgradera?

2. Köpa en begagnad DH-hoj och bara inse att man inte kan ha för många cyklar i stallet. Kostnad 15-20k. Nackdel, har redan 3 cyklar så det är lite fullt i boden, plus att det blir då en till cykel att underhålla.

3. Köper en ny Enduro cykel som klarar det lite större hoppen och farten lite bättre. Kostnad 50k-70k . Nackdel, vill helst inte lägga ut så mycket pengar på en cykel så här i osäkra Corona-tider.

Hur hade ni tänkt? Är jag helt ute och cyklar? ;)

Känns som att man inte behöver lägga 70.000 för att få en kapabel endurocykel.

sälj gamla cykeln och köp något längre och lägre

Känns som att man inte behöver lägga 70.000 för att få en kapabel endurocykel.

sälj gamla cykeln och köp något längre och lägre
Jo, den tanken har slagit mig. Men vill fortfarande kunna cykla vanlig stig, och klättra, men cyklen. Så känns lite som en omöjlig kompromiss. De cyklar jag sett på i 30k-klassen har jag inte tyckt varit bättre än den jag har nu, så tror nog jag måste upp ett snäpp. :)

30 000 modern t ex YT slår nog din nuvarande cykel på prestanda imho.
Det har hänt otroligt mycket sen 2014 på nerförsfronten.

+1
Är lite i samma situation (-Norge o utförsåkat)
Har en äldre cykel som jag vill uppgradera men man kommer snabbt upp i summor som man får en ny cykel för så siktar på ny istället framöver.

/T

Jag tycker också att det finns något lockande med att ha "en cykel som fixar allt". Visst blir det som alltid en kompromiss och den kommer inte att vara bäst på något men så har du ju det idag. Om man har en cykel för varje användningsområde så finns ju alltid risken att "nu skulle jag egentligen velat ha den andra" när man råkar hamna i på en stig uppför med dh-hojen eller vice versa.
Den kostnad du är beredd att lägga på uppgraderingar tillsammans med vad nuvarande hoj är värd borde väl räcka till en ganska modern enduro?

Jo, den tanken har slagit mig. Men vill fortfarande kunna cykla vanlig stig, och klättra, men cyklen. Så känns lite som en omöjlig kompromiss. De cyklar jag sett på i 30k-klassen har jag inte tyckt varit bättre än den jag har nu, så tror nog jag måste upp ett snäpp. :)
En modernare stig- eller endurocykel kommer troligen vara bättre både på att klättra och köra utför än din nuvarande, så du förlorar knappast något på det jämfört med att uppgradera komponenter. Om något kommer du öka möjligheterna att "göra allt" med samma cykel istället för att behöva flera.

kostnadsbilden på alternativ 1 är väl lite pessimistisk?

med hjul finns det få prestandavinster att göra över 7000 sek. och extra hjul är alltid flexibelt och bra, ett mervärde i sig. t ex när man vill byta mellan dubbdäck och vanliga i de numera långa mellansäsongerna som tenderar att vara hela vintern.

istället för att byta fjädring kan du väl tweaka den du har?

En stor nackdel med 2 hojar är att du vill ha båda med när du reser. Troligen är det bästa att sälja den du har i fullt fungerande skick och köpa ny komplett cykel. Säg att du får 12000 för den, då kan du lägga dom 20k du tänkte dig till en DH och så får du en ny Nukeproof Mega med lyrikgaffel för 32k.

Jag tycker också att det finns något lockande med att ha "en cykel som fixar allt". Visst blir det som alltid en kompromiss och den kommer inte att vara bäst på något men så har du ju det idag. Om man har en cykel för varje användningsområde så finns ju alltid risken att "nu skulle jag egentligen velat ha den andra" när man råkar hamna i på en stig uppför med dh-hojen eller vice versa.
Den kostnad du är beredd att lägga på uppgraderingar tillsammans med vad nuvarande hoj är värd borde väl räcka till en ganska modern enduro?

Ja, lätt att hamna i den "önskar jag hade x cykel idag", plus att jag gillar att köra in mig på EN cykel, då lär man ju känna den utan och innan.

Du har nog rätt, det vettigaste är att köpa en ny modernare Enduro. Men jag är så väldigt glad i min så har lite svårt med tanken på att sälja den ;) ... "my prreeciousss"

kostnadsbilden på alternativ 1 är väl lite pessimistisk?

med hjul finns det få prestandavinster att göra över 7000 sek. och extra hjul är alltid flexibelt och bra, ett mervärde i sig. t ex när man vill byta mellan dubbdäck och vanliga i de numera långa mellansäsongerna som tenderar att vara hela vintern.

istället för att byta fjädring kan du väl tweaka den du har?

är den? tänker en Öhlins coil bakdämpare ca 4500 beg, nya hjul med däck 7000, framgaffel 8000 = 19500
Eventuellt att framgaffel är onödigt har ju en RockShox Pike RC Solo Air 160mm på den nu.

Hade gärna haft en coil med riktig lockout. Tror inte den jag har går att tweaka så mycket mer nu.

En stor nackdel med 2 hojar är att du vill ha båda med när du reser. Troligen är det bästa att sälja den du har i fullt fungerande skick och köpa ny komplett cykel. Säg att du får 12000 för den, då kan du lägga dom 20k du tänkte dig till en DH och så får du en ny Nukeproof Mega med lyrikgaffel för 32k.

Kan få med mig 5 cyklar på bilen utan problem :cool:

Men ja, har sett lite på den Nukeproofen, fin cykel det och bra value for money!

Problemet är ju att jag cyklar 60% DH/enduro och 40% ren stig. Och så som jag sett det så kostar de cyklar som klarar båda delarna bra lite mer än rena DH/stigcyklar. Men jag kanske har missat något?
Ok, om du menar stig och utförs så klarnar det lite (jämfört med enduro och dh som jag trodde) . Möjligen anses en ripmo roligare på stig än en mega om det är så du tänker. Om en capra är roligare är oklart.

Milnik kör ju en spec enduro på lite allt möjligt. Typ detta. Det verkar ju gå bra. Behöver du verkligen uppgradera eller är det dina skills som begränsar? Jag hade ju själv alla gånger skaffat ny hoj men jag gillar nya prylar och hymlar inte med det. :giggle:
Men sett till ditt behov så funkar väl din nuvarande hoj alldeles utmärkt, i synnerhet om du fortfarande vill kunna fixa 40% stig med den?

1588156274801.png

Det finns alltid andra som kör snabbare och större grejen än en själv, men det hjälper ju ingen att bli snabbare direkt.
En modern cykel är snabbare än en gammal och det ihoplagt med sin egen kompetens så hinner man ner före med den nya.

1. Uppgradera nuvarande cykel och göra den mer DH-vänlig. Nya hjul, däck, och dämpare fram & bak. Planerar i så fall att köpa saker begagnat när jag hittar det. Tippar på en kostnad på minst 20k för uppgraderingen. En fördel med detta är då att jag får 1 cykel to rule them all. Byter bara hjul om jag ska ut och cykla stig. Men cykeln är från 2014.. är det verkligen värt att uppgradera?

Är det denna spec du har?

I så fall ser jag bara några få saker som gör rätt stor skillnad. Dämparna är redan rätt bra tycker jag det ser ut som. Självklart går det att förbättra men det kostar också skjortan - och nivån på det du har är ju redan bra.
- Däck med fetare casing, control suger till DH och sådant, det är sladdriga som asplöv. Kanske fetare casing i kombination med typ huck norris inlägg bak - ca 1000-1500 kr
- Bromsarna kan du ju t.ex uppgradera med Trickstuff power belägg (200 kr) eller kanske byta till typ zee eller saint med sintrade belägg (ca 2000-3000 kr).
- Kanske går att installera ett angle head set för att få aningen mera flack gaffelvinkel? (ca 500-1000 kr)
- Debon air uppgradering till din Pike. - ca 500 kr

Hjul, dämpare, gaffel osv vete tusan, behöver du verkligen byta detta? Nivån är ju över lag rätt bra på dina nuvarande grejer, men ovanstående skulle nog hjälpa en del. Framför allt däck och bromsar tror jag. Så ca 2000-6000 kr kanske. Det är i alla fall vad jag kan tycka behövs. Annars är det väl mer att det är kul med nytt.

2. Köpa en begagnad DH-hoj och bara inse att man inte kan ha för många cyklar i stallet. Kostnad 15-20k. Nackdel, har redan 3 cyklar så det är lite fullt i boden, plus att det blir då en till cykel att underhålla.
Varför inte. En hoj dedikerad till varje syfte är inte så dumt om man har plats för det..

3. Köper en ny Enduro cykel som klarar det lite större hoppen och farten lite bättre. Kostnad 50k-70k . Nackdel, vill helst inte lägga ut så mycket pengar på en cykel så här i osäkra Corona-tider.
Skulle väl säga ca 25-30k och uppåt för grejer som är bra. Högre än ca 35-40k så är det mest bling och lull-lull som sannolikt inte hjälper en amatör det minsta. Möjligen att proffsen kan tjäna några tiondelar på det absolut bästa men en vanlig dödlig - not so much - en annan har ju ens skills som begränsar alltihopa, snarare än cykeln.

Det finns alltid andra som kör snabbare och större grejen än en själv, men det hjälper ju ingen att bli snabbare direkt.
En modern cykel är snabbare än en gammal och det ihoplagt med sin egen kompetens så hinner man ner före med den nya.
Ja så är det så klart. Och det är alltid kul med nytt!

Vet inte om du syftade på mitt inlägg, men jag försökte mest illustrera att TS hoj redan är tillräckligt kapabel att fixa rätt stora features...:giggle:

Milnik kör ju en spec enduro på lite allt möjligt. Typ detta. Det verkar ju gå bra. Behöver du verkligen uppgradera eller är det dina skills som begränsar? Jag hade ju själv alla gånger skaffat ny hoj men jag gillar nya prylar och hymlar inte med det. :giggle:
Men sett till ditt behov så funkar väl din nuvarande hoj alldeles utmärkt, i synnerhet om du fortfarande vill kunna fixa 40% stig med den?

Visa bilaga 413632
Ja du är helt rätt ute. Det är sjukt nice att skaffa nya prylar, så har säkert lite med det att göra.
Tror nog min Enduro kan hålla ett år eller två till, men med ett par uppgraderingar.

Sen är det nog en del skills också, cyklar jag och vännerna alla stig/enduro cyklar så är det inga problem att hänga på, men sitter de på sina DH-hojjar i röda och svarta backar så kommer jag tyvärr lite på efterkälken. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, tävlar ju inte :)

är den? tänker en Öhlins coil bakdämpare ca 4500 beg, nya hjul med däck 7000, framgaffel 8000 = 19500
Eventuellt att framgaffel är onödigt har ju en RockShox Pike RC Solo Air 160mm på den nu.

Hade gärna haft en coil med riktig lockout. Tror inte den jag har går att tweaka så mycket mer nu.
framgaffeln alltså inte en nödvändig utgift för roligare framfart:) och en stålfjäder bak utan sas inbyggd progressivitet skall göra att du tar dig fram bättre??

den enskilt mest framgångsrika tweakningen jag själv gjort är 40i fälgar. gör att man kan styra och bromsa hårt med lägre tryck i däcken. rullet i stök, komfort och klättringsgrepp blir bättre och man kan ställa fjädringen hårdare, mer coil-likt om du så vill. vilket gagnar både trampeffektivitet och landningar.

Bredare fälgar plus korvar i däcken?

Byta fälg är inte supersvårt om man skaffar en ny som har samma ERD som den gamla, då kan man bara tejpa ihop dom gamla ekrarna där dom korsas innan man tar bort gamla fälgen så slipper man fippla med vilken eker som ska under och över andra ekrar.

Det beror väl lite på vilken typ av DH du åker? Är det väldigt stökigt med konstant meterhöga drop ner i vassa stenkistor så hade jag aldrig åkt på ngt annat än en DH-hoj. Mer flowigt så duger det absolut med en enduro.

Tillbaka
Topp