Värt byta reglage?

feffer

Medlem
Värt byta reglage?
Hej, jag undrar om det är värt att byta reglage,framväxel och kassett från deore till xt?
En kostnad på ca 1400:-
Om det blir lättare, bättre känsla och funkar bättre ihop med xt bakväxel.
Hur hittar man rätt framväxel med bla mm storlek, topswing och allt vad det heter och räcker det med kedjepiska, avdragare och kedjebrytare plus insektsnycklar för att ta isär kedjan byta framväxel och kassett och sätta ihop allt igen.
Tack

Värt byta reglage?
Nej, 1400 kan du använda till mycket bättre uppgraderingar, tycker jag. Framväxel är absolut inte värt ett byte.

Möjligen XT kassett o kedja nästa gång den är sliten.
Byt exempelvis till 10delat i så fall om du tvunget vill byta, men köp ett helt set.

Värt byta reglage?
För den penningen köper jag nog hellre ett par sjysta däck, och lägger en grundplåt till nya fina hjul. Självklart beroende på vad du har, men om du har deore kan man gissa att det inte är top of the line-grejer.

Värt byta reglage?
Jag håller med föregående talare. Om man ska satsa extra pengar på något så är det växelreglage, de tillför/gör mest skillnad. Själva fram- eller bakväxeln flyttar ju bara kedjan (enkelt förklarat), nästan "all känsla" sitter i rena/bra vajrar tillsammans med bra växelreglage.

Värt byta reglage?
Jag skulle ha bytt reglagen (iaf bak)+ kassett.

Från Deore till XT kassett är en prisvärd uppdatering.

Om du har XT 770 bakväxel + XT kassett + hyfsad kedja så tycker jag att det är värt kostnaden för XTR SL-M970 reglage.

Sen kan man ju köpa reglagen beggade.. ;)

Värt byta reglage?
Härligt med bra svar, byta bakreglage plus kassett är ett alternativ om jag funderat lite på, kanske vore nåt, blir det stor skillnad i känsla?
Är det nån stor viktskillnad också tro?

Värt byta reglage?
RockyM skrev:
-------------------------------------------------------

> Från Deore till XT kassett är en prisvärd
> uppdatering.
>

Hur stor är skillnaden på en kassett egentligen?

Klart att jag vet att det skiljer en del i vikt, och att det även kan vara lite bättre material i den dyrare, men märker man skillnad i funktion?

Värt byta reglage?
andersen skrev:
-------------------------------------------------------
> Bättre att lägga pengarna på ett par bra däck,
> skillnaden blir nog bra mycket större, än
> bakreglage+kassett.

Vad är bra däck? Det beror kanske vad man ska använa dem till men typ ju dyrare desto bättre eller?

Värt byta reglage?
angående kassett:
Med deore hade jag 8,5 växlar näst största bråkade alltid (ny kassett) XT 770 bakväxel & 760 reglage.

Switcha till XT kassett, då fick jag 9 växlar utan att justera något.

Med sram X.O växlar med twisters-reglage & XT kassett så växlade det bra men hårt. Switcha till XTR kassett växlingarna blev mycket mjukare utan någon justering =)

Tillbaka
Topp