Vart gör du av din slang när du punkar ?

Little Stereo

Aktiv medlem
Igår var jag ute med min mtb på diverse stigar i Hellas, vid minst 2 tillfällen låg det punkterade och kastade slangar ute i skogen. Bland annat ute på blå där någon fint hade knytit upp slangen på en gren så att den omöjligt skulle gå att missa och brevid låg det en tom Schwalbekartong från reservslangen... Hur jävla lat får man bli igentligen, hur grisigt kan man igentligen bete sig i skog och marker ! Hur gör ni själva ? :-/ T

Inte ofta jag punkar men händer det så tar jag med den gamla slangen i "sadelväskan" dvs en gammal
flaska där jag förvarar slang och avtagare. Det tar ju ingen större plats där än innan punkan eller hur? skulle
jag sedan åka förbi en papperskorg så åker den där annars hemma. Svårare än så är det inte! håller med om att det är förbaskat slött och korkat att göra på det viset, ger ju inte cyklister bättre rykte direkt.

Jag får punktering ganska sällan, men inte skulle det falla mig in att lämna den punkade innerslangen i skogen. Den åker med hem, och där lappar jag den. Efter det fungerar den helt bra igen.

Att lämna den punkade innerslangen i skogen är väl så nära fullständig idioti man kan komma.

Yeti skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag får punktering ganska sällan, men inte
> skulle det falla mig in att lämna den punkade
> innerslangen i skogen. Den åker med hem, och där
> lappar jag den. Efter det fungerar den helt bra
> igen.
>
> Att lämna den punkade innerslangen i skogen är
> väl så nära fullständig idioti man kan komma.

precis så!

Cyklister funkar väl som andra människor. Tror de att de ska komma undan med att göra nåt skit, så gör de nåt skit.

Jag har varit på 40+ rundor i hellas sen första maj och jag har inte sett en enda slängd slang i skogen än så länge

STIZZE skrev:
> Jag har varit på 40+ rundor i hellas sen första
> maj och jag har inte sett en enda slängd slang i
> skogen än så länge

Jag var i Hellas i 1t46min och såg 2 slngar, jag skiter fullständigt i om man är där hel sitt liv eller en kvart -slangen följer med till första bästa apperskorg om den blir kasserad :-/ T

mattel skrev:
> plockade du med dig slangarna du hittade i skogen?
> :)

Nope, jag har inte plats för slangar. Eftersom jag kör slanglöst behövs ingen ryggsäck att förvara reservslangar i skogen :-/ T

JoMenSåAtt skrev:
> Skottpengar på folk som lämnar något skräp i skogen.

Ja, men bara man tar med sig de tomma patronhylsorna tillbaka!

Mulle brukar ju sopa upp skräp i skogen med sin svans. Han hade väl bara inte hunnit dit.

För övrigt är det enda man skall plocka med sig i skogen blommor, svamp, bär och skräp.

Little Stereo skrev:
> Nope, jag har inte plats för slangar. Eftersom
> jag kör slanglöst behövs ingen ryggsäck att
> förvara reservslangar i skogen :-/ T

och att peta ner dem i en ryggficka eller nåt? nä..? inte.. OK. bättre att knyta näven i cykelbyxan och hoppas någon tar och gör något någon gång efter lite gnäll på ett forum.

Little Stereo skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > plockade du med dig slangarna du hittade i
> skogen?
> > :)
>
>
> Nope, jag har inte plats för slangar. Eftersom
> jag kör slanglöst behövs ingen ryggsäck att
> förvara reservslangar i skogen :-/ T

Du har inga ryggfickor på tröjan som kanske skulle kunna töjas lite till? Förstå mig rätt, jag håller helt med dig att det inte är okej att kasta slangar i skogen, men om man nu går på så hårt som du gör så känns det som det borde funnits nåt sätt att få med sig slangarna förutsatt att du inte cyklade näck dvs. ;)

Jag brukar knyta trasiga slangar runt ramen så man slipper trycka ner den i väskan. Hade jag sett gamla slangar (har inte hänt än som tur är) liggandes i skogen hade jag tagit med dem och slängt.

d660d69dd5c22c8efc1c4b0eb06951eb.jpg ht=725

Little Stereo skrev:
> STIZZE skrev:
> > Jag har varit på 40+ rundor i hellas sen
> förstamaj och jag har inte sett en enda slängd slang
> i skogen än så länge
>
>
> Jag var i Hellas i 1t46min och såg 2 slngar, jag
> skiter fullständigt i om man är där hel sitt
> liv eller en kvart -slangen följer med till
> första bästa apperskorg om den blir kasserad :-/
> T

Det jag menar är att det inte händer ofta att man hittar slängda slangar i skogen. Du var förmodligen ute strax efter ett gäng där det innehöll ett rötägg med otur. Att du kritiserar det så hårt utan att själv ta gemensamt ansvar och plocka med dig grejerna får jag inte ihop.

Edit: Det kan även vara som Jörgen säger, att man kan glömma vid ett stressat slangbyte. Och då är det ju speciellt bra att man hjälper varandra hålla rent, både för naturens skull och vårt gemensamma rykte och acceptans av andra i skogen.

Senast redigerad av en moderator:
mattel skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Nope, jag har inte plats för slangar. Eftersom
> > jag kör slanglöst behövs ingen ryggsäck att
> > förvara reservslangar i skogen :-/ T
>
> och att peta ner dem i en ryggficka eller nåt?
> nä..? inte.. OK. bättre att knyta näven i
> cykelbyxan och hoppas någon tar och gör något
> någon gång efter lite gnäll på ett forum.

Sorry, men jag städar inte gratis efter vuxna mäniskor. Bara för att någon beter sig som en idiot vill jag inte knöla ner dennes skitiga slang i ryggfickan på min vita cykeltröja.
Men med ditt världssamvete finns den uppe i en trädgren på blåa, ta den näst gång själv vetja :-) T

Ett annat gäng nördar som håller på med goechaching har en fin slogan "Cache in, trash out" vilket går ut på att man tar något skräp med sig ut ur skogen när man varit och hittat sin geochache.

Fin tanke tycker jag.

"Bike in, trash out"?

Se det som att du betalar skogen för nöjet att vara där, så behöver du inte tänka att det är gratis.

/* Jörgen */

Little Stereo skrev:
> Sorry, men jag städar inte gratis efter vuxna
> mäniskor. Bara för att någon beter sig som en
> idiot vill jag inte knöla ner dennes skitiga
> slang i ryggfickan på min vita cykeltröja.
> Men med ditt världssamvete finns den uppe i en
> trädgren på blåa, ta den näst gång själv
> vetja :-) T

Det brukar jag göra för allas trevnad. Använder ibland borsten på toaletten också efter att någon "glömt". Tänk att det fortfarande finns goda människor...

Jörgen_A skrev:

>
> Se det som att du betalar skogen för nöjet att
> vara där, så behöver du inte tänka att det är
> gratis.
>
> /* Jörgen */

Klokt.

Stumpy skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Sorry, men jag städar inte gratis efter vuxna
> > mäniskor. Bara för att någon beter sig som
> en
> > idiot vill jag inte knöla ner dennes skitiga
> > slang i ryggfickan på min vita cykeltröja.
> > Men med ditt världssamvete finns den uppe i en
> > trädgren på blåa, ta den näst gång själv
> > vetja :-) T
>
> Det brukar jag göra för allas trevnad. Använder
> ibland borsten på toaletten också efter att
> någon "glömt". Tänk att det fortfarande finns
> goda människor...

Intressant att det blev happys nya PK-tråd, jag offrar iaf inte en vit cykeltröja på någons sunkiga slang i skogen...
Ta blå nästa tur så kan ni skryta om att ni plockat ner slangen åt den som lämnade den i skogen <3 T

Little Stereo skrev:
> mattel skrev:
> -----
> > Little Stereo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nope, jag har inte plats för slangar.
> Eftersom
> > > jag kör slanglöst behövs ingen ryggsäck
> att
> > > förvara reservslangar i skogen :-/ T
> >
> > och att peta ner dem i en ryggficka eller nåt?
> > nä..? inte.. OK. bättre att knyta näven i
> > cykelbyxan och hoppas någon tar och gör
> något
> > någon gång efter lite gnäll på ett forum.
>
>

Jag är rätt övertygad om att du minst en gång i ditt mtb-liv har tappat eller glömt något i skogen, en däcksavtagare eller oöppnad energy-bar är också skräp.
Så även om 100% av alla i skogen är noggranna att plocka upp sitt skräp så är vi alla ändå människor som glömmer och gör misstag.
Så med inställningen att du aldrig tar hand om andras skräp så blir den generaliserade följden att ingen annan tar hand om det skräp som du antagligen av misstag har glömt i skogen.
Så minst nån pryl om året borde alla plocka med sig för att kompensera för det man själv skräpat ner utan att veta om det :-)
(kan ju påpeka att jag nog inte följer detta själv, men jag startar inte trådar om att det är skräpigt i skogen heller...)

Little Stereo skrev:
> Igår var jag ute med min mtb på diverse stigar i
> Hellas, vid minst 2 tillfällen låg det
> punkterade och kastade slangar ute i skogen. Bland
> annat ute på blå där någon fint hade knytit
> upp slangen på en gren så att den omöjligt
> skulle gå att missa och brevid låg det en tom
> Schwalbekartong från reservslangen... Hur jävla
> lat får man bli igentligen, hur grisigt kan man
> igentligen bete sig i skog och marker ! Hur gör
> ni själva ? :-/ T

och

Little Stereo skrev:

Å ena sidan fast å andra sidan.

Finns väl ett gäng trådar om "saker man måste ha med sig ut". Kanske ska utöka dessa med den obligatoriska plastpåsen för att ta med andras skitiga slangar hem :-)

Fikasvettot skrev:
> Spänn den över stigen. Det skall väl lära de
> där j-a cyklisterna en läxa.

Jävligt bra idé. Jag blir så jävla förbannad på alla jävla cyklister.

Efter att läst allas försvarstal om hur lätt det är att "råka" tappa/glömma skräp i skogen förtår jag hur skiten hamnar där iaf :-) T

Little Stereo skrev:
> Efter att läst allas försvarstal om hur lätt
> det är att "råka" tappa/glömma skräp i skogen
> förtår jag hur skiten hamnar där iaf :-) T

Det som är så bra med en vit cykeltröja är att skiten syns så man glömmer den inte. :-)

Är det bara jag som, åtminstone nånstans djupt inom mig, ler lite över den självgoda tanken att man ges en möjlighet att göra världen lite bättre när man ställs inför en sån här sak. Och på så vis får känna mig lite bättre än någon annan... Ja, det är ju sjukt ömkligt, småsint, självgott och egoistiskt tänkande - men i samma vända plockar jag ju upp någon annans skräp, så det går ju jämnt ut.

Visst blir jag arg som fan på svinen som hela tiden stjäl min tur i tvättstugan och liknande, och vägrar se dessa som tillfällen att visa på god karma. Men när det gäller nedskräpning i skogen, tror jag man kommer längre på att föda än svälta sin egen karma.

Man lägger den på samma ställe som slangen man bytte till så klart ;) Men att ta med en slangkartong ut i skogen? Måste varit någon med stor ryggsäck för man trycker inte ner en ond kartong i en ryggficka, skumt.

håller fullständigt med, er att man inte lämnar punkterade slangar hur som helst, erkänner också att man är lite dålig på det där med att inte skräpa ner men försöker hålla skräp ur naturen, så gått det går.
Förbättringar kang alltid göras :)
men helt klart ser man en punkterad slang så ska den slängas om inte ägaren gjort det!!.
Mne vad som får mig att känna förtvivlan är när man ser människor som kastat mikrovågs ugnar tv apparater efter väg kanterna.
Det får en att tappa lite av hoppet för mänskligheten

Little Stereo skrev:
/.../
> mäniskor. /.../

Var och varannan gång jag är ute på picknick eller liknande blir det städning av glas och skräp som andra lämnat efter sig. Är man några stycken och ägnar tio minuter åt det får man bort mycket skräp. Speciellt glaskross känns riktigt givande att rensa undan.

ja inte lämnar jag dem i skogen eller längs vägen i alla fall. blir rätt förbannat på sånt där, inte bara för att det förstör naturen, utan även för att det ger dåligt rykte för cykelsporten när folk som ä ute o vandrar i skogarna ser det. samma sak när jag ser folk slänga gelförpacknigar i skogen.

.. och har man chansen så plockar man upp, annars är man närapå lika skyldig till att andra tycker de som cyklar i skogen skräpar ner och sabbar. Och nästa cyklist slipper bli förbannad dessutom.

Ha, ha! Vilken underhållning! Curlingunge med miljösamvete (eller är det bara det estetsika? Det är fult med slängda slangar i skogen)!

Någon ANNAN borde plocka upp i skogen! Ho, ho! ;-)

jag är mest nyfiken på vad de hade smörjt in slangen med för att den skulle kunna förstöra en cykeltröja, och hur trådskaparen skulle undvika att förstöra sin cykeltröja om det vore en egen slang som skulle transporteras hem (ja, man kan få punka även med slanglöst och har man ingen extraslang med sig då får man vackert promenera hem)

själv kan jag inte direkt säga att jag städar stigarna när jag är ute och tränar, men nog händer det att jag plockar med mig andras skräp när jag är ute i lite mindre stressade situationer. jag vill nog inte lägga någon skuld på de som inte plockar andras skräp, men jag kan hålla med om att det låter lite märkligt att bara cykla förbi slangen och sedan sätta sig ner och skriva ett inlägg på happy om det.

Tillbaka
Topp