Vart har hälsandet tagit vägen?

Tog mig en tur i eftermiddag på klarälvsbanan (Karlstad) efter en hel helgs jobb. Regnet var både blött o kallt... Kör mina landsvägsturer på en mtb med stel gaffel o slicks... De enda som hälsar tillbaka är folk som är ute och går, (själva i sällskap eller med hund). Svetton på rullskidor, rollerblades eller mtb hälsar oxå glatt tillbaka.

Varför denna motvilja hos många landsvägscyklister att hälsa på människor som svettas på ett annat fordon än dem själva?

Är det för att ni/de blir sura när det kommer en Volvo o kör om när man själv kör Ferrari?

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Att jag är lantis är väl ingen hemlighet
> > direkt. Att kag kommer från den rurala
> > glesbygdshålan Vaxholm är väl tydligt....
>
> Haha, det är verkligen jättelångt från
> Stockholm. Är det därför du har så underlig
> dialekt :-)

Det låter jag vara osagt det kan vara ett talfel också....

Sen måste jag också säga att mp3-spelare hör inte hemma när man cyklar på trafikerade leder. Det visar bara ett jävligt nonchalerande mot sitt eget liv och sina medtrafikanters säkerhet. Att man sedan missar 90% av hela upplevelsen är en annan femma :).

Senast redigerad av en moderator:
Jompa75 skrev:
> Sen måste jag också säga att mp3-spelare hör
> inte hemma när man cyklar på trafikerade leder.
> Det visar bara ett jävligt nonchalerande mot sitt
> eget liv och sina medtrafikanters säkerhet. Att
> man sedan missar 90% av hela upplevelsen är en
> annan femma :).

+1

Jompa75 skrev:
> Tog mig en tur i eftermiddag på klarälvsbanan
> (Karlstad) efter en hel helgs jobb. Regnet var
> både blött o kallt... Kör mina landsvägsturer
> på en mtb med stel gaffel o slicks... De enda som
> hälsar tillbaka är folk som är ute och går,
> (själva i sällskap eller med hund). Svetton på
> rullskidor, rollerblades eller mtb hälsar oxå
> glatt tillbaka.
>
> Varför denna motvilja hos många
> landsvägscyklister att hälsa på människor som
> svettas på ett annat fordon än dem själva?
>
> Är det för att ni/de blir sura när det kommer
> en Volvo o kör om när man själv kör Ferrari?

Du har för höga strumpor och säkert i fel färg, bonnläpp!

Själv hälsar jag aldrig, däremot brukar jag dra till cyklisten till höger om mig som satan på axeln så fort det kommer en gul bil.

Mötte en landvsägscyklist i uppskattningsvis samma svettonivå som jag själv. Jag hejade, han tittade utan att heja och körde vidare. Blev riktigt besviken.

Puh, trodde icke hälsandet var ett lokalt fenomen där jag bor. Skönt att det är (nästan) rikstäckande så slipper jag tro det är mej det är fel på, kan iofs inte uteslutas ;o).

Fast på GC var det oxå klent med hälsandet kom jag på nu. Kom det en klunga med klubbtröjor var det ingen som hälsade, solo åkare hälsade nästan alltid. Slutsats: klubbåkare är snobbar....

Det är inte så lätt att veta vem man ska hälsa på. Det kan ju vara en idiot faktiskt. Och då kan det gå illa. Rätt vad det är cyklar man bredvid varann, och sen träffas man igen, kanske vid Huddinge Stn kl 09.00 en söndagmorgon. Snart har man likadana cykeltröjor och ölar ihop flera gånger om året.

SuperApe skrev:
> Och då
> kan det gå illa.

> ölar ihop flera
> gånger om året.

Usch, då är steget inte långt att man hamnar i bastun tillsammans.

"ölar ihop flera gånger om året."

"Usch, då är steget inte långt att man hamnar i bastun tillsammans."

Usch var ordet.
Vad hemskt det måste vara att först cykla en massa, för att sedan behöva dricka återställningsdryck tillsammans med de som nyss kränkt en.

Jag kommer få dricka rätt mkt under kommande tiden.
Satt mest och hötte med näven igår.
/E

Senast redigerad av en moderator:
hitlerhälsningen var fin den och när jag skriver den så föreslås 'avskedshälsning' istället... Faktiskt samma sak i vissa fall.

Men.., ibland hinner man inte hälsa tillbaka ifall man slumrat till i sin egen värld och så är det för mig en och annan gång. Neråt Malmö till tycker jag att de flesta hälsar tillbaka men sedan behöver man ju inte överdriva och vingla till, lyfta på hatt och skoskydd samt ropa ljudligt tillbaka.

MTB-folk är mera tjenis med varandra häromkring då vi ännu inte hunnit bygga upp ett fundament av ärorik respekt inför värden att heligt uppoffra övriga värden inför. Mitt altare är inte äldre än vad Rock Shox, PCn, Shimano XT, och Eastonstyren är - deras värden är fortfarande allas värden på gott och ont.

Men om 100 år då...

Med tanke på att jag, när jag cyklar fort på landsväg, använder en sorts underlig hybridstålramsskapelse med lindat gubbstyre förväntar jag mig inte att någon "äkta" cyklist ska heja över huvudtaget, men jag måste konstatera att lvgcyklister i princip alltid glatt brukar heja.

BFS skrev:
> Enligt Kadens är det socialare med LVG än MTB.

MTB:are håller kanske i styret mer när de cyklar och kan inte vifta hela tiden... Sen kanske de är mer sociala när de inte cyklar också? ;)

Försökte hälsa på flera cyklister idag men de sket i mig, förmodligen för att jag såg ut som ett miffo på racern med camelbak, kameraväska på magen och med fladdriga shorts. =)

42Hz skrev:
> racern
> camelbak
> kameraväska på magen
> fladdriga shorts

jag hade prejat dig av vägen.

fredrikw skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > racern
> > camelbak
> > kameraväska på magen
> > fladdriga shorts
>
> jag hade prejat dig av vägen.

+1

Ute i Bålstatrakten hälsas det bra tycker jag. Jag hälsar, men som någon säkert redan skrivit kan man ju tycka att det är lite skumt egentligen att hälsa bara för att man cyklar även fast man inte känner varandra. Att däremot lägga sig på rulle och sedan dra iväg utan att heja är ohyfsat tycker jag. Fan va gammal man känner sig när man skrev det där.

http://talkofbike.blogspot.com/
Mini mini intervju med Kinnekulleloppets segrare

42Hz skrev:
> Försökte hälsa på flera cyklister idag men de
> sket i mig, förmodligen för att jag såg ut som
> ett miffo på racern med camelbak, kameraväska
> på magen och med fladdriga shorts. =)

Jag hade stannat och gett dig en kram.

Fikasvettot skrev:
> Varför camelbak? Det fina med asfaltscykling är
> ju att man slipper ha en massa skit på ryggen.

Lite ombyte, socialt besök i grannbyn, osäker när jag skulle ta mig hem igen. Någon att fästa kameraväskan i. =)

Gambler skrev:
> Stockholm ligger ju så nära finland och
> östeuropa, det är helt säkert en sorts bister
> sisu-manlighet som hoppat över det bräckta
> vattnet som hindrar hälsandet.

Vi bistra manliga män i landet Finland hälsar absolut.
Hälsas det inte tillbaka hälsar man ännu hårdare nästa gång så att hälsandet stadfästs ordentligt i bygden. Alla lär sig till slut.

Jag tror nog mest på det där med dryga Stockholmare.

... och där hamnade man i en intressant sits eftersom den där jämra Vättern ska rundas tillsammans med några Stockholmare.

Betydligt vanligare att lvg cyklister hälsar när jag är ute på min racer, än om jag kör exakt samma vägar med t ex en touringhoj.
Så hälsandet tycks mer bero på den specifika samhörigheten (racer, bockstyre, cykeltröja, lycrashorts) än på att man bara har gemensamt att man är cyklist.

dans skrev:
> Betydligt vanligare att lvg cyklister hälsar när
> jag är ute på min racer, än om jag kör exakt
> samma vägar med t ex en touringhoj.
> Så hälsandet tycks mer bero på den specifika
> samhörigheten (racer, bockstyre, cykeltröja,
> lycrashorts) än på att man bara har gemensamt
> att man är cyklist.

Detta låter troligt. Klart färre "tränande" människor på mtb på vägarna, förmodligen är de i skogen. Beata 45 på en Sjösala med cykelkorg är klart mindre trimmad i att hälsa på cyklister

Jag hälsar bara på dom jag känner. Det blir lite Crocodile Dundee över det hela om man ska vara alltför artig i storstan tycker jag. Men visst för all del jag hälsar gärna tillbaks på vem som helst! (Ute på landsvägarna hälsar dom flesta tillbaks, eller??)

Vad är det med stockholmare och inte hälsa? Hemma runt Lund har alla lvg-cyklister hälsat men sånt verkar minsann inte stockholmarna hålla på med. Det är nästan så att jag själv börjar hålla med mina kära studentvänner om fördomarna mot min gamla hemstad! ;)

Hmm.. måste nog medge att jag har lite dåligt samvete när det gäller att hälsa. Är oftast helt i mina egna tankar då någon hälsar.. och då jag till slut vaknat upp är det för sent att hälsa tillbaka.. det måste väl finnas fler än mig som också är disträa?

VO2max skrev:
> Hälsade en gång när jag körde dh, slutade i en
> tall. *släpp aldrig styret när det går undan*

Hur många mötte du?

Det är nog likadant som på sjön. Man hälsar på de som verkar tillhöra samma grupp eller de som har högre "rang". Har tidigare seglat gammal långsmal skärgårdskryssare i trä och då hälsade alla på en. Kör nu omkring i daycruiser som låter och gör massa svall och nu hälsar ingen.

tillmann skrev:
> FarbrorTora skrev:
> -----
> Vad är det med stockholmare och inte hälsa? Hemma runt Lund har alla lvg-cyklister hälsat men sånt verkar minsann inte stockholmarna hålla på med. Det är nästan så att jag själv börjar hålla med mina kära studentvänner om fördomarna mot min gamla hemstad! ;)
>
> Mig hälsar folk på. Och jag på dem. Även
> stockholmare. Fattar inte problemet.
> Dock ser vi att du är en lantis. Och sånna
> hälsar vi inte på :-)
> Är det detta du menar med drygt?

+1

det kryllar ju av folk ute på ekerö/färingsö på våren innan vättern
min erfarenhet är att de som inte hälsar tillbaka är de som som tränar för vättern och har precis börjat cykla

de kan inte de sociala koderna (eller vågar inte släppa greppet om styret)

däremot har det nya fiket vid svartsjö blivit grymt socialt
massa av snack med andra cyklister

ngn klubb kanske skulle dra igång cykling för singlar i samarbete med aftonbladet mötesplatsen.se
livsfarlig gruppkörning när ngn ropar plötsligt gruppkram

nog med svammel

Tillbaka
Topp