Vart köper man cykelkäket?

• Trådstartare Trådstartare Fil
  • Start datum Start datum

Fil

Ny medlem
Ja att handla enervit är ju kul men dyrt.

Om man inte orkar baka eget så måste man ju kunna komma undan lite, om man nu vet vart man ska leta och inte vill köpa typ vätternrundan paketet varje gång man ska ut och hoja...

Vart köper ni bars/liquid/gel och annat man kan ha i fickan under lopp/träning?

tacksam för tips på inköpsställen och bra varianter till typ då dyr-enervit. (Är väl ganska individuellt med smak och tycke men är ute efter energi och hur det smakar gör inte mig så mycket)

En riktig snålvariant är att ha en påse sockerbitar, gärna snabbvarianten, som du kan plocka ur lite då och då. In i munnen, tugga, skölj ner med en klunk vatten.

Lidl har muslibars 6 eller 8 bitar för 19:95. De är kanske inte helt optimala men om du väljer en version med choklad och socker (det finns versioner med sötningsmedel och lite light) så funkar de riktigt bra.

XXL brukar ha en sorts bars på rea nästan varje vecka så det är bara att passa på.

KjellF

Wiggle säljer Clif Bars som finns i flera smaker och är riktigt goda och relativt billiga, dryga pundet styck. De har en del andra märken också för den delen.

BikeFood har också hyfsat billiga bars med helt annan karaktär, stark smak av blandad torkad frukt. Deras gels är riktigt goda om man gillar honung och citron.

Runekakor är lätta att göra och är lätta att äta under färd. Om man gör lite för många så är det lätt att få kompisar i klungan om man bjussar.

Jag kör med följande recept:
1dl sirap
1dl vispgrädde
1dl socker
Koka till knäck. När man kan droppa i vatten och droppen blir en kula så är smeten lagom varm
Blanda i 5dl havregryn och 2dl hackade nötter / mandlar

Kavla ut smeten mellan två smörpapper
Skär lagom stora rutor som passar till din ramväska.
Svalna
Cykla

Edit:
http://www.damnyouautocorrect.com/

Senast ändrad:
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> droppen blir en kula så är smeten lagom barn.

Autocorrect? :D

geologen skrev:
> Har man tid och luft att tugga i sig massa hårda
> nötter, torkad frukt och annat bôs, så cyklar
> man inte hårt nog.

Om man bara cyklar tillräckligt långt så är det fysiskt omöjligt att hela tiden hålla en så pass hög intensitet att man inte kan få i sig en Flapjack emallanåt. ;-)

Jag brukar köpa Big Corny-bars från Willy's. Mûslibars med 5-6 olika smakkombos. Mjuknar och blir lite sega när de är varma, men väldigt lättuggade och bra med energi. 50 gram per styck. Ett råd är att inte köpa dem med choklad på nu under sommaren, blir onödigt kletigt. Kostar som vilken chokladbit som helst, dvs 6-7 kronor.

Marsipan
Duger det till Gream Obree så...

Man får ett halvt kilo för 50:-

Drick vatten.
Finns att få gratis lite varstans...
(Skvätt i lite pressad apelsin och några nypor salt om du behöver)

Jag köper också Corny bars. Köper mina på Konsum. Tycker att de är lite svårtuggade om de är kalla. Passar alltså på bäst motionsrundorna men inte så bra på tävling/motionslopp imho. När jag flämtar som en hund och tungan hänger som en slips, är jag rädd att jag ska sätta något i halsen om det är för svårtuggat.

När jag kör motionslopp brukar jag därför köpa dammsugare och packa dem i smörgåspapper. Dammsugare tycker jag är perfekt, nästan inget tuggmotstånd, mycket lätt att få i sig men ändå mer "massa" än bara sportdryck.

Blandar f ö sportdrycken själv. Vanligt vatten, dextropur (1 dl per liter vatten) och smaksätter med lite vanlig blandsaft. Billigt och löjligt enkelt.

Står man ut med smaken (själv tycker jag det är rent vidrigt äckligt) så är nog mandelmassa på "korv" nära optimalt. Ett par hekto får man för en dryg tia. Gissningsvis är det ca 500 kcal per hekto.

Peda skrev:
> Blandar f ö sportdrycken själv. Vanligt vatten,
> dextropur (1 dl per liter vatten) och smaksätter
> med lite vanlig blandsaft. Billigt och löjligt
> enkelt.

Jag kör samma, fast brukar köra utan saft. Smakar ju bara vatten ändå. 4 kg dextropur kostar 149 spänn på gymgrossisten. Det räcker ett tag....

geologen skrev:
> Står man ut med smaken (själv tycker jag det är
> rent vidrigt äckligt) så är nog mandelmassa på
> "korv" nära optimalt. Ett par hekto får man för
> en dryg tia. Gissningsvis är det ca 500 kcal per
> hekto.

Men det är ju bara socker & mandel, vill man inte ha salter & mineraler etc? (annars låter det idealiskt)

Själv har jag passat på att köpa Isostar Long Energy Müsli bars på XXL när de sålts för 10:-/styck. De har fungerat bra & är lättätna när man sitter på cykeln (förpackningen kunde dock vara enklare att öppna).

bar-high-musli-500x5001.jpg

Corny Bars är ok men jag har tröttnat lite på smaken vid det här laget, speciellt tranbär. Choklad+nötter är god men kletig efter ett par timmar i ryggfickan, likaså kokos.

Vad gäller gel så gillar jag Powerbar men de kostar (liksom de flesta andra) en bra slant, av en slump hittade jag http://www.energy-sportfood.de/ som sålde just Powerbar till ett bra pris (runt €1,30 har jag för mig). Tyvärr hade PB problem med leveranserna och just deras gel verkar ha utgått ur sortimentet. De har dock många andra gels till runt halva svenska butikspriset.

Jag köpte 24 gels och 12 bars av varierande märke för knappt €65 inkl frakt.

Jag kör med swebar. Förutom riktigt bra med energi så innehåller de mycket protein, är goda och lättuggade. Köper man storpack på nätet blir det inte så hemskt dyrt. För en månad sedan sålde life dem mycket billigt, vet inte om erbjudandet gäller fortfarande dock.
Med vänlig hälsning,
Magnus

LilleNo skrev:
> Men det är ju bara socker & mandel, vill man inte
> ha salter & mineraler etc? (annars låter det
> idealiskt)

Enligt min mening, nej, det behövs inte. Jag köper inte det resonemanget. För vi pratar vanliga lopp under mindre än ett dygn här, va? Ska du ut och tokrandonöra är det nog lämpligare att stanna och äta riktiga måltider, och då löser sig sånt automatiskt ändå.

Fil skrev:
> Vart köper ni bars/liquid/gel och annat man kan
> ha i fickan under lopp/träning?

Vart?
Eller kanske rent av var?

Från: http://www.sprakradet.se/14061
"Frågeordet var anger befintlighet och vart anger riktning. Svaret på var? är där, och svaret på vart? är dit. Var är nyckeln? frågar vi när vi vill veta var den befinner sig. Vart åker du? lyder frågan när man efterfrågar målet för en resa.

I många delar av Sverige har man i talspråket samma ord för var och vart, liksom det på engelska alltid heter where. Många säger alltså både Vart for han? och Vart bor han? I skrift bör dock skillnaden upprätthållas. "

Vart? Dit!

/Håkan

tre förslag:

- Ett paket kakor (ICA har en sort med vit choklad och tranbär som är smarrig och lagom seg), packa om i små fryspåsar eller folie el dyl

- I stället för gel: nötcréme (behändig påsförpackning och typ bara socker).

- Ost. Tärna parmesan eller kör Minibelle, dvs de små "portionsförpackade" röda ostarna som du hittar i ostdisken.

Jag som hade oerhörda problem med att förstå vad trådskaparen menade. Skönt att det nu klargjorts med all önskvärd tydlighet.

Sportdryck 0,75l
3msk Dextropur (400g 17kr på Willys)
1 skvätt med Fun light Lime & Lemon
3/4 kryddmått salt

Bars
Jag kör Gainomax energybar eller deras proteinbar. Dom är väldigt goda. Men att lägga dom i sadelväskan var en fruktansvärt dum idé på tävling. Under Lidingö MTB hade jag två energybars i sadelväskan.. men vem tusan hade tid att stanna för att plocka fram dem? Men för att prata pris så säljer Rusta nu för tiden Gainomax till riktigt bra pris. För 18 shakes och sex bars betalade jag 270kr med frugans 15% i personalrabatt = 11,50kr/styck
09c513f6b8c611e29d7a22000a1f9d9b_7.jpg

Nu har jag också beställt maktkakor från Stalle :)

F.Ö så tycker jag barsen både ger en lite mättnadskänsla, energi och är tillräckligt gott för att ge lite motivation.

Men återigen så behövs väl bar lite energi, bukfylla och salter så är man i hamn. Eget borde ju vara lättast :)

/G

EDIT: Snavfel

Senast ändrad:
Varje gång jag set trådtiteln läser jag "Cykelkräket" och blir glad för den slappa hållningen. Så ser jag vad tråden handlar om så är det tvärton... Tunbrödsrulle med ost och en sockerbit på det kanske.

geologen skrev:
> Det finns ju ett uttryck "tugga styrlinda". När
> kommer ätbara styrlindor? :D

Du kan väl linda med kolasnöre?

Atlas skrev:
> Varje gång jag set trådtiteln läser jag
> "Cykelkräket" och blir glad för den slappa
> hållningen. Så ser jag vad tråden handlar om
> så är det tvärton... Tunbrödsrulle med ost och
> en sockerbit på det kanske.

Samma här, får tänka till en extra gång innan jag kopplar.

Fliken skrev:
> Flap jacks säljs på vissa coop och ica. Bäst
> bang for the buck.

+1

100 gram varav nästan 60g kolhydrater, 440 kcal för 13,90 alternativt 15,90 för de någorlunda ätbara med choklad- eller kolaöverdrag. Snikvarianten blir lätt lite torr i munnen dock.

Jag plussettar Lidls Müsli Bars, kostar 19 kr för en förpackning med 6 eller 8 bars. Nackdelen är att några varianter har lite "annorlunda" smak, köpte 2 förpackningar av någon variant med små röda bär i som var så sura att man trodde man skulle spy när man åt dom. Jag gillar dom med banan och chokladsmak men man får prova sig fram. Dom som är äckliga kan man lämpligen ge till ungarna som belöning för något. Ytterligare en nackdel är att om det är jättevarmt har chokladen en tendens att smälta och fastna på omslagspappret.

Sportdryck har jag slutat med helt och hållet, kör på vatten med en slurk apelsinjos och en nypa salt i jämt nu.

McOla skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit vad ni äter...
>
> +1

Men det är ju OMÖJLIGT att cykla på bara vatten, då dör man av energibrist.

Jag trycker nästan bara i mig sånt där på tävling. Tränar heller inte distans i tävlingstempo, förutom när DT lurar ut mig till huddinge..

Tillbaka
Topp