Vart köper ni bra kullagerkulor klass 10?

Totte86

Medlem
Hejsan!

Jag är på jakt efter lite större mängder av bra kullagerkulor, helst klass 10 genomhärdade. Jag har hittat detta ställe i England men det blir ju problem med tull nu osv efter brexit.

Dem har ju hur mycket alternativ som helst men förmodar det är dem här man vill ha om man ska ha det bästa för cykelnav:

Grade: 10
Material AISI 52100 Chrome Steel
Hardness 60-67 HRC
Hardness Depth Through Hardened

Har ni något annat ställe som är i eu som man kan handla ifrån istället? Det bästa jag hittat från en cykelbutik är bike-discount där de har lite större paket med klass 25, dock bara för fram och baknav, ingen storlek för pedaler eller headsets osv.

Hoppas någon har ett bättre alternativ ?. Jag skulle vara tacksam för alla tips jag kan få ?. Ha en god dag!

Hejsan!

Jag är på jakt efter lite större mängder av bra kullagerkulor, helst klass 10 genomhärdade. Jag har hittat detta ställe i England men det blir ju problem med tull nu osv efter brexit.

Dem har ju hur mycket alternativ som helst men förmodar det är dem här man vill ha om man ska ha det bästa för cykelnav:

Grade: 10
Material AISI 52100 Chrome Steel
Hardness 60-67 HRC
Hardness Depth Through Hardened

Har ni något annat ställe som är i eu som man kan handla ifrån istället? Det bästa jag hittat från en cykelbutik är bike-discount där de har lite större paket med klass 25, dock bara för fram och baknav, ingen storlek för pedaler eller headsets osv.

Hoppas någon har ett bättre alternativ ?. Jag skulle vara tacksam för alla tips jag kan få ?. Ha en god dag!
Finns det som du behöver här?
God erfarenhet av att beställa från det stället i alla fall.

Det är väl en viss prisskillnad också... 10st för 395:- på den sidan mot 300st för 215:- på bike-discount...

Varför vill man ha genomhärdade kulor? Jag läser att ythärdade har flera fördelar, mindre risk att de spricker, 40% längre livslängd, mjukare kärna är mer förlåtande om lagret är feljusterat etc.
Länken handlar visserligen om rullager, vet inte hur mycket det skiljer mot kullager gällande ovanstående.
(Jag har köpt storpack från Weldtite billigt på Amazon.se, men klassen står inte angivet på dem. 200 st 1/4" eller 500 st 3/16" för 158 kr: https://www.amazon.se/-/en/Weldtite-British-Hardened-Bearings-Silver/dp/B005IWY9XY/)

Senast ändrad:
Ja, men de fanns ju även i England för 35kr för 10, men han var rädd för tull+moms. Den kommer dock inte vara på de summorna.

Varför vill man ha genomhärdade kulor? Jag läser att ythärdade har flera fördelar, mindre risk att de spricker, 40% längre livslängd, mjukare kärna är mer förlåtande om lagret är feljusterat etc.
Länken handlar visserligen om rullager, vet inte hur mycket det skiljer mot kullager gällande ovanstående.
(Jag har köpt storpack från Weldtite billigt på Amazon.se, men klassen står inte angivet på dem. 200 st 1/4" eller 500 st 3/16" för 158 kr: https://www.amazon.se/-/en/Weldtite-British-Hardened-Bearings-Silver/dp/B005IWY9XY/)
Det visste jag inte. Jag har bara läst en massa i forumtrådar på bikeforums.net och det verkade som det klara valet innan brexit för alla kräsna att köpa dem genomhärdade klass 10 från simplybearings. Det är mycket möjligt att ythärdade är bättre. Weldtite har jag sett många varna för att inte köpa för de inte är speciellt jämna eller tillräckligt uniform storlek kula till kula, men kan inte säga med säkerhet om så är fallet. När man går in på specifikt cykel-kullager på simplybearings och sen lösa kulor finns det både weldtite, som de listar som klass 1000(sjukt dåligt), och den andra kategorin är just den som jag skrev (Grade: 10 Material AISI 52100 Chrome Steel). Så förmodar det är dem två som de rekommenderar. Det är bara den kategorin(AISI 52100) som också har klass 10 för alla dimensioner som används för cykellager.
Man tycker ju att man skulle lätt kunna köpa större mängder bra kvalitet till inte så högt pris med SKF i landet.
Ja, men de fanns ju även i England för 35kr för 10, men han var rädd för tull+moms. Den kommer dock inte vara på de summorna.
Mycket möjligt att så är fallet, tanken är väl att köpa 500pack av vardera storlek så man har bra kulor för lång tid framöver. Jag har inte räknat eller läst på om hur mycket det skulle gå på med diverse kostnader. Har inte köpt något utifrån EU på länge, blir väl typ 100 pund. Om det inte är så farligt med tullen och det inte finns något bättre självklart ställe att köpa ifrån så blir det väl att köra på simplybearings. Om det fanns ett sånt 300 shimanopack med 5/32 på bike-discount hade jag nöjt mig med grad 25 och sagt fuck it. Grejen är att jag har känt skillnad på kulorna som kommer med bättre shimanonav (tiagra/105(tror det är samma klass på alla kulor oavsett prisklass)) i samma nav med med olika uppsättningar nya shimanokulor. Det ger mig inte speciellt mycket tillit till att dem är så bra egentligen om jag kan känna att hjulet inte är som smör utan hackar till lite då och då beroende på vilken batch kulor jag har i med ett perfekt justerat nav.

Tolkar detta "dock bara för fram och baknav, ingen storlek för pedaler eller headsets osv." som TS är ute efter fler storlekar än de som hittats på B-D.
Exakt. Vill också ha en större mängd bra kvalitet av 5/32 (3.969mm) för det går åt som bara den när man servar.

Tillbaka
Topp