Vart köper ni komponenter? Växlar/Bromsar

Tegheim83

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera lite i vinter. Har XT bakväxel, men bara Deore-reglage samt framväxel.
I första hand vill jag byta reglage till XT.

Har även planer på att byta bromsar till egentligen vad som helst då mina är Shimano Acera.

Vart köper ni era komponenter?

Googla på komponents namn t.ex. SL-M8000-I. Jämför priserna, ibland har någon rea på just det du söker.

Wiggle.se, Bike24.com, Rosebikes.se, Bike-Components.de, hibike.de, chainreactioncycles.com, r2-bike.com, bikester.se, bike-discount.de för att nämna några av butikerna.

Senast ändrad:
Jag som nybörjare tycker det ibland är svårt att veta vilken typ som passar på min cykel.

Växel tror jag att jag förstått handlar om M780 iom att jag har 10x3.

Bromssystem verkar finnas olika fästen så det får jag kolla närmare på.

Men generellt hittar jag inga bra översättningstabeller komponenter mellan.
Shimano's hemsida har idag tex bara M8000-serien som är 11-växlad.

Sen när man kollar på olika webbshoppar så måste man nästan veta exakt modellnummer.

Ta reda på exakt vad som sitter på hojen. Läs på komponenterna, det står ofta/alltid modellnr på grejorna. Notera.
Vevparti (modell, antal kransar, antal tänder, armlängd), kassett (modell, antal drev, antal tänder) bakvxl (modell, GS=medium eller SGS=lång), framvxl, vxl reglage, bromsreglage, bromsok, skivor (modell, IS eller CL, diameter fram & bak). Så vet du bättre vad du skall leta efter.

Fundera på om du vill ha 3x10, 2x10, 2x11, 1x11 etc.
Fundera också VARFÖR du vill byta ut något:
- Coolare logga, snyggare, dyrare.
- Lägre vikt.
- Bättre precision.
- Bättre hållbarhet.
- Bättre kraft och/eller modulation (bromsar).
- Vevarmslängd.
- Utväxling (lägre/högre lägsta vxl., lägre/högre högsta vxl., fler/färre växlar etc.), vad saknar du, vad använder du inte idag.

Senast ändrad:
Från en annan tråd hittade jag kanske facit:
- Bakväxel: Shimano XT RD-M781SGS
- Framväxel: Shimano Deore FD-M611-B
- Växelreglage: Shimano Deore SL-M610
- Bromsar: Shimano BR-M395
- Nav: Shimano Deore M615
- Vevparti: Shimano Deore FC-M610 42-32-24

Sixten Fors sa:

Det är nog till och jag som skrivit facit. :-)

Tegheim83 sa:
Sixten Fors sa:

Det är nog till och jag som skrivit facit. :-)
Annars hade det väl inte varit facit. Dock saknas lite detaljer för att listan skall vara fullständig. Läs även edit av mitt inlägg ovan.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Fundera på om du vill ha 3x10, 2x10, 2x11, 1x11 etc.
Fundera också VARFÖR du vill byta ut något:
- Coolare logga, snyggare, dyrare.
- Lägre vikt.
- Bättre precision.
- Bättre hållbarhet.
- Bättre kraft och/eller modulation (bromsar).
- Vevarmslängd.
- Utväxling (lägre/högre lägsta vxl., lägre/högre högsta vxl., fler/färre växlar etc.), vad saknar du, vad använder du inte idag.

Jag är främst ute efter mer precision i bakväxeln och bättre bromsar. Övrigt är jag nöjd.
Anledningen till att jag inte byter till annan utväxling handlar nog om att hålla ner kostnaden.
Använder sällan lilla framdrevet, men konverteringen är inte försvarbar.

Om du sällan använder lilla fram (24T) kan du t.ex. byta till ett 2x10 SLX/XT vevparti som finns i 24/38T, 26/38T och 28/40T. Du spar 150 gram mot nuvarande vevparti, vilket är rätt mycket vikt i och bra kilopris (6,50 kr/g). Exempel nedan:
€94 XT: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xt-m785-10-speed-double-chainset-black/rp-prod67200

Du får leta lite efter pris beroende på om du vill hitta SLX, XT, silver/svart, armlängd, utväxling etc.

Bättre precision bak är i första hand upp till rena och rätt inställda grejor (kejda, kassett, vxl, reglage), i kombination med en hel/ren/välsmord wire. Visst är XT-reglage bättre, men så dåliga är väl inte M610-reglaget?
Vilken M610 modell har du, den med eller utan fönster som visar vilken vxl du använder. Dessa fönster är skitfula och hjälper "ingen", 610 med fönster väger 295 g/par, SLX utan fönster väger 235 g/par, XT väger lite mer ön SLX. SLX reglage kostar kanske €50 paret och du spar 60 gram.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Om du sällan använder lilla fram (24T) kan du t.ex. byta till ett 2x10 SLX/XT vevparti som finns i 24/38T, 26/38T och 28/40T. Du spar 150 gram mot nuvarande vevparti, vilket är rätt mycket vikt i och bra kilopris (6,50 kr/g). Exempel nedan:
€94 XT: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xt-m785-10-speed-double-chainset-black/rp-prod67200

Du får leta lite efter pris beroende på om du vill hitta SLX, XT, silver/svart, armlängd, utväxling etc.

Bättre precision bak är i första hand upp till rena och rätt inställda grejor (kejda, kassett, vxl, reglage), i kombination med en hel/ren/välsmord wire. Visst är XT-reglage bättre, men så dåliga är väl inte M610-reglaget?
Vilken M610 modell har du, den med eller utan fönster som visar vilken vxl du använder. Dessa fönster är skitfula och hjälper "ingen", 610 med fönster väger 295g, SLX utan fönster väger 235g. XT väger lite mer.

Förstår hur tänker, men vikten är inget jag jagar i nuläget. Att byta vevparti är faktiskt inget jag tänkt på. Möjligen byta växeln.

Jag har de fula med fönster, som jag aldrig tittar på som du säger.

Det enda bekymret jag haft på mina 70mil är bakbromsen som snbbt blev dålig.

Sen har bakväxeln rasslat lite på vissa kugg när jag går uppifrån och ner tror jag det är. Men det är säkert en justeringsfråga.

Deore-reglage duger alldeles säkert åt mig. Tyckte det kunde vara roligt att i min värld uppgradera lite. Jag är så långt ifrån er andra här inne ändå i utrustningsnivå och erfarenhet :-)

Du säger "bättre" bromsar? Definiera bättre. Vad är ditt problem?

Mer kraft, alltså mindre tryck på levern ger högre bromsverkan?
Känslan, är det svårt att dosera, låser det lätt eller vad är problemet?
Ergonomi, kortare/längre levers, annan vinkel, plats för fingrar att växla, 1/2/3 finger grepp, slaglängd etc.
Uthållighet, bromsarna fadar vid långvadig användning utför branta backar?
Gnissel och oljud?
Servicevänlighet?
Lättare?
Annat?

Tegheim83 sa:
Det enda bekymret jag haft på mina 70mil är bakbromsen som snbbt blev dålig.

Om bromsen var bra när den var ny och nu är dålig låter det som service. Olja/skit på belägg, slitet belägg, luft i systemet etc. Det verkar orimligt att köpa nya bromsar var 70:e mil bara för att man inte orkar hålla efter grejerna. Men alla är vi olika...

Problemet är bettet. Tar knappt längre trots att det knappt syns på beläggen att de är använda. Får ta i ganska mycket för att det ska hända något, och bak går knappt att låsa längre.

Cykeln är ren och välskött efter varje cykling.

Aldrig gnisslat.
Fading, ja något lite. Nu tar de så dåligt från början, men de blir inte bättre vid utförsåkning.

Tegheim83 sa:
Förstår hur tänker, men vikten är inget jag jagar i nuläget...
Det är aldrig för sent att börja tänka på vikten :-)

Tegheim83 sa:
Sen har bakväxeln rasslat lite på vissa kugg när jag går uppifrån och ner tror jag det är. Men det är säkert en justeringsfråga.
Rassel på väg ner (då bakväxelns fjäder drar wire) brukar bero på justering och/eller skitiga/osmorda prylar vilket ger hög friktion och långsam växling. När du växlar upp med en stark tumme trycker du dig igenom skiten och märker inte problemet.

Tegheim83 sa:
Problemet är bettet. Tar knappt längre trots att det knappt syns på beläggen att de är använda. Får ta i ganska mycket för att det ska hända något, och bak går knappt att låsa längre.
Tvätta skivan med T-röd eller brake cleaner. Sätt dit nya belägg. Byt olja i bromsarna och lufta. Justera. Brukar lösa problemet.
Det är lätt hänt att man "råkar" skita ner belägg med kedjeolja eller annan kemi vid tvätt/service/luftning etc., ibland är det bara att byta belägg även om de inte är slitna. Som tur är kostar de inte många kronor.

Senast ändrad:
På min motocross brukar jag varva mellan aggressiva belägg och snälla för att ändra slitaget. Nåt man bör kunna applicera här också?

Rätt belägg och rena skivor är alltid viktigt. Har för lite erfarenhet av olika "compounds" till cykel, men jag precis som du märker stor skillnad på MC-belägg, jag använder Brembo Red SA och SP till min MC (street), mycket bättre grepp/modulation/non-fade än OEM.

Tegheim83 sa:
Problemet är bettet. Tar knappt längre trots att det knappt syns på beläggen att de är använda.
Kan ju vara att de legat an lite så att de gått med lite förhöjd temperatur en längre tid och blivit som glas på ytan.
Riv av beläggen med grov smärgelduk och skivorna med fin smärgelduk.

Om vi förutsätter att mina Acera-bromsar fungerar som det är tänkt.
Vad blir skillnaden om man byter till exempelvis SLX eller XT?
Märker man ens någon skillnad förutom vikt och utseende?

Svårt att säga, just vikten är nog samma. Troligt är att man får fler inställningsmöjligheter (lever reach, bite point) och kanske annan ergonomi. Är det samma antal kolvar är det nog ingen större skillnad i bett. Gissar bara, har inte detaljstuderat de olika modellerna, testat själv eller läst tester. Orkar inte heller... det finns såå många olika omdömen om samma bromsar så vem vet vem som har "rätt".

Finns även kraftfullare bromsar med 4-kolvsok som Magura MT5/MT7, Shimano Saint/Zee, SRAM Guide etc. Större skivor ger också bättre bett, kanske det viktigaste i sammanhanget?

Min åkstil (cykel) kräver inte så mycket av bromsarna och har inte snöat in på ämnet. MC-bromsar däremot ställer jag högre krav på.

Senast ändrad:
Chainreactioncycles, cyclestore, bikester och köpte nyss en hjälm från mantel, dom lovar leverans på måndag om Jag beställer innan kl 20, la ordern kl 19:55 och den är redan skickad innan klockan var 20:30 :O

Nu darrar avtryckaren.

Sitter och väger mellan ett kit på eBay med nya XTR M980-reglage + XT 780-framväxel (har XT bak redan) för 1300kr, eller, XT M780-reglage på wiggle för 640kr.

Det är ju ganska exakt dubbelt så dyrt med första kittet, och troligen ingen som helst nytta med det, men samtidigt... va kul de vore!
Cykelbranchen är skadlig för mig!

Och så var det egentligen bromsarna som var problemet.

Jag är väldigt nöjd med mina SLX bromsar. Funkade bra en torr helg i Åre. Köpte modellen med metall pads. Bra med verktygs-fri reach justering, mer än så skulle jag inte orka ha att pilla med.

Tillbaka
Topp