Värt med compact?

prog78

Ny medlem
Värt med compact?
Tjena!
Körde ett hårt pass idag och blev avhängd som vanligt, det jag dock märkte var det största problemet var inte uppförsluten utan snarare nedförsluten när växlarna helt enkelt tog slut och det inte gick att hålla samma hastighet som övrigt.
Gissar att det är dags att slänga av compact partiet och köra riktigt vevparti istället, 53-39 är vad jag kört med innan och tänkte dra på nu med. Allmäna åsikter om compact, är det värteller ovärt ? vad bör man köra för kassett till 53-39, eller rättare sagt vilken kassett bör man lära sig att behärska ? 11-23 ? 12-28 ? etc.

CIao

Senast ändrad:
Värt med compact?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte vevpartiet det är fel på. Sexuell
> läggning har inte heller med saken att göra.

Jodå, det är det visst!

Värt med compact?
jansson99 skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det är inte vevpartiet det är fel på. Sexuell
> > läggning har inte heller med saken att göra.
>
> Jodå, det är det visst!

Ok, allt som behövs för att inte bli frånåkt är ett annat vevparti, ingenting annat spelar roll.

Värt med compact?
Vet du vad? Jag kör med compact, har 50/34 fram och 12-25 kassett bak. Det räckte bra idag, mina växlar tog långt ifrån slut. :-)

/Leo

Värt med compact?
Leo skrev:
> Vet du vad? Jag kör med compact, har 50/34 fram
> och 12-25 kassett bak. Det räckte bra idag, mina
> växlar tog långt ifrån slut. :-)
>
> /Leo

Och med tanke på vad du presterat så är det ett bevis nog för att compact räcker långt ;)

Värt med compact?
fredrikw skrev:
> Det är inte vevpartiet det är fel på. Sexuell
> läggning har inte heller med saken att göra.

+1

kadens har däremot med saken att göra.

Värt med compact?
Jag räknar upp lite klassiskt "fjolliga" saker så kan du själv bedöma om de har med långsamma cyklister att göra:

Rakade ben
Lycra
Fåfänga
Rosa tröjor

Värt med compact?
prog78 skrev:
> Tjena!
> Körde ett hårt pass idag och blev avhängd som vanligt, det jag dock märkte var det största
> problemet var inte uppförsluten utan snarare nedförsluten när växlarna helt enkelt tog slut
> och det inte gick att hålla samma hastighet som övrigt.

Nu vet jag inte hur fort det gick och hur brant utför det var. Men under VR förra året toppade jag runt 70km/h med ett CT 50/34 och 11-26. Vet inte hur många som kör ifrån mig då? Men jag håller nog huvudelen bakom mig trots ett gayit CT-vevparti. Sen att huvudelen knäpper mig uppför, ja det är en helt annan sak det.

> Gissar att det är dags att slänga av compact partiet och köra riktigt vevparti istället,
> 53-39 är vad jag kört med innan och tänkte dra på nu med.

Ja eller lära dig köra fort utför. Går ju inte att sitta som en jävla "segelduk" precis

> Allmäna åsikter om compact, är det gay eller okey?

Det beror helt på dig själv, inte vad andra tycker. Fixar du inte det är det fel "sport" du håller på med. Fan vi glider ju runt med rakade ja allt vad det nu är och lyckra. Gay eller inte har inget med saken att göra........

> vad bör man köra för kassett till 53-39, eller rättare sagt vilken kassett bör man lära sig att > behärska ? 11-23 ? 12-28 ?

Jag är vansinnig förtjust i 11:an men det är rätt så kass faktiskt. Om jag blåser på i 70 eller 80 utför tycker inte jag spelar så stor roll faktiskt. Tror jag toppat 82km/h med ett 53-11.

Men vad skulle jag välja då? Jo en Campagnolo, Super Record 11s, 12-25T. Kanske en 11-25, kanske;)
Och bara för att

Senast ändrad:
Värt med compact?
Pebben skrev:
> prog78 skrev:
> -----
> > Tjena!
> > Körde ett hårt pass idag och blev avhängd
> som vanligt, det jag dock märkte var det
> största
> > problemet var inte uppförsluten utan snarare
> nedförsluten när växlarna helt enkelt tog slut
> > och det inte gick att hålla samma hastighet som
> övrigt.
>
> Nu vet jag inte hur fort det gick och hur brant
> utför det var. Men under VR förra året toppade
> jag runt 70km/h med ett CT 50/34 och 11-26. Vet
> inte hur många som kör ifrån mig då? Men jag
> håller nog huvudelen bakom mig trots ett gayit
> CT-vevparti. Sen att huvudelen knäpper mig
> uppför, ja det är en helt annan sak det.

Här lite hastighetsdata(och banprofil) från dagens hårda pass där prog78 var med, tror jag använde 50x12 några gånger men körde nog oftast 50x16/15/14 på platten:
banprofil110507.jpg

Mer detaljer finns här: http://contitestteam.blogspot.com/

/Leo

Värt med compact?
Det enda som är "fjolligt" i denna tråd är TS fråga... ;)

En annan är karl nog att köra med trippel 52/39/30 och 11-28.

KLINGA	TRIPPLE				COMPACT			RACE	
KASSETT	30	39	52		34	50		39	53
11	2,7273	3,5455	4,7273		3,0909	4,5455		3,5455	4,8182
12	2,5000	3,2500	4,3333		2,8333	4,1667		3,2500	4,4167
13	2,3077	3,0000	4,0000		2,6154	3,8462		3,0000	4,0769
14	2,1429	2,7857	3,7143		2,4286	3,5714		2,7857	3,7857
15	2,0000	2,6000	3,4667		2,2667	3,3333		2,6000	3,5333
17	1,7647	2,2941	3,0588		2,0000	2,9412		2,2941	3,1176
18	1,6667	2,1667	2,8889		1,8889	2,7778		2,1667	2,9444
21	1,4286	1,8571	2,4762		1,6190	2,3810		1,8571	2,5238
24	1,2500	1,6250	2,1667		1,4167	2,0833		1,6250	2,2083
28	1,0714	1,3929	1,8571		1,2143	1,7857		1,3929	1,8929

Värt med compact?
Har man en 50t så kan man dra hårdare i svaga motlut då man slipper lägga ner på lilla kakan. Att hänga med utför borde inte vara några problem.

Jag kör 53t och gillar det men nästa cykel blir säkert compact.

Värt med compact?
Kung Ankan skrev:
> Allvarligt, vill man verkligen ha nåt som inte
> är gay?

+1

Värt med compact?
En hel del proffs kör med compact när det ska klättras uppför alper på Girot och Touren också. Dom är tillräckligt bra i min värld att jag ska härma dom och också köra med compact.

Värt med compact?
Enda gångerna compact fungerar dåligt är när man bonkat fullständigt eller
kör i rejäl motvind och helt enkelt inte orkar pressa upp farten över 30km/h.

Nerför är det bara att veva på så gott det går:)
/N

Värt med compact?
Sorry mitt upplägg på inlägget, lågt blodsocker och allmänt bittert idag! Märkte att det gick sämre nedför än uppför, nu kan jag för fem öre påstå att jag var den som klarade trycka bäst, snarare tvärt om. Kände dock att det tog slut på växlar nerför och att om jag då skulle haft ett tyngre parti skulle jag kunnat pressa hårdare. Men det kanske är som ni säger, handlar nog mer om kadens och styrka. Vad gäller sig Leo, viken cykel kan du inte cykla snabbt på? Ber åter om ursäkt för opassande första inlägg.

Värt med compact?
Finns ingen anledning att köra med kompakt i Sverige, det finns inga backar som motiverar det,53/39 är bättre .

Kör man i backar typ i Italien, Frankrike eller liknande så kan det vara motiverat.

11 på kassetten är inte optimalt, den misshandlar kedjan.

Min rekommendation: köp ett riktig vevparti, men sätt på den fjolliga kompakten vid behov.
Då kan du även köra snabbare än Leos ynkliga 70 km/h

Värt med compact?
Om man kör backar i typ Tyskland, Tjeckien eller liknande vad ska man då ha för vevparti?

ev. randonörd skrev:
> Kör man i backar typ i Italien, Frankrike eller
> liknande så kan det vara motiverat.

Värt med compact?
bigmollo skrev:
> I Tyskland är det SS som gäller.

Grattis. Du tog precis examen i kursen. Tåget till Göteborg går om en timme.

Värt med compact?
ev. randonörd skrev:
> Finns ingen anledning att köra med kompakt i Sverige, det finns inga backar som motiverar
> det,53/39 är bättre.

Mmmmmmmm så kan man tycka och det gjorde jag med när jag såg ut som en räkstjärt på ca 57-58kg, men det gör jag inte längre. Nu ser jag ut som en välväxt hummer.

Sen tycker jag att Tossebergsklättens Bergstempo, ca. 2 mil ovanför Sunne med det brantaste partiet på 19,8% väl motiverar ett CT. I allfall om man som jag är manlig nog att väga en bit över 100kg.

(Man = väger >100kg och tar >100kg i bänk, helt enligt kollegor på jobbet)

Ett exempel på en av de "män" jag "Kursade" med på "FHS" i börjag på 2000 talet

Senast ändrad:
Värt med compact?
JLarsson skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > I Tyskland är det SS som gäller.
>
> Grattis. Du tog precis examen i kursen. Tåget
> till Göteborg går om en timme.

*garv*

Det finns klingor till kompakt (110 BCD) som är som "normala" (typ 52/38). Man får ändra läget på framväxeln, men man slipper byta vevparti. Jag har grunnat på att komplettera mina Q-rings 50/34 med ett dito par 52/38.

När jag var i södra Tyskland i påskas så var jag glad för 34:an fram i klättringarna. För svenska förhållanden behövs inte kompakt alls egentligen som ev. randonörd skrev. För egen del så duger kompakt samt att man fostras till att köra på lite högre kadens utför. Bra för min teknik och mina leder.

/K

Värt med compact?
Atlas skrev:
> Jag räknar upp lite klassiskt "fjolliga" saker
> så kan du själv bedöma om de har med långsamma
> cyklister att göra:
>
> Rakade ben
> Lycra
> Fåfänga
> Rosa tröjor

He he...cykelsporten är kul.

Värt med compact?
Jag kör med 34/50. Men egentligen funkar det sådär halvbra i Sverige tycker jag. 50an är bra när man kör lite fortare, men om man ska glida fram lugnt och fint kring 25-30km/h så ligger man mittimellan. 34 blir för litet och 50 för stort. Idealet vore typ 39/50, då kan man ligga på lilla när man tar det lugnt och uppför, och stora när man rejsar. Större än 50 har jag aldrig känt ett behov av.

Så jag letar efter en 38 eller 39 som passar bra till ett DA compact. Någon som vet om det finns ett sånt som matchar hyffsat utseendemässigt?

34an tänkte jag spara och sätta på när jag åker till bergen.

Värt med compact?
ev. randonörd skrev:
> Finns ingen anledning att köra med kompakt i
> Sverige, det finns inga backar som motiverar
> det,53/39 är bättre .

Nej det finns inga backar i Sverige som motiverar 34, jag körde på stora klingan hela förra säsongen utan att växla ner en enda gång. Däremot var jag väldigt glad över 34:an under förra veckans backcykling i Italien.

För mig som kör på rätt hög kadens (ligger mellan 93-100 i snitt) ger kompaktens 50 tänder en bättre kedjelinje än vad 53 ger. Den fördelen får jag även i Sveriges platta landskap.

Värt med compact?
Levde fram till för en drygt 10år sedan med 53/41 och 12-23, blev sen 53/39 med 12-25 rätt många år och nu lever jag lyckligt med 50/34 och 11-25 på tävlingshjulen medans träningshjulen har 12-27. Vet inte om backarna blivet brantare eller om jag blivet äldre?

Skaffade compacten till en Italien tripp och varken jag eller knän hade klarat sig utan det, sumpade en medvindsspurt när jag kom hem och körde med 12-27 cassetten, trampade ur helt enklet men med 11-25 har jag inte vart nära ännu.

Har även kört trippel i Spanien flera gånger och även gillat det skarpt.

Allt är bra fast till olika personer på olika platser är nog svaret.

Värt med compact?
Alltid kul med inlägg som talar om vad som är bra och dåligt och framför allt vad som behövs här i Sverige.

En sak undrar jag dock, tror ev. randonörd att alla cyklister är lika starka, eller handlar det om något slags estetiskt i hur ett vevparti ska se ut?

I min lilla värld finns det cyklister som är starka och utvecklar sjuka effekttal, likväl som det finns de som inte är lika starka och har en mer blygsam kraft i benen. Är det då inte rimligt att anta att dessa har olika behov av utväxling?

Värt med compact?
Har ändrat både titel och första inlägg nu, så ni kan gå tillbaka till era genusbloggar och skriva av er!
Tack för era reflektioner, många olika intryck efter detta.

Slutsatsen är väl att man får testa sig fram till man hittar något vettigt, men att det tro det eller ej, i slutändan, tråkigt nog handlar om hur mycket man orkar. ett riktigt nederlag för hela sporten, men samtidigt den enda sanningen!

tack för svaren!

Värt med compact?
Jag kör 50/39 på hojen denna säsong. Sen har jag två olika kassetter, en 11-23 riktigt skönt när det är platt. Sen har jag en en 11-28 som funkar grymt bra uppför Ånnaboda backen där det är 10-12% som brantast enligt 705an. Sen att jag är usel att köra uppför är en annan sak.

Värt med compact?
FG skrev:
> Så jag letar efter en 38 eller 39 som passar bra
> till ett DA compact. Någon som vet om det finns
> ett sånt som matchar hyffsat utseendemässigt?

Jag kör själv med Stronglight CT2: http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=4615;page=1;menu=1000,4,122;mid=8;pgc=0, men vet inte hur det matchar estetiskt (det är snarare svart än den gråa färgen som produktbilden visar). Finns ju även tex TA i 38T/39T i såväl silver som svart: http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=5832;page=1;menu=1000,4,122;mid=81;pgc=0.

Värt med compact?
prog78 skrev:
> Har ändrat både titel och första inlägg nu,
> så ni kan gå tillbaka till era genusbloggar och
> skriva av er!
> Tack för era reflektioner, många olika intryck
> efter detta.
>
> Slutsatsen är väl att man får testa sig fram
> till man hittar något vettigt, men att det tro
> det eller ej, i slutändan, tråkigt nog handlar
> om hur mycket man orkar. ett riktigt nederlag för
> hela sporten, men samtidigt den enda sanningen!
>
> tack för svaren!

Vad menar du med det ?
Du kan väl cykla med rakade ben, vita sockor och 26/26/46 samt en 11-32 kassett om du vill.
Själv gör jag det inte.
Är det ett nederlag för sporten ?
Vad är nederlag för sporten ?

Värt med compact?
ev. randonörd skrev:
> 26/26/46 samt en 11-32 kassett om du vill.

Jag fattar ingenting av det ni skriver om ovan (växelfri sedan 7 år, sportfri sedan 10 år).
Men jag fattar att jag vill ha ett sånt där 26/26/46-vevparti.

Värt med compact?
fredrikw skrev:
> I min lilla värld finns det cyklister som är
> starka och utvecklar sjuka effekttal, likväl som
> det finns de som inte är lika starka och har en
> mer blygsam kraft i benen. Är det då inte
> rimligt att anta att dessa har olika behov av
> utväxling?

Nej, de senare har behov av utveckling så att alla kan köra med 53/39.

Värt med compact?
Jag har 53/39 12-27 på räsern och 50/34 12-27 (tror jag) på min pendlar/slaskväderscykel. Jag gillar räserns utväxling bättre.

Tillbaka
Topp