Vart ska man åka på semester?

XTRMNTR

Aktiv medlem
Snart är sommaren här och det är dags för semester. Som lärare jobbar jag till midsommar och är därefter ledig i ca 7 veckor. Jag skulle vilja ha förslag på vart man kan åka på semester och samtidigt cykla mtb. Jag har sålt bilen för länge sedan så det är bra om man kan ta sig till stället med tåg, buss eller flyg. Sverige eller Europa spelar ingen roll, utan mest att man får fin cykling.

Observera att jag aldrig har varit på mtb-semster bortsett från en vecka i sälen förra året. Dock har jag bumpat runt mycket på klätterresor i stora delar av Europa.

Det lät trevligt.

Jag har tillgång till gratis boende i trakten av Nice. Jag är lite orolig för att det ska vara för varmt att cykla där. Är det någon som har koll om man får ta med cykel på franska bussar? I så fall är det ju ganska enkelt att ta bussen upp i bergen (där det är svalare) för dagsutflykter.

Norrbotten? Tusentals mil med skogsvägar & stigar, riviera att sola på med cykelstigar ett par hundra meter bort i Piteå, 15 milcykelväg i Luleå där du kan färdas mellan stadsdelar med cyklingsbara stigar runt knuten, downhill i Måttsund (går att cykla skogsstig från Luleå centrum till Måttsund). ja Norrbotten är så stort så jag har bara koll på en bråkdel av vad man kan göra. Du kan säkert hitta skogsstigar där det finns renar om du vill se det. Helt enkelt ett cykelmecka ;D

Senast ändrad:
Ett alternativ kan vara en organiserad resa, vi cyklade för ett par år sen från Oberstdorf söder om München till Gardasjön och var mycket nöjda med det. Viktigt att du då kommer överens med arrangören hur du ska ta dig till startorten. Transfern från München tlll Oberstdorf krävde i praktiken 17 mil taxi eller hyrbil, vilket båda var dyra lösningar.

Åker du själv eller med familj? Är tanken cykelresa eller semester med cykelinslag? Om du ska iväg på egen hand och tänkt dig en cykelresa hade jag kört på guidad vecka i alperna. Mycket enklare och man får ut mer av cyklingen än om man försöker leta stigar på egen hand.

Jag ska åka på egen hand. Inte för att låta svår men jag är inte så mycket för guidade events. Tanken är att vara borta i 1-2 veckor och hinna cykla så mycket stig som möjligt

Slovakien fint land men ingen Svenne semester utan man får fixa det mesta själv enklast är att flyga till Krakow och hyra bil. Fint land och trevligt folk

Tillbaka
Topp