Luktapåblommorna
Aktiv medlem
Vart tar alla stulna cyklar vägen?
Ja, det är ok.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mod lär ju veta och ännu har inga sådana postningar tagits bort vad jag vet.
En klassisk metod.Spraymålad cykel på FB marketplace... Visst är det ett sätt att försöka göra en stulen cykel oigenkännlig?
Jag har trott att det varit en metod att göra cykeln icke stöldbegärlig. Vem vill köpa en cykel som ser ut så?Visa bilaga 535650
Spraymålad cykel på FB marketplace... Visst är det ett sätt att försöka göra en stulen cykel oigenkännlig?
Å andra sidan, varför spraymåla den så slarvigt och sedan försöka sälja? Jo troligtvis för att man har något att dölja.Jag har trott att det varit en metod att göra cykeln icke stöldbegärlig. Vem vill köpa en cykel som ser ut så?
Alltså pundare. VafanVisa bilaga 535650
Spraymålad cykel på FB marketplace... Visst är det ett sätt att försöka göra en stulen cykel oigenkännlig?
Kan ju vara ägaren som sprejat den medvetet fult för att den inte ska stjälas, men sen har den stulits lik förbannat. Tycker man ser rätt ofta att folk gör så, för att det ska bli så fult som möjligt. Tydligen hjälper det i så fall inte alltid.Å andra sidan, varför spraymåla den så slarvigt och sedan försöka sälja? Jo troligtvis för att man har något att dölja.
Läste den nyss i pappersupplagan. Man kan ju säga så här, resultaten i förtroendemätningarna då det gäller polismyndigheten baseras knappast på hur de sköter cykelstölderna. I rest my case.Sista delen i Sydsvenskans cykelstöldserie. Sannolikt och tyvärr betalvägg.
![]()
Därför struntar polisen i att utreda cykelstölder
Polischefen: ”Vi är självklart inte nöjda.”www.sydsvenskan.se
Jag har vid två tillfällen fått samtal från polisen om att cyklar jag tidigare ägt blivit stulna och hamnat hos polisen. Båda gånger har jag inte kunnat hjälpa dem vidare med vem som köpte av mig pga att det gått några år sedan. Men min uppfattning baserat på det är att de definitivt försöker. De har till och med smsat bilder till mig för att förenkla identifiering.Köpte en cykel från polisen via Bålsta Auktionshus förra veckan. Förra årets modell och i nyskick. Men lite förvånad är jag att polisen inte lyckades hitta ägaren till den. Det sitter en klisterlapp på sadelröret med vilken butikskedja som sålt den och serienumret är intakt på ramen. Eftersom det ingår livstids servicegaranti för första ägaren så borde det bara ha krävs två telefonsamtal för att ägaren skulle kunna ha fått tillbaka sin cykel.
Jag har vid två tillfällen fått samtal från polisen om att cyklar jag tidigare ägt blivit stulna och hamnat hos polisen. Båda gånger har jag inte kunnat hjälpa dem vidare med vem som köpte av mig pga att det gått några år sedan. Men min uppfattning baserat på det är att de definitivt försöker. De har till och med smsat bilder till mig för att förenkla identifiering.
Danska Winther som är en del av av svenska Unicykel säljs inte ens utanför norden och Färöarna. Alltså inte i Lyubimets i Bulgarien. :/Min far vill köpa en cykel av den här personen. Har försökt förklara att det mest troligtvis handlar om stulna cyklar men han bryr sig inte :( Det kan alltså rent teoretiskt hända så att min cykel blir stulen i Sverige och sen såld till min far i ett helt annat land.
https://www.facebook.com/marketplace/profile/100012176447937/
Visa bilaga 686976
Visa bilaga 686978
Ett växande område. Läge för utökning av ROT RUT med ett ROB-ROY -bidrag så skattmasen får jacka in sig på pengaflödet.Att kalla kriminalitet för företagsamhet känns väl sådär.
RUT, ROT mm som göder allsköns företag som tar hit lågprisgästarbetare(Och ofta blåser dom), ligger till stor del bakom detta. Eller mer exakt, 2008 så tog regeringen Reinfeldt bort behovsprövningen för utländsk arbetskraft. Då blev det fritt fram att jobba i Sverige och att komma hit och söka jobb. De flesta som kommer hit är hederliga, men blir man blåst och måste ha pengar...Ett växande område. Läge för utökning av ROT RUT med ett ROB-ROY -bidrag så skattmasen får jacka in sig på pengaflödet.
Det har ju försökts med cykelgarage osv. Men det är ju lika möjligt för en tjuv att ta sig in där precis som någon som vill parkera sin cykel! Köp en cykelparkeringsbiljett via appen och kliv in bara efter att ha blippat. Sen är det bara att plocka på sig 10 000 kronors-cyklar men lite mer ostört och skyddat än ute på gatan..Skulle nog behövas en ordentlig utredning när det gäller cykelstölderna :)
Skämt åsido, man skulle behöva slå alla kloka och goda huvuden och intressen samman och komma fram med en uthållig och långsiktig plan mot cykelstölderna. Om vi nu menar allvar med att vi vill öka cykeltransporterna. Polisen, stadsplanerarna, cykelbranschen, intresseorganisationer mfl. Samla ihop kunskap och erfarenhet och upprätta en plan.
Synd att jag inte är ekonomiskt oberoende. Vore en bra grej att jobba ideellt med.
På Brå-sidan anges att:Cykelstölderna minskar. Om jag fattat det rätt så är det inte alls samma pengar i katalysatorer heller.
![]()
Cykelstöld
Det är vanligare att hushåll i flerfamiljshus råkar ut för cykelstöld jämfört med villahushåll. De senaste åren har både antalet anmälda och självrapporterade cykelstölder minskat.bra.se
Anmält till polisen resp uppgett i NTU att man blivit utsatt för cykelstöld."De senaste åren har både antalet anmälda och självrapporterade cykelstölder minskat."
Vad är skillnaden på dessa 2 kategorier?