Vart tar alla stulna cyklar vägen?

• Trådstartare Trådstartare RobertW
  • Start datum Start datum
Screenshot_20220127-134938_Facebook.jpg

Spraymålad cykel på FB marketplace... Visst är det ett sätt att försöka göra en stulen cykel oigenkännlig?

Jag har ju varit utsatt för ett gäng knäck som gjort mig ganska sur och arg. Blev precis tipsad om att inte ha kvar namn/adress/telefonnummer/mail kvar i blänkare om stulna grejor - det finns säkert driftiga tjyvar som inte bara spanar av Strava utan även kollar var det kan finnas mer att hämta.

Å andra sidan, varför spraymåla den så slarvigt och sedan försöka sälja? Jo troligtvis för att man har något att dölja.
Kan ju vara ägaren som sprejat den medvetet fult för att den inte ska stjälas, men sen har den stulits lik förbannat. Tycker man ser rätt ofta att folk gör så, för att det ska bli så fult som möjligt. Tydligen hjälper det i så fall inte alltid.

Edit: Jag menar, inte ens en pundare hade ju gjort ett så dåligt jobb med hjulen om det inte var med målet att få det fult. ?

Sista delen i Sydsvenskans cykelstöldserie. Sannolikt och tyvärr betalvägg.

Läste den nyss i pappersupplagan. Man kan ju säga så här, resultaten i förtroendemätningarna då det gäller polismyndigheten baseras knappast på hur de sköter cykelstölderna. I rest my case.
Är det något råd denna tråd ger oss cyklister då det gäller att undvika att bli bestulna, så är det:
Köp en Brompton!

Köpte en cykel från polisen via Bålsta Auktionshus förra veckan. Förra årets modell och i nyskick. Men lite förvånad är jag att polisen inte lyckades hitta ägaren till den. Det sitter en klisterlapp på sadelröret med vilken butikskedja som sålt den och serienumret är intakt på ramen. Eftersom det ingår livstids servicegaranti för första ägaren så borde det bara ha krävs två telefonsamtal för att ägaren skulle kunna ha fått tillbaka sin cykel.

Köpte en cykel från polisen via Bålsta Auktionshus förra veckan. Förra årets modell och i nyskick. Men lite förvånad är jag att polisen inte lyckades hitta ägaren till den. Det sitter en klisterlapp på sadelröret med vilken butikskedja som sålt den och serienumret är intakt på ramen. Eftersom det ingår livstids servicegaranti för första ägaren så borde det bara ha krävs två telefonsamtal för att ägaren skulle kunna ha fått tillbaka sin cykel.
Jag har vid två tillfällen fått samtal från polisen om att cyklar jag tidigare ägt blivit stulna och hamnat hos polisen. Båda gånger har jag inte kunnat hjälpa dem vidare med vem som köpte av mig pga att det gått några år sedan. Men min uppfattning baserat på det är att de definitivt försöker. De har till och med smsat bilder till mig för att förenkla identifiering.

Jag har vid två tillfällen fått samtal från polisen om att cyklar jag tidigare ägt blivit stulna och hamnat hos polisen. Båda gånger har jag inte kunnat hjälpa dem vidare med vem som köpte av mig pga att det gått några år sedan. Men min uppfattning baserat på det är att de definitivt försöker. De har till och med smsat bilder till mig för att förenkla identifiering.

Beror kanske på var i landet man bor. HD/Sydsvenskans artiklar handlar ju främst om västra Skåne.
Men det känns ju bra att det finns poliser inom kåren som följer upp de brotten som vanliga människor faktiskt känner av själva.

SOP i Frölunda idag. Någons ”Happyride” Bianchi.

Bilagor

• D178C43D-B409-4601-B3ED-2C8A98604F78.png
    D178C43D-B409-4601-B3ED-2C8A98604F78.png
    577.6 KB · Besök: 351
  • 65378955-D98E-4446-B7E9-C269DB03934D.png
    65378955-D98E-4446-B7E9-C269DB03934D.png
    425.7 KB · Besök: 344
  • 4DA876CB-BB5C-4DB8-B540-D28557D7E865.png
    4DA876CB-BB5C-4DB8-B540-D28557D7E865.png
    366.3 KB · Besök: 342
Vid dåligt före brukar cyklarna kanta hundpromenaden. Det som är något värde i, lämnas in hos polis. Inte sällan får det hämtas ut igen. Tyvärr skräpar oönskade småligister ner annars prydliga gårdar. Lämnar sina erövringar slanglåsta, tills de städas bort.. Två resurskrävande rensningar per år är för sällan! Polisen tar inte ens betalt alla gånger, så länge man bara hämtar ut fynden..
20220929_113030.jpg

Min far vill köpa en cykel av den här personen. Har försökt förklara att det mest troligtvis handlar om stulna cyklar men han bryr sig inte :( Det kan alltså rent teoretiskt hända så att min cykel blir stulen i Sverige och sen såld till min far i ett helt annat land.
https://www.facebook.com/marketplace/profile/100012176447937/
Visa bilaga 686976
Visa bilaga 686978
Danska Winther som är en del av av svenska Unicykel säljs inte ens utanför norden och Färöarna. Alltså inte i Lyubimets i Bulgarien. :/

Svenska Mustangs hemsida ligger nere. Men verkar främst säljas i Sverige och Danmark? Inte i Lyubimets i Bulgarien?

Pinepeak säljs av svenska Jollyroom som tidigare enbart sålt till norden, men som nu expanderar till Europa. Kanske till Lyubimets i Bulgarien?

X-Zite är danska Thansens egna cykel märke. Säljs i Danmark, Norge & Sverige. Alltså inte i Lyubimets i Bulgarien. :/

Crosswale är antagligen en felskrivning av Crosswave. Hittar det bara på schweiziska .ch hemsidor. Alltså inte i Lyubimets i Bulgarien. :/

Senast ändrad:
Ett växande område. Läge för utökning av ROT RUT med ett ROB-ROY -bidrag så skattmasen får jacka in sig på pengaflödet.
RUT, ROT mm som göder allsköns företag som tar hit lågprisgästarbetare(Och ofta blåser dom), ligger till stor del bakom detta. Eller mer exakt, 2008 så tog regeringen Reinfeldt bort behovsprövningen för utländsk arbetskraft. Då blev det fritt fram att jobba i Sverige och att komma hit och söka jobb. De flesta som kommer hit är hederliga, men blir man blåst och måste ha pengar...
Så enklaste sättet att bli av med bla detta är att återinföra behovsprövningen av utländsk arbetskraft.

Från en som fått "skriftlig tillsägelse" för att ha nämnt en statsminister vid namn så kan jag tipsa om att det kan tolkas som politikinlägg att göra detta.

Skulle nog behövas en ordentlig utredning när det gäller cykelstölderna :)

Skämt åsido, man skulle behöva slå alla kloka och goda huvuden och intressen samman och komma fram med en uthållig och långsiktig plan mot cykelstölderna. Om vi nu menar allvar med att vi vill öka cykeltransporterna. Polisen, stadsplanerarna, cykelbranschen, intresseorganisationer mfl. Samla ihop kunskap och erfarenhet och upprätta en plan.

Synd att jag inte är ekonomiskt oberoende. Vore en bra grej att jobba ideellt med.

Nu skall åtminstone bostadsbristen fixas, med fler och hyrda fängelseplatser! Vi som hade överkapacitet, för bara några år sedan. Eller lät allt vara? Tur det finns driftiga, spännande individer.

Skulle nog behövas en ordentlig utredning när det gäller cykelstölderna :)

Skämt åsido, man skulle behöva slå alla kloka och goda huvuden och intressen samman och komma fram med en uthållig och långsiktig plan mot cykelstölderna. Om vi nu menar allvar med att vi vill öka cykeltransporterna. Polisen, stadsplanerarna, cykelbranschen, intresseorganisationer mfl. Samla ihop kunskap och erfarenhet och upprätta en plan.

Synd att jag inte är ekonomiskt oberoende. Vore en bra grej att jobba ideellt med.
Det har ju försökts med cykelgarage osv. Men det är ju lika möjligt för en tjuv att ta sig in där precis som någon som vill parkera sin cykel! Köp en cykelparkeringsbiljett via appen och kliv in bara efter att ha blippat. Sen är det bara att plocka på sig 10 000 kronors-cyklar men lite mer ostört och skyddat än ute på gatan..

Sen kan man inte ha såna överallt heller tyvärr.

Det bästa sättet att få bukt med detta är nog ett nationellt register över nya cyklar som dessutom samarbetar med register över hela Europa. Samt att polisen börjar ta detta på allvar. Dom tror ju att cykel = 1000 kr, och lägger ned ärendet. Har du en dyrare cykel än så tänker dom nog att du får skylla dig själv som parkerade den där någon kunde ta den (bara gissar nu, men baserat på egna + bekantas erfarenheter av att anmäla inbrott och stölder).

Utöver detta register över stulna cyklar behöver polisen agera och göra husrannsakningar när man faktiskt fått reda på att ens stulna cykel (via GPS och spårade annonser online) befinner sig i något garage eller hemma hos någon. Det är mycket god chans att man även stöter på annat stöldgods, narkotika eller annat och får bort en antisocial person från gatan och in på behandling/förvaring.

Om man köper en cykel i god tro och sedan kollar upp ramnumret och ser att den är stulen så ska man kunna anmäla ”säljaren” för att få pengarna tillbaka (drivas in genom kronofogden), och cykeln lämnas över till den egentliga ägaren.

Agerar inte snuten (no pun intended) så blir det ju i praktiken inte brottsligt längre. Det är såhär nationer förfaller.

Det här kräver heller inte några lagändringar eller trixande. Bara för polisen att börja jobba efter det som redan finns. Det kommer inte ge lika mycket ”pinnar” i statistiken som att sätta upp en trafikkontroll och bötfälla morgoncyklister som kör mot rött där det inte finns någon trafik som korsar. Men det kommer generera mycket mer effekt i form av att riktiga brottslingar åker dit.

Det är också sådana här vardagsbrott som gör att gemene man kommer uppleva att landet blivit tryggare och säkrare generellt.

Tror jag att det kommer ske dock? Nej, tyvärr.

Edit: Någon kommer säkert göra sig rolig över att jag i princip skrev att cykelstölder leder till en nations förfall, men i förlängningen ja. Så är det. Kolla på Japan tex. Det är inte ett perfekt land men det första folk noterar är hur ordnat och säkert allt är. Du kan glömma plånboken och hitta den på samma ställe igen med samtliga kontanter kvar. Det finns tjuvar där också såklart, men färre. Hela samhället har en slags moral. Det har vi i Sverige också och jag har fått samtal från personer som hittat en plånbok från en person med samma namn och försökt nå den. Viljan finns men ingen vill eller kan avbryta en pågående cykelstöld med eldriven vinkelslip, för man vet inte om man själv kommer få nyckelbenet avsågat då. Och knappt någon lyfter ens luren för att ringa 11414 och stå 8 timmar i kö för att anmäla något som ändå läggs ned sen när det inte ens är din cykel.

Såna här saker gör ju att fler och fler bara skiter i det. Det är där förfallet kommer in.

Senast ändrad:
Vi kan minska cykelstölderna.
1 Återinför behovsprövningen av utländsk arbetskraft. Det minskar mängden transportfordon som kör ut och in i landet. Det minskar mängden desperata fattiga gästarbetare som blivit blåsta av företag. Och det gör det lättare att hålla koll.
2 Återkommunalisera polisen, så att lokala politiker får mer direkt makt över polisen.
3 Och faktisk, utred vilka som stjäl cyklar, vilka köper stulna cyklar osv. Finns det en ordentlig sådan utredning?

Sen är det väl så att cykelstölder alltid varit väldigt vanliga, men att mängden dyra cyklar ökat? Och att batteridrivna vinkelslipar gjort att även dyra cyklar med bra lås, stjäls i större omfattning?

Cykelstölderna minskar. Om jag fattat det rätt så är det inte alls samma pengar i katalysatorer heller.

Cykelstölderna minskar. Om jag fattat det rätt så är det inte alls samma pengar i katalysatorer heller.
På Brå-sidan anges att:
"De senaste åren har både antalet anmälda och självrapporterade cykelstölder minskat."

Och det betyder rimligen inte att antalet cykelstölder garanterat har minskat.
De kan ha minskat, de kan ha ökat eller så kan det vara någorlunda oförändrat.

Jag har ingen aning, men av informationen hos Brå framgår inte att någon annan har
koll heller såvitt jag kan förstå vid en (extremt) snabb och slarvig läsning.

"De senaste åren har både antalet anmälda och självrapporterade cykelstölder minskat."

Vad är skillnaden på dessa 2 kategorier?

Man kan ju mkt väl tänka sig att det är svårare för boende i flerfamiljshus att skydda sig från cykelstöld. Har för mig att jag läste om hur man vid ett nybygge (flerfamiljshus) planerade in möjligheten för de boende att ta in hojen i lägenheterna. Det tror jag skulle förbättra situationen något litet åtminstone.

För tillfället har min familj 9 st cyklar om man räknar in allt. Alla används, även den skrotigaste. Hade vi bott kvar i lägenhet hade jag max kunnat ha de tre dyraste hojarna i lägenheten och även det hade inneburit en stor kompromiss. Man är nog oftare trångbodd i städerna.

Men det jag nämner i senaste inläggen är defensiva åtgärder. Jag läser om en del offensiva åtgärder längre upp. Intressant! Tyvärr har jag lite låga förhoppningar om att sådant skall bli verklighet i nuläget. Den allmänna låtgå-attityden är fortfarande alltför utbredd. Dessutom finns det en önskan om att blanda bort korten ibland när det gäller saker som denna. Det vore bra om man kunde hålla fokus på det verkliga problemet ända in i mål och inte börja sväva iväg i politiskt drivna resonemang som nästan alltid leder till ingenting.

Perfekt lägenhet för cyklister med helkaklat rum med slang och avlopp i direkt anslutning från hallen, kanske med verktygstavla på ena sidan och stort utrymme så man både kan tvätta och meka med cykeln. Sen behövs det ytterligare ett utrymme för förvaring av hela och rena cyklar. Till dessa primära utrymmen behövs också ett litet kök där cyklisten kan inta sitt dagliga havregryn samt ett litet sovrum där cyklisten kan vila. En toalett där cyklisten kan sitta och dynga.
När det gäller cykelstölder skulle man kunna gjuta in RFID-chip i alla komponenter, vid tillverkningen. Sen kan man fundera över vilken typ av register man ska ha, men det blir iaf lättare att scanna av stora cykelparkeringar. Bara för konstapeln att svepa med sitt instrument och sedan kommer det upp på skärmen om något är stöldgods.

Tillbaka
Topp