Vart tar alla stulna cyklar vägen?

• Trådstartare Trådstartare RobertW
  • Start datum Start datum
Cykeltvätt i lägenhet kan vi nog glömma av miljöskäl, men entreer, hissar, hallar och förvaring i boendet (och inte i källaren) borde vara möjligt. Återstår bara att få byggbranschen med dess gigantiska regelverk att börja fungera lite bättre. En baggis...

Ja, det skulle jag se som ett större problem, dvs att boende börjar ladda elcyklar och andra tingestar utan uppsikt eller brandskydd i övrigt, än den minimala risken att nån bryter sig in i vårt cykelförråd.
Under de drygt 20 år jag bott i centrala stan så har det försvunnit en cykel ur källaren, och det var när nån ställt upp dörren och sen glömt/struntat i att stänga så att nån pundare kom in. Cykeln hittades senare samma dag i en park en bit bort där pundarna brukar hänga.
Ute på gården har det däremot försvunnit några cyklar, oftast med uppkapade lås. Tycker dock stadsbilden förbättrats en del de senaste åren, politiken har ju svängt på några områden och det börjar synas nu också. Känns inte alls lika otryggt i parker och kring resecentrum t.ex. som det gjorde för 5-6 år sedan.

Nu vet jag inte hur hög risken är att åka fast per vecka, men det känns som en potentiellt bra inkomst om knappt varsin halvmille skattefritt i månaden, sett till straffet man riskerar?

De två huvudpersonerna i nätverket knyts till försäljningen av 154 stulna cyklar – under tre veckors tid. Totalt ska männen ha fått in över 700 000 kronor.
De två huvudmännen döms till ett år och nio månaders fängelse respektive ett år och fyra månaders fängelse. Båda erkänner.

Nu vet jag inte hur hög risken är att åka fast per vecka, men det känns som en potentiellt bra inkomst om knappt varsin halvmille skattefritt i månaden, sett till straffet man riskerar?

De två huvudpersonerna i nätverket knyts till försäljningen av 154 stulna cyklar – under tre veckors tid. Totalt ska männen ha fått in över 700 000 kronor.
De två huvudmännen döms till ett år och nio månaders fängelse respektive ett år och fyra månaders fängelse. Båda erkänner.
Fängelsetiden lär dock inte vara så produktiv. Helt plötsligt är ett vanligt jobb inte så dåligt.

Njae alltså åker man fast är det ju kört. Menar mest att risk/reward-faktorn var rätt bra.
IMG_8554.webp

Uppklarning av anmälda cykelstölder var 0.4 promille förra året om jag minns rätt

Låg risk med andra ord

Det ger uppklaring av stöld av kring 22 cyklar förra året. Det låter för lågt. Det är redan mycket fler cyklar i domen som nämns ovan.

menade 4promille, tänkte skriva procent men ändrade mig

T.ex 2020
2020 toppade antalet anmälningar med 77 300. Av dessa anmälningar inleddes en
utredning i ca 5 000 fall och totalt uppklarades 308 fall. Det ger en total uppklarningsprocent på strax över 0 %

Bilagor

• IMG_8665.webp
    IMG_8665.webp
    121.7 KB · Besök: 19
Cykelstölder är ett otyg, men jag är mer undrande över alla cyklar som överges i källarförråd och cykelställ runt om i vårt avlånga land. Vad händer med dem efter rensning? I min kommun körs de till skrot, alternativt dumpas utomhus på ett kommunalt upplag i väntan på att köras till skrot.

Det är en kapitalförstöring av sällan skådat slag.

Cykelstölder är ett otyg, men jag är mer undrande över alla cyklar som överges i källarförråd och cykelställ runt om i vårt avlånga land. Vad händer med dem efter rensning? I min kommun körs de till skrot, alternativt dumpas utomhus på ett kommunalt upplag i väntan på att köras till skrot.

Mer än hundra har fått nytt liv eller donerat delar i vårat Cykelkök, en liten tröst. Vi har hämtat både hos kommunen, brf och bostadsbolag.

Mer än hundra har fått nytt liv eller donerat delar i vårat Cykelkök, en liten tröst. Vi har hämtat både hos kommunen, brf och bostadsbolag.
Jag försöker också rädda det som räddas kan, men vi skulle kunna bygga upp en riktig industri kring detta i Sverige. Med tanke på utbudet skulle det egentligen ”bara” vara arbetet som kostade. ”Råvaran” skulle vara gratis eller nästintill.

Något att tänka på!

I vår BRF använder vi https://rebicycle.se/ vid cykelrensning. De ska enligt dem själva reparera det som går (för försäljning) och återvinna övrigt. Villka proportioner det blir av det ena eller andra har jag ingen aning om.

De följer som tur var inte föreningens regler strikt, jag har fått behålla min gravel. :-)
Visa bilaga 819534
Grusvägar är väl också vägar?

Jag försöker också rädda det som räddas kan, men vi skulle kunna bygga upp en riktig industri kring detta i Sverige. Med tanke på utbudet skulle det egentligen ”bara” vara arbetet som kostade. ”Råvaran” skulle vara gratis eller nästintill.

Något att tänka på!
Finns ett par företag som jobbar med det, men främst för Stockholm/Uppsala.

Vet även att Uppsala kommun samlar in och återvinner eller restaurerar cyklar som överges genom Återbruket.

Finns ett par företag som jobbar med det, men främst för Stockholm/Uppsala.

Vet även att Uppsala kommun samlar in och återvinner eller restaurerar cyklar som överges genom Återbruket.
Ja, det är jättepositivt att det görs lokala insatser för detta! Tänk om man skulle utöka verksamheten och göra det i industriell skala. Hade kunnat bli en hit. Dessvärre är jag personligen usel på att sälja och har inte en enda entreprenörsfiber i min kropp.

Ja, det är jättepositivt att det görs lokala insatser för detta! Tänk om man skulle utöka verksamheten och göra det i industriell skala. Hade kunnat bli en hit. Dessvärre är jag personligen usel på att sälja och har inte en enda entreprenörsfiber i min kropp.
En f d kollega drog igång detta i Frankrike för ett par år sedan, Recovélo, de cyklarna såldes därefter på motsv ICA Maxi. Tror dock inte han fick snurr på det för nu jobbar han med begagnad gymutrustning istället.

Hässleholms kommun har nåt. På återvinningscentralerna kan man välja att ge cyklarna till nån kommunal grej.
Det tråkiga är att begagnade cyklar sällan är prisvärt. Att köpa en begagnad Yosemite/Kayoba för halva nypriset är inte en så bra affär, även om den är servad.

Hässleholms kommun har nåt. På återvinningscentralerna kan man välja att ge cyklarna till nån kommunal grej.
Det tråkiga är att begagnade cyklar sällan är prisvärt. Att köpa en begagnad Yosemite/Kayoba för halva nypriset är inte en så bra affär, även om den är servad.
Jag antar att om Svensson skall köpa en snäppet ”finare” beggad hoj än Yosemite i butik så är det väl en Monark el dyl som gäller. Ingen höjdarafäffär till halva nypriset heller egentligen. Men det hade nog sålt.

[...]
Problemet med att köpa en ny oavsett pris är att den blir eftertraktad och stöldbegärlig.

Vi har en verksamhet i Kungsbacka som heter K2C som gör i ordning gamla cyklar och säljer. Fint eftersom det är människor som arbetstränar eller inte klarar det höga tempot på arbetsmarknaden, men det är inte riktigt det jag fiskar efter. Jag tänker nog en verksamhet där man blästrar och lackar gamla ramar, samt använder komponenter som gåtts igenom och fungerar klanderfritt. Som en ny cykel men begagnad, så att säga. Jag tänker att det borde gå att lösa ekonomiskt om man gör jobbet in house på ganska få anställda.

Vi har en verksamhet i Kungsbacka som heter K2C som gör i ordning gamla cyklar och säljer. Fint eftersom det är människor som arbetstränar eller inte klarar det höga tempot på arbetsmarknaden, men det är inte riktigt det jag fiskar efter. Jag tänker nog en verksamhet där man blästrar och lackar gamla ramar, samt använder komponenter som gåtts igenom och fungerar klanderfritt. Som en ny cykel men begagnad, så att säga. Jag tänker att det borde gå att lösa ekonomiskt om man gör jobbet in house på ganska få anställda.
Det finns en engelsk organisation - som jag i skrivande stund givetvis inte kommer ihåg vad den heter, det er helt blankt 😶‍🌫️ så om det får jag återkomma… - med just den funktionen. Tar även emot ”överskottscyklar”. Överskottet går sedan till någon form av välgörenhet.
Bra idé där!

Nu ramlade polletten! Charity Bike Cheltenham, överskott till https://cyclistsfc.org.uk/
(Det finns förstås flera liknande där borta)

Vet en kille som sålde beggade cyklar för liten peng. Han hade avtal med fastighetsägare i området och hämtade alla cyklar vid rensning. Dom flesta var skrot, men ofta var det pumpa/smörja, ev något däck. Men det var inte alls ovanligt att han sålde samma cykel flera gånger.

Tillbaka
Topp