Vart tog XC-cupen vägen?

Vart tog XC-cupen vägen?
Vad händer med MTB-tävlandet? I Svenska cupen finns enbart tre helger, börjar i slutet av april och slut en månad senare, innan maj månad är slut. Tävlingskalendern domineras av Lvg tävlingar och långlopp. Vill ingen längre köra eller arrangera vanliga XC-lopp? Känns konstigt men det kanske är en önskvärd utveckling.

Vart tog XC-cupen vägen?
Deltagarantalet förra året var ju inget vidare heller. Det har varit en starkt nedåtgående trend sedan jag började tävla för 5 år sedan. Inte speciellt förvånande med tanke på hur saker fungerar i cykelsverige och främst hur saker sköts eller inte sköts från svenska cykelförbundet. Jag är fullt övertygad om att det kunde varit tvärt om i fall man vågade prova på nya saker och hade lite eldsjälar i sporten som jobbade för dess framgång.

Tack vare nämnda utveckling så har även jag tappat intresset lite...

Vart tog XC-cupen vägen?
...inte död men nåt måste ju vara fel. Det ska vara kul att tävla och enkelt att arrengera. Det är det inte idag. Snarare tvärtom, krånligt, dyrt och okul;(
/sommis

Vart tog XC-cupen vägen?
Västgötacupen är riktigt bra

VästgötaCupen 2011

Dag Datum KlubbSöndag 01 maj KvänumLördag 07 maj Hjo Ingår även i Kalas CupSöndag 08 maj Tidaholm Ingår även i Kalas CupSöndag 15 maj Skövde LångloppLördag 11 juni VårgårdaOnsdag - fredag 13 juli – 16 juli Ymer/BCA SM – delar av SM ingår i cupenFredag 29 jul MCK SprintLördag 30 jul MölndalSöndag 07 aug IKHPSöndag 04 sep UddevallaLördag 10 sep HallbyDag Datum Klubb

Söndag 01 maj Kvänum

Lördag 07 maj Hjo Ingår även i Kalas Cup

Söndag 08 maj Tidaholm Ingår även i Kalas Cup

Söndag 15 maj Skövde Långlopp

Lördag 11 juni Vårgårda

Onsdag - fredag 13 juli – 16 juli Ymer/BCA SM – delar av SM ingår i cupen

Fredag 29 jul MCK Sprint

Lördag 30 jul Mölndal

Söndag 04 sep Uddevalla

Lördag 10 sep Hallby

Söndag 11 sep IKHP

Sen kommer Vista Mountain i början av okt stå som avslutning på cupen med en cupstafett dagen efter som IF hallby arrangerar.

Vart tog XC-cupen vägen?
boisare skrev:
-------------------------------------------------------
> Tur man bor i Skåne och har sportson mtbcup att
> se framemot!!

1+

Vart tog XC-cupen vägen?
I Växjö trakten kommer Lammhultscyklisterna att ordna BrosCupen (vet inte det exakta namnet) i Mountainbike med fyra deltävlingar..

Vart tog XC-cupen vägen?
Jag tror att engagemanget att arrangera tävlingar och hjälpa till på tävlingar i stort beror på den egna viljan att satsa lite egen tid och kraft. Det finns personer som brinner för sin sak, men det är lite tungt att dra hela lasset på ett par nyckelpersoner.

Frågar man om folk vill hjälpa till på en tävling så brukar det lösa sig, men allting runt omkring då? Innan tävlingen...sponsorer...reklam och marknadsföring...efter tävlingen...knyta kontakter...fixa samarbete mellan tävlingar. Det är en del arbete som ska göras, och det sköter sig inte själv.

Ofta har man många bra idéer, men det stannar vid en idé. Jag har t.ex ett färdigt koncept för en fulldistans Ironmantävling i Stockholm. Men det är långt mellan idé och verkställande.

Vart tog XC-cupen vägen?
fredrikw skrev:
> Har hört lite rykten om en Upplandscup också,
> någon som vet mer om denna?

Det planeras. Smack har försökt dra ihop en cup och vi har skickat förfrågan till andra upplandsklubbar om dem vill ta några datum och försöka dra ihop någon typ av cup. Jag kan avslöja att första "loppet" sker torsdagen den 14/4 och arrangeras av oss i smack. Återkommer när jag vet fler datum!

Vart tog XC-cupen vägen?
Vi arrar förstås Valla Cup i Linköping i år igen, så jag tar tillbaka mitt påstående och hävdar motsatsen. Helt död är inte sporten :)

/Dag

Vart tog XC-cupen vägen?
jbella skrev:
> I Växjö trakten kommer Lammhultscyklisterna att
> ordna BrosCupen (vet inte det exakta namnet) i
> Mountainbike med fyra deltävlingar..

Var kan man hitta mer information om detta?

Vart tog XC-cupen vägen?
Ville skrev:
> kanske skita i licens ivf.

Upplandscupen då? Det borde väl passa en stressad småbarnspappa som handen i handsken :)

Vart tog XC-cupen vägen?
jeppman88 skrev:
> Det planeras. Smack har försökt dra ihop en cup
> och vi har skickat förfrågan till andra
> upplandsklubbar om dem vill ta några datum och
> försöka dra ihop någon typ av cup. Jag kan
> avslöja att första "loppet" sker torsdagen den
> 14/4 och arrangeras av oss i smack. Återkommer
> när jag vet fler datum!

Det låter lovande, hejja! :)

Vart tog XC-cupen vägen?
fredrikw skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kanske skita i licens ivf.
>
> Upplandscupen då? Det borde väl passa en
> stressad småbarnspappa som handen i handsken :)

Lätt, har du mer info? är det licenskrav? Vilka deltävlingar är det?

Vart tog XC-cupen vägen?
Ville skrev:
> Lätt, har du mer info? är det licenskrav? Vilka
> deltävlingar är det?

Vet tyvärr inte mycket mer än det jeppman88 precis länkade till, men det ser ju riktigt lovande ut.

Vart tog XC-cupen vägen?
OK. Det verkar som om trenden är enkla träningstävlingar och serier snarare än traditionella tävlingar samt ett antal ganska stora långlopp... Varför vill ingen arrangera tävlingar? Jag vet av erfarenhet att det är mycket jobb men åxå att det är kul att uppleva glädjen hos alla tävlande när tävlingen väl rullade på.

Vart tog XC-cupen vägen?
det e ju inte konstigt folk tröttnar när man envisas o ska köra 6 olika klasser+ alla ungdoms och juniorklasser med massa olika starttider över hela dagen... detta skapar bara problem för både arrangör som har svårt att hitta funktionärer som vill vara med en hel dag och även problem för cyklister som tex vill samåka men startar så olika att det inte funkar..

Var man än tittar så är det gemensam start som lockar folk ändå kör XC tävlingarna vidare i samma gamla stil som år efter år går neråt...... hur fan kan man låta bli att förändra när det visat sig att det inte fungerar???

Tur att man i skåne har fixat en XC-cup där alla startar samtidigt i en klunga kör 60min och flest varv vinner. Pris=0kr föranmälan=5min innan start är helt ok och ingen extra avgift:-) licens? hehe nej det e öppet för alla och räknar med att få ett 100 tal startande så har ni vägarna neråt så häng med.

XC kommer vara hett i skåne och vill man ha det ännu hetare tar man sig över sundet till Dustcup/Hotcup mm

http://www.sportsonmtbcup.se/

Vart tog XC-cupen vägen?
marcus_ec skrev:
> Men då får du cykla också Cannondale, inte bara
> fika ;)

Haha jag tillhör inte fikafolket så är jag på plats cyklar jag alltid;-)

Vart tog XC-cupen vägen?
Mr Cannondale (fd CKX) skrev:
> det e ju inte konstigt folk tröttnar när man
> envisas o ska köra 6 olika klasser+ alla ungdoms
> och juniorklasser med massa olika starttider över
> hela dagen... detta skapar bara problem för både
> arrangör som har svårt att hitta funktionärer
> som vill vara med en hel dag och även problem
> för cyklister som tex vill samåka men startar
> så olika att det inte funkar..
>
> Var man än tittar så är det gemensam start som
> lockar folk ändå kör XC tävlingarna vidare i
> samma gamla stil som år efter år går
> neråt...... hur fan kan man låta bli att
> förändra när det visat sig att det inte
> fungerar???
>
> Tur att man i skåne har fixat en XC-cup där alla
> startar samtidigt i en klunga kör 60min och flest
> varv vinner. Pris=0kr föranmälan=5min innan
> start är helt ok och ingen extra avgift:-)
> licens? hehe nej det e öppet för alla och
> räknar med att få ett 100 tal startande så har
> ni vägarna neråt så häng med.
>
> XC kommer vara hett i skåne och vill man ha det
> ännu hetare tar man sig över sundet till
> Dustcup/Hotcup mm
>
> http://www.sportsonmtbcup.se/

Jag är egentligen mot svartrejs men förhoppninsvis kan ett stort deltagare får förbundet att inse att en förändring vore på sin plats. Jag tycker det är bra med Maxiklass som vi har i Västgötacupen. Dvs Elit, H30 och Junior startar tillsammans.

Vart tog XC-cupen vägen?
Alltså, Egentligen är det ju löjligt enkelt att fixa race. Finns ju några banor som i princip är uppmärkta i sthlm. Fiksartorpet är löjligt bra, Ursvik börjar få till en del knix ju fler som kör. Hellas skulle man kunna köra traktormark och så 5 svåra tillbax som en varvbana.

Det krävs i princip inget mer än deltagare för att köra...

Så vi kan ju starta vår egen cup:)

Crossracen på hösten är ju som jag sagt tidigare. rätt mcyket av vad XC borde vara:)

Tillbaka
Topp