Värt uppgradera boxxer med öhlins cartridge???

Salle73

Medlem
Köpte en begagnad gambler 2018 från JBP. Upplever gaffeln som stötig, de föreslår att sätta in en öhlins cartridge för ca 5000kr så blir det en helt annan gaffel.

Frågan är om det är värt det. Ramen är hyggligt ”beaten up”, håller säkert men har en o annan buckla etc.
Har dh ramar en hygglig standarddiameter i gaffelröret så man kan sätta gaffeln på en annan ram den dagen man vill byta / uppgradera den??

Tacksam för inputs och delade erfarenheter kring ovan.

Känns spontant svårt att svara på om man inte tror sig veta vad stötigheten beror på. För hård fjäder (lufttryck), för mycket friktion, fel kompressions eller returdämpning?

5000 är ju ändå ganska mycket pengar så man vill ju veta att det blir 5000 kronor bättre.

mikaeljc sa:
Känns spontant svårt att svara på om man inte tror sig veta vad stötigheten beror på. För hård fjäder (lufttryck), för mycket friktion, fel kompressions eller returdämpning?

5000 är ju ändå ganska mycket pengar så man vill ju veta att det blir 5000 kronor bättre.
Eller slitna bussningar och innerben för att den gått hårt.

Rattnalle sa:
mikaeljc sa:

Eller slitna bussningar och innerben för att den gått hårt.

Tänkte att det föll under det bredare begreppet "för mycket friktion".

Fjädern är rätt för min vikt och gaffeln är servad. Småstök som känns som marsmallows med min fox rythm gaffel blir rätt stötigt med boxxern. Kanske pga fjäder i boxxern..?

En stålfjädergaffel som boxxer borde vara finkänsligare än en luftgaffel, men det beror ju på om du fått till rätt hårdhet på fjädern. När jag körde Boxxer gick jag till ett snäpp mjukare fjäder och kompenserade med mer kompression. Men det var på en Boxxer från 2012(?) med MissionControl-dämpning.

Jag skulle aldrig lagt de pengarna på en boxxer som suttit på hyrcykel. Köp en ny eller oanvänd boxxer som du kan uppgradera och sedan ta med till nästa cykel i så fall. Boxxer RC borde du kunna hitta nya för 5k.
Du vill väl ändå inte flytta med en utsliten gaffel om du köper en ny cykel?

Grejen med öhlins cartridgen är att det är ett slutet system så bör kvitta om gaffelbenen är lite slitna.. men är ingen expert som ni märker..

Salle73 sa:
Grejen med öhlins cartridgen är att det är ett slutet system så bör kvitta om gaffelbenen är lite slitna.. men är ingen expert som ni märker..
Insidan kvittar ju då men inte utsidan där belastningen från själva cyklingen tas upp.

Öhlins cartridge byter väl ut både fjäder och dämpare? Så att det blir luftfjäder istället för stålfjäder?
Alternativet kan vara att byta dämparen till charger och behålla stålfjädern. Det går att hitta boxxer charger uppgrade kit för drygt 2000 från Tyskland. Se till att det blir för rätt årsmodell bara.

Tillbaka
Topp