Väska vs Ryggsäck

Appel

Aktiv medlem
Väska vs Ryggsäck
Alltså
Jag har haft en cykelbudsväska i snart 10 år. En Patagonia som jag är väldigt nöjd med och som jag använder i princip dagligen men mest som en gå till och från jobbet/ gå på stan väska. När jag cyklar föredrar jag ryggsäck. Jag har faktiskt inte riktigt fattat grejjen med att cykla med en cykelbudsväska. Kan någon förklara varför det är bättre att cykla med en budväska än en ryggsäck!

Väska vs Ryggsäck
Skulle jättegärna använda min Timbuk2 alternativt beställa en ny i rolig design. Tyvärr föredrar min rygg ryggsäckar - kan vara därför jag har fler ryggsäckar än någon annan jag känner men bara en cykelbudsväska ...

Väska vs Ryggsäck
Jag har en asful monostrapväska (oönskad konferenspresent till förälder) som har den fördelen att den har en liten extrasnodd som man spänna fast i "huvudstrappen" som gör att väskan sitter lika stadigt som en ryggsäck.

Lätt lastad: ingen extrasnodd - lättåtkomligt innandöme.
Tungt lastad: extrasnodd - stadigt förankrad.

S.T.O.M.P. heter den. Asful. Praktisk.

Senast redigerad av en moderator:
Väska vs Ryggsäck
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon förklara
> varför det är bättre att cykla med en budväska
> än en ryggsäck!

Det är hippare?

Väska vs Ryggsäck
Lägger en röst på budväskan.
+ De är lätta att packa
+ Bra översikt vad man har i väskan
+ Sitter bar på ryggen.

- Har man bara större hårda kantiga prylar (laptop och några pärmar) ligger den inte så bra på ryggen.

Har själv en Timbuk2 large som rymmer typ 40 liter. Perfekt till och från jobbet.

Det finns ryggsäckar med bärsystem som kan flytta ned ryggsäcken längre ned på ryggen. Populära bland skridskoåkare. Det kan vara en bra cykelryggsäck. Man/jag vill inte ha en ryggsäck som sitter för högt upp så vikten ligger högt och i värsta fall tar emot hjälmen när man kryper ihop på cykeln.
De flesta ryggsäckar är sk "klätterryggsäckar" och är konstruerade för att få upp tungdpunkter vilket inte är önskvärt när man cyklar.
Tycker jag.

mvh

Väska vs Ryggsäck
Budväskan är nästan alltid vattentålig. Ryggsäckar görs av ett annat matrial och måste ha regnskydd för att inte suga upp vatten. Iallafalla har jag inte sett så många snygga som tål regn, tex Ortliebs är ju skitfula. Men jag har Timbuktu-väska som jag tyvärr får ont i axeln av om jag fyller den med tunga saker. Skulle fördra en ryggsäck i matrial och stil som Timbuktu-väskan.

Väska vs Ryggsäck
Jag cyklar dagligen i stan och efter att ha provat en Timbuk2 väska några dagar bytte jag tillbaks till min rygsäck. Den sitter stadigare och den håller sig på plats. Köpte Timbuktu-väskan för att slippa bli så svettig om ryggen, men det blir man ju oavsett.

Väska vs Ryggsäck
Måste bjuda på mig själv och visa hur korkad jag är.
Har haft ryggsäck till och från jobbet dagligen i rätt många år nu.
Har alltid haft ryggsäckar med många fack och många dragkedjor.
Med dator och tillbehör väger den ganska mycket. Nästan varje dag när jag låst ytterdörren och är på väg att lägga ner mina nycklar eller ta fram MP3-spelare or what ever, så retar jag mig på att jag har för få händer för att gå och hålla ryggsäcken så att det är lätt att öppna och stänga olika fack.

Lättast är att stanna upp och ställa ifrån sig ryggan hålla ena handen i ena änden av dragkedjan och dra 'kläppen' med den andra. Jag har många många gånger tänkt att den som får till en rygga där blixtlåsen lätt kan hanteras med en hand eftersom den andra är upptagen med att hålla själva säcken, har helt klart hittat ett koncept till en bra rygga.

För några veckor sedan gick en snubbe framför mig när jag var påväg från Pendeln till jobbet och hade likadan rygga som jag. Plötsligt tar han av sig ryggan vänder den emot sig som om han skulle sätta den på bröstkorgen istället och sticker in sin höger arm i den ena ryggsäcksremmen. Det tog några sekunder tills jag fattade att han, utan att tappa fart kunde hantera dragkedjorna med 2 fria händer.

Så fort han försvann utom räckhåll var jag tvungen att testa och bingo, jag skall aldrig klaga mer...
Det enda som stör mig nu, är att jag inte kommit på det tidigare....

/putte

Tillbaka
Topp