Väskor för lätt touring på cf ram

milnik

Aktiv medlem
Funderar på att dra ta ett par helgutflykter till mitt i ingenstans och tillbaka (när kvicksilvret har stigit lite förståss) och skulle behöva tips om hur ni utrustar era cyklar för lätt touring.
Kör idag på en cf ram som inte är borrad för pakethållare, så något slags stor ramväska+ sadelväska och ev en styrväska skulle vara passande. Tor inte att mina kedjestag är gjorda för pakethållare heller (Thule har en clip on pakethållare för kedjestag). Måste man byta ut sadelstolpen till alu om man ska hänga väskor som har ett klämfäste? Tänker främst på den här http://www.vaude.com/en-BE/Products/Luggage-Bags/Bike-Bags/Off-Road-Bag-M-black.html
Tips mottages tacksamt!

Hur tungt tänker du packa?

Apidura har ju några olika modeller, jag har själv styrväskan och sadelväskan, båda i modell "compact" + påhängsväskan fram + en toprrörsväska (regular). Se t.ex. http://happyride.se/forum/read.php/1/2699681/2711829#msg-2711829 för hur det ser ut i kombination

Så här i efterhand var nog sadelväskan lite väl stor för mina behov och jag fann de (betydligt) mindre sadelväskorna Ortlieb Classic M/S mer i "min" storlek och gav dessutom mindre bakvikt på cykeln. Toprrörsväskan funkar bäst om du har lite avstånd på styrhuvudet mellan överrör och styrstam (antingen spacers eller lägre infästning av mod styrhuvudet) men kan också gå att köra mot sadelstolpen utan att låren tar i.

Styrväskan är egentligen onödigt "lång" för att använda till bock(a)styre, men eftersom det är rullstängning är det ju inget större problem än att man får rulla mer än man skulle behöva. Funderar på att sy om min eller be Apidura snällt om de kunde tänka sig göra lite produktutveckling ;-)

Senast ändrad:
Jag kör randolopp med en http://www.vaude.com/en-BE/Products/Luggage-Bags/Bike-Bags/Discover-Box-black.html styrväska numera.
Den är
- Vattentät
- Svinlätt
- Bra struktur/form
- Går att nita fast lampfästen i
- Har ett lätt puckat vajerfäste för styret men det sitter stenhårt

Med en styrväska behöver du inte ha en sådan stor koffert på sadelstolpen. Bättre viktfördelning och lätt åtkomst till de gadgets du vill under färd.

Senast ändrad:
Som student kör jag med en av Biltemas styrväskor (funkar klockrent, packar känsliga saker i plastpåse för säkerhets skull dock). Sedan sydde jag en verktygsväska att ha i hörnet toppröret-sadelröret. Då kunde jag ta bort verktygsväskan från sadeln. Sydde en lagom i diameter korv som jag sedan fyllde med packning och spände fast under sadeln. Ser ut som skit, funkar utmärkt. Kostnad: allt utom biltemaväskan 0kr. Hade tyg etc liggande.

Där gick jag ner allt som behövdes för 2 dagars cykling och två dagars festivalhäng (exkl. dricka). Ska du ha med tält blir det ju annat. Jag kör alltid vindskydd för att klara vikt och packvolym.

Ang ramväska så beror det väl också på hur mycket plats man kan avvara för att ändå få ur vattenflaskor på ett smidigt sätt.

Fjärdebrunn sa:
Apiduras sadelstolpsväskor ser fina ut. Gillar att de är vattentäta med en disclamer om att de kan läcka vatten :)

Vattentäta är de inte. Det är empiriskt bevisat. å andra sidan var det misärregn deluxe. Jag skulle möjligen sträcka mig till att de är vattenskyddade. Men fina väskor med låg egenvikt.

Jag kör på min Bianchi CF cykel med tubus fly pakethållare och två ortlieb frontrollers i bak.. Packar inte tält och kök utan sover på vandrarhem. Hade 6 kg packning senast, handduk, sängkläder och ombyte.

Köpte till nån liten & lätt vattentät kompressionspåse med rullstängning på Naturkompaniet i somras, funkar perfekt i Apidurastyrrullen och rymmer det som jag behöver ha torrt på randorundor (även om jag tror det är sadelväskan som behöver vara tätast). Men visst hade det varit roligare med tejpade sömmar.

Bikepacking är det nya. Vill man ha mer klassiskt så har ju tex Carradice väskor för sadelstolpen som rymmer lite mer: http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=category&category_id=13

12 liter bakom sadeln och 10 liter på styret borde räcka om det inte ska packas med tält/liggunderlag/sovsäck/mat/kök.

Ang Biltema så har jag bara erfarenhet av styrväskan. Väskan är okej, men vi fick aldrig fästet att sitta ordentligt utan det vred sig ner runt styret. Jag har köpt en annan väska (cavo: http://www.cykelkraft.se/vaska-cavo-for-styret-svart-gron-10-l) men den verkar ha samma sorts fäste. Jag har dock inte provat den ännu. Någon här med samma erfarenhet eller som vet hur man får fästet att sitta still?

Jag har kört Vaudeväskan med extrakläder, batterier, käk +ANNAT i och med två lampor på. 2-3 kilo totalt skulle jag gissa. Det har blivit 32 mil + 20 mil randolopp nu under vintern samt ett par pendlingar.

För det jag har utsatt den för har klickfästet känts väldigt stabilt. Vajerfästet har känts rock solid. Hur klickfästet funkar efter 500 på/av vet jag inte.

Att återmontera fästet blir ett äventyr. Den plastklädda vajern ser ut som skit, både krökt och med bortskavt skyddsplast. Ska försöka se vajrarna som en engångspryl kanske...

Till Ortlieb Ultimate Classic styrväskan (som numer sitter på fruns pendlarracer) köpte jag en sån här https://www.rosebikes.se/artikel/klickfix-handlebar-adapter/aid:24864 när jag tröttnade på originalfästets fransiga vajerlösning. Med en bra skruvmejsel går den dessutom rätt snabbt att flytta/ta bort/sätta dit och det blir mycket lättare att finlira med rätt vinkel på väskan.

Senast ändrad:
Jag körde mtbtouring längs bohusleden med Biltemas styrväska. Satt till min stora förvåning som berget även genom den misshandeln. Har dock för mig att styret var för tunt och att jag drog några varv innerslang som chim. Kanske bidrog det.

NLC sa:
Köpte till nån liten & lätt vattentät kompressionspåse med rullstängning på Naturkompaniet i somras, funkar perfekt i Apidurastyrrullen och rymmer det som jag behöver ha torrt på randorundor (även om jag tror det är sadelväskan som behöver vara tätast). Men visst hade det varit roligare med tejpade sömmar.

Hittade påsen i en låda, Sea To Summit Lightweight ultra nånting 4L.

garfunkel sa:
Fjärdebrunn sa:

Hur bra funkar klickfix-fästet egentligen? Frugan har det till sin cykelkorg och där fungerar det ganska uselt måste jag säga. Dvs den orkar inte hålla emot om det blir för mycket i korgen.

Funkar sådär... om man packar tungt. Min Carradice super c blir lite för tung fullpackad och började tilta nedåt efter ett antal mil. Fästet dras åt med vanliga stjärnskruvar vilken inte känns så bra, man vågar inte dra för hårt. En mindre väska med lite packning är inga problem.

Jag kör nu med Carradice super c audax bag, med bag support som monteras på sadelrailsen. Funkar klockrent.

image.jpeg

Jag har sneglat på liknande väskor som apidura. Svajar/gungar inte deras sadelväskor?? Dom ser inte så stabila ut.

Senast ändrad:
wallander sa:
milnik sa:
Måste man byta ut sadelstolpen till alu om man ska hänga väskor som har ett klämfäste?

Det undrar jag också. Ingen ovan har nämnt det så det kanske funkar med cf-stolpe?
Tillverkarna brukar inte rekommendera kolfiberstolpe, inget lär implodera men det är väl lite på egen risk. Det som jag kan tänka mig att inte lönar sig är att köra med något system som är fäst enbart i sadelstolpen, dvs utan stabilisering från stagen. Vridmomentet från sida till sida förekommer inte alls vid vanligt bruk och jag tänker mig att det inte är så bra för fibrerna. Om ni förstår vad jag menar.

Tillbaka
Topp