Västkustleden - Gbg Strömstad

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Trevligt. Helt rätt att skippa Tjörn/Orust, men varför den långa omvägen efter Kareby? Inget fel på Kode/Jörlanda/Stora Höga när jag cyklade för några år sedan.

Jag kör ganska ofta delar av det där när jag kör till Tjörn. Det är ganska trevliga vägar. en del av dem. Har aldrig kört den där kroken till höger vid Kode. Brukar köra rakt fram genom Kode och uppåt (som mager valp skriver). Det är en rätt lågt trafikerad bit med bra bredd på vägen. Annars kan jag slå ett slag för vägen över Kornhall och Tjuvkil. Det verkar vara nästan exakt lika långt upp till stenungsund den vägen men jag föredrar helt klart landskapet på efter tjuvkilsfärjan. Om man har tid. Annars blir det väl en knapp mil kortare om man kör som jag brukar och man slipper vänta på färjan.
Edit : försökte lägga till gpxen men det blev tydligen en bild på kalletidningar istället 🙃

Kroken till höger om Kode är betydligt trevligare cykelväg än raka vägen Kode-Stora Höga. Men om du inte absolut vill följa leden finns det mycket trevligare vägval för att cykla Göteborg-Ljungskile och tillbaka.

Gör till exempel som @perzzon föreslår och ta Kornhallsfärjan och sedan vidare Kärna, Tjuvkil, Solberga till Jörlanda och därefter leden till Ljungskile. På väg tillbaka hade jag kört från Ljungskile mot Lilla Edet och sedan följt västra sidan av Göta älv tillbaka till Kungälv. Ta den lilla vägen närmast älven från Diseröd till Kungälv.

Tillägg: På vägen tillbaka kan du få med ett 680 m långt pavéavsnitt av gamla Rikstvåan: https://uddautflykter.se/guide/bohuslan/uddevalla/rikstvaan-vid-asen/.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp