Vätskebehållare/ryggsäckar på Lidl

Det är inte ofta jag går in på Lidl för att handla, men igår gick när jag var ute på långpromenad passade jag på att gå in och titta om det fanns något som intresserade. Mot min förmodan hittade jag en sak som jag genast vart intresserad av, något jag funderat på att köpa länge, då min gamla är slut, men som ofta är rätt dyrt.. en vattenrygga att ha när man hojar runt.

På Lidl fanns det flera olika modeller att välja på. Fördelen var att alla kostade 119 spänn... inte mycket med tanke på vad man får hosta upp för en Camel Bak. Tydligen skulle det komma in nåon mindre variant för under 70 spänn oxå. Jaja, nu kan man börja fundera över hur hållbar denna rygga kommer att vara, men hur som helst, 119 spänn är intet mycket att gråta över om den inte skulle hålla allt för länge. Det som kan tyckas vara den svagaste delen av ryggan var iså fall själva vätskebehållaren... men hur pass bra den håller avgörs när den kommer ut för testning!

Kanske det är fler på detta forum som köpt och testat Lidls ryggor?

Har precis inhadlat en och ska ut på premiär om en halvtimme så jag åter kommer med senare. Så här spontant innan så känns den lite svår att justera för oss som är lite större ;) och blåsan känns inte lika kraftfull som en "riktig" camelback men men vi får se hur det funkar.. för 119:- så kan man ju inte begära allt för mycket

//Emil

Fick jag tippa så skulle jag säga att ryggsäcken är hyffsad, blåsan är ok och munstycket skulle ha kunna vara bättre. Fast för det priset är det ruggigt prisvärt.

Hittade en annan "guldklimp": http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.o.oow.20050411.p.Cykeldator_med_solcell Cykeldator med solcell.

Den här ryggsäcken var den enda dom hade på webben: http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.o.oow.20050411.p.Ryggsack_med_vattenpase

Fast den här var bara för rolig: http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.o.pc.p.Smafranskor
Vad är "Småfranskor"?

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick jag tippa så skulle jag säga att ryggsäcken
> är hyffsad, blåsan är ok och munstycket skulle ha
> kunna vara bättre. Fast för det priset är det
> ruggigt prisvärt.

Efter en lugnt premiär tur så kan jag bara hålla med. lite gummi smak men det kan man säkert fixa och munstycket är en anning "trögt". Men för 119:- så kan man knappast klaga... bara att se hur länge den håller.

Nu tänker jag vara lite ironisk, gnällig och obstinat av mig :-)

Med barn arbete, totalt avsaknad av arbets miljökrav i produktionen, avtalslösa underbetalda anställda så går det nog att få bra Camelbacks för 50:-

Själv så bojkottar jag Lidl pga av hela deras hantering av personalfrågor, avsaknad av KRAV, rättvisemärkta och miljömärkta varor.

Med det så påstår jag inte att andra butiker/tillverkar är så mycket bättre men jag tycker ändå att Lidl har nått en lågvatten nivå.

Jubelero: Själva vätskebehållaren rymmer väl 1.5 liter på den större tror jag. Sen är själva ryggsäcken rätt så slimmad i sig.

Har aldrig fattat att LIDL har annat än mat och skitgrejor?!.........(Faan vad konstigt det lät)
Verkar ju vara en ganska schysst sak den där säcken.
Har dom mer grejer?

Efter en snabb inspektering av Emils rygga idag kunde jag konstatera att den verkar riktigt prisvärd!

Suger blåsen kan man väl investera i en CB-dito för 300,- så är det fortfarande en 'billig' rygga.

Som jag sa till Emil; Håller den i ett år får man vara nöjd, då har den kostat 10,- / månad.

JLarsson skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast den här var bara för rolig:
> > Vad är "Småfranskor"?
>
> ???
>
>
>
>

Nä, det var franskor och det är någonting helt annat ;-) Men sådana köper man väl inte på Lidl?

"Fula farbror Jocke"

Vilde Ville:
Hur mycket är "rejält med förvaring"?

Jag är nyfiken för jag behöver en större rygga för de få tillfällen som MULE´n inte räcker till.
Ut på långtur Ville, och tala om vart den skaver någonstans. Hygglo.

//Jubel

åk till intersport istället ,köpte en fin fin rygga där för 299kr Everest h2o advance.
1.5 l behållare,10 l packning.ficka för kamera o verktyg,samt väldigt skön på ryggen.

Har inte testat den IRL än... så skav har jag inte utsatts för... volymmässigt är det nog närmare 5 Liter utöver vattenpåse... fast det finns olika modeller att välja på, vissa större än andra... ja.. olika färger t.o.m... så man kan passa på att matcha med cykeln och/eller kläderna...

mankis skrev:
> Nu tänker jag vara lite ironisk, gnällig och
> obstinat av mig :-)
>
> Med barn arbete, totalt avsaknad av arbets
> miljökrav i produktionen, avtalslösa underbetalda
> anställda så går det nog att få bra Camelbacks för
> 50:-
>
> Själv så bojkottar jag Lidl pga av hela deras
> hantering av personalfrågor, avsaknad av KRAV,
> rättvisemärkta och miljömärkta varor.
>
> Med det så påstår jag inte att andra
> butiker/tillverkar är så mycket bättre men jag
> tycker ändå att Lidl har nått en lågvatten nivå.
>
>

Håller med, skulle aldrig handla på det jäkla stället av ren princip.

Wilier och Mankis: Hatten av för ert civilkurage. Önskar att jag hade plånbok nog för att kunna följa ert exempel.

Kort räkneexempel:
3 barn som skall "cykelrustas" med jacka, ryggsäck, cykelbyxa och strumpor. Det mesta får dubbla i andra sammanhang, och vissa (strumpor/cykelbyxa) är lite onödiga men dom vill så gärna se ut som "dom stora killarna".
Per barn:
           Lidl    Normalt*  
Jacka      150     399      
Ryggsäck   119     299      
Cykelbyxa  59      300      
Strumpor   29      99       

Totalt     357     1097     

Och sedan x3 då eftersom det var tre cyklande knattar. Lidlalternativet blir då väldigt attraktivt eftersom jag kan "kitta" tre ungar för samma pris som det kostar med utrustning för ett barn i en ennan affär.

* = Fegar med en disclaimer. Priserna kommer från mitt minne och det är inte helt stabilt idag :)

Hög prislapp och fint märke betyder inte alltid att grejen inte görs i låglöneländer. Kika på tvättrådslappen på er +1200 kr Ralph Laurenskjorta så ser ni att den är sydd i Indonesien eller dylikt ställe, kanske inte långt ifrån fabriken där Lidl köper sina grejer ifrån?

Det där med coolhetsfaktorns som Mattias pratar om när det gäller barn. När Klonen fick låna ett par (lite förstora cykelhandskar) och en liten rygga jag ahr, sa han lyriskt "nu känner jag mig som en riktig cyklist". Hurra tänkte jag då!

NÄsta steg är smalbensskydd, för hans flättisar har taggar å han har redan praktiserat dom. Jag erbjöd fotbollsskydd (av kostnadskäl), men nej, han skulle minsann ha från en cykelbutik. Kul!

McOla skrev:
> Nästa vecka kommer ni kunna köpa en vattensäck för
> 69,90 på lidl . Nästa vecka var det cykelspecial
> i deras erbjudanden .
>
>
> //Ola

Oh, den där ljusblåa satinpyjamasen gör sig bra på cykelspecialsidan. Ser precis ut som en teamdräkt från något franskt landsvägsstall.

Gerolsteiner är faktiskt tyskar! Passar iofs ännu bättre på Lidl...
mannschaftsfoto_2005.jpg

http://www.gerolsteiner.de/index.php?id=137&flash=1

McOla skrev:
> Gerolsteiner är faktiskt tyskar! Passar iofs ännu
> bättre på Lidl...
>

Tänkte iofs inte på något specifikt lag utan mer allmänt, men Gerol är ett utmärkt exempel! =)

TommyE skrev:
> Hög prislapp och fint märke betyder inte alltid
> att grejen inte görs i låglöneländer. Kika på
> tvättrådslappen på er +1200 kr Ralph Laurenskjorta
> så ser ni att den är sydd i Indonesien eller
> dylikt ställe, kanske inte långt ifrån fabriken
> där Lidl köper sina grejer ifrån?
>

Ja, köper man ralf låren så bryr man sig nog inte så mycket om dom värdena vi diskuterar. Fina värderingar och god smak går hand i hand :)

Okej, kika på lapparna på 90-99% av alla kläder och skor som finns i garderoben. De ÄR tillverkade i låglöneländer med allt vad det innebär. TEKO dog ut för länge sedan i Sverige och andra västländer. Undantag finns naturligtvis som t ex Klättermusen och de där cykelväskorna som Daner erbjöd, PAC Design.

Även om det står "Made in Canada" betyder det inte att Rocky Mountaincyklarna är gjorda där. Majoriteten av ramarna svetsas i Asien och skeppas till Kanada för lackering och slutmontering. Denna lackering och montering gör, helt enligt lagarna där, att man kan sätta dit dekalen "Made in Canada". Enligt MBA var inte RM ensamma om detta, en hel del fina och dyra amerikanska märken gjorde också så...

Jag är väl inget större fan av Lidl heller men man ska inte hyckla och tro att man gör världen en gentjänst när man köper från "finare" ställen till högre priser. Ska man vara riktigt etisk köper man begagnade grejor - sparar på miljöslitaget.

Klättermusen görs i vietnam numer. Arc'teryx däremot görs i canada, ganska naturlig utveckling, annars hade våran levnadsstandard varit avservärt lägre. Theory of comparative advantage, David Ricardo.

Där ser man, trodde Klättermusen hade kvar sin tillverkning i Sverige fortfarande (med tanke på deras priser).

CamelBak MULE. Tillverkad i Filippinerna.

Filippinerna
GDP/Cap: purchasing power parity - $4,600 (2003 est.)
Population below poverty line: 40% (2001 est.)

Klättermusen. Tillverkar i Vietnam.

Vietnam
GDP - per capita: purchasing power parity - $2,500 (2003 est.)
Population below poverty line: 37% (1998 est.)

Jämför med Sverige
GDP - per capita: purchasing power parity - $26,800 (2003 est.)
Population below poverty line: NA

OBS! Med poverty line menas förmodligen den allmänt vedertagna gränsen om 1$ per dag. Har man mindre inkomst än 1$ per dag är man fattig enligt WHO eller dylik organisation.

Hmm, bara för att många gör fel betyder inte att det är rätt.

Mankis/en gamal punkrockare som dricker dyr KRAV märkt och miljövänligare mjölk, bojkottar Lidl, hycklar ibland och går på McDonalds(McFeast med Cola), köper cykelprylar på rea, prutar om det går men vill se rättvisa i världen och har råd att betala en slant för det om det så krävs.

Fight the power.

Poverty line och PPP är begrepp som är jobbiga att handskas med spec som det existerar mycket "barter economies", svart marknad etc. Dvs, en dollar räcker en bra bit, många invånare har ju inte en enda loggat inkomstdollar iom att allt byts bort. Även en "lorentz curve" hade varit fint att ha för att dra in i debatten. vietnam ligger 112 på HDI rankingen och fillipinerna på 83:e plats.

Visst är det så. Jag ville bara dra upp lite snabb info för de som tror att "finmärken" tillverkar i dyra länder. Det är knappast så att fackföreningsrörelser och arbetarrätt är stora maktfaktorer i länder där 40% av befolkningen loggar på en dollar eller mindre per dag. Om jag köper en CamelBak MULE för 700 spänn eller Lidl Deluxe för 99 bagis spelar ingen roll om de bägge ryggsäckarna tillverkats under samma förhållanden, och jag anar att Filippinerna - där CamelBak köper sina MULEs - inte ligger i topp vad gäller bra arbetsvillkor.

Det är sant, en stor del av merkostnaden i CamelBaken ligger i att man kan ha fler och bättre betalda mellanhänder/återförsäljare när väl väskan anländer till Sverige. Den fina butiken vs Lidl.

En intressant diskussion av det hela. Jag hade förmodligen kunnat föda en mindre by i det land jag kommer ifrån med ris under ett halvår eller så för samma retailpris min nuvarande MTB ligger på. Man får lite perspektiv på saken om man vet hur folk i tillverkarländer har det.

Det påminner om två projekt drivna av YMCA i Chiang Mai i norra thailand. Projekten gick ut på att folk i trakten vävde tyg eller kokade risbrännvin. Priserna var löjligt låga men tillräckliga för att folket skulle få lite pengar som kunde återinvesteras i verksamheten och fler bli anställda. Problemet var bara att folk var alkoholiserade i stor utsträckning (flaskan "Whiskey" kostade 6.50 kr)

Skolboksexempel på ekonomisk utveckling och fel satsningar.

Sen att en camelbak kostar 7 ggr så mycket ligger nog i högre R&D kostnader, "branding" och reklam samt en högre marginal.

Ursäkta all min engelska, vet faktiskt inte vad det här heter på svenska.

R&D=FoU forskning och utvekling, "branding" varumärksskapande. Sen kan man inte komma ifrån att ofta är det bättre kvalitet i dyrare saker, har kollat på en biltemaryggsäck och den var märkbart sämre kvalitet än min Camelback MULE. Men det är som sagt en avvägningsfråga, man har bara en viss summa pengar att psendera och då får man välja vad man vill lägga dem på..

jahapp.. vi som fullständigt skiter i kravmärkning och poliskt korrekt uppfattning om allt utan låter plånboken styra, var finns lidl i sthlm? jag har missat deras butiker helt..

mattel skrev:
> jahapp.. vi som fullständigt skiter i kravmärkning
> och poliskt korrekt uppfattning om allt utan låter
> plånboken styra, var finns lidl i sthlm? jag har
> missat deras butiker helt..
>
> _______________________________
> Team Whatthefuckiswrongwithyou?

Sök här: http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.s.s.index

// Jocke som köpte cykelgrejor på Lidl i måndags......

Tillbaka
Topp