Vatten i fälgarna!?

Vatten i fälgarna!?
Hej,

jag har en specialized Sirrus expert carbon, 2015 års modell som rullat 15 mil/2 veckor.
Denna cykel är införskaffad för pendling, och det är ju en pendlingscykel från fabrik och allt vad det innebär. ÄVEN pendla i regn!

..Vilket jag även gjorde i måndags förra veckan, när det regnade lite. Nu snart 1 vecka senare har jag upptäckt att bakhjulet är fyllt med vatten, det slaskar/blaskar eller vad man ska kalla det när jag rycker hjulet fram & tillbaka. Cykeln förvaras i varmförråd när jag inte sitter på den.

Jag har ju en förståelse för att fälgarna inte är heeelt täta runt ekerinfästningar och ventil, men att det skall komma in 0,5 dl vatten som stannar där är jag inte helt övertygad o att det är helt OK!? Detta är enbart bakhjulet, framhjulet har inga spår av vatteninträngning.

Fälgarna är DT swiss Axis 2.0 och är V-formade och rätt djupa = stor vattencistern, det verkar inte finns några dräneringshål som mha centrifugalkraften skall slunga ut vattnet när man cyklar heller, eller ställa med hålet nerå när det är parkerad så att vattnet rinner undan.

Jag har aldrig varit med om detta problem på tidigare cyklar och hade inte förväntat mig det på en 16 000kr pendlingscykel heller. Är det så att man ska behöva plocka ner hjulet, kränga av gummi o slang och vädra ur efter varje cykeltur i lite regn!?!? Eller borde man få hjulet ersatt på garantin?

Det förstnämnda är man ju allt annat än sugen på, då det är en pendlingscykel som skall få jobba till vardags.

Vatten i fälgarna!?
Att du får vatten i fälgarna har inget med cykelns inköpspris att göra. Och ärligt talat, är det ett reellt problem eller bara något du irriterar dig på? Har själv hällt ur en deciliter vatten ur ramen utan att det renderade i inlägg på Happy.

Vatten i fälgarna!?
mastermani skrev:
-------------------------------------------------------
> lite regn!?!? Eller borde man få hjulet ersatt
> på garantin?

Solklar reklamation som jag ser på saken. Cykeln är behäftad med ett fel.

Frid!

Vatten i fälgarna!?
Det kallas variabel ballastsystem, man får lite extra vikt när det behövs i halt väglag. Vissa modeller har detta som standardutrustning andra som tillbehör. Var glad att du fick det på köpet.

Senast ändrad:
Vatten i fälgarna!?
I min värld får man vad man betalar för (kanske är detta ett exempel på när jag blir motbevisad).
Hade det varit en Biltema/Jula cykel så hade jag haft överseende med att tillverkaren inte tänkt på allt, men när jag köper en, i mina ögon dyr/kvalitetscykel så förväntar jag mig kanske inte att den är vattentät, men att den konstruerad för vått/torrt och att den har lösningar för dränering etc.

Och ärligt NLC, så är det ett reellt problem då fälgbanan är aluminium och ekrarna är av annan legering och i kombination med vinterns saltande av vägar så kan man med rätt enkel matematik komma fram till att korrosion är ett faktum när vatten ligger kvar i fälgen. Vilket återigen är något jag förväntar mig att de större tillverkarna av "kvalitetscyklar" tänkt på när dom konstruerat den.

Hade jag vart ute och helgkört så visst, då hade jag orkat dränera fälgen varje gång. Men nu är detta en pendlingsåsna och inget jag kommer orka göra till vardags.

Visst kan man borra upp ett hål i fälgen själv, men känns ju dumt att bränna garantin på hemma-lösningar. Kanske LBS'en som sålde cykeln kan utföra det åt en.

Vatten i fälgarna!?
Men jisses.... borra ett hål och se glad ut. 3,2mm så rinner vattnet ut spontant. Vill du inte ha så stort hål så räcker 1,6mm om du med en spruta tycker i lite diskmedel i hålrummet för att bryta ytspänningen.

Btw så kan det vara klokt att borra ett hål under vevlagret också av erfarenhet...

Vatten i fälgarna!?
Sådär var det jämt på mina gamla Mavic Speedcity, och inte var de billiga heller. Fast det spelade å andra sidan inte så stor roll heller. Gissningsvis tar sig vatten in vid ventilen.

När jag kikade lite noggrannare på Shimanos D-A hjul (24mm), såg jag ett hål som jag gissar är dränering.

Vatten i fälgarna!?
Skogling skrev:
> Vanligt fel på Spezialized. Tyvärr...

Är det därför personalen på concept store uppfattas som dryga? De är irriterande för de har 1dl vatten i spesh skorna som inte dräneras.

Vatten i fälgarna!?
NiclasY skrev:
> Sådär var det jämt på mina gamla Mavic
> Speedcity, och inte var de billiga heller. Fast
> det spelade å andra sidan inte så stor roll
> heller. Gissningsvis tar sig vatten in vid
> ventilen.
>
> När jag kikade lite noggrannare på Shimanos D-A
> hjul (24mm), såg jag ett hål som jag gissar är
> dränering.

Vi säger ju det.... borra ett hål så att vattnet kommer ut...

Vatten i fälgarna!?
mastermani skrev:
> Och ärligt NLC, så är det ett reellt problem
> då fälgbanan är aluminium och ekrarna är av
> annan legering och i kombination med vinterns
> saltande av vägar så kan man med rätt enkel
> matematik komma fram till att korrosion är ett
> faktum när vatten ligger kvar i fälgen.

Det gäller i så fall även om det inte är vatten inuti fälgen.
Vatten kommer in där det inte är tätt. Oavsett om cykeln kostar 10 eller 100000 kr.
Ventilen är nog den största boven, täta där. Trä på en o-ring på ventilen och dra åt muttern.
Balansproblem lär det inte bli om cykeln rullar, vattnet kommer slungas ut till periferin.

Vatten i fälgarna!?
Det är med stor sannolikhet (som sagts tidigare) så att vattnet tränger in via hålet i fälgen där ventilen sitter.
Ett tips är att skruva bort den lilla muttern som håller ventilen mot fälgen och ta en bit eltejp med litet hål i som du trär över ventilen (ska vara tight) och fäster mot fälgen. Tejpbiten funkar som ett paraply och håller vattnet ute. Om du vill kan du skruva dit muttern igen, men perforera inte tejpen bara.

Vatten i fälgarna!?
Ni som föreslår att det ska borras, var tänker ni er det? Genom det som hade varit bromsytan på ett fälgbromshjul?
Eller genom fälgbandet?

Vatten i fälgarna!?
Ekrarna borde vara monterade i botten (toppen?) av fälgen istället så vattnet, medelst kapillärkrafternas fantastiska påverkan, kan vandra majestätiskt mot hjulets oskuldsfyllda centrala delar och där evaporeraras likt morgondaggen en sen vecka i augusti.

Senast ändrad:
Vatten i fälgarna!?
Skogling skrev:
> Vanligt fel på Spezialized. Tyvärr...

Är DT = Specialized? Då kanske jag äntligen kan köpa en DT-gaffel!!

Vatten i fälgarna!?
dabac skrev:
> Ni som föreslår att det ska borras, var tänker
> ni er det? Genom det som hade varit bromsytan på
> ett fälgbromshjul?
> Eller genom fälgbandet?

DOH! Genom däcket naturligtvis. Då rinner ju vattnet ut när det slungas ut mot däcket under färd...

Vatten i fälgarna!?
Jeppe_E skrev:
> DOH! Genom däcket naturligtvis. Då rinner ju
> vattnet ut när det slungas ut mot däcket under
> färd...

Tätningsvätskan kommer ju täta det hålet direkt. Pucko!

Vatten i fälgarna!?
Det där har hänt mej med både mtb-hjul (tror det var mina crossmax sx och landsvägshjul, RS80 C50).

Vad gäller mtb-hjulen så var det oförsiktighet med högtryckstvätten en sen höstkväll för många år sedan (vatteninträngning via ekernipplar/infästning), och landsvägs-hjulen efter transport av cykel med bil i rejält regnoväder (vatteninträngning via ventilgenomföringen).

I båda fallen har det inte tagit så hemskt lång tid att skaka ur vattnet. Och i båda fallen med fokus på att det är vid ventilgenomföringen man får ut vattnet.

Annars är det väl bara att slänga hjulet på grillen så att du reducerar ner vätskan till en trevlig fond.

Vatten i fälgarna!?
Jeppe_E skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som föreslår att det ska borras, var
> tänker
> > ni er det? Genom det som hade varit bromsytan
> på
> > ett fälgbromshjul?
> > Eller genom fälgbandet?
>
>
> färd...
Åå mina solida däck från Greentyre skulle jag faktiskt kunna göra just det...
Fast ÅAS verkar det ju inte särskilt lyckat att släppa ut trycksatt vatten just i kontaktytan mellan däck of väg....

Vatten i fälgarna!?
dabac skrev:
> Fast ÅAS verkar det ju inte särskilt lyckat att
> släppa ut trycksatt vatten just i kontaktytan
> mellan däck of väg....

Trycksatt vatten är alltid ett problem. Det är därför man inte ska tvätta med högtryckstvätt. Det trycksatta vattnet fortsätter att expandera långt efter man slutat spola och spränger lagrena inifrån.

Vatten i fälgarna!?
Jeppe_E skrev:
> dabac skrev:
> -----
> tänker
> på
> > ett fälgbromshjul?
> > Eller genom fälgbandet?
>
>
> färd...

Och längst ner mot marken, där det alltid fattas lite luft när man har punka.

Vatten i fälgarna!?
dabac skrev:
> Ni som föreslår att det ska borras, var tänker
> ni er det? Genom det som hade varit bromsytan på
> ett fälgbromshjul?

Ja, från sidan av fälgen precis under fälgbädden. Som det är gjort på Shimanos (och andras) fälgar.

Vatten i fälgarna!?
bojsänke skrev:
> dabac skrev:
> -----
> tänker
> på
> > ett fälgbromshjul?
>
> Ja, från sidan av fälgen precis under
> fälgbädden. Som det är gjort på Shimanos (och
> andras) fälgar.

Jaha. Har jag aldrig sett. Måste spana. Baral på lvg då eller?
Jag har helt säkert inga dräneringshål på mina fälgar.

Vatten i fälgarna!?
dabac skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > dabac skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ni som föreslår att det ska borras, var
> > tänker
> > > ni er det? Genom det som hade varit bromsytan
> > på
> > > ett fälgbromshjul?
> >
> > Ja, från sidan av fälgen precis under
> > fälgbädden. Som det är gjort på Shimanos
> (och
> > andras) fälgar.
>
> Jaha. Har jag aldrig sett. Måste spana. Baral på
> lvg då eller?
> Jag har helt säkert inga dräneringshål på mina
> fälgar.

Det har jag i alla mina fälgar.... (numera)

https://www.google.se/search?client......1c.1.54.mobile-gws-serp..5.0.0.KGCFqn0qx3A

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp