Vatten i ramen och gaffel

Team Joda

Aktiv medlem
Hej

Har problem med att det kommer in väldigt mycket vatten när jag tvättar min och sambons cykel. Jag har en Scott Addict 20 Disc och hon har en Scott Contessa Speedster 15 Disc.
Lite kommer in i ramen men det är hyfsat lätt att få ut. Största problemet på båda är att det kommer in mycket vatten i gaffeln. Får ställa cyklarna i flera olika vinklar för att det ska kunna droppa ut. Antingen får jag ut det via dom hål som finns på ena sidan av gaffeln för bromsslangen eller så kommer det ut vid styrstammen. Någon som vet om det finns ett lätt sätt att få ut allt vatten eller har någon ett bra tips på hur man undviker att få in vatten medan man tvättar?

Nu kan det vara så att jag har helt fel approach, Men!
Jag brukar skita i att det är blött. Tänker mig att det torkar ur med tiden. Utan att googla verkar ni ju ha aluminium cyklar så det bör väl inte vara super kritiskt om det kommer in lite vatten?

Nu kan det vara så att jag har helt fel approach, Men!
Jag brukar skita i att det är blött. Tänker mig att det torkar ur med tiden. Utan att googla verkar ni ju ha aluminium cyklar så det bör väl inte vara super kritiskt om det kommer in lite vatten?
Kolfiber på ena och aluminium på den andra. Jag sket i det innan men när jag lämnade in båda cyklarna för växelinställning i våras så fick de byta växelvajern på båda då det rostat och mekanikern sa att det berodde på att de legat i vatten. Så nu gör jag allt för att få det torrt. Därav jag undrar om någon vet hur man bäst går till väga.

Man undrar lite hur du gör när du tvättar?
Tvättar som vanligt antar jag. Kedjetvätt, vattenslang, hink med svamp och schampo och torkar sedan av med trasa. Brukar lägga cykeln upp och ner också för att få det riktigt rent på undersidan. Är lite pedantisk också så cyklarna och kedjan blir som nya efter varje tvätt.

Kolfiber på ena och aluminium på den andra. Jag sket i det innan men när jag lämnade in båda cyklarna för växelinställning i våras så fick de byta växelvajern på båda då det rostat och mekanikern sa att det berodde på att de legat i vatten. Så nu gör jag allt för att få det torrt. Därav jag undrar om någon vet hur man bäst går till väga.
Det låter märkligt. Allt som oftast är ju växelvajern klädd i ett obrutet hölje från växel till växelförare. Alltså måste vattnet kommit in vid någon av ändarna. Även om höljet ligger i vatten inne i ramen skall det inte påverka nämnvärt.

Tvättar som vanligt antar jag. Kedjetvätt, vattenslang, hink med svamp och schampo och torkar sedan av med trasa. Brukar lägga cykeln upp och ner också för att få det riktigt rent på undersidan. Är lite pedantisk också så cyklarna och kedjan blir som nya efter varje tvätt.
Ha inte cykeln uppochner är väl en bra start?

Har testat detta tidigare och det hjälper inte. Det kommer dessutom mest ut vatten när jag lägger den upp och ner efter att jag tvättat
Men hur går det till? Jag brukar inte få vatten i ramen ens på uto huscyklar. En cykel har sånna tendenser, men där borrade jag ett 6mm hål i underkant vevlagerhylsan.

Blir det vatten i ramen även om du cyklar i regn?

Jag skulle försöka tvätta lite lugnare, att ofta ha vatten och fukt vid styrlager eller vevlager t.ex. kan ge obra följder. Min räser torkar jag bara i princip av med våt trasa. Tvättar även drivlinan ganska sällan, torkar oftast av den med tygtrasa istället.

Allt som oftast är ju växelvajern klädd i ett obrutet hölje från växel till växelförare.
Detta är inte sant för någon av mina cyklar. Växelvajern går "fri" från hölje på flera ställen, bland annat genom inne i ramen samt längs kedjestag.

Edit: Dock tror jag inte det finns några ställen där vatten kan fastna inne i hölje.

Spruta mindre vatten, allt över 30 sekunder tar död på mer än det hjälper. Kedjan tar jag med en trasa.

Vatten kryper alldeles fantastiskt långt in helt av sig själv.

Men hur går det till? Jag brukar inte få vatten i ramen ens på uto huscyklar. En cykel har sånna tendenser, men där borrade jag ett 6mm hål i underkant vevlagerhylsan.

Blir det vatten i ramen även om du cyklar i regn?
Just med dessa cyklar vet jag inte om det kommer in vatten när det regnar. Min Addict har jag bara haft i 1år och cyklat mest på fina dagar. Har hänt att det kommit någon skur men då har jag inte märkt av att det kommit in vatten.

Spruta mindre vatten, allt över 30 sekunder tar död på mer än det hjälper. Kedjan tar jag med en trasa.

Vatten kryper alldeles fantastiskt långt in helt av sig själv.
Ok tack! Har tittat mycket på GCN på Youtube under åren och i deras tvättvideos så använder de alltid rikligt med vatten och schampo. Inte så förvånad dock att de gör fel. De använder bland annat gamla och smutsiga svampar vilket gör ont i min själ.

Jag skulle försöka tvätta lite lugnare, att ofta ha vatten och fukt vid styrlager eller vevlager t.ex. kan ge obra följder. Min räser torkar jag bara i princip av med våt trasa. Tvättar även drivlinan ganska sällan, torkar oftast av den med tygtrasa istället.
Bra tips! Vad gäller drivlinan så försöker jag hålla den så ren som möjligt för att den ska hålla länge. Jag är självklart noggrann med smörjning efter rengöring.

Så det bästa är alltså att inte tvätta en racer med vatten och schampo utan man ska helst bara använda en blöt trasa? Vad gäller drivlina så tror jag fortfarande att det är viktigt med en rejäl kedjetvätt med jämna mellanrum. Har haft cykel och motocross sen jag var liten och har jag inte hållt drivlinan välvårdad så har kedja/kugghjul slitits ut mycket snabbare.

Innan min Addict så använde jag en Merida speeder i 4 år och den höll jag pedantisk ren. Så fort det började bli klumpar och skit i kedjan så gjorde jag noggrant rent den. Tog ut den för några veckor sedan. Drivlina fortfarande perfekt och ramen i toppskick. Det enda jag gjort på den var att efter 3 år byta kedjan som sträckts.

Tillbaka
Topp