Vattenflaska i kolfiber

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 36738
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 36738

Guest
Vattenflaska i kolfiber
Hittar inte vattenflaskor i kolfiber när jag tittar runt.

Finns det inte eller letar jag dåligt?
Hittar vare sig i normala cykelbutiker fysiskt eller på nätet å inte heller på dhgate/aliexpress.

Om det inte finns - vad är anledningen?
Hälsoaspekt av någon anledning med t.ex. avfällningar i vattnet eller är det en kostnadsaspekt?

Behov har jag inte men vore lite kul att ha.

Vattenflaska i kolfiber
Jag köpte en modernare aluflaska från Zefal en gång, tyckte det verkade ballt. Det tyckte jag inte alls efter att ha försökt använda den en gång.

Vattenflaska i kolfiber
ForesterGuy sa:
Asbestfiber då? Användes i vattenledningar, vissa är fortfarande i drift...

Asbestfiber finns i viss VVS-isolering som användes på vatten och värmerör upp till 60-talet ca. Det finns inga rörledningar med asbest i så det är ingen hälsofara om man inte gräver i isoleringen runt röret

Vattenflaska i kolfiber
Simon89 sa:
ForesterGuy sa:

Asbestfiber finns i viss VVS-isolering som användes på vatten och värmerör upp till 60-talet ca. Det finns inga rörledningar med asbest i så det är ingen hälsofara om man inte gräver i isoleringen runt röret

Jo, det fanns eternitrör...

http://docplayer.se/2978799-Han-larmade-om-cancerrisken-for-25-ar-sedan.html

Senast ändrad:
Vattenflaska i kolfiber
Hade en kompis som byggde kajaker. Jag lånade glasfiber och kolfiber av honom förra sommaren och gjorde många små saker. Bland annat en kåsa och en flaska.

De flesta sakerna blev skitdåliga!! De enda två sakerna som blev bra var en tallrik i kolfiber och ett bärhandtag till ett vapenfodral.

Men det går nog om man är skickligare än vad jag var....

Vattenflaska i kolfiber
Nästan?

i_love_carbon_fiber_sports_bottle.jpg

Vattenflaska i kolfiber
iddqd sa:
Vettefan om man vill dricka ur något som är dränkt i epoxy.

Det går bra om man gör rätt. Vattentankar för dricksvatten på fartyg målas med lösningsmedelfri epoxyfärg. Gör man rätt med rätt prylar blir det bra och håller länge.

Meeeeen skulle inte vilja ha en kockosplaztflazka ändå.

Vattenflaska i kolfiber
ForesterGuy sa:
Simon89 sa:
ForesterGuy sa:

Jo, det fanns eternitrör...

http://docplayer.se/2978799-Han-larmade-om-cancerrisken-for-25-ar-sedan.html

Högst ovanligt. Däremot högst vanligt med luft/ventilationskanaler i eternit under en viss tidsperiod.

Förövrigt förstår jag inte varför man skulle ha en vattenflaska i kolfiber öht?

Vattenflaska i kolfiber
Makten sa:
Peter F sa:
Antagligen för tungt. Vattenflaskeplast har typ 40% lägre densitet än kolfiber...

Hmmmm, densitet säger du... Frigolit har ju avsevärt lägre densitet än båda ovannämnda material, så varför bygger man inte cykelramar av det?!

Håller på med ett vattenflaskplatsramprojekt, får se om mk2 blir i frigolit... Bilder kommer. Kanske.

Tillbaka
Topp