Vättenrundan för 2 helt gröna

Thommy.W

Ny medlem
Hejsan alla glada cyklister!

Min bror (26år) har slagit vad men sin kompis att han (bror) ska cykla helvätten 2011 om hans kompis åker vasaloppet. Då såg jag min chans att haka på och cykla runt med han.

Lite funderingar då:
Cykel - Eftersom jag är rätt kort av mig är det svårt att hitta beggade cyklar. Har en gammal stålräcer som är ett gammalt fixie objekt som inte har kommit till skott än. Men är det att komma på tanken att slänga på ett fotbroms hjul? Skulle vara rätt roligt att ta sig runt på en enväxlad hoj. Alla tips är välkommna!

Träninig - Hur ska man lägga upp träningen? Hur många gånger i veckan, hur långa sträckor, variera med mtb cykeln?

Anmälan osv. - Vart går jag tillväga?

Tror jag fick med det mesta, hoppas ni kommer med era bästa tips :)
och inga dryga kommentarer som du kommer inte fixa det osv tack :)

Ha d gött ute i vintermörkret!

Inga dryga kommentarer? Happy är sällan rätt ställe att fråga på om man inte vill ha dryga kommentarer...

Anmälan? Den öppnar i slutet av augusti och är full i september så du har 1,5 år på dig att träna. Se hemsidan. I övrigt hittar du alla träningstips och -program du behöver på Vätterns egen hemsida. Kör hårt!

Senast redigerad av en moderator:
zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga dryga kommentarer? Happy är sällan rätt
> ställe att fråga på om man inte vill ha dryga
> kommentarer...
>
> Anmälan? Den öppnar i slutet av augusti och är
> full i september så du har 1,5 år på dig att
> träna. Se hemsidan. I övrigt hittar du alla
> träningstips och -program du behöver på
> Vätterns egen hemsida. Kör hårt!

Jaha, så alla platser är fulla år 2011? :'(

Är inte helt säker men jag tror att anmälan är full, men jag kan ha fel. De går fort att fylla startfältet om den nu inte redan är stängd. Anmäls väl på deras sida.

Har du nu inte tränat tidigare på cykel så är det nog bara att börja med valfri distans, kolla vilken snitthastighet du håller. Dela med VR:s distans och se hur många timmar det beräknas ta och sedan utöka träningen så att du pallar sitta i sadeln så pass länge som det beräknas ta. Ha koll på snitthastigheten eftersom den troligen sjunker med ökad distans.

/Freddo

fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte helt säker men jag tror att anmälan är
> full, men jag kan ha fel. De går fort att fylla
> startfältet om den nu inte redan är stängd.
> Anmäls väl på deras sida.
>
> Har du nu inte tränat tidigare på cykel så är
> det nog bara att börja med valfri distans, kolla
> vilken snitthastighet du håller. Dela med VR:s
> distans och se hur många timmar det beräknas ta
> och sedan utöka träningen så att du pallar
> sitta i sadeln så pass länge som det beräknas
> ta. Ha koll på snitthastigheten eftersom den
> troligen sjunker med ökad distans.
>
> /Freddo

Tack för ditt välformulerande svar. Blir bara ännu mer sugen på detta nu, synd bara att det får nog bli år 2012 istället...
Cykla har jag gjort mycket förr, nu har jag inte så många år på nacken ändå (21år). Men innan man upptäckte tjejer, öl och fick körkort så har man lagt på sig 10extra kilon samt konditionen som är spårlöst försvunnen. Men 1 1/2 år ska vi nog både få bort extra kilorna samt hitta konditionen :)

Hur gick det med Vätternrundans försök att döda andrahandsmarknaden för startplatser?

Sist jag hade funderingar på att åka igen fick jag för mig att de ändrat reglerna så att det knappt var möjligt att skriva över en startplats i någon annans namn.

Hur ser det ut idag?

För en förstagångsåkare och ovan cyklist skulle jag rekommendera en cykel med växlar. Det är sannolikt att ni börjar krokna efter något tiotal mil, vilket gör att ni måste välja en växel som antingen är för lätt i början eller för tung i slutet. Inget av alternativen är särskilt kul.

Någon form av landsvägscykel, ny eller gammal, tror jag ger störst chanser till en någorlunda snabb och samtidigt bekväm tur.

Mitt träningstips är att cykla, så ofta och länge som ni har möjlighet. Korta pass i jobbigt tempo när tiden är knapp, blandat med långa och lite långsammare pass när ni har lite mer tid på er. Åtminstone några pass på över tio mil, gärna 15-20, är bra att hinna med innan start. Inte minst för att få en känsla för vad, hur mycket och hur ofta ni behöver äta för att inte gå tomma.

Hur kort är du? Kanske en tjejmodell kan funka? De brukar vara i lite mindre storlekar, och om det blir överdos av rosa kan du ju alltid tejpa över eller nåt...

Anmälan är full för 2011 som sagt. Det skall gå att köpa/sälja startplatser, men jag vet inte hur enkelt det är att få tag på nåt. Just nu är det nog säljarnas marknad.

Cykla singlespeed kan nog vara ett projekt. Om du redan har cykeln kan du ju testa att dra iväg en sådär 10-15 mil med mycket backar och se om det funkar. I vilket fall som helst skulle jag välja en cykel med bockstyre, som ger lite variation i sittställning.

Börja träna nu! Cykel kan du välja med en månad kvar...

/Mats

Å andra sidan, om ni bestämmer er för att vänta till 2012, så lär det finnas gott om begagnade cyklar i alla möjliga storlekar från den 19:e juni i år...

geologen: jag är ca 164cm så en ramstorlek på 50cm vore nog lagom. Eller varför inte en mindre tjejhoj :) och något annat motionslopp känns lite tråkigare då vätten / halvvätten känns lite mer orginellt eller vad man ska säga.

Mats_ : Kul med positiva tankar om enväxlad hoj, men som landö rekomenderar så tror jag att halvvätten inte skulle sitta så dumt i år faktis!

Tillbaka
Topp