vattentät cykeljacka

• Trådstartare Trådstartare Patric
  • Start datum Start datum
P

Patric

Guest
vattentät cykeljacka
Hej!
Jag söker en tunn och enkel cykeljacka med tejpade sömmar och ett "erkänt" membrantyg. (Inga avtagbara ärmar.)

Vilka märken/modeller finns att prova i Sverige?
Jag har hittat Gore Bikewear, men finns det inget annat?

(Nä, jag skall inte cykla med den. Då hade jag löst det på annat sätt. Jag skall modda den till annan aktivitet om jag hittar rätt grundjacka. Och ja, jag ÄR bara intresserad av jackor enligt ovan spec.)
Undrar,
Patric

vattentät cykeljacka
Jag köpte en Gore Cross Jacket för någon vecka sedan, i GoreTex Paclite. En riktigt bra jacka! Tight passform, ganska långa armar, bröstficka men inga ryggfickor och minimal packvolym. Bara ett skal alltså, 1700kr är dessutom inte farligt!
Den rekommenderas!

vattentät cykeljacka
köpte en gore bike wear jacka med gore tex å den är vattentät och har bra passform. kanske lite för vattentät. kostade någonstan kring 2'500 sek.

vattentät cykeljacka
Jo jo... Jag vet att Gore Bikewear hare grejjer som ser fina ut (och kanske för täta). Men i mitt "moddningsproject" så funkar de inte perfekt...

Finns det ANDRA märken som håller ovan spec?

//Patric

vattentät cykeljacka
Ingen dålig lösning... Marmot Essence alltså.
Men jag vill inte ha huva (inte heller "modda" bort den) och jag vill ha kort dragkedja inte heldragen. Och så vill jag ha ett tejpat mebrantyg, inte ett belagt tyg (skulle inte tro att det är membran i M Essence??).

Mera mera?

vattentät cykeljacka
Nike Storm fit 1900:- Gul å fin är den =)
Tejpade sömmar vattentät vindtät lite fickor/ventalationshål plus mobilficka.
JÄTTE skön!

/Peter

vattentät cykeljacka
Hej gå in på www.planetfear.com dom har grymt snygga och lätta cykeljackor från montane jag har deras löpar jacka den är guldvärd. funderar på att skicka efter cykeljackan

vattentät cykeljacka
Haglöfs LIM. har en jacka i gore-tex paclite som inte väger mer än 300gram i storlek. Jag har ingen själv men provat den vill man nu ha en vattentätjacka så är den väldigt smidig. känns knappt att man har den på sig.

vattentät cykeljacka
cycleman66-Misstänker att du syftar på Montane Featherlite jackorna? De är inte vattentäta, dock så tål de en hel del regnskurar innan det går igenom men vattentäta är det inte. Lättast? jo det är de nog.
Syftar du på någon annan high tech model jag missat som faktiskt är helt vattentät så bortse från mitt inlägg =)

/C

vattentät cykeljacka
Eftersom du inte är nöjd med de tips du fått, så blir det ju enklare om du är lite mer specifik i ditt önskemål. exakt vad du ska ha den till, å vad du ska göra för ändringar på den..

vattentät cykeljacka
Montane säljer de bla hos playground i sth , tror att den kostade runt 600-700 kr, verkade kanon

vattentät cykeljacka
Skrivet av Johan_Olsson igår 17:24:
"Eftersom du inte är nöjd med de tips du fått, så blir det ju enklare om du är lite mer specifik i ditt önskemål. exakt vad du ska ha den till, å vad du ska göra för ändringar på den.."
-------------------------
Hej igen och tack för hjälpen (så här långt?)!
Det blir så jobbigt att berätta och förklara vad hur och varför. Men det har med en helt annan sport att göra...

Och det räcker faktiskt med att det skall vara en cykeljacka med vattentätt membrantyg med tejpade sömmar där armarna inte är avtagbara.

Men mer i punktform med måstekrav och önskekrav:
Kravet är vattentät andastyg och tejpade sömmar (gillar mebran, gillar inte belagda andastyger)
Gärna ett tyg som är "erkänt" som Goretex (gärna paclite), men det finns ju fler membrantillverkare.
Gärna ett tyg som inte är väldigt prassligt.
Kravet är att det är en hel jacka...
Gärna kort splashproof dragkedja. (Lång går också. Vindslålösning är okey men inte perfa.)
Gärna utan fickor och ventialation och jox. (Med fickor och jox går också.)
Helst ingen huva, men...
Gärna en krage som sitter tight.
Definitivt inga himla luddigheter eller nätfoder på insidan.
Helst enfärgad men flera färger funkar också
Reflexer går bra.
Är den toklång i röven och kort vid magen så går den bort...
Vid ärmslut skall det inte vara tumhål utan en vanlig öppna/stänglösning med kardborre e dyl.
Ett absolut krav är att man skall kunna prova den i Sverige.

Slutsatsen är nog att jag får nöja mig med Gore Bikewear, men jag skall även titta på Pearl.

En rätt skarp specifikation skulle jag säga... Inte mycket utrymme för tveksamheter, eller? ;-)
Men det innebär väl bara att det inte finns någon riktigt chans för mitt moddningsprojekt... :-(

Tjing!
Patric
ps. Visst tusan blir ni nyfikna på vad i h-vete jag skall göra... :)

vattentät cykeljacka
Är mycket nöjd med min PI Zephrr. Skulle helst haft den aningen tajtare och längre i ryggen - men annars är den perfekt. För mig andas den lagom - men det innebär att visst regn släpps igenom om det vräker ner - men hellre det än en plastpåse av Gore-Tex

vattentät cykeljacka
Skrivet av davmar-6 igår 20:07
"ehh, du vill ha en cykeljacka som inte är kort fram och lång bak..."

Jodå, men inte en som är "TOKlång" bak.

Skrivet av PerryE igår 21:02
"... För mig andas den lagom - men det innebär att visst regn släpps igenom om det vräker ner - men hellre det än en plastpåse av Gore-Tex"

Jag förstår. Om jag hade cyklat hade inte jag velat ha Goretex... (för tätt tycker även jag). Jag såg ett par Eventjackor på www.pearlizumi.com. Jag hittade dock ingen svensk dealer på siten. Vet någon om det finns på västkusten som säljer Pearl Izumis Eventjackor?

vattentät cykeljacka
Den här som Leo tipsade om i en annan tråd <http://www.idefixteko.se///open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1258>

159-12.jpg

Byxorna som hör till:

276-05.jpg

Tycker att det ser ut som ett klockrent köp. Något annat som är viktigt är vattentäta handskar, det ser ut som det här ITAB kan vara en riktig guldgruva om produkterna håller vad dom lovar.

837.jpg

Dom har även varma sockor samt mössor med windbreaker membran. Lycka till jag vet också att det behövs regntäta kläder i Göteborg, har sällan frysit så mycket som sist jag var med på en happyride och blev dyngsur, då var det plus sex grader ute.
/Mats

vattentät cykeljacka
MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här som Leo tipsade om i en annan tråd
> http://www.idefixteko.se

> Tycker att det ser ut som ett klockrent köp. Något
> annat som är viktigt är vattentäta handskar, det
> ser ut som det här ITAB kan vara en riktig
> guldgruva om produkterna håller vad dom lovar.

Handskarna fungerar riktigt bra faktiskt tycker jag, för 149kr är de ett fynd. Kört med mina i en månad nu och är nöjd. De är mest gjorda för blött väder, runt -5 till +5. Fodret är inte tjock så blir det kallare tar jag och kör med ett par varmare handskar antagligen.

/Leo

vattentät cykeljacka
Låter som PI Channel kan vara något för dig. Har den själv och är supernöjd, finns hos bla. www.evaldsmtb.se, 0512-92860. Nära västkusten iaf..

vattentät cykeljacka
Jag var nog lite trött inatt! Detta var ett svar på killen från Göteborg i den här tråden: <http://happymtb.org/forum/read.php/1/344239>

Och jag ville referera till Leos text i den här tråden!

Gässsp :)

/Mats

vattentät cykeljacka
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Misstänker att du syftar på Montane
> Featherlite jackorna? De är inte vattentäta, dock
> så tål de en hel del regnskurar innan det går
> igenom men vattentäta är det inte.

Sedan i höstas använder jag en Montane Featherlite (ej cykelvarianten) till pendling och den tål INTE en hel del regnskurar innan det går igenom. Efter ca 10 minuters cykling rinner vattnet långsamt innanför ärmarna. Jag är nöjd med jackan men den är inte mer regntålig än andra vindjackor.

Den bästa pendlarjacka för max 30 minuters regn som jag har haft var en Patagonia i Activent (samma material som idag kallas Windstopper shell). Den var inte våt+varm men tålde ändå rejäla regnskurar de första två åren. Efter det började den släppa in mer och mer så efter ca fem år pensionerades den eftersom membranet var helt utslitet och tyget inte gick att impregnera tillräckligt bra.

Tillbaka
Topp