Vattentäta cykelhandskar för höst och vinter

Benny G

Aktiv medlem
hej!
Undrar om någon har lust att ge förslag på vattentäta handskar för cykling nu under höst och vinter!
Läst på lite om olika handskar, men i recensioner så verkar ändå en del "waterproof" inte vara det när det väl kommer till kritan.
Så tänkte det är bäst att fråga om er erfarenhet gällande cykelhandskar för höst och vinter som är vattentäta.
Vilka används som ni är nöjda med?

=)

Tackar.

När det regnar är det i regel plusgrader.
Mina släpper igenom lite vatten men styr bort vinden. Har flera olika för olika aktiviteter och temp.

hej!
Undrar om någon har lust att ge förslag på vattentäta handskar för cykling nu under höst och vinter!
Läst på lite om olika handskar, men i recensioner så verkar ändå en del "waterproof" inte vara det när det väl kommer till kritan.
Så tänkte det är bäst att fråga om er erfarenhet gällande cykelhandskar för höst och vinter som är vattentäta.
Vilka används som ni är nöjda med?

=)

Tackar.

Du hittar nog det mesta här https://happyride.se/forum/threads/vintercykling-vad-koer-ni-foer-gear.3690733/

Ta inte Sealskinz. Jag har nyss varit ute i regnet i lite drygt en timma, och de kändes ungefär som våtdräktens neopren-handskar: håller värmen (det är 7+ här idag, även om det blåser rejält) men håller också vattnet. Jag kunde hälla ut dem efteråt ...

Jag köpte ett par 'waterproof' tunnfodrade arbetshandskar på Ekesiöös byggvaruhus för några år sedan. De kostade inte mycket så jag hade inte blivit specielt ledsen om de hade hållit dåligt eller hålligt dåligt tätt men de har visats sig vara riktigt bra. Snygga är de inte men det struntar jag i om de håller mig varm och torr. Varumärket är Guide och de ser verkligen plastigt billiga ut.

/Martin

En annan lösning är att använda överdragshandskar. Behåll valfri cykelhandske under, dra över ett väderskydd. Ger förstås inte tajtaste greppet. Men varma händer med lite handskar är iaf bättre än att vara valhänt. Överdragshandskar finns från många levverantörer. Ju mindre bjäfs på överdragshandskarna, desto bättre. Exempel på överdragshandskar från Decathlon.

Konstaterade även jag att mina "vattentäta" Fox Ranger water glove var täta i ungefär trekvart i dagens skitväder. Sen blev de helt dyngsura och membranet tycktes ha öppnats på vid gavel. Det verkar gälla alla skalplagg för övrigt. Jackor, byxor, rubbet verkar börja transportera vatten när det liksom mättats. Och inte andas det ett dyft då heller förstås. :cautious:

En annan lösning är att använda överdragshandskar. Behåll valfri cykelhandske under, dra över ett väderskydd. Ger förstås inte tajtaste greppet. Men varma händer med lite handskar är iaf bättre än att vara valhänt. Överdragshandskar finns från många levverantörer. Ju mindre bjäfs på överdragshandskarna, desto bättre. Exempel på överdragshandskar från Decathlon.

Jag har ett par av Biltemas MC-överdragshandskar. Överdragshandsken som letar upp vatten där inget vatten finns, som suger in vatten till insidan innan regnet faller och aldrig har tagit ett enda andetag.
Frestas inte att köpa dom även om de är billiga.

Det finns alltså inte? Överdragshandske lät ju ganska bra men funkar det inte? Jag tänker mig att användningsfallet är 4 h i lätt regn i 0 till +5 grader.

Jag har ett par grip grab som läcker igenom efter ungefär en timme.

Hittade Gore handske, men den är bara "durably water resistant", betyder det att den läcker efter 15 eller 60 minuter?

Senast ändrad:
Regntäta handskar är svårt eller omöjligt. Även om de inte läcker kommer vatten rinna utmed armen och fylla handsken. Nästa problem är att foder måste sitta fast mot membranet och att membranet måste sitta fast mot ytterhandsken utan massor av sömmar som förr eller senare kommer läcka.

Efter många, många mil på mc i ösregn och kyla blir det mer och mer uppenbart att en handske i sin ensamhet inte räcker till för att hålla torrt och varmt, utan det är en kombination av jacka och handskar som behövs (och handtagsskydd/vindskydd på mc). Som det nämnts ovan rinner det till slut in uppifrån ner i handskarna om inte jackan är med och samarbetar. Det som fungerar (för mig :rolleyes: ) är överlapp jacka-handske-foder [1] vid handlederna. Jackan styr blötan längs armarna till utsidan av handsken och fodret stoppar blötan från handskens utsida från att krypa in på insidan.

[1] Fodret får givetvis inte fungera som en svamp och suga åt sig vatten tills det blir mättat och blöter ner allt.

Som motorcyklist instämmer jag med ovan.
Utan att ha testat är jag ganska säker på att handsken kommer fyllas av svett om det är varmare än 10 - 15 grader.

Denna har jag. Priset gör att jag kan köpa ny när den är sliten och börjar läcka.
Mitt intryck är att Hestras och Tegeras arbetshandskar är totalt oslagbara ur ett pris/kvalité perspektiv (generellt menar jag, kan inget om den här modellen som du tipsar om).

7CAFA92D-F08A-4875-BEB7-81FF50725FEB.jpeg
Jag kör på dessa från Bauhaus för 129 kr:

Jag upplever dom som lite rörligare än Tegera-varianten.

Vattentätheten är väl en definitionsfråga. Dom håller för lätt regn, men i spöregn läcker det igenom efter 25-30 min någonting.

Tror att det är svårslaget. Dom är fleecade på insidan, så jag tror man kan svettas ganska mycket i dom innan det blir ett problem. Nackdelen är väl att dom är lite svåra att torka, men dom kostar nästan inget så det är värt ett försök. Helt vindtäta också.

Jag tycker om mina GripGrab. Dom funkar nog inte i minusgrader men från ett par grader fungerar som riktigt bra. Inte 100% vattentäta men nästan. Använder dom ofta när jag tvättar cykel också då dom håller mycket vatten ute. Inte billiga men väldigt bekväma.

Jag tycker om mina GripGrab. Dom funkar nog inte i minusgrader men från ett par grader fungerar som riktigt bra. Inte 100% vattentäta men nästan. Använder dom ofta när jag tvättar cykel också då dom håller mycket vatten ute. Inte billiga men väldigt bekväma.

Hur länge håller dom ute vätan på en cykeltur i regnet?

Ta inte Sealskinz. Jag har nyss varit ute i regnet i lite drygt en timma, och de kändes ungefär som våtdräktens neopren-handskar: håller värmen (det är 7+ här idag, även om det blåser rejält) men håller också vattnet. Jag kunde hälla ut dem efteråt ...
Ja jag har också haft Sealskinz, och sedan läst om dem och de ska vara väldigt bra, enligt deras hemsida. Men i verkligheten så tycker jag också att de släpper in mycket vatten och händerna blir kalla. Har inte alls funnti de så bra som de "förefaller" vara enligt deras text. Kanske har jag gjort något fel, men när du också skriver så...då så.....=) Exakt så även med mina, att det går att hälla ut vatten ur dem, efteråt.

Det finns alltså inte? Överdragshandske lät ju ganska bra men funkar det inte? Jag tänker mig att användningsfallet är 4 h i lätt regn i 0 till +5 grader.

Jag har ett par grip grab som läcker igenom efter ungefär en timme.

Hittade Gore handske, men den är bara "durably water resistant", betyder det att den läcker efter 15 eller 60 minuter?
Satsade i våras på att inte köpa Sealskinz, utan valde då också märket GripGrab.....och...igen...efter ca 2 timmar så läckte även dessa GripGrab.!!

När jag isklättrar fyller jag ryggans topplock med alla handskar jag äger, och hoppas att inte alla blivit genomblöta innan dagen är slut.
På samma sätt bör man ha åtminstone ett extra par handskar i en plastpåse i en ryggficka om man ska cykla längre än nån timme i blött och kallt.

När jag isklättrar fyller jag ryggans topplock med alla handskar jag äger, och hoppas att inte alla blivit genomblöta innan dagen är slut.
På samma sätt bör man ha åtminstone ett extra par handskar i en plastpåse i en ryggficka om man ska cykla längre än nån timme i blött och kallt.
Bra tips. Ska faktiskt ta med två handskar på långfärdscykling i fortsättningen.

Jag brukar köra med reservhandskar tex på Tour d’Ötzi. Då för att min handsvett marinerar varje handske. När väl svetten gjort handskarna genomsura, typ vid Enköping, börjar jag frysa och byter.

Assos verkar tycka att Neopren är rätt året om i blöt förhållanden: https://www.assos.com/se/assosoires-gt-rain-gloves-145363.html
Vad tror vi om det? 2-års garanti oxå, det verkar ju väldigt lovande
Jag tror definitivt på neopren för blötväder, men det där priset tänker jag inte betala för nåt jag inte kan prova innan köp. Borde finnas andra neoprenhandskar som duger.
Hittade några för fiske på Naturkompaniet som satt bra men hade "knottrig" insida som inte kändes särskilt kompatibel med cykling. Får leta vidare.

Jag tror definitivt på neopren för blötväder, men det där priset tänker jag inte betala för nåt jag inte kan prova innan köp. Borde finnas andra neoprenhandskar som duger.
Hittade några för fiske på Naturkompaniet som satt bra men hade "knottrig" insida som inte kändes särskilt kompatibel med cykling. Får leta vidare.
Man kan hitta Castellis Diluvio nedsatta på olika sajter då och då. Speciellt dom som inte är svarta. Här på Bikeshop:

Man kan hitta Castellis Diluvio nedsatta på olika sajter då och då. Speciellt dom som inte är svarta. Här på Bikeshop:
Jag måste verkligen prova handskar innan köp, då 9 av 10 inte passar. Har typ storlek 12 och långa smala fingrar. Nästan alla handskar har helt usel passform med för kort långfinger och för mycket "simhud" mellan tumme och pekfinger om de ska vara tillräckligt stora. Sen kan en tillverkares XXXL vara samma som nån annans XL.

Precis som med funnypacks, vissa skalkläder och annat ballt så letar jag ofta bland fiskeprylar. Finns flera olika neoprenmodeller. De på bilden är fodrade och vattentäta för cirkus 250 spänn. Hos söder sportfiske på Hornsgatan eller på det där internet.
Spring och köp, börskursen måste upp lite nu! ?

Bilagor

• 9CC795F1-9324-4EB3-9907-85B4A53BD991.jpeg
    9CC795F1-9324-4EB3-9907-85B4A53BD991.jpeg
    868.7 KB · Besök: 99
Precis som med funnypacks, vissa skalkläder och annat ballt så letar jag ofta bland fiskeprylar. Finns flera olika neoprenmodeller. De på bilden är fodrade och vattentäta för cirkus 250 spänn. Hos söder sportfiske på Hornsgatan eller på det där internet.
Spring och köp, börskursen måste upp lite nu! ?
Tror jag har kikat på såna där hos Naturkompaniet, men det var (såklart) nåt som inte stämde med passformen. :cautious:? Kanske för mycket tjorv i handflatan, minns inte riktigt. Men i alla fall, det visar ju att det inte behöver kosta satan, bara man hittar nån modells om lirar med ens händer.

kvalite kostar, tror assos har lite smalare modeller som ska passa längre fingrar.

Men jag satsade på gripgrabs flanderian knitwear, bara 500 kr. Inget för ett par handskar man har i flera säsonger. Får återkomma när jag har testat dom ordentligt.

Barmitz, körde första gg igår men det va riktigt trevligt ?. Man har ett par tunnare handskar under så slipper man frysa när man ska äta något.

Seglar handskar är även det ett alternativ, med läderinsida och neopren på överdel, om man behöver bättre grepp.

Jag brukar köra med reservhandskar tex på Tour d’Ötzi. Då för att min handsvett marinerar varje handske. När väl svetten gjort handskarna genomsura, typ vid Enköping, börjar jag frysa och byter.
Du kan ju prova att behandla händerna med aluklorid innan. Provat på fötter som blir konstigt torra.

kvalite kostar, tror assos har lite smalare modeller som ska passa längre fingrar.

Men jag satsade på gripgrabs flanderian knitwear, bara 500 kr. Inget för ett par handskar man har i flera säsonger. Får återkomma när jag har testat dom ordentligt.
Svarar mig själv här, nu har testat gripgrabs i 1 h ösregn som övergår i blötsnö. Värmen är kvar i händerna hela tiden även om det var på gränsen, ingen väta igenom till handen. Nu har det relativt kallt under mitt test så det blev inte jättemycket handsvett, så det återstår att testa vad som händer vid +10 grader. Det jag upptäckte var att det är svårt att bli av med svetten inuti handsken, det tog några timmar extra innan de torkade.

Återstår att se hur många säsonger de håller

Tillbaka
Topp