Vattentäta handskar

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Vattentäta handskar
Trots att hösten verkligen visar hur hemskt vädret kan se ut så vill jag ändå försöka fortsätta cykla.. Men häromdan så fick jag verkligen en rejäl regnskur och jag klarade mig någorlunda fram (pendelcykling) och trots enkelt regnställ (som inte andas) så kände jag mig rätt okej under, understället höll mig varm och glad..

...förutom två delar, eller snarare fyra, som blev genomblöta: Händerna och fötterna. Fötterna löste jag genom att köpa skoöverdrag.. för det ska väl fungera? Och ska man ha enorma problem med att få på och av dom? ;) Har inte testkört än..

Men händerna var det värre med. Cykelhandskarna jag hade höll sig faktiskt längre än jag trodde, men när jag väl kom fram så klarade dom inte att stå emot mer och dom var riktigt hemskt iskalla och genomblöta när jag skulle hem, mindre roligt.

Så vad ska man ha? Jag skulle gärna vilja ha vattentäta handskar som håller händerna varma och torra även i (rejäla) regnskurar, jag vill inte riskera att bli så kall och blöt igen. Vill ändå ha någorlunda bra smidighet i dom, jag vill kunna dra ut i skogen också och köra tekniska saker.. Sen är det då pengar.. Jag har inte så mycket pengar, så det får bli billigare modeller. Brukar ha svårt att välja storlekar och prövar gärna, så finns det i en affär (i Göteborg) så blir jag glad, men om det inte kostar för mycket så skulle jag kunna chansa och köpa via nätet..

Så, några tips?

Jag hittade dessa: http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16298&plats_id=1334 som för mig ser helt okej ut.. Väldigt trevligt pris också, fast porto tillkommer ju..

Vattentäta handskar
Neoprenhandskar (finns på ITAB också). Enligt våtdräktsprincipen. Funkar att dyka med i januari (-2 på ytan) så dom borde väl fungera hyffsat på cykeln. Gissar att dom är så gott som vindtäta dessutom.

EDIT: Ähh, nu hittar jag dom inte där..de har haft dem innan ju..

Senast redigerad av en moderator:
Vattentäta handskar
Jag har de där handskarna från ITAB, ska bli kul att se hur de funkar nu i vinter. Har inte provat än då det varit såpass varmt(runt +10C), men när det blir kallare så kör jag med dom sedan. Har ett par gamla Endura handskar av neoprenliknande material som jag köpte på CykelCity för fem år sedan, de funkar också bra, håller värmen men håller inte tätt.

/Leo

Vattentäta handskar
Jag köpte ett par Spokeswear neoprenhanskar för många år sedan på CykelCity. De är dock fortfarande i nyskick; För mig har de inte fungerat på cykel.. De blir snabbt fuktiga på insidan, oavsett om det regnar eller ej. Att man sedan börjar frysa om händerna kommer som ett brev på posten. Detta trotts att de går upp långt på handlederna. I och för sig kan det hänga ihop med att de kanske är aningen för små.

Sedan förra vintern gör jag istället med en windtexhandske som jag köpte på Cykelcity: http://www.buyit.se/cykelcity/visaProdukt.asp?produktID=712&veckans=.

Dessa fungerar mycket bättre ur värmesynpunkt och är dessutom riktigt smidiga. Har använt dem när jag pendlar också och tycker att de står emot väta tillräckligt bra. Blir de riktigt kallt behövs dock kraftigare saker, men då regnar det å andra sidan inte.

För rent vinterbruk är jag rejält sugen på handskar av typen "lobster" http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-41&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= eller liknande handske.

/Mikael

Vattentäta handskar
Neopremhandskar finger eller tum finns även i butiker för fiske o windsurfing.
Jag annvänder en neopremtummvante med hål i handflatan för bättre grepp när jag windsurfar vid låga tempraturer, har inte testat dessa vid cykling men borde fingera till detta med.

//Gerry

Vattentäta handskar
gestras windstopper handskar är kalas.. körde på dem i vintras, vill minnas att de var vattenavvisande.. ska du ha vattentäta får du köpa dig gummihandskar modell hästskötare o dra över händer och armar.

Vattentäta handskar
Finns det inga skoöverdrag av typ tunnare modell som bara håller tätt så att pjucken inte blir genomdränkta vid regn? Våtvarmt omslag (neopren) kan väl ha sina goda sidor, men skorna ruttnar ju efter ett tag...

Vattentäta handskar
Finns BBB på cykelcity för typ 300, funkat i 2 säs för mig, håller inte värme, men håller torrt.

Vattentäta handskar
the båttom is nådd skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns BBB på cykelcity för typ 300, funkat i 2 säs
> för mig, håller inte värme, men håller torrt.

tackar för tipset, låter bra, ska kollas upp!

Vattentäta handskar
Tack för alla tips, men det känns som en jungel ;)

Gummihandskar ska väl inte behövas, men det måste väl finnas handskar som håller (någorlunda) tätt?

Jag undrar hur det är med skidhanskar som sportbutiker säljer, är det vettigt? Det finns ju en hel del billiga där, så det vore ju inte en jätteförlust om dom inte fungerade perfekt..

Testade några par, och insåg att jag ska nog inte köpa handskar via nätet.. Många olika modeller av storlek XL jag testade kändes jättesmå. Konstigt..

Vattentäta handskar
Henry: Ungefärligt pris? Hittade dom inte på hemsidan.. och Linköping är en bra bit härifrån ;)

Bump? Har ju fått många trevliga tips, men är det nån som kan säga hur bra det vore att köpa skidhanskar? Finns ju för runt hundralappen som tydligen ska vara vattentäta, isf kan man ju isf köpa två par och ha med sig ett par extra i väskan och byta om dom ändå skulle läcka.. Men är det jätteklumpigt, eller finns det andra nackdelar?

Vattentäta handskar
nahoj skrev:
-------------------------------------------------------
> pro har ett par vattentäta hanskar som andas bra och är sköna och ganska smidiga

Antar du menar dessa;

62020830.jpg

http://www.hallmansports.se/products/proddetail.asp?artno=620.20830
PRO Cykelhandske Waterproof
Vattentät handske som håller händerna torra vid regn och väta. Innerhandske i hypora, ett material som är vattentätt och samtidigt andas. Halkskydd av silikon i handflatan och på fingrarna. Storlek: S-XXL
Cirkapris: 299 kr

Själv har jag dessa;

62020823.jpg

http://www.hallmansports.se/products/proddetail.asp?artno=620.20823
PRO Vinterhandske Delta
Handske i neopren och Windtex för extra skydd mot kyla och vind. Halkskydd av silikon i handflatan och extra hög krage med kardborrförslutning. Lycra material för en perfekt passform. Storlek: S-XXL
Cirkapris: 289 kr
De funkar väldigt bra men stoppar inte för ihållande regn, men de håller värmen ändå så det gör mig inte så mycket.

Vattentäta handskar
Har testat mina handskar t.o.r. jobbet i veckan när det ösregnade, de höll tätt och var varma och goa.
Kommer att köra med dom i skogen när det blir lite kallare(under +5C), kan återkomma med rapport sedan.
Finns på ITAB för 149kr.
837.jpg

Ytterhandske av Cordura och innerhandske av Hypora, med gummiförstärkningar på fingar och handflata. Kragen är rätt hög och saknar kardborre, men sitter bra ändå.

/Leo

Tillbaka
Topp