Vattentätt skoöverdrag till SPD skor.

Lukas_

Medlem
Jag har Shimanoskor, modell M065, SPD. Som alla vet börjar vädret bli både blötare och kallare nu på hösten. Efter som att jag inte är Joakim von anka föredrar jag skoöverdrag på grund av priset.Jag vill fortsätta cykla för det, men ändå hålla mina fötter varma och torra. Några tips? Skoöverdragen kan Järna var vattentäta, och järna vara lite varma så att jag har tio tår i stället för tio isbitar.
Vill helst inte gå över 800kr.

Senast ändrad:
Halvbilliga neoprenöverdrag fungerar. Inte 100 täta, men hyggligt varma. Billiga och håller dåligt om man går i dem.

Du vet att lösningen egentligen heter höst/vintersko?

Jag föredrar överdrag framför vinterskor. BBB har billiga och hyffsade i kvalite. Finns något danskt företag som gör dyrare och med tåligare kvalité men också dyrare, kommer inte ihåg vad det heter.

Wiggle fungerar bra att beställa ifrån.

Vattentäta existerar inte då de har öppningar uppåt och nedåt. Ta bort vind, stänk och fortsätta värma gör dock de flesta.
Skaffa
-tajta
- som folk är nöjda med
- som har en avvisande yta

I blöta gillar jag galonskydd typ Northwawes
I kyla Biltemas

Jag vill slå ett slag för Specialized skoöverdrag för regn. De är hyfsat tajta och sen USPen, de är långa så de når en bra bit upp. Sen kommer du alltid bli blöt om fötterna för det brukar rinna längs benen ner i skorna.

Jag vill slå ett slag för att alla tipps på vinterskor eller handskar är ganska värdelösa eftersom fötter/händer är så olika känsliga. Jag har t.ex. stora problem med kyla/vatten och om jag inte hade ganska dyra lösningar skulle jag inte kunna köra på vintrar.

Men jag är också gammalt och får skylla mig själv för lite för mycket extremt vintercykling. Som dock var värt det :-)

Som tur är är det sällan blött när det är kallt och tvärt om. Därav funkar skoskydd rätt bra. Jag körde t ex förra årets Ötzi i ett par sommarpjuck med ett par Biltemaöverdrag och ett par Northwave galon utanför och så dubbla sockor innanför. Funkade klockrent i 8-9 timmar med 2-4 minus.

Utmaningen är vid lika många grader fast + och så ösregn. Då försöker jag hålla turerna korta istället ;)

Jag körde med skoöverdrag förut, innan jag skaffade ett par vinterskor.
Jag kommer nog aldrig att skaffa ett par överdrag mer, vinterskorna är väldigt mycket bättre, enklare att hantera och helt klart värda sitt pris.

Gjorde den där resan förra året med att försöka komma billigt undan med skoöverdrag istället för att behöva köpa vinterskor. Det gick åt helvete rent ut sagt. Fick krypa till korset efter två par skoöverdrag. Köpte mig ett par Diador polaris 1 skor, tror jag dom hette. Fav va underbart det vart med höst, vinter och vår cykling helt plötsligt :-)

Tog fram mina vinterskor idag, varmt och skönt. När det blir under -10 så åker biltemas skoöverdrag fram.
Funkade iaf bra förra vintern vid -20, dock bara 25 min resväg.

XXL sports White skoöverdrag I neoprene har funkat bra för mig i två säsonger. Kostar 3-400 beroende på modell.

Edit: När jag köper nästa är jag inne på att köpa neongula, det har jag inte sett att White har.

Senast ändrad:
fhloston sa:
XXL sports White skoöverdrag I neoprene har funkat bra för mig i två säsonger. Kostar 3-400 beroende på modell.

Edit: När jag köper nästa är jag inne på att köpa neongula, det har jag inte sett att White har.

Köp gripgrab. Dom finns i gult.

Mina Diadora vinterskor känns ungefär som sommarskor med inbyggt skoskydd... Fast sämre passform då.

Biltemas har andra tipsat om.

Om man inte är ute i regnet alltför länge funkar skoskydden. En halvtimme klarar de åtminstone. Jag har diadoras tunna i något gummiaktigt när det regnar och neopren från shimano när det är kallt. Diadora har kassa dragkedjor som spricker upp. De skyddar annars okej framifrån. Neopren suger åt sig vatten om det är den vanliga tygklädda ytan. (biltemas yosemite färgar av sig på vita skor). Viktigt när det regnar att byxorna går utanpå skoskydden. Annars rinner vatten rakt ned i skaften.

När det blir kallt kombinerar jag mina skoöverdrag med sockar i Gore-tex, då håller jag värmen bra. (Är det riktigt djäkla kallt kör jag tunna ullstrumpor innerst.)
Fryser aldrig om tårna.

Senast ändrad:
Mathias sa:
Biltemas för 189:- håller ned till -5 utan problem i alla fall. De är dock otroligt små.Så köp 45-46 om du har 42-43.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Skooverdrag-2000019292/

- och har du 45 kan du glömma BT...
Dock, jag har klippt bort dragkedja på ett par BT som används till pendling, ersatt med långa kardborrband. Alltså är dom öppna i hälen men det funkar helt ok, dom täcker tår och framsida av foten.
*budgettips* :-)

Pfaff sa:
Mathias sa:
Biltemas för 189:- håller ned till -5 utan problem i alla fall. De är dock otroligt små.Så köp 45-46 om du har 42-43.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Skooverdrag-2000019292/

Dock, jag har klippt bort dragkedja på ett par BT som används till pendling, ersatt med långa kardborrband. Alltså är dom öppna i hälen men det funkar helt ok, dom täcker tår och framsida av foten.

Och har man 39 så blir de för stora?

Råkade dock köpa ett par på nätet som absolut inte gick på (och orkade såklart inte skicka tillbaks).

Det finns även vattentäta strumpor, typ sealskinz. Jävligt bra när dom fungerar men tyvärr är inte hållbarheten den bästa.

Aliide sa:
Pfaff sa:
Mathias sa:

Och har man 39 så blir de för stora?

Kan jag inte tänka mig. Men ta med skorna till BT o prova, vetja.

Nåt nytt tips på den här fronten (vattentäta överdrag)? Tänkte göra mig redo för (en oftast regnig) vår på västkusten. Skall användas till pendling huvudsakligen.

Jag cyklade i så pass djupt vatten i helgen att jag doppade fötterna till anklarna utan att bli blöt i mina GripGrab Orca.

ja för de 800 sekiner ts föreslår får man nästan ihop till reapris av vattentäta skor, och slipper greja med snart trasiga överdrag.

som t ex giro alpineduro eller dzr h2o. båda är dessutom bra att promenera i, kan vara bra om det är pendling det gäller.

Tillbaka
Topp